Google

מדינת ישראל - רפי טוהר

פסקי דין על רפי טוהר

2698/08 עפ     28/01/2009




עפ 2698/08 מדינת ישראל נ' רפי טוהר




בעניין:

1



בתי המשפט



בית המשפט המחוזי בירושלים
בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים


עפ 002698/08


בפני
:
כבוד השופט עוני חבש
- ס. נשיא


28/01/2009




בעניין:
מדינת ישראל



באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים
המערערת


נ
ג
ד



רפי טוהר
ת.ז. 059715243


באמצעות ב"כ, עו"ד ר' גרין
המשיב


פסק דין
פסק הדין
1.
ערעור המדינה על גזר דינו של בית המשפט לתעבורה בירושלים (כב' השופט א. טננבוים) בתיק ת' 13918/07 מיום 4.9.08. המשיב הורשע, לאחר ניהול הוכחות, בביצוע עבירה של נהיגה במהירות מופרזת של 168 קמ"ש במקום בו המהירות המותרת הנה 90 קמ"ש. בית משפט קמא השית על המשיב עונש של 45 יום פסילה בפועל וכן 250 שעות של שירות לתועלת הציבור.
טענות ב"כ המערערת
2.
באת כוח המערערת טוענת כי העונש אשר הושת על המשיב איננו עונש מרתיע ואינו משקף את חומרת העבירה בה הורשע. בעברו של המשיב 43 הרשעות, מהן 13 עבירות של נהיגה במהירות מופרזת, וביניהן עבירה של נהיגה במהירות מופרזת העולה ב-41 קמ"ש על המהירות המותרת. אין בסיס עובדתי לטענת המשיב לפיה העבירות הקודמות בוצעו על ידי אחרים העובדים אצלו. ב"כ המערערת מבקשת להתערב בגזר דינו של בית משפט קמא ולהשית על המשיב עונש אשר יכלול הארכת תקופת הפסילה בצורה משמעותית, פסילה על תנאי וכן מאסר על תנאי וקנס.
טענות באת כוח המשיב
3.
באשר לעברו התעבורתי, ציינה ב"כ המשיב, הרי שבית משפט קמא נתן אמון בדבריו של המשיב עת טען שחלק מהעבירות הקודמות בהן הורשע לא נעברו על ידו. באשר לעבירה הנוגעת למהירות של 41 קמ"ש הרי זו בוצעה לפני 10 שנים, ובכלל עבירת המהירות האחרונה בוצעה בשנת 2003. באת כוח המשיב הדגישה בטיעוניה את הנזקים אשר נגרמו לו בגין הפסקת השירות לתועלת הציבור ושלילת רישיונו וציינה כי אלו הסתיימו מכבר ורישיונו הוחזר לו.
תשובת באת כוח המערערת
4.
ב"כ המערערת ציינה כי המשיב ריצה את עונש הפסילה אף לפני מתן גזר הדין. לאחר מתן הכרעת הדין, ביום 26.3.08, הורה בית שמפט קמא למשיב להפקיד את רישיונו תוך 60 יום ודחה את מועד מתן גזר הדין ליום 4.9.08. כך, ריצה המשיב את הפסילה בפועל עוד לפני מתן גזר הדין. רוצה לומר, כי לא היה באפשרות המערערת לבקש עיכוב ביצוע.
דיון
5.
דין הערעור להתקבל.
מדובר בנסיעה במהירות מופרזת, שלכל הדעות מחייבת ענישה ממשית. מהירות מופרזת היא המתכון הבטוח לתאונות דרכים, וככל שהמהירות גבוהה יותר הסבירות שהתאונה תהיה קטלנית עולה במידה משמעותית. נהגים, באשר הם, לא יכולים להתייחס להוראות הנוגעות למהירות המותרת, כהמלצה בלבד, ירצו יאמצו אותה, ירצו יתעלמו ממנה. על בית המשפט לקיים חובתו ולהבהיר לנהגים פורעי חוק שאין מדובר בהמלצה, וכי הפרת חובה זו עונש מרתיע בצידה.
6.
נהגים – טייסים, כדוגמתו של המשיב, חייבים לדעת כי בהתנהגותם בכביש הם מסכנים לא רק חייהם ורכושם הם, אלא גם את האחרים המשתמשים בכבישי הארץ.
7.
ככל שהמהירות מופרזת יותר, בעיקר אצל נהגים בעלי עבר תעבורתי מאותו סוג של עבירות, כדוגמת המשיב, העונש שבצידה חייב להיות משמעותי יותר. אלמנט ההרתעה הנו אחד השיקולים המרכזיים שיש לשקול במקרים מעין אלה.
8.
במקרה דנן, המשיב נהג במהירות העולה ב- 78 קמ"ש מעל המהירות המותרת!! על כן נשאלת השאלה - האם יש בעונש אשר הושת עליו (פסילה של 45 יום ו- 250 שעות לתועלת הציבור) כדי להרתיעו מלחזור ולבצע אותה עבירה? מסופקני.
9.
באת כוחו המלומדת של המשיב ציינה את הנזק העלול להיגרם למרשה בגין הפסילה שכבר ריצה, וכי הדבר עלול לשבש את מהלך חייו בכל הקשור לעיסוקיו הרבים.
אינני מקבל את הטיעון. היה על המשיב לקחת את הנזקים העלולים להיגרם לו בחשבון עוד בטרם החליט לבצע את העבירה האמורה ולהימנע מביצועה. העובדה שהוא עלול להינזק איננה נימוק המחייב הקלה בעונשו. מטרת העונש איננה להיטיב עם עבריין באשר הוא. כשמו כן הוא – עונש. בה בעת, העונש המוטל על עבריין חייב להיות פרופורציוני לחומרת העבירה, ולנסיבות ביצועה ולנסיבותיו האישיות, כמבואר לעיל.
10.
לא אוכל לסיים את פסק הדין מבלי להצביע על העובדה, שבית משפט קמא ראה לנכון לחייב המשיב בביצוע רכיב הפסילה עוד בטרם גזר את דינו. לדעתי תופעה זו איננה בריאה ועלולה לגרום לבעיות שמוטב להימנע בהן.
11.
לאור האמור, ובהתחשב בעובדה שהמשיב ריצה את 45 ימי הפסילה, וכן בהתחשב בכך שערכאת הערעור איננה נוהגת למצות את הדין עם נאשמים, גזר דינו של בית משפט קמא מבוטל ובמקומו יבואו העונשים הבאים:
א.
פסילה בפועל של 6 חודשים בניכוי 45 יום אותם ריצה המשיב. המשיב יפקיד את רישיונו עד יום 1.3.09.
ב.
פסילה על תנאי של 12 חודשים אשר לא ירוצו אלא אם תוך שנתיים מיום 4.9.08ביצע המשיב עבירה של מהירות מופרזת.
ג.
חודש מאסר על תנאי שלא ירצה אלא אם תוך שנתיים מיום 4.9.08 ביצע המשיב עבירה של מהירות מופרזת תוך שנתיים.
ד.
קנס כספי בסך 1,500 ₪ או 20 מאסר תמורתו. הקנס ישולם ב- 3 תשלומים שווים ורצופים, החל מיום 15.2.09 ובכל 15 לחודש לאחריו.
ניתן היום, ג' בשבט התשס"ט (28 בינואר 2009), בהעדר.
המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים.


עוני חבש
, שופט


ס. נשיא










עפ בית משפט מחוזי 2698/08 מדינת ישראל נ' רפי טוהר (פורסם ב-ֽ 28/01/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים