Google

מדינת ישראל - איפראימוב סמואיל

פסקי דין על איפראימוב סמואיל

2818/08 פ     22/12/2008




פ 2818/08 מדינת ישראל נ' איפראימוב סמואיל




בעניין:

1



בתי המשפט


בית משפט השלום באר שבע
פ
002818/08

פ 1356/06 (מצורף)

בפני
:
כב' השופט נ. אבו טהה
תאריך:
22/12/2008




בעניין
:
מדינת ישראל



ע"י ב"כ עו"ד
נתי טרבלסי

המאשימה


נ
ג
ד


איפראימוב סמואיל



ע"י ב"כ עו"ד
דמיטרי ורניצקי

הנאשם


גזר דין
הנאשם הורשע על פי הודאתו בעובדות כתב האישום המתוקן במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של תיווך בסם מסוכן, החזקת סם לצריכה עצמית – עבירות מיום 13.5.08.

מיוחס לנאשם, כי בתאריך 13.5.08, בדימונה, תיווך בסם מסוכן בכך שקיבל מאחר סכום של 200 ₪, נפרד ממנו וכשחזר מסר לו ארבע יחידות סם מסוג הרואין במשקל של 1.1773 גרם נטו.

עוד מיוחס לנאשם, כי במועד הנ"ל, החזיק בסם מסוכן מסוג הרואין במשקל של 0.7134 גרם נטו, המחולק לארבע יחידות לצריכתו העצמית.

בנוסף, הורשע הנאשם על פי הודאתו בכתב אישום מצורף מת"פ 1356/06, בעבירות של תקיפה בנסיבות מחמירות – עבירה לפי סעיף 379 + 382 (ב)(2) לחוק העונשין, איומים – עבירה לפי סעיף 192 לחוק העונשין.

מכתב האישום המצורף, מיוחס לנאשם, כי בתאריך 8.2.06, בדימונה, איים על בת זוגו לשעבר, הגב' אלברה צדיקוב (להלן: "המתלוננת") בפגיעה שלא כדין בגופה, בכך שאמר לה ש"אם יהיה לה מישהו הוא יהרוג אותה ואותו", וזאת שעה שאקדח צעצוע מבצבץ מחולצתו, והכל במטרה להפחידה.

עוד מיוחס לנאשם, כי במועד שאינו ידוע במדויק למאשימה, כשבועיים לפני המתואר לעיל, בבית המתלוננת בדימונה, הנאשם תקף שלא כדין את המתלוננת, בכך שהכה באפה באמצעות ראשו.

-בעניינו של הנאשם התקבלו שני תסקירים הראשון בת"פ 1356/06 – שעניינו אלימות במשפחה, והשני בת"פ 2818/08 – שעניינו עבירות תיווך בסם והחזקת סם לצריכה עצמית.

מהתסקיר הראשון עולה, כי הנאשם בן 32, אב ל – 2 ילדים, אינו עובד, עלה ארצה מקווקז בשנת 1994, על רקע בעיות רפואיות קיבל פטור משירות צבאי, מלפני כשלוש שנים החל להשתמש בסמים קשים.

השירות מתרשם, שבעייתיות המרכזית בחייו של הנאשם כיום היא התמכרותו לסמים קשים. עוד להערכת השירות, מדובר באדם דל כוחות, שאינו ער לעומק בעייתיות בתחום ההתמכרות ובתחום הצבת גבולות פנימיים וחיצוניים בתחומים נוספים בחייו, הקשורים לקשר שלו עם בת זוגו.

עוד עולה מהתסקיר, כי הנאשם גדל בקווקז. בהיותו כבן 8 אביו נפטר, ומאז אימו גידלה לבדה אותו ואת אחיו הצעיר.

לדבריו בפני
השירות, במשך שנים שהה בפני
מייה במגמת ספורט, בהמשך התקבל ללימודים אקדמאיים, אך עזב אותם בשל רצונו לסייע לאימו בפרנסת המשפחה. בהיותו כבן 21 התחתן עם המתלוננת.

עוד לדבריו בפני
השירות, בתחום התעסוקתי עבד בארץ כנהג הסעות במשך מספר שנים. בהמשך בשנת 1999, רכש קיוסק וניהל אותו עד שנת 2004, אז על רקע קשיים כלכליים סגר את העסק.

עוד עולה מהתסקיר, כי על רקע התמכרותו המתמשכת של הנאשם, באוגוסט 2007, החליט הנאשם ביוזמתו, לראשונה בחייו, לבצע ניסיון גמילה ואושפז באשפוזית במרכז הארץ לצורך גמילה פיזית. אולם, לאחר סיום הגמילה הפיזית, חזר הנאשם לשימוש בסמים, וזאת מוסר השירות לאחר שערך בירור עם הגורמים הטיפוליים באזור מגוריו של הנאשם, גם הפסיק לשתף פעולה עם הגורמים הטיפוליים שהתכוונו לבנות עבורו תוכנית טיפולית ארוכת טווח.

השירות שוחח גם עם בת זוגו – המתלוננת, והתרשמו מקשר זוגי בעייתי על רקע שימושו של הנאשם בסמים, קנאה שלו כלפיה והתנהגותו האלימה.

השירות שוחח גם עם אימו של הנאשם, והאחרונה מסרה, שהיא מתקשה להתמודד עם התמכרותו ועושה מאמצים רבים על מנת לשלבו בטיפול גמילה, אך ללא הצלחה.

באשר לעבירות האלימות כלפי המתלוננת, הנאשם לקח אחריות על ביצוע המעשים באופן חלקי ביותר, והפחית מחומרת מעשיו. השירות בעניין זה, מתרשם שקיימת רמת סיכון גבוהה לפגיעה חוזרת באחר.

חרף ספקותיו של השירות באשר ליכולותיו של הנאשם, קבע השירות לנאשם ראיון בקהילה הטיפולית, ותואם מועד לקהילה הטיפולית "רמת יהודה – זוהרים" לראיון קבלה, אך הנאשם לא הגיע ולא יצר קשר עם השירות.

התסקיר דלעיל נערך ביום 23.9.07.

התסקיר השני נערך ביום 27.11.08.

השירות מציין את הדברים הבאים: "כאמור בתסקירנו הקודם מיום 23.9.07, להערכתנו מדובר באדם שהבעייתיות המרכזית בחייו היא התמכרותו לסמים קשים. במהלך ההיכרות הממושכת עימו, התרשמנו מאדם דל כוחות שמזה שנים לא היה ער לעומק – בעייתיות בתחום ההתמכרות לסמים ובתחום הצבת גבולות פנימיים וחיצוניים בהתנהגותו. בשיחה עימו לאחרונה בבית המעצר, התרשמנו שקיימת מודעות ראשונית לעמוק בעיותיו."

עוד מציין השירות, כי לפני יותר משנה ניסה לסייע לנאשם להתגייס לטיפול בהתמכרותו. מאז ועד מעצרו בתיק הנוכחי, הוא עשה מספר פעילויות לצורך תוכנית גמילה, אם כי מתרשם השירות, שלא היה מדובר במוטיבציה אמיתית לשינוי. באותה תקופה הוא המשיך להשתמש בסמים ומנהל אורח חיים שולי סביב השגת הסם.

עוד מציין השירות, כי הנאשם כיום מאשר, כי בעבר מבין את חומרת מעשיו ואת הקשר בין התנהגותו לביצוע שתי העבירות לשימושו בסמים.

עוד מתרשם השירות, כי בתקופת מעצרו הממושכת, הנאשם החל לערוך בדיקה פנימית לגבי המחירים שמשלם במישור המשפחתי והאישי על רקע התמכרותו לסמים.

לדברי הנאשם בפני
השירות, הנאשם הביע בפני
הם נכונות להשתלב בתהליך גמילה בתוך בית הכלא, וזאת במידה ויוטל עליו עונש מאסר.

השירות סבור, שהנאשם עדיין חסר כוחות על מנת להשתלב בטיפול בגמילה במסגרת פתוחה, כולל קהילה טיפולית. להערכת השירות, ללא טיפול ארוך טווח קיים סיכון לחזרתו של הנאשם להתנהגות פורצת חוק.

לסיכום – ממליץ השירות לגורמי שב"ס לשלבו במהלך טיפול להתמכרויות בכלא "חרמון".

ב"כ המאשימה עתר להשית על הנאשם מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס כספי, פסילת רישיון נהיגה, וזאת בהתחשב בחומרת העבירות שהורשע בהן הנאשם, לרבות מדיניות הענישה הנהוגה בעבירות בניגוד לפקודת הסמים המסוכנים.

עוד הדגיש ב"כ המאשימה, כי ניסיונות שירות המבחן לשלב את הנאשם במסגרת לגמילה טיפולית, אולם ניסיונות אלו כשלו על רקע חוסר שיתוף פעולה מצד הנאשם.

ב"כ הנאשם מנגד, עתר שלא למצות את הדין עם הנאשם, ולהסתפק בתקופת מעצרו, וזאת בהתחשב בהודאתו שחסכה זמן שיפוטי, העדר עבר פלילי, דברי הנאשם בפני
השירות, כי משך תקופת מעצרו לא עשה שימוש בסמים, החרטה שהביע על מעשיו, כוונותיו לאחר שחרורו מהכלא לנהל אורח חיים נורמטיבי, גילו הצעיר של הנאשם.

עוד ביקש לקולא ב"כ הנאשם, להתחשב בחלקו של הנאשם בעבירה של תיווך בסם, בכך שסייע לאחר להשיג סם על רקע רצונו לזכות במנת סם לשימושו העצמי על רקע היותו משתמש בסמים, כך שלשיטת ב"כ הנאשם, לא הפיק הנאשם רווח ממעשה התיווך.

עוד הדגיש ב"כ הנאשם, את נסיבותיו האישיות והמשפחתיות הקשות של הנאשם, שעובר למעצרו ניהל אורח חיים נורמטיבי והתפרנס בכבוד ללא מעורבות פלילית, כאמור בתסקירים שהוגשו.

עוד ביקש ב"כ הנאשם, להתחשב בעובדה שמצבה הרפואי של אימו רעוע והיא זקוקה לניתוח לב, שביצועו כרוך בעלות של כ – 55,000$ בימים הקרובים, ולצורך זה אמור להגיע מנתח מגרמניה לביצוע הניתוח.

לשיטת הסנגור, מחלת אימו של הנאשם באה על רקע התנהלותו של הנאשם, ויש בכך עונש כבד בפני
עצמו עבור הנאשם ועבור משפחתו.

התייצבה בפני
אימו של הנאשם, ומסרה, כי בגפה גידלה שני ילדים ומשפחתה ניהלה עסק. אולם, בשלב מסוים בנה נקשר עם חברה שולית, שהביאה אותו לשימוש בסמים, ולאחר מכן להתמוטטות העסק המשפחתי, שגרם לחובות בסכום של 80,000 ₪.

עוד לדברי אימו של הנאשם, כתוצאה ממעשיו של הנאשם התדרדר מצבה הבריאותי וכיום היא נזקקת לעבור ניתוח בלב, ולצורך כך יגיע רופא מגרמניה לביצוע הניתוח, שעלותו כ – 55,000$.

אימו של הנאשם עתרה לרחמיו של בית המשפט בעבור בנה.

גם דודו של הנאשם, מר נפתלי אברמוב, התייצב בפני
, ומסר כי היה עבור הנאשם דמות אב, שגידל וטיפח אותו. עוד מסר, כי לאחר שישתחרר הנאשם מהכלא, יסייע לו להשתקם ולנהל אורח חיים נורמטיבי.

דבר הנאשם:
"אני מצטער על כל מה שקרה. אני שיניתי דפוסותיי בחודשים שהייתי בכלא. אני רוצה להתחיל הכל מההתחלה."

הנאשם יליד 1974, נעדר הרשעות קודמות.

אין חולק בדבר חומרת העבירות בהן הורשע הנאשם, בתי המשפט שבים ומדגישים, כי יש לנקוט במלוא החומרה כנגד עברייני הסמים וכנגד כל הנותנים חלק בשרשרת הפצת הסם ולהשית עונשים מרתיעים.

"אין צורך לחזור ולהדגיש את הסכנה האורבת לשלום הציבור מעיסוק בסמים, ואת הפגיעה העמוקה הנשקפת מצריכת סמים לגוף ולנפש. מדיניות הענישה המחמירה של בית משפט זה בסוג זה של עבירות על שום פגיעתן הקשה בשלום הציבור הינה עקבית ורצופה לאורך שנים. יש לדבוק בה, ואין לסטות ממנה.
אלא שגם בסוג זה של עבירות, מצווה בית המשפט להעריך, בצד מדיניות הענישה המחמירה הכוללת, את נסיבותיו האינדיבידואליות של הנאשם העומד לפניו. עליו לאמוד את ההיבטים לקולא בעניינו, אף שמשקלן של הנסיבות האישיות פוחת ככל שחומרת העבירות גוברת"
(ע"פ 2949/05, מדינת ישראל
נ' אבו רמדאן).

באשר לעבירות של אלימות במשפחה,
לא יכולה להיות מחלוקת באשר לחומרתן היתרה של העבירות נשוא הרשעת הנאשם. כמו כן, אין חולק באשר לחובת בית המשפט לעשות לשירוש מעשי אלימות במשפחה, שהפכו נפוצים במקומותינו.

משקלן של נסיבות אישיות כגורם למכלול השיקולים לגזירת העונש, יורד ביחס ישיר לחומרת העבירה נשוא ההרשעה, וככל שזו עולה, יש צורך בענישה הרתעתית.

באשר לענישה בעבירות אלימות במשפחה: בית המשפט מכריע במסר ברור וחד משמעי שאלימות במשפחה אסורה בכל מצב ובכל תנאי. יחד עם זאת, חייב בית המשפט להתייחס למטרות הענישה השונות ולהחליט לאיזה מן השיקולים ליתן משקל בכורה.

מכל מקום, המשפט הנוהג מחייב את בית המשפט הגוזר את הדין להתייחס לנאשם הספציפי שבפני
ו, תהא העבירה, שבביצועה הורשע, חמורה ככל שתהא.

על רקע האמור לעיל, ולאחר ששקלתי את מכלול השיקולים, הן לחומרא והן לקולא, כמפורט בדברי ב"כ הצדדים, הנני דן את הנאשם לעונשים הבאים:
א.
18 חודשי מאסר לריצוי בפועל.
ב.
12 חודשי מאסר על תנאי, למשך 3 שנים מיום שחרורו מהכלא, שלא יעבור עבירה מסוג פשע.
ג.
הנני פוסל את הנאשם מלהחזיק או לקבל רישיון נהיגה לתקופה של 3 שנים מיום שחרורו מהכלא, שלא יעבור עבירה בה הורשע.
היה ותלוי כנגד הנאשם עונש פסילה נוסף – הכול במצטבר.
ד.
שישה חודשי מאסר על תנאי, למשך 3 שנים מיום שחרורו מהכלא, שלא יעבור עבירה מסוג אלימות או כל עבירה שיש בה יסוד של אלימות, לרבות איומים.

בית המשפט ממליץ בפני
רשויות שב"ס לשלב את הנאשם בהליך גמילה בכלא "חרמון", בהתאם להמלצת שירות המבחן.

מתקופת המאסר ינוכו ימי המעצר בת"פ 2818/08 וכן מת"פ 1356/06.

זכות ערעור תוך 45 יום.

ניתנה היום כ"ה בכסלו, תשס"ט (22 בדצמבר 2008) במעמד הצדדים.


אבו טהה נסר, שופט

צו
מורה על השמדת הסם.

ניתנה היום כ"ה בכסלו, תשס"ט (22 בדצמבר 2008) במעמד הצדדים.


נסר אבו טהה, שופט








פ בית משפט שלום 2818/08 מדינת ישראל נ' איפראימוב סמואיל (פורסם ב-ֽ 22/12/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים