Google

זוהר רפאל - מוסך נדב, נדב אבירי

פסקי דין על זוהר רפאל | פסקי דין על מוסך נדב | פסקי דין על נדב אבירי |

36087/06 א     05/02/2009




א 36087/06 זוהר רפאל נ' מוסך נדב, נדב אבירי




בעניין:

1



בתי המשפט


בית משפט השלום תל אביב-יפו
א
036087/06


בפני
:
כב' השופט אברהם קסירר
תאריך:
15/02/2009




בעניין:
זוהר רפאל



ע"י ב"כ
עו"ש רונן צרור
תובע ונתבע שכנגד

נ
ג
ד


1 . מוסך נדב

2 . נדב אבירי


ע"י ב"כ
עו"ד יוסף ורון
נתבעים ותובעים שכנגד

פסק דין

בפשרה - לפי 79א לחוק בתי המשפט

ענייננו בתביעה לנזקי רכוש שנגרמו לרכב מסוג מונית פולקסווגן שבבעלותו של התובע לעת שטופל במוסך. הנתבע 1 הוא המוסך שבו טופלה המונית (להלן: "המוסך" ו/או "הנתבע 1"), והנתבע 2 הוא בעליו של המוסך והמכונאי היחידי בו (להלן: "הנתבע 2").
הצדדים הסמיכו את בית המשפט לפסוק לפי סעיף 79א לחוק בתי המשפט על בסיס כתבי הטענות, חוות דעת שמאי הרכב וכלל המסמכים והראיות המצויים בתיק בית המשפט. ההסכמה קיבלה תוקף החלטת בימ"ש.
עפ"י עיקרי התובענה טוען התובע כי במהלך 11/05 – 2/06 טיפלו הנתבעים במכוניתו ברשלנות שגרמה לנזקיו.
התובע טוען שעקב הטיפול הרשלני נגרם נזק למונית שלא ניתן לתקנו, העמיד נזקיו בגובה שווי הרכב עובר לאירוע וכן הפסדי שכר, תשלומי שכירות המספר למונית, פגיעה במוניטין / בלקוחות והוצאות ביטוח. התובע ציין כי מכר את המונית במצבה בסך של 4,000 ₪ (ח-ן מיום 1.5.06 צורפה).
עפ"י עיקרי כתב ההגנה טוענים הנתבעים כי טיפלו במונית במקצועיות, לשביעות רצון התובע, התקלות והנזקים היו בשל רשלנות התובע ובשל רצונו לחסוך בעלויות תוך שהנתבעים הגבילו את אחריותם בשל כך לטיפול עצמו. בתביעתם שכנגד טוענים הם כי התובע (הנתבע שכנגד) לא שילם את עלות התיקונים לפי החשבוניות שהוצאו, ועותרים לחייבו בסכום 24,975 ₪ בגינן. בהמשך תיקנו תביעתם שכנגד לסך 70,000 ₪.
בכתב הגנה מתוקן לתביעה שכנגד נטען שהנתבע לא רק שלא הצליח לתקן את המונית אלא גרם לנזקים חמורים, לא עמד בהתחייבויותיו לתיקון המונית ולאור כישלון תמורה אין הוא זכאי לתשלום כלשהו מהנתבע שכנגד.
בהמלצת בית המשפט ובשים לב כי מדובר בסכסוך בעל אופי מקצועי מובהק שההכרעה בו היא עניין שבמומחיות, הסכימו הצדדים למינוי מומחה מטעם בית המשפט אשר יכריע במחלוקות ובנושאים המקצועיים שבנשוא התובענה והתובענה שכנגד ובתוצאה הכספית הנובעת מהכרעתו (החלטת 14.3.07). כמומחה מטעם בית המשפט מונה מר ויקטור עידן בתחום שמאות הרכב. (על מעמדו של השמאי כמומחה בית המשפט ובשים לב להסכמת הצדדים למינויו להכרעה במחלוקות ר' רע"א 7872/06 גיל מלמד נגד חיים עזריה וכן ת.א. (חי') 895/02 יפה נוף-תחבורה, תשתיות ובניה בע"מ נ' הפלר מאיר).

בהתאם לאמור בכתב התביעה, המונית נשוא התובענה נמכרה. חוות דעת מומחה בית המשפט נערכה על בסיס המסמכים, כתבי הטענות ודבריהם בפגישה שנערכה עם הצדדים.

בחוות דעתו סיכם המומחה מטעם ביהמ"ש כי הנתבע כשל מקצועית בטיפול ברכבו של התובע ברם התנהלות התובע בטיפול ברכב, בתקלות ובפתרונן תרמו לכשל ולנזקיו האמורים ברכב.

לאחר שבחנתי את חוות דעת המומחה, בשים לב להסכמת הצדדים כי זו תכריע במחלוקת שביניהם ובהתאם לפסיקת בתי המשפט לפיה סביר כי בית המשפט יאמץ את חוות הדעת של המומחה מטעמו (לדוגמה ע"א 293/88 חברת ניימן להשכרה בע"מ נ' רבי (לא פורבם( וע"א 558/96 שיכון עובדים בע"מ נ' רוזנטל פד"י נב(4) 563), שוכנעתי לאמץ את האמור בה.

לפשרה כח רב, אך היא אינה נעדרת מגבלות.
הפשרה אינה מנותקת מן הדין אלא יוצקת חסד בו.
הפשרה אינה מתעלמת ממושכלות בסיסיות בדין, כגון המוציא מחברו עליו הראיה, עדות יחיד, מידת ההוכחה ונטל הראיה.
כפי שבמקום בו אין חבות לא יפסק סכום נזק, אף אם הוא קיים, כך לא ייפסק סכום נזק נעדר בסיס ראייתי של ממש במקום שקיימת בו חבות.
"מצווה לאמר לבעלי דינים בתחילה: בדין אתם רוצים או בפשרה? אם רצו בפשרה עושין ביניהם פשרה. וכל בית דין שעושין פשרה תמיד - הרי זה משובח ועליו נאמר: משפט שלום שיפטו בשעריכם (זכריה, ח', טז').
איזהו משפט שיש עימו שלום? הווי אומר: זה בצוע. וכן בדוד הוא אומר: ויהיה דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו (שמואל, ב, טו') איזהו משפט שיש עימו צדקה? הווי אומר: זה ביצוע והיא הפשרה" (רמב"ם, סנהדרין, כב, ד).

מביא ואומר כב' השופט טירקל (ע"א 97\1639 ניתן 17.1.99): "את המילים צדק צדק תרדוף" (דברים ט"ז כ') דרשו חז"ל – "אחד לדין ואחד לפשרה" (סנהדרין ל"ב ע"ב). כביכול, שני "מיני צדק" הם, צדק הדין וצדק הפשרה.

כביכול, שניהם עומדים זה בצד זה, אינם דוחקים זה את זה: ואולי אף מותר להם שיבואו, ברב או במעט, זה בגבולו של זה.... גם שיקול דעתו של בית המשפט הפוסק על דרך הפשרה מבוסס הן על הדין והן על השיקולים הנוספים שהזכרתי ("בעיקר, שיקולים אנושיים ומוסריים העולים מתוך הנסיבות המיוחדות של העניין ושל המתדיינים" – תוספת שלי מתוך דבריו – א.ק.).
אולם כאן, לא ניתנה הבכורה לאלה או לאלה.

ראה בית המשפט לטוב לפניו,
ישקול כך – או, בעיקר שיקולים שבדין: ראה טוב לפניו,
ישקול כך – או, בעיקר – שיקולים נוספים, בתהליך ההכרעה רשאי הוא לאחוז באלה כמו באלה,
במידה היפה בעיניו.

מאמרו הקלאסי של המשורר הלאומי ח"נ ביאליק "הלכה ואגדה" פותח בקטע בלתי נשכח:
"להלכה - פנים זועפות, לאגדה פנים שוחקות.
זו קפדנית, מחמרת, קשה כברזל - מידת הדין; וזו
ותרנית, מקילה, רכה משמן - מידת הרחמים. זו
גוזרת גזרה ואינה נותנת לשעורים: הן שלה הן
ולאו שלה לאו; וזו יועצת עצה ומשערת כחו ודעתו
של אדם: הן ולאו ורפה בידה. זו -קלפה, גוף,
מעשה; וזו - תוך, נשמה, כונה. כאן - אדיקות
מאובנת, חובה, שעבוד; וכאן התחדשות תמידית,
חרות, רשות". (ח"נ ביאליק "הלכה ואגדה" כל כתבי
ח"נ ביאליק (מהדורה שמינית, הוצאת "דביר"
תל אביב, תש"ז) בעמ' ר"ז).

גם הדין והפשרה כך. לדין - פנים זועפות, לפשרה - פנים שוחקות.
הפשרה מאירה פנים לכל המתדיינים, מכבה את אש המחלוקת שביניהם ואינה משאירה גחלים לוחשות העלולות להציתה מחדש. לעומתה, ההכרעה השיפוטית "מזעיפה", בדרך כלל, את פניה למי מן המתדיינים, היא סופה המשפטי של המחלוקת, אולם לא בהכרח מכבה את גחליה.

"בסיכום, ראוי לעודד את המתדיינים ללכת בדרך הפשרה ומשפסק בית המשפט על דרך זאת, ראוי לה לערכאת הערעור שלא תתערב בפסיקתו אלא במקרים נדירים ויוצאי דופן המצדיקים התערבות כזאת. המקרה שבפני
נו איננו כזה". (השופט טירקל שם).
מוסיף כב' הנשיא בפס"ד זה כי: "...אכן, פשיטא בעיני כי בגדרי הפשרה ההתחשבות בדין היא אפשרית".

לענין מהות פס"ד על דרך הפשרה ר' גם ת.א. 9566/07 (פס"ד מיום 1.1.09) וכן ר' רע"א 4044/04 מיום 22.7.04 ע"י כב' השופט רובינשטיין.

לאחר שבחנתי את טענות הצדדים, כתבי הטענות (התביעה והתביעה שכנגד) ומצורפיהם, חוות דעת השמאי וכלל הראיות בתיק, ובשים לב להסכמת הצדדים בדבר היות חוות דעת המומחה מכריעה בעניינם והסכמתם להכרעה בהליך בהתאם לסעיף 79א לחוק בתי המשפט, ולאחר שקלול הנתונים והטענות מצאתי כי הסכומים שהם פועל יוצא מטענותיהם יקוזזו זה מול זה. התביעות ההדדיות תדחנה וכל צד ישא בהוצאותיו ("... כל אחד מוותר על זכויותיו" השווה רע"א 4044/04).
מועד הדיון הקבוע בתיק בטל.
המזכירות תעביר פסק הדין לב"כ הצדדים.
ניתן היום, י"א בשבט, תשס"ט (5 בפברואר 2009), בהעדר.



________________



אברהם קסירר
, שופט
פסק הדין כפוף לשינויי נוסח, הגהה ועדכון מתבקשים.






א בית משפט שלום 36087/06 זוהר רפאל נ' מוסך נדב, נדב אבירי (פורסם ב-ֽ 05/02/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים