Google

מוטי קרדי - טל אלנקווה

פסקי דין על מוטי קרדי | פסקי דין על טל אלנקווה

1588/04 תק     28/09/2004




תק 1588/04 מוטי קרדי נ' טל אלנקווה




בעניין:

1



בתי המשפט



בבית משפט לתביעות קטנות בירושלים
תק 001588/04


בפני
:
כבוד השופט רם וינוגרד
תאריך:
28/09/2004




בעניין
:
מוטי קרדי






התובע


נ
ג
ד


טל אלנקווה






הנתבע



פסק דין

1.
ציוד של התובע נפגע בעת שהוחזק במחסן בבעלות הוריו, וזאת כתוצאה מנזילה בצנרת השייכת לדירת הנתבע. בין הצדדים ניטשה מחלוקת בנוגע לשאלות שונות, הנוגעות לארועים שקדמו לארוע, לאפשרות של צפיית הנזק, להיקפו, למעורבות של בני משפחתו של התובע בארועים הנוגעים לתביעה ובאפשרות לייחס לו ידיעה של בני המשפחה או מעשים המיוחסים להם. בנוגע להיקף הנזק הגישו הצדדים חוות-דעת שמאים מטעמם, שהפער ביניהן רב עד מאד. בתום שמיעת טענות הצדדים בדיון היום, הם נתנו הצדדים את הסכמתם לניהול ההליך בדרך של פשרה וללא הנמקה (בהתאם להוראת סעיף 79א לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד – 1984), וזאת לאחר שטיב ההליך הוסבר להם.

2.
בבוא בית המשפט לפסוק על דרך הפשרה, עליו לשים כנגד עיניו את אותם השיקולים הרלוונטיים לפסיקה בדרך זו, כפי שבוארו בין היתר בע"א 1639/97 אגיאפוליס נ' הקסטודיה אינטרנציונלה דל טרה סנטה, פ"ד נג (1) 337, 350:

בית
-
משפט הדן שלא על דרך הפשרה, חזקה עליו שהוא פוסק בראש ובראשונה על
-
פי הדין שהוא מיישם על העניין שלפניו. עם זאת, אין הוא מנוע מלהביא בחשבון שיקוליו – אם הדין אינו מציב גבולות לכך – גם שיקולים ראויים אחרים, שהם, בעיקר, שיקולים אנושיים ומוסריים העולים מתוך הנסיבות המיוחדות של העניין ושל המתדיינים. במילים אחרות, שיקול
-
דעתו מבוסס הן על הדין והן על אותם שיקולים, כאשר הבכורה היא, כמובן, לשיקולי הדין.

גם שיקול
-
דעתו של בית
-
משפט הפוסק על דרך הפשרה מבוסס הן על הדין והן על השיקולים הנוספים שהזכרתי, אולם כאן לא ניתנה הבכורה לאלה או לאלה. ראה בית
-
המשפט לטוב לפניו, ישקול רק – או בעיקר – שיקולים שבדין; ראה לטוב לפניו, ישקול רק – או בעיקר – אותם שיקולים נוספים. בתהליך ההכרעה רשאי הוא לאחוז באלה כמו באלה, במידה היפה בעיניו.

3.
עוד ראוי לו לבית המשפט לזכור לעניין זה כי "לדין – פנים זועפות, לפשרה – פנים שוחקות. הפשרה מאירה פנים לכל המתדיינים, מכבה את אש המחלוקת שביניהם ואינה משאירה גחלים לוחשות העלולות להציתה מחדש. לעומתה, ההכרעה השיפוטית 'מזעיפה', בדרך
-
כלל, את פניה למי מן המתדיינים, היא סופה המשפטי של המחלוקת, אולם לא בהכרח מכבה את גחליה" (שם, בעמ' 351; והשוו י' טירקל "אחד לדין ואחד לפשרה" - על פשרה ועל

פסק דין
על דרך הפשרה" שערי משפט ג
(תשס"ב) 13, 23). עניינה של הפשרה אינו אלא, דרך כלל, ריכוך של הדין המהותי, שהרי "הרעיון הנאצל של פשרה קשור ברגיל לעוגן הדין במובנו הרחב, והוא מהווה ריכוך ועידון שלו כדי להשיג תוצאה ששני הצדדים יוכלו לחיות עמה בתחושה טובה" (רע"א 4044/04 יצחק ועמוס בוקרה קבלנים בע"מ נ' סגל, מיום 22.7.04, בפיסקה י"א לפסק-הדין).
שורשיה של דרך פסיקה זו נטועים במעיין הנצחי של תורת ישראל, ודי אם נזכיר לעניין זה את דברי השולחן ערוך (חושן משפט סימן י"ב סעיף ב') כי "מצווה לומר לבעלי דינים בתחילה: הדין אתם רוצים או הפשרה. אם רצו בפשרה, עושים ביניהם פשרה, וכשם שמוזהר שלא להטות הדין, כך מוזהר שלא יטה הפשרה לאחד יותר מחברו. במה דברים אמורים, קודם גמר דין, אף על פי ששמע דבריהם ויודע להיכן הדין נוטה".

4.
לאחר ששבתי ושקלתי את טענות הצדדים, ובחנתי הן את הסוגיות העובדתיות לגביהן העידו הצדדים באריכות, והן את המסמכים שהוצגו לתמיכה בטענות אלה; את שאלה היקף הנזק, תוך שימת לב גם לחוות-הדעת ולעדויות; ולאחר ששמתי לבי גם לסוגיות המשפטיות הלא פשוטות המתעוררות כתוצאה מהארועים נשוא התביעה, והעולות מהוראות החוק העשויות לחלוש על הארוע, ובכללן שיקולים הנוגעים להוראות הנוגעות להסגת גבול במקרקעין, דבר הנמלט ממקרקעין, ריחוק נזק, צפיות ויחוס ידיעה, אשם תורם ישיר (בין היתר בשל אופן איחסון החפצים, וההיסטוריה של המקום) והאפשרות לקיומו של אשם תורם שילוחי, כמו גם אותם שיקולים אנושיים ומוסריים העולים מתוך נסיבות העניין היחודיות, הגעתי לכלל הכרעה לפיה לסילוק מלא וסופי של התביעה ישלם הנתבע לתובעות סכום כולל של 850 ₪. התשלום יבוצע בתוך 21 יום מהיום, שאם לא כן – הוא ישא הפרשי הצמדה וריבית מהיום ועד ליום התשלום בפועל. כל צד ישא בהוצאותיו.


המזכירות תשלח העתק מפסק-הדין לצדדים.

ניתן היום, י"ג בתשרי תשס"ה (28 בספטמבר 2004) בהעדר הצדדים.


__________________


רם וינוגרד
, שופט






תק בית משפט לתביעות קטנות 1588/04 מוטי קרדי נ' טל אלנקווה (פורסם ב-ֽ 28/09/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים