Google

רז ליאת חברה לרכב בע"מ - ראובן בצלאל ,מדינת ישראל - מ.ע.צ.

פסקי דין על רז ליאת חברה לרכב בע"מ | פסקי דין על ראובן בצלאל | פסקי דין על מדינת ישראל - מ.ע.צ. |

35316/00 א     15/01/2002




א 35316/00 רז ליאת חברה לרכב בע"מ נ' ראובן בצלאל ,מדינת ישראל - מ.ע.צ.




1
בתי המשפט
א 035316/00
א 046416/00
בית משפט השלום תל אביב-יפו
15/01/2002
תאריך:
כב' השופטת מארק - הורנצ'יק דליה

בפני
:

רז ליאת חברה לרכב בע"מ
בעניין:
בת.א. 35316/00
התובעת
נ ג ד
1. ראובן בצלאל

2. מדינת ישראל - מ.ע.צ.

3. ענבל חברה לביטוח בע"מ
4. ויטלגו שנות ה-2000
5. אריה גילמן

הנתבעים
מדינת ישראל התובעת
נ ג ד
1. ויטלגו שנות ה-2000
2. אריה גילמן הנתבעים

בת.א. 46416/00

פסק דין

1. שתי התביעות המאוחדות שבפני
- עניינן נזקים שנגרמו לכלי רכב אשר היו מעורבים בתאונת דרכים שארעה ביום 23.1.00 בצומת נווה אשקלון.

2. בתביעתה בת.א. 35316/00 תובעת רז ליאת חברה לרכב בע"מ
, חברה העוסקת במכירה השכרה וחכירת רכב, את שוכרי הרכב ויטלגו שנות ה-2000 (להלן: ויטלגו) ומר אריה גילמן, ששכרו ממנה רכב מסוג סיטרואן סקסו (להלן: הסיטרואן) מספר רישוי 16-401-38, בגין נזקים מהם סבלה עקב התאונה בה היתה מעורבת הסיטרואן ביום 23.1.00 עת נהג מר גילמן במכונית, כאשר חצה את צומת נווה אשקלון. בעת חצייתו זו את הצומת ברמזור ירוק, התנגשה בו, לטענתו, מכונית טרנזיט השייכת לנתבעת 2, נהוגה בידי ראובן בצלאל
ס.
סכום התביעה: 32,734 ש"ח.

3. בתביעתה בת.א. 46416/00 תובעת מדינת ישראל - הבעלים של רכב פורד טרנזיט מספר רישוי 8426177, שהיתה נהוגה במועד התאונה 23.1.00, בידי ראובן בצאלאל, את ויטלגו ואת אריה גילמן עקב התאונה שארעה שעה שמר בצלאל, לטענתו, חצה את הצומת באור ירוק, נפגע בצידו הימני הקדמי על ידי רכב הסיטרואן נהוג בידי אריה גילמן.
סכום התביעה 9,177 ש"ח.

4. המחלוקת שנתגלעה בין הצדדים בתיק זה, והיא אשר תכריע, היא אחת בשאלה - מי מהנהגים - נהג הסיטרואן או נהג הטרנזיט, עבר באור אדום, לאחר ששני הרכבים הגיעו בכיוונים שונים אל תוך צומת נווה אשקלון, וברור שאחד מהם עבר באור אדום והשני לא.

5. בפני
בית המשפט העידו ארבעה עדים:
מר אריה גילמן - נהג הסיטרואן.
מר ליאוניד ליסיאנסקי - הנוסע שישב לידו.
מר אלכס מזורקביץ - בעל רכב דייהו רייסר מספר רישוי 796920 אשר עמד בצומת נווה אשקלון מימינו של רכב הסיטרואן.
מר ראובן בצלאל
- נהג הטרנזיט.

6. כעולה ממסכת הראיות אשר התבררה מן העדויות (תצהירי עדויות ראשיות וחקירות נגדיות עליהם) ביום ראשון 23.1.00 בבוקר קר וערפילי בסמוך לשעה 05.50 התקרבו לצומת נווה אשקלון:
מכיוון מזרח למערב, ראובן בצלאל
כשהוא נוהג בטרנזיט; ומכיוון דרום לצפון - אלכס מזורקביץ כשהוא נוהג בדהיו רייסר, ואריה גילמן הנוהג בסיטרואן, כשלידו מר ליסיאנסקי.

7. על פי גריסת נהג הסיטרואן - עצר הוא בנתיב השמאלי של הצומת בעקבות רמזור אדום, כאשר מימינו עצרה מכונית הדייהו רייסר. עם החלפת הרמזור לירוק, החל הסיטרואן בנסיעה ישר, וגם הדייהו רייסר שעמדה כאמור בנתיב הימני החלה לנסוע.

8. כאשר היתה הסיטרואן במרכז הצומת - על פי גירסת מר גילמן - הגיע משמאל רכב הפורד טרנזיט שעבר באור אדום ופגע ברכב הסיטרואן בעצמה רבה בצידו השמאלי. הדייהו הספיקה לחצות את הצומת ונעצרה לאחריה.

9. על פי גירסת נהג הפורד טרנזיט - בהתקרבו לצומת הבחין כי האור ברמזור היה ירוק, המשיך בנסיעתו והתחיל לחצות את הצומת במהירות של 50 קמ"ש וכאשר היה באמצע הצומת חש לפתע במכה בצידו הימני של הרכב וראה שסיטרואן התנגשה ופגעה ברכבו.

10. בחנתי את מסכת הראיות שבתי ושקלתי את העדויות ומסקנתי כי גירסת נהג הסיטרואן היא הגירסה האמיתית. אבאר טעמי.

11. שניים העידו כי רכב הסיטרואן חצה את הצומת באור ירוק: נהג הסיטרואן, וכן נהג הרכב שעמד לידו בצומת, רכב הדייהו רייסר. עדותם זו היא בסתירה לגירסה ראובן בצלאל
.

12. השניים העידו כי ראו את הרמזור בציבעו הירוק, מר גילמן נהג הסיטרואן העיד כי ראה את הרמזור הירוק בטרם החל בנסיעתו. השניים מעידים כי רכב הדייהו נסע ראשון הספיק לחצות את הצומת ונעצר לאחריה לאחר קרות התאונה, ואילו הסיטרואן שהחל לנסוע קצת אחריו נפגע ע"י רכב הטרנזיט.

13. גירסת הנהג הסיטרואן מר גילמן, נתמכת היטב אף בתמונות הרכבים שנפגעו כפי שהוצגו בבית המשפט. צורת הפגיעה ברכב הסיטרואן תומכת בגירסתו. כעולה מן התמונות מקום הפגיעה הוא בגובה שווה הגם שפורד טרנזיט הוא רכב גבוה מרכב סיטרואן סקסו. הטרנזיט נפגעה בצידה הקדמי הימני. הפח מכופף כלפי פנים מכיוון קדימה לאחור. ואילו בסיטרואן הפח מכופף הצידה, מצד שמאל לימין בדיוק כמו שמתארים שני העדים מטעם התובעת, וכפי שתיאר מר גילמן שהעיד כי לאחר המכה כל האוטו הסתובב לימין (עמ' 10) הגם שבחקירתו לא הוצגו בפני
ו תמונות הנזק נ/4 ונ/6.

14. גירסת הנהג בצלאל כי נכנס לצומת באור ירוק, תוך כדי נסיעה בשדירה - הרי גם אם האור היה ירוק בצומת כשהיה רחוק ממנה הרי משהתקרב לצומת התחלף האור והוא לא הספיק לעצור: ירד גשם, שעת בוקר מוקדמת וחשיכה.
יתרה מכך בעדותו העיד מר בצלאל כי לא ירד גשם אותו יום ובתצהירו העיד כי ירד גשם לאחר התאונה. את העובדה הזו שכח בעדותו בבית המשפט, כאשר שני הנהגים האחרים העידו כי אותו יום ירד גשם והיה ערפל כבד.

15. בחינת הגירסאות מעלה כי לא יעלה על הדעת ששני הנהגים אשר חצו את הצומת במקביל, בהפרש זמן קטן מאוד כפי שתיארו - יעשו זאת שניהם באור אדום. מה גם שקודם להתחלפות הרמזור הם העידו כי עמדו באור אדום מלא. העדויות של מר גילמן ונהג רכב הדייהו היו עקביות.

16. עדותו של מר בצלאל אינה אמינה עלי כשהוא מעיד כי לא עיין, כשהכין את תצהירו וחתם עליו במשרד עורכת הדין בתצהירי שלושת העדים האחרים, שאחד מהם לא התייצב לדיון בבית המשפט. עדותו זו סותרת את אשר העיד בסעיף 7 לתצהירו.

17. אשר על כן אני קובעת כי התאונה ארעה בשעה שרכב הסיטוראן חצה את צומת נווה אשקלון מדרום לצפון, ובהיותו במרכז הצומת, הגיח משמאלו רכב הפורד טרנזיט שעבר באור אדום ופגע ברכב הסיטרואן בעצמה רבה בצידו השמאלי.

18. אשר לנזק. חוו"ד השמאי פידל חגי - מטעם התובעת - רז ליאת לא נסתרה. על כן אני מאמצת את האמור בה אף לגבי ירידת ערך הרכב, זאת לאחר שהנתבעים לא הציגו חוו"ד שמאית מטעמם, לא ביקשו לחקור את השמאי על חוות דעתו ולמעשה לא התנגדו להסתמכות התובעת רז ליאת עליה.

19. דא עקא שאינני מקבלת את קביעת השמאי הנכבד לגבי החיוב בגין 9 ימי השבתת הרכב. לא הונחה לקביעה זו כל תשתית ראיתית, אף לא לכאורית. רז ליאת לא הוכיחה כי כל צי הרכב שלה היה מושכר באותו זמן ועל כן גריעת המכונית שניזוקה - הסיטרואן ממצבת המכוניות שלה אמנם גרמה לה את הנזק הנטען. כך גם לא הוכחה ההוצאה בגין גרירת הרכב לאחר שלא הוצגה קבלה והמצהיר מטעם התובעת זנח רכיב זה של התביעה בסיכומיו.

20. העולה מכל המקובץ הוא כי אני מקבלת את תביעת רז ליאת, על פי גירסת הנהג אריה גילמן.
בהתאם לחוו"ד השמאי אני קובעת כי נזקיה של רז ליאת בגין התאונה בה נפגע רכב הסיטרואן בבעלותה היו כמפורט בחוו"ד שמאי פידל חגי בסך 23,257 ₪ נזק ישיר לרכב, ועוד 4,884 ₪ ירידת ערך, כן ניזוקה התובעת רז ליאת בהוצאות שכ"ט השמאי כולל מע"מ בסך 1,755 ₪. אני דוחה את רכיבי התביעה הנוגעים להוצאות בגין 9 ימי השבתת הרכב וגרירת הרכב.

21. אשר על כן אני מחייבת את בצלאל ראובן, מדינת ישראל מע"צ וענבל חברה לביטוח בע"מ, יחד ולחוד לשאת ולשלם לתובעת רז ליאת חברה לרכב בע"מ
סך של 29,896 ₪ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיום הגשת התביעה 26.3.00 ועד התשלום בפועל.
בנוסף, אני מחייבת אותם לשלם לתובעת רז ליאת חברה לרכב בע"מ
הוצאות המשפט בסך של 1,000 ₪ בצירוף מע"מ צמוד ונושא ריבית כחוק מיום מתן פסק הדין ועד התשלום בפועל.
ובנוסף אני מחייבת את בצלאל ראובן מדינת ישראל מע"צ ענבל חברה לביטוח בע"מ לשלם לויטלגו שנות 2000 ואריה גילמן ביחד, הוצאות המשפט ושכ"ט עו"ד בסך של 3,000 ₪ בצירוף מע"מ צמוד ונושא ריבית כחוק מיום מתן פסק הדין ועד התשלום בפועל.

ניתן היום ב' בשבט תשס"ב
15.1.2002 במעמד יצחק זרקא, מנהל התובעת.
המזכירות תשגר עותקי פסה"ד לצדדים האחרים.
מארק - הורנצ'יק דליה
, שופטת








א בית משפט שלום 35316/00 רז ליאת חברה לרכב בע"מ נ' ראובן בצלאל ,מדינת ישראל - מ.ע.צ. (פורסם ב-ֽ 15/01/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים