Google

מדינת ישראל, ענף תביעות - משטרת ישראל - לבן חיטמן

פסקי דין על מדינת ישראל | פסקי דין על ענף תביעות - משטרת ישראל | פסקי דין על לבן חיטמן

4131/02 פ     22/10/2003




פ 4131/02 מדינת ישראל, ענף תביעות - משטרת ישראל נ' לבן חיטמן





בתי המשפט

פ 004131/02
בית משפט השלום בירושלים
23/10/2003

כב' השופט נֹעם סולברג

בפני
:
8
מדינת ישראל

ענף תביעות - משטרת ישראל

בעניין:
המאשימה
ע"י ב"כ עו"ד עמית מכליס
- נגד -
לבן חיטמן
הנאשם
ע"י ב"כ עו"ד אריאל הרמן
גזר דין

הנאשם הורשע בהסדר טיעון בעבירה של תקיפת בן זוג, בניגוד לסעיף 382 (ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 [להלן - החוק]; בשלוש עבירות של תקיפת קטין בניגוד לסעיף 382 (ב) לחוק; ובעבירה של איומים בניגוד לסעיף 192 לחוק.

תקיפת אשתו התבטאה בכך שתפס אותה בצווארה בתנועת חניקה, כיוון שסבר שהכינה יותר מדי אוכל. תקיפת בנו באה לידי ביטוי במספר הזדמנויות. פעם אחת בעט בו כשסירב ללכת לעבוד; פעם אחרת, כשסירב הבן להביא לנאשם כוס מים, ונימק זאת בהתנהגותו של אביו, תפס אותו הנאשם בכוח, הפילו למיטה, שכב עליו, אחז בקורקינט, ואיים על בנו "אני אביא לך את זה בראש". לאחר שהנאשם אכל, שב לחדרו של הבן ודרך עליו. כשהבחין בכך בן אחר ודרש מהנאשם להפסיק את מעשיו, דחף אותו הנאשם אל הקיר, תפס בצווארו, ניסה להכותו באגרופו, עד שנקרעה חולצתו של הבן ונגרמו לו סימנים כחולים ואדומים בצווארו. אחר כך איים הנאשם באמצעות מוט ברזל על הבן ואמר כי ירביץ לו אם ילך למשטרה. 60221

בטיעוניו לעונש, ביקש ב"כ המאשימה לסייע למשפחתו של הנאשם, על דרך של הרחקתו מעליה לתקופה ארוכה בה ישהה במאסר ממושך. כך יובהר לנאשם ולבני המשפחה כי יש גמול הולם למעשים שביצע הנאשם. יהא בכך כדי לחזק את ילדיו של הנאשם. בני המשפחה אינם תלויים בנאשם מבחינה כלכלית. אשתו עובדת, למרות שסבלה מן הנאשם שנים ארוכות, לעת הזאת היא עומדת על דעתה, ומנסה להשתקם. כדי שהשיקום יוכל להיעשות בהצלחה, מוטב יהיה אם יורחק הנאשם מן המשפחה.
מוסיף ב"כ המאשימה וטוען, כי יש להחמיר עם הנאשם בשים לב לשבע הרשעות קודמות שלחובתו, כשהמכנה המשותף לכולן הוא אי קבלת מרות. ועוד זאת, שמתסקיר שירות המבחן ניתן ללמוד על דפוס קבוע של אלימות מצידו של הנאשם כלפי בני המשפחה.

ב"כ הנאשם מבקש לייחס משקל אפסי לעבר הפלילי, מרביתו לפני שנים ארוכות, ובחלוף כל השנים הללו ניתן דווקא ללמוד, לדברי ב"כ הנאשם, על שינוי חיובי שעשה הנאשם באורח חייו.
עיקר טיעונו של ב"כ הנאשם נסב על התפיסה המסורתית שעל פיה חי הנאשם, בהיותו אדם דתי, וכשילדיו התבגרו, היו לחילונים, והנאשם התקשה מאוד להתמודד עם אופן התבגרותם של ילדיו.
אין מדובר באדם שמקיים אורח חיים עברייני, לבד מאותה 'הסטוריה עתיקה' כעולה מהרישום הפלילי.
כדי להרתיע את הנאשם, טוען בא כוחו, אין צורך בעונש מוחשי. עצם ניהול ההליך הפלילי, מרתיע דיו. עבירות שביצע נבעו מחמת תיסכול וחוסר בשלות, ובפרק זמן של כחודש ימים. הנאשם איננו אדם אכזרי, אלא עשה את שעה מתוך מצוקה. הנאשם יליד גרוזיה, התחנך באוירה נורמטיבית שונה לחלוטין, וחווה בשנות ילדותו אלימות קשה מצד אביו. המתח והאוירה הקשה בבית החלו מעת שנוצרו קשיים כלכליים ובעיות של פרנסה.
מעת ששוחרר הנאשם ממעצרו לא נהג עוד באלימות.
ב"כ הנאשם מבקש להסתפק בעונש של מאסר על תנאי, וטוען, כי עונש אחר עלול לגרום יותר נזק מאשר תועלת.

על חומרת המעשים של הנאשם אינני רואה צורך להכביר מילים. לא כל שכן, לאור הישנותם. יחד עם זאת, כעולה מדברי ב"כ הנאשם, מן האמור בתסקיר, ולפי התרשמותי מן הנאשם, לא יהיה זה מן המידה למצות עימו את מלוא חומרת הדין. הרקע שבו גדל, תסכולים אישיים ומצוקה משפחתית, קשיים כלכליים וחברתיים, הליכי גירושין מורכבים, אישיותו של הנאשם, כל אלה מצדיקים בנסיבות העניין שלא להחמיר עימו. ואולם, אין הצדקה להסתפק במאסר על תנאי בלבד כפי שביקש ב"כ הנאשם. יש צורך בעונש מוחשי לשם הרתעת הנאשם, וכדי להבהיר את הפסול שבמעשיו, לנאשם עצמו (אשר - על פי תסקיר שירות המבחן - אינו לוקח אחריות על מעשיו), לשכמותו, ולבני משפחתו.
בגמר הטיעונים לעונש, עוד בטרם גיבשתי דעתי לעניין הענישה ההולמת, ביקשתי מאת הממונה על עבודות השירות להגיש חוות דעת לענין כשירותו של הנאשם לבצע עבודות שירות. על עונש זה המליץ שירות המבחן. על פי חוות הדעת, הנאשם אינו כשיר מבחינה רפואית.
שקלתי, איפוא, את דברי ב"כ המאשימה, ב"כ הנאשם, והנאשם עצמו, וכן את האמור בתסקיר שירות המבחן, נתתי דעתי על האמור בפסיקה שהגישו ב"כ הצדדים לעיוני, והחלטתי לגזור על הנאשם עונשים כדלקמן:

1. מאסר בפועל למשך חודשיים, בניכוי ימי המעצר.

2. מאסר על תנאי למשך שישה חודשים. הנאשם לא ירצה עונש זה, אלא אם יעבור עבירה כלשהי שיש בה יסוד של אלימות, בתוך שנתיים מיום שיחרורו מן המאסר.

ניתן היום, כ"ו בתשרי תשס"ד (22 באוקטובר 2003), במעמד ב"כ המאשימה, ב"כ הנאשם והנאשם.

המזכירות תשלח העתק גזר הדין לשירות המבחן למבוגרים.

נֹעם סולברג
, שופט








פ בית משפט שלום 4131/02 מדינת ישראל, ענף תביעות - משטרת ישראל נ' לבן חיטמן (פורסם ב-ֽ 22/10/2003)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים