Google

יעקב שטיין - לשכה לסיוע משפטי - חיפה, פרקליטות מחוז חיפה

פסקי דין על יעקב שטיין | פסקי דין על לשכה לסיוע משפטי - חיפה | פסקי דין על פרקליטות מחוז חיפה |

10827-12/08 עשא     25/01/2009




עשא 10827-12/08 יעקב שטיין נ' לשכה לסיוע משפטי - חיפה, פרקליטות מחוז חיפה






{behavior:url(#default#vml);}
{behavior:url(#default#vml);}
{behavior:url(#default#vml);}
{behavior:url(#default#vml);}
בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים

עש"א 10827-12-08 שטיין נ' לשכה לסיוע משפטי - חיפה
ואח'


25 ינואר 2009

בפני

כב' השופט
רון סוקול

מערער
יעקב שטיין


נגד

משיבים
1. לשכה לסיוע משפטי - חיפה
2. פרקליטות מחוז חיפה




פסק דין


1
ערעור על החלטת לשכת הסיוע המשפטי שלא להעניק למערער סיוע משפטי בערעור אותו הגיש על פסק דינו של בית משפט השלום בחדרה (ע"א 4286/07).

2.
המערער חויב על פי פסק דינו של בית משפט ה,שלום בחדרה, כב' השופטת דיאנה סלע, בתיק אזרחי 2762/00, לשלם
לקרן לטיפול חסויים, עבור החסוי איתן חייט, סך השווה ל-95,000$ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית, מיום 1/3/95 ועד ליום התשלום המלא בפועל.

במסגרת הליכי הערעור שהגיש על פסק הדין , ביקש המערער לקבל סיוע משפטי מהלשכה לסיוע משפטי, בהתאם לחוק הסיוע המשפטי, תשל"ב - 1972 (להלן: "חוק הסיוע המשפטי"). בדיון שנערך בערעור ביום 18.3.08 הפנה בית המשפט את המערער להגיש בקשה לסיוע מלשכת הסיוע המשפטי.

3
בקשת המערער הובאה בפני
ראש הלשכה בחיפה וביום 23/3/08 הוחלט כי המבקש אינו זכאי לקבלת סיוע הואיל והכנסתו אינה עומדת בקריטריונים הנדרשים לקבלת סיוע משפטי. צריך להזכיר גם כי כבר בהליכים בבית משפט השלום, ביקש המערער סיוע משפטי, וגם במסגרתם סירבה לשכת הסיוע המשפטי לבקשתו מהטעם כי הכנסותיו עולות על הסכומים הקבועים בתקנות והמזכים בקבלת סיוע.

4.
חוק הסיוע המשפטי קובע כי לשכת הסיוע המשפטי תיתן שירות משפטי לרבות ההוצאות הכרוכות בכך, "
למי שידו אינה משגת לשאת בהם, או למי שנקבע בתוספת בעניינים ובהיקף שנקבעו בה"
(סעיף 2). סעיף 3ב לחוק קובע כי שר המשפטים רשאי לקבוע הוראות בדבר המבחנים על פיהם ייקבע מי זכאי לקבלת סיוע משפטי, מחמת שידו אינה משגת לשאת בתשלום ההוצאות.

5.
על פי הוראה זו, נקבעו בתקנות הסיוע המשפטי, תשל"ג – 1973 (להלן: "התקנות") מבחנים למתן שירות. תקנה 2(ב)(1), קובעת כי שירות יינתן למבקש שאין לו רכוש הניתן למימוש "
אם המבקש הינו יחיד או משפחה של שלוש נפשות לכל היותר – גובה הכנסות המבקש עד 67% מהשכר הממוצע במשק
".

6.
המערער הציג בפני
לשכת הסיוע את הכנסותיו מתגמולים שהוא מקבל ממשרד הביטחון בהיותו אב שכול ולטענתו אין לו הכנסות נוספות. על פי תלוש התגמולים שהוצג גם לעיוני, מחודש 12/07, מקבל המערער מידי חודש סך של 5,595 ₪. מסך זה מופחתים תשלומים שונים ובהם תשלומי ביטוח, תשלומי ארגון נכים, גילום תרופות, החזר הלוואות וכדומה, ולאחר הניכוי מקבל המערער סך של 4,900 ₪ נטו לחודש.

7.
בהתאם למבחנים שנקבעו בתקנות, הסכום המכסימלי המזכה בקבלת שירות, עמד במועד מתן ההחלטה על סך של 5,249 ₪. מאחר והכנסת המערער עמדה על 5,595 ₪ סירבה הלשכה לסיוע משפטי להעניק לו שירות משפטי.

8.
המערער אינו חולקת על הנתונים האמורים אולם טוען כי לא היה מקום להביא בחשבון את הסכומים המנוכים מהגמלה והיה על הלשכה להתייחס אך ורק לסכום הנטו שהוא מקבל. עוד טען כי גם לפי המבחנים האמורים הכנסתו אינה עולה בהרבה על ההכנסה המזכה בקבלת שירות ועל כן בשים לב לנסיבות התיק, ולתרומתו הרבה למדינה, ראוי להעניק לו סיוע.

המערער העלה טענות נוספות הנוגעות ליחסים שבין באת כוח הקרן לטיפול בחסויים לבין מנהל הקרו ובאי כוח המשיבים, אך טענות אלה אינן ראויות לכל התייחסות.

9.
בדיון בפני
התברר גם כי רק לפני מספר חודשים ביקש המערער להתמודד על ראשות עיריית חדרה. במסגרת זו הוקמה תנועה בראשותו ושמה "התנועה למלחמה בשחיתות". כן התברר כי התנועה נטלה הלוואות לצורך מימון פעילותה וככל הנראה גם המערער חייב בהחזר ההלוואות.

עוד התברר כי כנגד המערער נפתח תיק הוצאה לפועל לביצוע פסק דינו של בית משפט השלום. ביום 5/11/08, נערכה בפני
ראש ההוצאה לפועל חקירת יכולת למערער ובסופה החליט ראש ההוצאה לפועל להגדיל את החיוב בתשלומים שהושת על המערער ולהעמידו על סך של 3,200 ₪ לחודש. ראש ההוצאה לפועל התייחס לדברים שהועלו בפני
ו וציין כי "מצטיירת תמונה קשה לפיה לחייב יכולת השתכרות וכי הוא משתמט מתשלום חובותיו" עוד ציין כי בעדותו של החייב (המערער), נתגלו סתירות בנוגע למעורבותו במשרד התיווך בו עבד בעבר וקיים חשד כי המערער ממשיך לעסוק בתיווך. עוד ציין כי המערער עושה שימוש קבוע ברכב הרשום על שם חתנו ולמעשה הבעלות הממשית ברכב היא של המערער.

10.
חוק הסיוע המשפטי נועד לאפשר מימון של שירות משפטי למי שזקוק לכך ושידו אינה משגת לממן שירות משפטי בעצמו. מטבע הדברים המשאבים הציבוריים מוגבלים ועל כן נקבעו מבחנים לקביעת זכאות לקבלת מימון על חשבון הקופה הציבורית. המבחנים שנקבעו בתקנות הינם ברורים.

חישוב הכנסתו של הפונה לקבלת סיוע ייעשה על פי התקנות, ואלו קובעות כי ההכנסה אשר תובא בחשבון היא הכנסה כמשמעותה בפקודת מס הכנסה. הואיל וכך, כדין חישבה הלשכה את הכנסתו של המערער בהתאם לסכום התגמולים שהוא מקבל ולא ניכתה מהסך האמור החזרי הלוואות, תשלום תרופות וכדומה.

בהתאם לחישוב האמור, הכנסתו של המערער עולה על ההכנסה המזכה ועל כן כדין נדחתה בקשתו לקבלת סיוע.

11.
עוד אוסיף כי גם בדברים העולים מחקירת היכולת שנערכה למערער, בצירוף העובדה כי ביקש להתמודד על ראשות העיר, והינו עומד בראש תנועה שהתמודדה בבחירות לרשות העיר, יש כדי להטיל צל על מהימנות גרסתו, כי אין לו הכנסות נוספות ונכסים נוספים.

12.
אשר על כן, אני מורה על דחיית הערעור.

בנסיבות העניין אין צו להוצאות.


ניתן היום,
כ"ט טבת תשס"ט, 25 ינואר 2009, בהעדר הצדדים.














עשא בית משפט מחוזי 10827-12/08 יעקב שטיין נ' לשכה לסיוע משפטי - חיפה, פרקליטות מחוז חיפה (פורסם ב-ֽ 25/01/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים