Google

מיכל באר-מנסובסקי, נועם מנסובסקי - באומן אביבה

פסקי דין על מיכל באר-מנסובסקי | פסקי דין על נועם מנסובסקי | פסקי דין על באומן אביבה

113-11/07 תאמ     19/03/2009




תאמ 113-11/07 מיכל באר-מנסובסקי, נועם מנסובסקי נ' באומן אביבה








st1\:*{behavior: }
בית משפט השלום בהרצליה

תא"מ 113-11-07 באר מנסובסקי ואח' נ' אביבה


19 מרץ 2009



בפני

כב' השופט שאול אבינור


תובעים

1
.
מיכל באר-מנסובסקי

2
.
נועם מנסובסקי



נגד


נתבעת

באומן אביבה




פסק - דין


1.
התובעים התגוררו בשכירות בדירה בבית משותף ברח' אימבר 2 בתל-אביב (להלן – דירת התובעים), מתחת לדירה שבבעלות הנתבעת (להלן – דירת הנתבעת). לפי גרסת התובעים, לאחר שחזרו לדירתם מחופשה, בתקופת חול המועד פסח בחודש אפריל 2005, גילו שהדירה "הוצפה" במים שפרצו מדירת הנתבעת. התובעים שוחחו עם מר נועם ליבנה, בנה של הנתבעת ומי שהיה בקשר עם התובעים מטעמה, שציין בפני
הם כי נערכו שיפוצים בדירת התובעת שכללו את החלפת צנרת המים (להלן – השיפוצים).
לטענת התובעים מר ליבנה התחייב לבחון את הנזקים שנגרמו לדירת התובעים ולדאוג לתיקונם, אך הדברים לא נעשו – על אף שבשלב כלשהו שלחה הנתבעת מי מטעמה כדי לתקן מפגעים שנוצרו בדירה עקב חדירות המים – ולמעשה מאז ועד שעזבו את הדירה, בחודש אוקטובר 2007, סבלו התובעים מתנאי מגורים בלתי נסבלים בשל בעיות של רטיבות וריח, שאף גרמו להם לנזקים שונים; ומכאן תביעתם.

2.
במהלך הישיבה המקדמית שנערכה בפני
ביום 13.4.08 טען ב"כ הנתבעת, בהתאם לאמור בתצהיר מטעם הנתבעת, כי בהעדר חוות דעת מומחה מטעם התובעים כלל לא ניתן לקבוע כי המים שחדרו לדירת התובעים וגרמו בה, לפי הטענה, נזקים, אמנם הגיעו מדירת הנתבעת.
והנה, עובר לשמיעות הראיות הסתבר כי הנתבעת עצמה היתה מעורבת בהליך משפטי, שבו נטען מטעמה – באמצעות בא-כוחה דנא – כי עקב השיפוצים נגרמה חדירת מים משמעותית מדירת הנתבעת לדירת התובעים. ההליך המשפטי האמור הינו תביעה, שהוגשה על ידי הקבלן שביצע את השיפוצים (להלן – הקבלן), תביעה אשר במסגרתה אף הגישה הנתבעת תביעה שכנגד (ת.א. (שלום ת"א) 49621/05; להלן – תביעת הקבלן). הנתבעת התגוננה כנגד תביעה זו בטענה שהקבלן ביצע את עבודתו באיכות ירודה שהתבטאה, בין השאר, בכך שהאיטום שביצע בחדר האמבטיה כשל ורטיבות התגלתה בדירת התובעים. בנוסף, בתצהיר שהגיש מר ליבנה מטעם הנתבעת בתביעת הקבלן צוין כי פועלי הקבלן פירקו את ריצפת חדר האמבטיה בדירת הנתבעת והשתמשו ב"כמות מים אדירה", שחלחלה בחלקה לדירת התובעים וגרמה שם לנזקים שהצריכו תיקון; כאשר תצהירו של מר ליבנה אף גובה בחוות דעת המהנדס אבי גולדשטיין.
בקשר למסמכי תביעת הקבלן יש להעיר, כפי שצוין גם בהחלטה מיום 31.8.08, כי יש ממש בטרוניית ב"כ התובעים הן על כך שהמסמכים הנ"ל לא צורפו לכתב ההגנה, שהרי עסקינן בתביעה בסדר דין מהיר; והן על כך שהמסמכים גולו לתובעים רק לאחר שהוגשה בקשה מטעמם לבית המשפט, כאשר תביעת הקבלן נתגלתה לתובעים אך בשל בקשת הנתבעת מתובעת 1 להגיש תצהיר במסגרת תביעת הקבלן.

3.
מכל מקום, העולה מהאמור הוא, ואין צורך להרחיב בדבר, שהוכח בפני
כדבעי כי היו גם היו חדירות מים מדירת הנתבעת לדירת התובעים, שנמשכו לאורך זמן, גרמו לנזקים בדירת התובעים ואף הצריכו ביצוע תיקונים.
בסיכומיו חזר ב"כ הנתבעת על טענתו בעניין העדר חוות דעת מומחה מטעם התובעים, אף שעידן את הטענה תוך ניסיון להבחין בין שתי תקופות: האחת שהחלה עם ביצוע השיפוצים בחודש אפריל 2005 והשנייה שהחלה בחודש מרץ 2007. לשיטת ב"כ הנתבעת, מגרסת התובעים עולה כי בחודש מרץ 2007 התגלתה נזילה נוספת, שאינה קשורה לשיפוצים, מצינור הביוב של הבית המשותף אל תוך דירת התובעים. כל שהובא בקשר לנזילה נטענת זו הוא צילומים שצילם תובע 2 בדיעבד, בחודש ספטמבר 2008, שאין אפשרות ללמוד מהם כלל ועיקר – בהעדר חוות דעת מומחה – כי מקורה של הנזילה הנטענת בחודש מרץ 2007 היה בדירת הנתבעת.
נכון אני לקבל את טענת ב"כ הנתבעת באשר לנזילה מהביוב המשותף, טענה שלא גובתה בחוות דעת מומחה או בראיות של ממש, אך אין בכך כדי לאיין טענות התובעים בקשר לחדירות המים והנזקים שנגרמו עקב כך עד לחודש מרץ 2007, טענות שכאמור הוכחו כדבעי.

4.
באשר לנזקים שנגרמו מחדירות המים עד לחודש מרץ 2007 טען ב"כ הנתבעת כי הם תוקנו במלואם בחודש אוגוסט 2006 על ידי פועל מטעם הנתבעת. בטענתו זו מסתמך ב"כ הנתבעת על תצהיר תובעת 1 בתביעת הקבלן. בתצהיר זה, שהוכן באמצעות ב"כ הנתבעת ביום 20.8.06, נאמר כי "לפני כשבועיים הגיע פועל בשם באשיר (הפועל מטעם הנתבעת – ש.א.) ותקן את הנזק. ." (כך במקור). מכאן מסיק ב"כ הנתבעת שהנזקים שנגרמו כאמור תוקנו במלואם. תובעת 1 טענה מצידה, בסעיפים 16 ו-17 לתצהירה, כי התבקשה על ידי ב"כ הנתבעת לאשר כי הנזק תוקן "לחלוטין" אך לא הסכימה לכך. לגרסתה, היא הסכימה לחתום על התצהיר רק לאחר שב"כ הנתבעת הסביר לה שכל עוד בתצהיר לא נאמר "כל הנזק" התצהיר מדויק שכן הפועל אמנם ערך תיקונים.
מבלי להיכנס למחלוקת שבין הצדדים בנקודה זו – אם כי ראוי לציין שתובעת 1 לא נחקרה על גרסתה הנ"ל – ברי כי ניסוח התצהיר האמור הינו עמום דיו, באופן שלא ברור ממנו אם אמנם "כל" הנזק שבדירת התובעים תוקן, ועמימות זו תומכת כמובן בגרסת התובעים. עוד יש לציין בהקשר זה, כי אף לו היו הנזקים "כולם" מתוקנים באוגוסט 2006, עדיין לא היה בכך כדי לאיין את העובדה שהנתבעים סבלו מחדירות המים מדירת הנתבעת מחודש אפריל 2005 ועד לחודש אוגוסט 2006.

5.
הנה כי כן, אחריות הנתבעת הוכחה כנדרש, והשאלה שנותרה להכרעה היא שאלת שיעור הנזק.
הנתבעים טוענים לשני ראשי נזק. האחד, נזק ממוני בסך של 10,000 ₪ בגין כך שנזקקו לניקוי הדירה באופן מוגבר ולרכישת מוצרים סופגי ריח רבים, וכן נזקקו להחליף תדיר מוצרי היגיינה שנפגעו בגין חדירות המים. ואולם, התובעים לא הביאו ראייה או בדל של ראייה בעניין זה, וממילא מדובר בטענות כלליות ובלתי מפורטות שלא הוכחו.
בגין ראש הנזק השני, שהתבטא לשיטת התובעים בעגמת נפש בגין הרטיבות והריח בדירה וחוסר היכולת ליהנות ממנה (בין היתר בשל הקושי לסגור כראוי את דלת חדר השירותים עקב חדירת המים), תובעים התובעים 30,000 ₪ (התובעים העריכו את נזקיהם הלא ממוניים בלא פחות מ-100,000 ₪, שהועמדו על הסכום הנ"ל ל"צורכי אגרה" בלבד).
ואולם, סכום זה – של 30,000 ₪ – הינו מופרז עד מאוד לנוכח העובדה שהתובעים חידשו את חוזה השכירות הן בחודש פברואר 2006 והן בחודש פברואר 2007. עובדה זו מלמדת בבירור שתנאי המחיה בדירה לא היו בלתי נסבלים, שאחרת היו התובעים עוזבים אותה הרבה לפני כן ובוודאי שלא מחדשים את חוזה השכירות ועוד פעמיים. אכן, אין ספק כי התובעים סבלו מעגמת נפש במשך תקופה מסוימת, אך מדובר בנזק מצומצם יחסית, שהסכום הנתבע הינו כאמור מופרז מאוד ביחס אליו. בנסיבות אלה אני קובע כי נזקי התובעים בגין ראש נזק זה עומדים על סך של 5,000 ₪.




6.
אשר על כן הנתבעת תשלם לתובעים סך של 5,000 ₪, בצירוף ריבית והצמדה מיום הגשת כתב התביעה ועד ליום התשלום בפועל.

בנוסף, לנוכח מכלול נסיבות העניין, הנתבעת תשלם לתובעים הוצאות (אגרה) וכן שכר טרחת עו"ד בשיעור של 3,000 ₪ בצירוף מע"מ.
התשלומים האמורים ישולמו תוך 30 יום מהיום.

ניתן היום,
כ"ג
אדר תשס"ט, 19 מרץ 2009, בהעדר הצדדים.











תאמ בית משפט שלום 113-11/07 מיכל באר-מנסובסקי, נועם מנסובסקי נ' באומן אביבה (פורסם ב-ֽ 19/03/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים