Google

אופק תבור - שראל אילן

פסקי דין על אופק תבור | פסקי דין על שראל אילן

175072/04 בשא     05/01/2005




בשא 175072/04 אופק תבור נ' שראל אילן




בעניין:
2



בתי המשפט

בית משפט השלום תל אביב-יפו
בשא175072/04


בפני
:
כב' השופט ברנר חגי
תאריך:
05/01/2005





בעניין:
אופק תבור






המבקש;

נ
ג
ד


שראל אילן






המשיב;

החלטה


1.
בפני
י בקשה לסילוק על הסף של בקשה לביצוע שטר שהגיש המשיב בלשכת ההוצל"פ. השיק נמשך על ידי המבקש. הטענה העיקרית בבסיס הבקשה היא שהשיק לא הוצג לפרעון מעולם קודם שהוגש לביצוע בתיק ההוצל"פ, ועל כן טרם נתגבשה עילת תביעה שטרית.

2.
המשיב אינו מכחיש כי השיק טרם הוצג לפרעון, והדבר אף נרשם מפורשות בטופס הבקשה לביצוע שטר: "לא היה צורך במשלוח הודעת חילול הואיל והשיק לא הוצג לפרעון".

3.
לדברי המשיב, אי הצגת השיק לפרעון היא תולדה של בקשת המבקש עצמו. המשיב מסתמך על ס' 45 לפקודת השטרות, הקובע מהן נסיבות המצדיקות איחור בהצגה לפרעון:

"היה הגורם לאיחור נסיבות שאין לאוחז שליטה עליהן ואין לתלותן בהזנחתו או בהתנהגותו שלא כהוגן או ברשלנותו, הרי זה הצדק לאיחור בהצגה לפרעון; פסקה פעולתו של גורם האיחור יש להציג את השטר בשקידה סבירה."

הוראה זו אינה מועילה למשיב, שכן מדובר בדרישה מצטברת לקיומם של שני יסודות: נסיבות שאינן בשליטת האוחז והעדר אשם מצידו. גם אם אניח כי אין המדובר בהזנחה או רשלנות מצידו של המשיב, הרי שלא ניתן לקבוע כי אי ההצגה נבעה מסיבות שאין לאוחז שליטה עליהן (למשל, עקב אובדן השיק). מדובר בבחירה מודעת של המשיב שלא להציג את השיק לפרעון, גם אם הדבר נעשה לבקשתו של המבקש.

יתר על כן, אין עסקינן באיחור בהצגה לפרעון, אלא באי הצגה כלל, עד עצם היום הזה.

4.
אמנם, בחלקו השני של ס' 45 לפקודת השטרות קיים הסדר לגבי הנסיבות בהן פוטרים כליל מהצגה לפרעון, אך המשיב בסיכומיו כלל אינו מתייחס לחלק זה של הסעיף, אלא משליך יהבו על ההסדר שעניינו איחור בהצגה לפרעון, ומכל מקום, הנסיבות הפוטרות כליל מהצגה לפרעון אינן חלות בעניננו.

5.
המשיב טוען בחצי פה כי ראוי לאפשר לו לתקן את הבקשה לביצוע שטר. דין טענה זו להידחות, באשר התיקון המבוקש לא יועיל: גם אם יחזור המשיב ויפרט את הנסיבות בגינן לא הוצג השטר לפרעון, הרי שכמבואר לעיל, אין בכך כדי לרפא את הפגם השטרי שיסודו בהגשה לביצוע של שטר שטרם חולל. חילול השטר הוא תנאי הכרחי לקיומה של עילת תביעה שטרית, בחריגים ובסייגים המפורטים בס' 45 לפקודה, שכאמור לעיל, אינם מתקיימים במשיב.

6.
אשר על כן, הבקשה לביצוע שטר נמחקת. תיק ההוצל"פ ייסגר. בנסיבות הענין, אין צו להוצאות.

7.
המזכירות תשלח ההחלטה לצדדים.

ניתנה היום כ"ד בטבת, תשס"ה (5 בינואר 2005) בהעדר


הצדדים.


__________________




חגי ברנר, שופט







בשא בית משפט שלום 175072/04 אופק תבור נ' שראל אילן (פורסם ב-ֽ 05/01/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים