Google

חיים חג'ג' - הועדה המקומית לתכנון ובניה באר שבע

פסקי דין על חיים חג'ג' | פסקי דין על הועדה המקומית לתכנון ובניה באר שבע

22392/08 בש     21/12/2008




בש 22392/08 חיים חג'ג' נ' הועדה המקומית לתכנון ובניה באר שבע




בעניין:

1



בתי המשפט


בית משפט מחוזי באר שבע
בש 022392/08


בפני
:
כב' השופטת מיכל ברנט
תאריך:
21/12/2008




בעניין
:
חיים חג'ג'






המבקש

נ
ג
ד


הועדה המקומית לתכנון ובניה באר שבע






המשיבה


נוכחים:
המבקש וב"כ עו"ד הברי
ב"כ המשיבה עו"ד מרמור

החלטה

הבקשה שבפני
הינה להורות על עיכוב ביצוע צו הריסה מנהלי עד לסיום שמיעת הערעור שהוגש לבית משפט זה.

המדובר הוא בצו הריסה מנהלי של מבנה השייך למבקש ואשר משמש כאולם אירועים.

טענות המבקש

:

המבקש טוען כי המבנה משמש כאולם ארועים ולו צבר הזמנות חצי שנתי, הוא משמש כמקור פרנסתו של המבקש ומקור פרנסתן של 120 משפחות נוספות.

המבקש התחייב כלפי מזמיני האירועים עד לחודש יוני 2009 והריסת המבנה תפגע הן בחופש העיסוק שלו והן במזמיני הארועים כמו גם בעובדים במקום.

עוד טוען המבקש כי קיים סיכוי גבוה ביותר כי הפעילות במקום תוכשר בטווח הקרוב וכי במאזן האינטרסים גובר האינטרס הפרטי על האינטרס הציבורי.

לטענתו הנזק שיגרם לו מהריסת המבנה הינו בלתי הפיך ולפיכך יש להורות על עיכוב ביצועו.

לטענתו, הערעור מבוסס על שלושה אדנים אשר שניים מהם הינם אדנים משפטיים:

האחד – זיהויו של המבנה והשני – אי קיום חובת ההיוועצות כדין.

השלישי – הינו עובדתי ולפיו המבנה אינו מסוכן כפי שנקבע על ידי בית משפט קמא.

טענות המשיבה

:

באת כח המשיבה מתנגדת לבקשה.

לטענתה מדובר במבנה מורכב המוקם במהלך עונת החורף ומפורק בסמוך לבוא האביב ומשכך החלטה המעכבת את ביצוע ההריסה עלולה לייתר את הדיון בערעור ולזכות את המבקש בסעד שאינו ראוי לו.

עוד טוענת המשיבה כי כנגד המבקש הוגשו מספר כתבי אישום בגין השימוש החורג שעושה המבקש במקרקעין. המבקש הורשע ביום 26.2.06 בתיקי עמק 3128/05 ו-4614/04 בניהול עסק של גן ארועים מבלי שיש בידו רישיון כדין ובעבירה של שימוש חורג לגן ארועים.

המבקש הפר את צוי בית המשפט אשר הורו לו על הפסקת השימוש החורג ובגין הפרה זו הוגש נגדו כתב אישום בתיק עמק 2537/08.

מכאן עולה לטענת המשיבה כי המבקש עותר לסעד מן הצדק אשר יתיר לו להמשיך את השימוש האסור בחסות בית המשפט.

עוד טוענת באת כח המשיבה כי סיכויי הערעור קלושים, צו ההריסה הוצא לאחר שקויימה התייעצות מפורטת בין יושב ראש הועדה המקומית באר שבע לבין ממלא מקום היועץ המשפטי לעירייה באשר היועץ המשפטי לעירייה שהה בחופשה ארוכה לצורך ניהול מערכת הבחירות בעיריית ירושלים.

באשר לסימונו של המבנה בצו נרשם מיקומו המדויק של המבנה ותאורו, הטענה שהועלתה על ידי המבקש בעניין זיהוי המבנה נגעה לתשריט שצורף לצו ובדיון שהתקיים ביום 11.12.08 בבית משפט קמא הבהירו הצדדים כי אינם חלוקים בדבר זהות המבנה ואין כל חשש כי יהרס מבנה אחר.

מבנה זה זוהה בודאות על ידי המבקש והוא הודה בקיומו של המבנה במקרקעין המדוברים כמו גם הוכח כי במועד הקמת המבנה לא היו במקום מבנים אחרים התואמים את התאור בצו.

סבורני כי דין הבקשה להדחות.

בע.פ. 40277/07 פאיז אלמואקת נ. יושב ראש הועדה המקומית לתכנון ובניה ירושלים (פורסם בנבו) נפסק על ידי בית המשפט העליון כי מטרת חובת ההיוועצות של יושב ראש הועדה המקומית לתכנון ובניה עם היועץ המשפטי של הועדה, בטרם קבלת החלטה על הוצאת צו הריסה מנהלי, הינה קבלת חוות דעת בדבר ההיבטים החוקיים שבהוצאת צו ההריסה המנהלי.

כן נפסק כי האצלת סמכויותיו של יועץ משפטי של עירייה לעורך דין אחר מקורה בסעיף 6(ה) לחוק הרשויות המקומיות (יעוץ משפטי), התשל"ו-1975 והאצלת הסמכות בעניין מתן חוות דעת לגבי צו הריסה מנהלי, במקרה של נבצרות מצד היועץ המשפטי, הינה חיונית, וזאת נוכח תכליתו של צו ההריסה המנהלי.

באשר לזיהוי המקרקעין, כפי שפורט בהחלטתי, המבנה זוהה בודאות על ידי המבקש וכלל הוא כי ערכאת הערעור נוטה שלא להתערב בממצאים שנקבעו על ידי בית משפט קמא.

באשר למסוכנותו של המבנה הרי שהמבקש צרף חוות דעת מטעמו לערעור ללא נטילת רשות מבית המשפט.

ראיות אלה לא הובאו בפני
בית משפט קמא ובכל מקרה קיימת חזקה כפי שנפסק במ"ח 7045/06 - ש.י.צ אירועים בע"מ ואח' נ' מדינת ישראל (הועדה המחוזית לתכנון ובניה) . תק-על 2006(3), 5196:

"לאחר שעיינתי בבקשה ובתגובת המשיבה, נחה דעתי כי דינה להידחות באשר היא חסרת עילה. במהלך שש השנים האחרונות מפעילים המבקשים גן אירועים שהוקם שלא כדין, ומבלי שניתנו להם האישורים הדרושים לכך. פעילות זו לא רק שהיא אסורה על פי החוק, אלא שכרוכה בה סכנה לחייהם של מאות האנשים הפוקדים את הגן דבר יום ביומו. דומה אפוא כי הבקשה לדחיית הביצוע נועדה לעקוף את ההליכים שהתקיימו עד כה ומהם לא נושעו המבקשים. יתרה מכך, המבקשים עותרים למעשה כי יינתן להם להמשיך וליהנות ממעשה העבירה בחסותו של בית המשפט, וכדבר הזה לא ייעשה".

זאת ועוד.

ברע"פ 10384/08 אזורי ואחרים נ. הועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז נקבע כי
מקום שבו
ניתנו צוים להפסקת שימוש חורג ולהריסת בניה שהוקמה שלא כדין והמבקשים מוסיפים לעשות בהם שימוש משל צוי בית המשפט לא ניתנו מעולם, לא רק שהתנהגות כזו כרוכה בהפרה של הדין ואינה יכולה להתקיים בחסות בית המשפט אלא מסוכנת היא וחייבת לבוא אל קיצה.

בע.פ. 2236/07 גולדשטיין נ. הועדה המקומית לתכנון ובניה השומרון (פורסם בנבו) דובר במקרה דומה ובית המשפט פסק כי בשורה של פסקי דין בענייני תכנון ובניה ורישוי עסקים עמד בית המשפט העליון על כך והתריע בפני
התופעה שתחת מעטה של הארכת ההליכים השיפוטיים ניתנת בפועל לגיטימציה להנצחת פעילות בלתי חוקית. תופעה זו יש למגר ולהקפיד באכיפת החוק שכן הנצחת בניה בלתי חוקית או שימוש חורג או הפעלת עסקים ללא רישוי מערערת את בסיס קיומם של מוסדות התכנון והבניה ועצם שלטון החוק.

ב

פסק דין
שניתן לאחרונה
בע.פ 8915/08 רפאל מדר נ. עיריית נתיבות נפסק על ידי כב' השופט מלצר כדלהלן:

"מקרה זה הוא דוגמא לעבריינות בתחום התכנון והבניה, שפשתה, לצערנו, במחוזותינו. הנה קם אדם, ומקדים מעשה בניה לכל אישור, או היתר חוקי נדרש... בהתעלמו כליל מן הכללים והמגבלות שמטילים דיני התכנון והבניה. לעומת זאת, כאשר קמה הרשות המנהלית ומבקשת לסכל את יוזמתו העבריינית, נוקט הוא שלל הליכים, שמטרתם לשים לאל את פעולת הרשות. בית משפט זה, כמו הערכאות הנכבדות דלמטה, לא יתן ידו להתנהלות מסוג זה..."

באשר לטענת בא כח המבקש כי הנזק שיגרם למבקש הינו נזק בלתי הפיך קבע כב' השופט מלצר באותו

פסק דין
כדלהלן:

"לסיום, ועל מנת לאזן את זכויותיו של מי שנפגע מצו הריסה בלתי מוצדק, אציין,...כי היה ובסופו של יום יתקבל בכל זאת ערעורו של המערער, הרי שאם וככל שיוכל להוכיח עילה אזרחית, כי אז תעמודנה לו תרופות מתאימות".

סוף דבר:

בית משפט זה אינו יכול לתת ידו להתנהלות בלתי חוקית של המבקש ולפגוע בשלטון החוק.

לא יעלה על הדעת כי מצבו של מי שפועל על פי חוק וממתין לאישורים כדין על מנת להפעיל את עסקו יהא גרוע ממצבו של מי שנוטל את החוק לידיו ופועל בניגוד לחוק.

נוכח האמור, הבקשה נדחית.

ניתנה היום כ"ד בכסלו, תשס"ט (21 בדצמבר 2008) במעמד הצדדים.




________________


מיכל ברנט
- שופטת






בש בית משפט מחוזי 22392/08 חיים חג'ג' נ' הועדה המקומית לתכנון ובניה באר שבע (פורסם ב-ֽ 21/12/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים