Google

עזבון המנוחה דינה בן ששון ז"ל, רפאל בן ששון, חנה בן ששון ואח' - גייסון ג'פרי, מנורה חברה לביטוח בע"מ

פסקי דין על עזבון המנוחה דינה בן ששון ז"ל | פסקי דין על רפאל בן ששון | פסקי דין על חנה בן ששון ואח' | פסקי דין על גייסון ג'פרי | פסקי דין על מנורה חברה לביטוח |

6423/05 א     30/09/2007




א 6423/05 עזבון המנוחה דינה בן ששון ז"ל, רפאל בן ששון, חנה בן ששון ואח' נ' גייסון ג'פרי, מנורה חברה לביטוח בע"מ




בעניין:

1
בתי המשפט



בית משפט השלום ירושלים
א
006423/05

בפני
:
כב' השופט א' דראל
תאריך:
30/09/2007




בעניין
:
1 . עזבון המנוחה דינה בן ששון ז"ל

2 . רפאל בן ששון
3 . חנה בן ששון
4 . יעל בן שושן
5 . בן ששון יהודית
6 . בן ששון רותי




התובעים


נ
ג
ד


1 . גייסון ג'פרי

2 . מנורה חברה לביטוח בע"מ




הנתבעים

החלטה


1.
בפני
בקשה מטעם הנתבעת מס' 2 (להלן: "הנתבעת") להורות על 'הוצאת מסמכים אסורים אשר נשלחו ע"י ב"כ התובעים ביום 20.6.07 למומחה מטעם בית המשפט בתחום הפסיכיאטרי, ד"ר יואב כהן'.

2.
עניינה של הבקשה במסמכים שהועברו למומחה רפואי שמונה בתביעתה של התובעת מס' 2, אמה של המנוחה, שעזבונה הוא התובע מס' 1 לבחינת האפשרות לכך שנגרמו לה נזקים נפשיים כתוצאה מפטירת בתה בתאונת דרכים.

3.
לטענת הנתבעת שלושה מסמכים שנשלחו אל המומחה פסולים בהגשה. המסמכים בהם מדובר הם מכתבים מיום 9.11.03 ו- 6.5.04 שנערכו על ידי ד"ר אלכסנדר טייטלבאום.
הנתבעת סבורה כי מדובר בחוות דעת רפואיות לכל דבר ולא במסמכים שנערכו אגב טיפול רפואי.

4.
התובעים מתנגדים לבקשה. הם מפנים להלכות שנקבעו באשר להמצאת מסמכים למומחים בתחומי הפסיכיאטריה ומדגישים כי מדובר במסמכים המתארים את המצב כהוויתו וכוללים המלצות בדבר המשך הטיפול לו נזקקה התובעת.

5.
תקנה 8 (א') לתקנות פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (מומחים) תשמ"ז – 1986
קובעת כי:

"תוך חמישה עשר ימים מיום שהודע לנפגע על מינויו של מומחה, ימציא הנפגע למומחה ולכל בעלי הדין האחרים את כל המסמכים בדבר הטיפול הרפואי שניתן לו ובדבר הבדיקות שנבדק לצורך אותו טיפול, הנוגעים לענין שבמחלוקת, ובלבד שלא יגיש למומחה חוות דעת רפואית" (ההדגשה שלי – א.ד.)


6.
א' ריבלין בספרו מציין כי:

"אין די בכך שבמסמך רפואי מצויים גם אלמנטים של חוות דעת כדי להביא לכלל מסקנה כי שהמסמך כולו הוא בגדר חוות דעת שהצגתה בפני
המומחה אסורה. על בית המשפט לשקול שתי שאלות בבואו להכריע בגורל המסמך: האחת האם האבחנות וההערכות שנכללו במסמך חרגו ממה שהיה דרוש לצורך סיכום הטיפול, והשניה, אם ועד כמה עשויות האבחנות וההערכות שבמסמך לפגוע באי תלותו של המומחה ולהשפיע על חוות דעתו."
(א' ריבלין, תאונת הדרכים סדרי דין וחישוב הפיצויים, מהדורה שלישית, תש"ס – 1999, עמ' 565).
נ

7.
הרציונל הנזכר לעיל עולה גם מהחלטתו של כב' השופט טירקל בעניין אררט נ' דלל:

"אשר לסייג שלפיו על המסמכים להיות "בדבר הטיפול הרפואי" והסייג האוסר המצאה של חוות-דעת, ייאמר שמטרתם של סייגים אלה לאפשר למומחה הרפואי לעיין במסמכים הכוללים מידע מכלי ראשון בדבר הטיפול הרפואי בנפגע, בעקבות הפגיעה, להבדיל מפרשנות וממסקנות של רופא אחר או של אדם אחר, שאינם בגדר מידע כזה ואינם מכלי ראשון. זאת על-מנת שיוכל לגבש חוות-דעת עצמאית משלו."
(רע"א 2339/96 אררט חברה לביטוח בע"מ נ' דלל, פ"ד נ(4) 529, 534 (1996)).



8.
המצאת מסמכים למומחים בתחום הפסיכיאטרי נבחנת תוך מתן דגש ליחודיות של תחום זה.


התייחסה לכך השופטת שטרסברג כהן ברע"א 5638/95
מגדל חברה לביטוח בע"מ נ' כריסטיאן שמור, פ"ד מט (4) 865 , 875-876 (1996) תוך שהיא מפנה לדברים שכתבה בת.א. (חי') 375/91, המר' /2083 ,2091/93, המאגר הישראלי לביטוחי רכב ("הפול") נגד אליהו אלבז ואח'
(לא פורסם):

"שני עקרונות צריכים להנחותנו ולשמש אמת מידה לתיחום מסגרת החומר אותו נרשה להעביר למומחה: האחד, שמלאכת השיפוט תשאר תמיד בידי בית המשפט ולא תועבר על ידו למומחה; השני, שיאופשר למומחה לקבל זרימת מידע ותעוד הדרושים לו כדי שחוות דעתו תהיה רצינית, ענינית ומקצועית. לא הרי אורטופד, "החי" בעיקר מבדיקה קלינית ומצילומי רנטגן, כהרי פסיכיאטור הניזון ממכלול העובדות הרלוונטיות הקשורות באישיותו של הנבדק לפני התאונה ואחריה. מה שצילום רנטגן מהווה עבור האורטופד יכול מידע על התנהגות האדם, מצבו הנפשי, מאפיני אישיותו, הישגיו וכישוריו האינטלקטואלים לפני התאונה ואחריה, להוות עבור פסיכיאטור"
(ההדגשה שלי – א.ד.).

9.
בחינת המסמכים נשוא הבקשה מעלה כי מסמכים אלה ברובם הגדול אינם מסמכים המתארים טיפול שניתן אלא אם כוללים סממנים רבים של חוות דעת רפואית. כך הדבר לגבי תיאור הרקע ותיאור האירוע. עם זאת, חלקים אחרים המתעדים את הבדיקה שנערכה וכן את ההמלצות שניתנו מותרים להעברה.

10.
לפיכך, אני מתיר את העברת המסמכים למומחה בהתאם לתנאים הבאים:

א.
מהמסמך מיום 9.11.03 יישאר המשפט המתחיל במילה 'בבדיקה' ועד המילה 'סבירים' עוד ישאר המשפט האחרון המתחיל במילה 'הוחל' ומסתיים במילה 'נפשי'. יתר האמור במסמך יימחק.
ב.
מהמסמך מיום 6.5.04, שסומן ב' יישאר המפשט המתחיל במילה 'מאז' ועד המילה 'המלצתי'; המשפט המתחיל במילה 'הוחל' ועד המילה 'הופסק' כן יישאר פרק ההמלצות במסמך זה.

ג.
המסמך מיום 6.5.04, אשר סומן ג' חופף למסמך שסומן ב' וככל שיש צורך בהעברתו ימחקו בו הדברים שנמחקו במסמך הקודם.

11.
בכדי למנוע חשש להשפעה על המומחה, יחזיר המומחה את כל המסמכים שקיבל ויקבל מהתובעים את המסמכים פעם נוספת לאחר מחיקת הפרטים שלא ניתן להעבירם לעיונו.

ניתנה היום י"ח בתשרי, תשס"ח (30 בספטמבר 2007) בהיעדר הצדדים.



א'
דראל, שופט












א בית משפט שלום 6423/05 עזבון המנוחה דינה בן ששון ז"ל, רפאל בן ששון, חנה בן ששון ואח' נ' גייסון ג'פרי, מנורה חברה לביטוח בע"מ (פורסם ב-ֽ 30/09/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים