Google

עיזבון המנוח שמואל חסיד ז"ל, גדעון חסיד, זהבה גרסטן - עיזבון המנוח ברוך וכט, חנה וכט, ויקטור נחמיאס ואח'

פסקי דין על עיזבון המנוח שמואל חסיד ז"ל | פסקי דין על גדעון חסיד | פסקי דין על זהבה גרסטן | פסקי דין על עיזבון המנוח ברוך וכט | פסקי דין על חנה וכט | פסקי דין על ויקטור נחמיאס ואח' |

796/89 עא     05/11/1991




עא 796/89 עיזבון המנוח שמואל חסיד ז"ל, גדעון חסיד, זהבה גרסטן נ' עיזבון המנוח ברוך וכט, חנה וכט, ויקטור נחמיאס ואח'




(פ"ד מה (5) 558)

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים

ערעור אזרחי מס' 796/89
השופטים: כבוד השופט ד' לוין
,
כבוד השופטת ש' נתניהו
,
כבוד השופט י' מלץ
המערערים: 1. עיזבון המנוח שמואל חסיד ז"ל

2. גדעון חסיד

3. זהבה גרסטן


נ ג ד

המשיבים: 1. עיזבון המנוח ברוך וכט

2. חנה וכט

3. ויקטור נחמיאס
4. מלכה נחמיאס
5. אברהם נחמיאס
ערעור על פסק-דינו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו (השופטת ר' אליעז) מיום 9.11.89 בהמ' 5152/88.
פ ס ק - ד י ן

השופט ד' לוין
: 1. ראשיתו של העניין נושא ערעור זה הוא בשנת 1971, אז נפטר שמואל חסיד, שותף חברה לסחר עץ (שיורשיו הם המערערים בענייננו). יורשיו ערכו הסכם עם השותפים של אביהם, משפחות וכט ונחמיאס (בני משפחת נחמיאס ויורשי וכט הם המשיבים בענייננו). על הסכם זה חתמו הצדדים באופן אישי, ולפיו יפרשו המערערים מהחברה בתמורה לכספים שישולמו להם על ידי המשיבים.

2. בקליפת האגוז, השתלשלות הדברים מאז הייתה כדלהלן:

א. חלוקת הרכוש הופקדה בידי רואה החשבון של החברה, בסמכות של בוררים. אלה קיימו דיונים עם בעלי הדין, נתנו החלטות ביניים, אך התמהמהו במתן החלטתם הסופית. בא-כוח המערערים ראה בכך עילה לביטול הבוררות. משום כך בחרו המערערים נתיב אחר להכרעת עניינם, בפנותם לבית המשפט המחוזי בבקשה לפירוק החברה המשותפת.

ב. ביני לביני החליטו הבוררים בסכסוך ובשנת 1973 נתנו

פסק דין
, האמור להסדיר לבעלי הדין את דרך חלוקת הרכוש לסוגיו.
ג. בית המשפט המחוזי דן בעתירת המערערים לבטל את פסק הבוררים, קיבל את עמדתם וביטל את פסק הבוררים וחלק מהחלטות הביניים. כל זאת, על שום שעבר המועד בו מוסמכים היו הבוררים וחלק מהחלטות הביניים. כל זאת, עם שום שעבר המועד בו מוסמכים היו הבוררים לדון בעניין ולפסוק בו. על החלטה זו הוגש ערעור לבית משפט זה (ע"א 670/76, 671). הערעור נדחה. כפועל יוצא מכך הועברה המחלוקת להכרעת בית המשפט המחוזי במסגרת הליכי פירוק.

3. בטרם נדונה בקשת הפירוק לגופה, הגיעו בעלי הדין לכלל הסכם פשרה. ביום 14.3.78 נכתב מה שכונה "הסכם ב'", שחלקו הוא נושא הדיון שלפנינו. יש בו חיובים וכן הפניה לבירור מחלוקות לפני בורר. נצטט מתום הסכם זה את החשוב לענייננו:

"החברה וכט נחמיאס בע"מ משלמת לקבוצת חסיד:

1. 146,000 ל"י (מאה ארבעים וששה אלף ל"י).
2. 11,000 (אחד עשר אלף) לירות.
3. 37.5% מסך 110,000 (מאה ועשר אלף) לירות בערך לפי הספרים (יתרת זכות בגין תקבולים ועוד) בניכוי מס הכנסה במקור במידה והוא מחויב לפי החוק.

סכומים אלה ישולמו במזומנים בד בבד עם האמור בפיסקה ז'".

בפיסקה ז' נאמר:

"הכספים לפי פיסקאות א' ו-ב', וכן הכספים שיפסוק הבורר, אם בכלל, ישולמו רק לאחר העברת המניות והון החברה הרשומות על שם המניות ש. חסיד ע"ה לגוף או לגופים שיורו אנשי קבוצת וכט נחמיאס, ולאחר העברת הבעלות על חלקי המגרש בתל-אביב למי שיורו אנשי קבוצת וכט נחמיאס".

4. בעקבות ההסכם, ולשם מימושו, נחתם שטר הבוררין בין עיזבון המנוח שמואל חסיד, גדעון חסיד
וזהבה גרסטן
מצד אחד לבין עיזבון המנוח ברוך וכט
, חנה וכט
, ויקטור נחמיאס, מלכה נחמיאס ואברהם נחמיאס, והחלה התדיינות, שאינה לענייננו כאן, שכן בינתיים ביקשו המערערים לממש אותו חלק של ההסכם המזכה אותם בסכומים שפורטו לעיל. משלא נענו, הגישו תובענה בת"א 60/88 לבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו, וביקשו לחייב את המשיבים (שהם כאמור, עיזבון וכט, חנה וכט
ובני משפחת נחמיאס) בתשלום המגיע להם, לטענתם.
5. בא כוח של המשיבים עתר, בהליכים מקדמיים שהתקיימו לפני השופטת ר' אליעז, למחוק את התביעה על הסף בטענה שכתב התביעה אינו מגלה עילה כנגדם אישית, שכן על פי "הסכם ב'", החיוב בתשלום הוטל על חברת וכט נחמיאס בע"מ. חברה זו לא נתבעה בכתב התביעה, ואילו הם אישית אינם חבים בהתחייבויות החברה.

6. השופטת המלומדת קיבלה את טענת בא כוח המשיבים והחליטה למחוק את







עא בית המשפט העליון 796/89 עיזבון המנוח שמואל חסיד ז"ל, גדעון חסיד, זהבה גרסטן נ' עיזבון המנוח ברוך וכט, חנה וכט, ויקטור נחמיאס ואח', [ פ"ד: מה 5 558 ] (פורסם ב-ֽ 05/11/1991)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים