Google

אורי יעקב - בנק לאומי למשכנתאות לישראל בע"מ

פסקי דין על אורי יעקב | פסקי דין על בנק לאומי למשכנתאות לישראל בע"מ

6788/02 א     26/08/2003




א 6788/02 אורי יעקב נ' בנק לאומי למשכנתאות לישראל בע"מ




1
בתי המשפט
בשא 007886/02
בשא 007612/02
בית משפט השלום ירושלים
בתיק עיקרי: א 006788/02

26/08/03
תאריך:
כב' הרשמת תמר נמרודי

לפני
אורי יעקב

שרונה יעקב
בענין:
המבקשים

נ ג ד
בנק לאומי למשכנתאות לישראל בע"מ
המשיב

החלטה

1. המשיב הגיש נגד המבקשים תביעה בסד"מ לתשלום הסך של 124,004 ש"ח, בגין יתרת חוב הלואה לרכישת זכויות בנכס שנטלו ממנו.

2. המבקש הגיש בקשת רשות להגן בתיק בשא' 7886/02 המבקשת הגישה בקשת רשות להגן בתיק בשא' 7617/02. הבקשות נתמכו בתצהירי המבקשים.
המבקש טען כי הוא והמבקשת נטלו הלואה מהמשיב לצורך רכישת דירת מגורים בבית שמש. עם קבלת ההלואה מושכנו זכויות המבקשים בדירה לטובת המשיב. בשנים 1998 עד 1999 חל קרע ביחסים שבין המבקשים, הם נקלעו לקשיים כלכליים ולא יכלו לפרוע את תשלומי המשכנתא במשך מספר חדשים. המבקש אף הורחק מהבית.
בשנת 1998 בעקבות פיגור בתשלומים, החל המשיב לנקוט בהליכים למימוש המשכון. המבקש שלא התגורר אותה עת בדירה, לא קיבל את האזהרה בתיק ולא הוזמן להתמחרות. פגמים אלה בהליכי המימוש הם פגמים מהותיים. לטענת המבקש, המבקשת מסרה לו כי המשיב ידע כי המבקש אינו מתגורר בדירה, טרם פתיחת תיק מימוש המשכון.
במסגרת הליכים שהתנהלו בין המבקש לבין המבקשת בביהמ"ש לעניני משפחה בירושלים, הושג הסדר, לפיו זכויות המבקש בדירה יועברו למבקשת ללא תמורה ובלבד שהמבקשת תקבל על עצמה את כל המחויבויות בנוגע לדירה, לרבות החוב בגין ההלואה. אין בפרוטוקול הדיון אזכור למינוי כונס נכסים או למימוש המשכון.
במסגרת ההליכים שבין המבקשת לבין המבקש מינה ביהמ"ש שמאית מוסכמת והיא קבעה כי ערך הדירה הוא 102,000$. כפי שנמסר למבקש בשלב מאוחר יותר, המבקשת פעלה לאיתור קונים ואף מצאה קונה שהציע עבור הדירה סך של 85,000$. לצורך מכירת הדירה היה צורך להסיר את המשכנתא, אך המשיב סרב לבקשה להסרת המשכנתא.
המבקשת אף פנתה למשרד השיכון, בהסכמת המשיב, בבקשה לפריסת חוב הפיגורים, וסוכם על עיכוב הליכים. משרד השיכון אישר את פריסת החוב. למרות האמור, המשיך המשיב בהליכי המכירה.
הדירה נמכרה בסך של 74,000$ בלבד, דבר שהסב למבקש נזק העולה כדי סכום התביעה.
בנוסף, הדירה נמכרה ע"י המשיב בשנת 2000 ותחת שהמשיב יפעל מיד לתביעת יתרת החוב הוא המתין ע"מ להגדיל את החוב באופן מלאכותי.
המבקשת העלתה אותן טענות ולכן אין צורך לחזור עליהן.

3. בדיון שהתקיים לפני, טען ב"כ המשיב, כי מאחר שאין מחלוקת לגבי סכום החוב ומדובר בטענות משפטיות בלבד, הוא מוותר על חקירת המבקשים, מבלי להודות בטענותיהם ומבלי לפגוע בטענות המשיב.

4. התביעה שלפני היא תביעת יתרת חוב הלואה, לאחר מימוש משכון על דירת המבקשים, במסגרת הליכי כינוס נכסים בהוצל"פ. המבקשים אינם חולקים על קיומה של יתרת חוב ואף לא על סכום החוב והם לא העלו טענה כלשהי בענין זה. על כן יש לראותם כמודים בחוב נשוא התביעה.
טענתם היחידה של המבקשים היא - כי כתוצאה מפגמים בפעולות הכונס נגרמו להם נזקים, המגיעים כדי סכום החוב.
כונס הנכסים מונה ע"י ראש ההוצל"פ במסגרת הליכים למימוש המשכון על הדירה. עפ"י חוק ההוצאה לפועל, ראש ההוצל"פ יכול למנות כל אדם לתפקיד ואין הכונס חייב להיות שלוחו של הזוכה. כונסי ביהמ"ש הם פקידי בית המשפט ופועלים בשמו. מי שמונה לכונס נכסים הופך לפקיד בימ"ש אף אם יצג קודם לכן את אחד הנושים ורואים אותו כנאמן לטובת החברה והנושים המובטחים והוא חייב לפעול לפי הוראות ביהמ"ש או ראש ההוצל"פ, אשר מפקח על פעולות הכונס פיקוח מהותי.
ראה בענין זה ספרו של דוד בר אופיר, הוצאה לפועל הליכים והלכות, מהדורה 5 בעמ' 484- 485 וכן ע"א 1034/92 רמות זכרון בע"מ נ. ד"ר וולף ואח', דינים עליון כח' 350 וכן המר 877/93 עוף הנגב בע"מ נ. עו"ד קירש, פ"מ תשנ"ד ג' עמ' 345.
כאשר נופלים פגמים מהותיים בעיסקת המכר קיימת עילה לפנות לראש ההוצל"פ לבטל את אישור המכירה. ניתן לבטל את המכר גם לאחר שניתן לו אישור ע"י ראש ההוצל"פ. ראה ספרו של בר אופיר בעמ' 401. בנוסף, אין מניעה להגיש תביעה נגד כונס הנכסים, אם לראש ההוצל"פ (בנוגע לחובות המנויות בסעיף 54 לחוק ההוצל"פ) ואם לביהמ"ש (בנוגע לחובות שמקורן בדין הכללי).
מהאמור עולה כי האישיות המשפטית של כונס הנכסים שונה מזו של ב"כ הזוכה-התובע. משכך יש לדחות טענות המבקשים כנגד המשיב או כנגד בא כוחו.
לגבי פעולות הכונס ו/או הנזקים שנגרמו בגינם - המבקשים רשאים לנקוט בהליכים המנויים לעיל. לא נטען כי המבקשים עשו כן.
מכל מקום, אין למבקשים הגנה כלשהי כנגד תביעת המשיב .

5. אשר על כן הנני קובעת כדלקמן:
א. אני דוחה את בקשות הרשות להגן בתיקי בשא' 7886/02 ו- 7617/02.
ב. כ"א מהמבקשים ישלם למשיב הוצאות הדיון בסך של 1,250 ש"ח + מע"מ, כשסכום זה נושא הפרשי הצמדה וריבית כדין מהיום ועד התשלום המלא בפועל.

ניתנה היום, כ"ח באב התשס"ג (26 באוגוסט 2003), בהעדר הצדדים.
המזכירות תשלח העתקי החלטתי לצדדים.
תמר נמרודי
, רשמת









א בית משפט שלום 6788/02 אורי יעקב נ' בנק לאומי למשכנתאות לישראל בע"מ (פורסם ב-ֽ 26/08/2003)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים