Google

סלאמה עומר - מועצה מקומית מג'ד אלכרום, עיריית אלשאע'ור

פסקי דין על סלאמה עומר | פסקי דין על מועצה מקומית מג'ד אלכרום | פסקי דין על עיריית אלשאע'ור |

3801/06 א     19/06/2007




א 3801/06 סלאמה עומר נ' מועצה מקומית מג'ד אלכרום, עיריית אלשאע'ור




בעניין:
1



בתי המשפט

בית משפט השלום עכו
א
003801/06


בפני
:
כב' השופטת פיינסוד-כהן שושנה
תאריך:
19/06/2007




בעניין
:
סלאמה עומר


ע"י ב"כ עו"ד
מנאע חוסין

התובע




- נ
ג
ד-




1 . מועצה מקומית מג'ד אלכרום
2 . עיריית אלשאע'ור



ע"י ב"כ עו"ד
ברנט רון

הנתבעות


החלטה


1.
לפני תביעה כספית שעילתה במכרז. התובעת טוענת כי בחודש דצמבר 2002 הוציאה הנתבעת 1 מכרז לביצוע עבודות סלילה לכביש בתחומה. התובע השתתף במכרז, זכה בו, כל זאת תוך ביצוע כל הפעולות הכספיות הדרושות לכך. מאז זכייתו במכרז ביום 15.2.03 נמנעה הנתבעת מלחתום עמו על חוזה, בין היתר בטענות שטרם התקבל תקציב מתאים. לטענתו, לאחר איחוד הרשויות והקמתה של הנתבעת 2, בנובמבר 2003, קיבל הודעה על המשך העיכוב בתחילת העבודות. בחודש אוגוסט 2004
הוציאה הנתבעת 2 מכרז חדש לביצוע אותן עבודות, כל זאת מבלי לבטל את המכרז הקודם בו זכה. במכרז השני זכה קבלן אחר. התביעה המונחת לפני הינה תביעה כספית. בגין אובדן הרווח לא היה צפוי התובע, אילו בוצע החוזה על פי המכרז.

2.
על אף שלא טענו לכך הצדדים בישיבת קדם המשפט הראשונה אשר התקיימה ביום 16.5.07, הועלתה על ידי שאלת הסמכות העניינית, והצדדים ביקשו להגיש סיכומיהם לעניין זה. ב"כ הנתבעות טען כי על אף האמור בכתב הגנתם, הרי שהסמכות העניינית נתונה לבית המשפט לעניינים מנהליים מכוח הוראות חוק בית המשפט לעניינים מנהליים, התש"ס-2000. ב"כ התובע טען כי הסמכות העניינית נתונה לבית משפט זה מאחר ומדובר בעילה חוזית בגין התקופה שטרם חתימת החוזה. טענותיו הנוספות הן, כי הסמכות נקבעת על פי הסעד ואין כל נפקות מה עילת התביעה, כמו כן, הוא טוען כי הדין שיש ליישם הוא הדין האזרחי ובסיום טענותיו מפנה לבג"צ 99/91 פסטרנק נ' שר השיכון פד"י מה (5) עמ' 50 (להלן: "פרשת פסטרנק") בו נקבע
כי מכרזים ציבוריים נמצאים גם בסמכותו המקבילה של בית המשפט המחוזי.



דיון

3.
חוק בית המשפט לעניינים מנהליים התש"ס – 2000 קובע בסעיף 5 (3) כדלהלן:



"5. בית משפט לעניינים מנהליים ידון באלה –

...

(3) תובענה המנויה בתוספת השלישית (להלן- תובענה מנהלית)

...".



התוספת השלישית סעיף 1 קובעת כדלהלן:


"1. תובענה לפיצויים שעילתה במכרז, כאמור בפסקה
5 לתוספת הראשונה".



פסקה 5 לתוספת הראשונה, אליה מפנה התוספת השלישית כאמור קובעת כדלהלן:


"5. מכרזים – עניני מכרזים של גוף רשות המנויים בסעיף 2 לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992, ועניני מכרזים של רשות מקומית, שעניינם התקשרות בחוזה לביצוע עסקה בטובין או במקרקעין, לביצוע עבודה או לרכישת שירותים, וכן מכרזים שעניינם מתן רישיון או זיכיון לפי דין".



לאור האמור, מקבץ הסעיפים יחדיו מוביל למסקנה כי בית המשפט לעניינים מנהליים ידון בתובענה לפיצויים שעילתה מכרז של רשות מקומית לביצוע עבודה או לרכישת שירותים. הגדרה זו תואמת את עילת התביעה המונחת בתביעה שלפניי.

4.
בעע"מ 9660/03, עע"מ 10654/03 עיריית רחובות נ' אילן שבדרון (נבוא פס"ד מיום 17/3/05) נדון בהרחבה היקף התביעה על פי הסדר חקיקתי זה תוך שים לב שאכן מדובר בתובענה כספית הנדונה בצד הדיוני על פי הוראות תקנות סדר הדין האזרחי, אולם שורשיה נתונים ביישום הדין המנהלי.

5.
ברשות ערעור אזרחי 6590/05 עיריית אשדוד נ' שמעון צרפתי הבהיר כב' השופט גרוניס כי כתב התביעה והפן הדיוני בתביעה ממן זה יהיו עפ"י דרך הדיון הנהוגה בפני
בית משפט אזרחי.

6.
באשר לטענת התובע כי בפרשת פסטרנק הוענקה סמכות לדון במכרזים ציבוריים בבתי המשפט האזרחיים, הרי שיש לשים לבנו לכך כי

פסק דין
זה ניתן בטרם נחקק חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים. בתי משפט התייחסו בפסיקתם לתכולת

פסק דין
פסטרנק, כמו פסקי דין דוגמתו, לאחר חקיקת החוק. בית המשפט העליון פסק כי עם חקיקתו של החוק נקבעת הסמכות העניינית בין בג"צ בתי המשפט המנהליים ובתי המשפט האזרחיים עפ"י החוק ולא עפ"י הפסיקה. ראה לדוגמא רשות ערעור אזרחי 5664/04 מדינת ישראל נ' בן גרא, תק-על 2005 (1), 2931. וכן לדוגמא עת"מ (י-ם) 471/05 שירותי אוטובוסים מאוחדים נצרת בע"מ נ' בן ציון סלמאן – מנכ"ל משרד התחבורה ( פדאור (לא פורסם) 05 (18) 514).


לפיכך, כאשר הוראות החוק ברורות אזי, יחולו הוראותיו ולא הילכת

פסק דין
פסטרנק.

7.
דומה בעיני כי כל אשר פורט לעיל יש בו גם כדי להשיב ליתר טענות התובע. כאמור אין הדיון בבית משפט לעניינים מנהליים מונע החלת הדין המהותי האזרחי וסדרי הדין האזרחיים במידת הצורך. כמו כן, אין רלוונטיות לבחינת הסמכות העניינית עפ"י מבחן הסעד שכן מבחן זה תואם את הדין האזרחי ואין בו כדי להשפיע על חלוקת הסמכויות עפ"י חוק בית המשפט לעניינים מנהליים אשר חלקו קובע מבחן סעד וחלקו מבחן עילה. באשר לטענה כי מדובר בתביעה חוזית, אכן יש בתביעה אלמנטים חוזיים אשר לצידה אלמנט מנהלי ומכרזי מובהק. התובע טוען כי הנתבעות לא ישמו מכרז בו הוא זכה ותחתיו הוציאו מכרז אחר מבלי לבטל את המכרז בו זכה.


אחרית דבר

8.
לאור האמור לעיל, הנני מורה בהתאם להוראות סעיף 79 (א) לחוק בתי המשפט (נוסח משולב) התשמ"ד-1984 על העברת הדיון לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה.

ניתנה היום ג' בתמוז, תשס"ז (19 ביוני 2007) בהעדר.
המזכירות תמציא העתק ההחלטה לב"כ הצדדים.


_____________________
שושנה פיינסוד-כהן, שופטת


003801/06א
114 סימה כהן






א בית משפט שלום 3801/06 סלאמה עומר נ' מועצה מקומית מג'ד אלכרום, עיריית אלשאע'ור (פורסם ב-ֽ 19/06/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים