Google

הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ירושלים - ועדת הערר לתכנון ולבניה מחוז ירושלים, בני רובינשטיין

פסקי דין על הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ירושלים | פסקי דין על ועדת הערר לתכנון ולבניה מחוז ירושלים | פסקי דין על בני רובינשטיין |

1127/07 עתמ     28/12/2008




עתמ 1127/07 הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ירושלים נ' ועדת הערר לתכנון ולבניה מחוז ירושלים, בני רובינשטיין




בעניין:

1


בתי המשפט


בית המשפט המחוזי בירושלים

בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים

עתמ 001127/07

בפני
:
כב' השופט משה סובל

28/12/2008







הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ירושלים

בעניין:


העותרת



ע"י אגף היועץ המשפטי לעירייה





נ
ג
ד






1. ועדת הערר לתכנון ולבניה מחוז ירושלים


ע"י פרקליטות מחוז ירושלים

2. בני רובינשטיין






המשיבים
גייל מילר
ע"י ב"כ עו"ד






החלטה

בהודעה שהמשיבה 1 הגישה ביום 24.12.08 לבית המשפט, בעקבות ההחלטה מיום 15.12.08, נאמר "כי ככל שתתבקש על ידי ביהמ"ש, תפיץ הלשכה המשפטית של משרד הפנים ליועצים המשפטיים של הוועדות המקומיות את עמדתה בנושא הנדון בעתירה זו".

בית המשפט אכן סבור כי מן הראוי שהדבר ייעשה. הדיון בעתירה זו העלה כי ועדות התכנון המקומיות ברחבי הארץ מעניקות פרשנות בלתי-אחידה לתקנות התכנון והבניה (חישוב שטחים ואחוזי בניה בתוכניות ובהיתרים), תשנ"ב-1992, בכל הנוגע לשאלה הנורמטיבית העקרונית נשוא עתירה זו. ראו סעיפים 2-3 לתגובת המשיבה 1 מיום 26.5.08, וסעיפים 3-4 להודעתה מיום 4.9.08. מצב זה אינו תקין. לא ייתכן שתוכן הדין החל במדינת ישראל, בתחום התכנון והבניה כמו בכל תחום אחר, יהיה ענין של גיאוגרפיה. "תחולתו של החוק היא בכל שטח המדינה, ומן הראוי לפרשו, ככל הניתן, כך, שלא יחול דין שונה על פיו במקומות שונים בארץ" (בג"ץ 465/89 רסקין נ' המועצה הדתית ירושלים, פ"ד מד(2) 673, 686). לפיכך חובתו של היועץ המשפטי לממשלה לעשות כל שלאל ידו כדי למנוע תופעה כזאת, בתוקף היותו בעל "סמכות הפירוש של החוק עבור הרשות המבצעת... ופירושו שלו מחייב אותה פנימה" (בג"ץ 73/85 סיעת "כך" נ' יושב-ראש הכנסת, פ"ד לט(3) 141, 152).

היועץ המשפטי לממשלה נתן בעבר הנחיות המופנות לוועדות המקומיות לתכנון ולבניה. כך, הנחיית היועץ מס' 21.900 מיום 1.12.68 שכותרתה "אישור רישיונות במוסדות תכנון כשמשפטים תלויים ועומדים" עסקה בשאלה "באם ועדה מקומית או ועדה מחוזית צריכה לדון ולהחליט בדבר הענקת רשיון פלוני, כשמבקש הרשיון עומד לדין בבית משפט מוסמך בשל אי-השגת הרישיון..." (ההדגשה הוספה). בדומה לכך נקבע בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס' 8.1150 מיום 24.1.01 כי "אין ועדות התכנון רשאיות, ככלל, לעכב את הדיון בבקשות להיתר או לתכנית המוגשות להן, בשל הליכים פליליים תלויים ועומדים באותו עניין" (סעיף 4 להנחיה). מאחר שההנחיה מתייחסת גם לבקשות להיתר בניה, ממילא היא מופנית גם לוועדות התכנון המקומיות הדנות בבקשות להיתר בניה. ראו עוד הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס' 8.1154 מיום 10.6.07 בדבר תפיסת כלים המשמשים לביצוע עבירות בניה, הקובעת הוראות למקרה בו "ועדת מחוזית לתכנון ולבניה (להלן: 'ועדה מחוזית') או ועדה מקומית לתכנון ולבניה (להלן: 'ועדה מקומית') אשר מבקשת להפעיל את הנוהל דנן בתחום מרחב פעילותה" (סעיף 3(א) להנחיה). לא התחוור לי מדוע במקרים אלה ניתנה הנחייה על ידי היועץ המשפטי לממשלה ואילו במקרה שלפנינו הודעת המשיבה 1 מתייחסת רק להפצת עמדת הלשכה המשפטית של משרד הפנים ליועצים המשפטיים של הוועדות המקומיות, תוך הדגשה שמדובר בעמדה לא מחייבת. זאת, למרות שבהחלטתי מיום 15.12.08 התבקשה המשיבה 1 להתייחס בין היתר לאפשרות של מתן "הנחיה מתאימה על ידי היועץ המשפטי לממשלה".



בכל מקרה, עצם קיומה של הנחיה כלל ארצית, בין של היועץ המשפטי לממשלה ובין של הלשכה המשפטית במשרד הפנים, מלבד שחשובה היא לצורך מניעת חוסר אחידות של הדין ממקום למקום, עשויה להוות שיקול רלוונטי לצורך ההכרעה במחלוקת הנטושה בתיק דנן בין העותרת לבין המשיבים.

לפיכך מתבקשת המשיבה 1 להגיש לבית המשפט תוך 30 יום העתק מהנחיית היועץ המשפטי לממשלה ו/או הלשכה המשפטית של משרד הפנים בנושא הנדון בעתירה זו.

ניתנה היום, א' בטבת תשס"ט (28 בדצמבר 2008), בהעדר הצדדים.
המזכירות תמציא ההחלטה לב"כ הצדדים.


משה סובל
, שופט









עתמ בית משפט לעניינים מנהליים 1127/07 הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ירושלים נ' ועדת הערר לתכנון ולבניה מחוז ירושלים, בני רובינשטיין (פורסם ב-ֽ 28/12/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים