Google

אדמונד שמעון - עיזבון המנוח אלפרד שמעון ז"ל, כרמלה לימנדה שמעון, רונן שמעון ואח'

פסקי דין על אדמונד שמעון | פסקי דין על עיזבון המנוח אלפרד שמעון ז"ל | פסקי דין על כרמלה לימנדה שמעון | פסקי דין על רונן שמעון ואח' |

502/88 עא     12/09/1990




עא 502/88 אדמונד שמעון נ' עיזבון המנוח אלפרד שמעון ז"ל, כרמלה לימנדה שמעון, רונן שמעון ואח'




(פ"ד מד(3) 833)

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים

ערעור אזרחי מס' 502/88
השופטים: כבוד השופט ד' לוין
,
כבוד השופטת ש' נתניהו
,
כבוד השופט ת' אור
המערער: אדמונד שמעון


נ ג ד

המשיבים: 1. עיזבון המנוח אלפרד שמעון ז"ל

2. כרמלה לימנדה שמעון

3. רונן שמעון
4. שי שמעון
5. ליאורה שמעון
6. נאוה שמעון
ע"י ב"כ עו"ד מ' לירן



ערעור על החלטתו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו מיום 1.7.88.(השופטת רק אליעז) בת"א 2907/84.
פ ס ק - ד י ן

השופטת ש' נתניהו
: ערעור זה בדין יסודו.

המערערת ואחיו המנוח שמעון (שעיזבונו ויורשיו הם המשיבים בערעור זה) היו שותפים בחנות לצורכי מכולת בסיטונות.

הערכאה הראשונה החליטה לדחות על הדף מחמת התיישנות את תביעת המערער למתן חשבונות של השותפות וחיוב על פיהם.התביעה, בת"א 2907/84 של בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו, הוגשה ביום 23.9.84. הערכאה הראשונה סברה, שעילתו של המערער נולדה באפריל 1977, עת חזר ארצה לאחר היעדרות של שנתיים ונוכח, לטענתו, כי המנוח נהג עמו במירמה בניהול עסקי השותפות. חישוב הזמן הראה, לכן, כי עברו יותר מ-7 שנים מיום היוולד העילה ועד הגשת התביעה.

הערכאה הראשונה לא התעלמה מהליכים קודמים שהמערער פתח נגד המנוח ואשר נמחקו. אלא שלדעתה, על המערער היה להוכיח את פרק הזמן שבו היו הליכים אלה תלויים, והוא לא עשה זאת. לפיכך קבעה, שלא ניתן להפעיל לטובתו את סעיף 15 לחוק ההתיישנות, תשי"ח-1958, המפסיק את מרוץ ההתיישנות בתקופה שבין הגשת הליך ועד דחייתו, אפילו יש לפרשו כחל גם על הליך שנמחק, ולא רק, כלשון הסעיף, על הליך שנדחה באופן שלא נבצר מהתובע להגיש תובענה חדשה בשל אותה עילה.

בינתיים נפסק ברע"א 68/89 [1], כי יש לתת למונח "נדחתה" בסעיף זה משמעות רחבה, באופן שיכלול את כל המקרים בהם מגיעה התובענה לקצה מכוח החלטת בית המשפט, ובכלל זה גם מחיקה.

בשתי טעויות לוקה החלטה זו.

2. הטעות האחת – עילתו של המערער, כאמור בכתב התביעה, היא תביעה למתן חשבונות של עסקי השותפות, החל ממאי 1975 (עת עזב את הארץ) או מאפריל 1977 (מועד שובו) או לחלופין מינואר 1983 – מועד פטירתו של המנוח – ועד להגשתה של התביעה (סעיף 12 לכתב התביעה). לעילה זו אין הוא נזקק לטענת מירמה או אונאה שהביאה אותו לפנות בהליך הקודם ולבקש פירוק השותפות ומתן חשבונות. די לעילה זו בקיומה של שותפות, עובדה שהמנוח הודה בה גם בהליכים הקודמים שהמערער הגיש נגדו







עא בית המשפט העליון 502/88 אדמונד שמעון נ' עיזבון המנוח אלפרד שמעון ז"ל, כרמלה לימנדה שמעון, רונן שמעון ואח', [ פ"ד: מד 3 833 ] (פורסם ב-ֽ 12/09/1990)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים