Google

מדינת ישראל - חסן חסן

פסקי דין על חסן חסן

2779/06 פ     27/03/2007




פ 2779/06 מדינת ישראל נ' חסן חסן




בעניין:

3



בתי המשפט


בית משפט השלום נצרת
פ
002779/06


בפני
:

כב' הנשיא כתילי תאופיק

תאריך:
27/03/2007




בעניין:
מדינת ישראל





המאשימה



נגד



חסן חסן






הנאשם/ים



נוכחים:
בשם המאשימה: עו"ד גולן
הנאשם: בעצמו ובאמצעות ב"כ עו"ד גדיר חאלד

פסק
דין


1.
כנגד הנאשם הוגש כתב אישום המייחס לו עבירה של תקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו, עבירה לפי סעיף 273 לחוק העונשין ( להלן: "החוק"); הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, עבירה לפי סעיף 275 לחוק; השתתפות בהתפרעות, עבירה לפי סעיף 152 לחוק; היזק בזדון עבירה לפי סעיף 452 לחוק.


2.
על פי הנטען בכתב האישום, בתאריך 28/3/06 בסמוך לשעה 21:50 באזור בית הספר אורט בנצרת, עצר קצין המשטרה זוהר מסלאוי (להלן: "קצין המשטרה") את מגדי שרארה (להלן: "שרארה") אשר התנגד למעצרו. כתוצאה מכך, התקהלו מספר רב של אנשים (להלן: "המתקהלים") וביניהם הנאשם. המתקהלים שנתקהלו התנהגו באופן הנותן לאנשים שבסביבה לחשוש שהם יעשו מעשה שיפר את השלום, וכן בעצם התקהלותם עוררו אנשים אחרים, ללא צורך וללא עילה מספקת להפר את השלום.
באותן הנסיבות, ביחד עם אחרים, תקף הנאשם את השוטרים אלי דהן וכן יוסף מוחמד (משא"ז) (להלן: "יוסף") בכך שבעט בהם והיכה אותם באגרופיו בכל חלקי גופם, וזאת כדי למנוע מהם לסייע לקצין המשטרה לבצע את מעצרו של שרארה (להלן: "התקיפה").
שרארה הצליח לחמוק מקצין המשטרה לאחד הבתים באזור, אולם נתפס ונעצר מאוחר יותר על ידי כוח יס"מ שהוזעק לסיוע.
במהלך התקופה וכתוצאה ממנה, נפלו משקפיו של יוסף על הרצפה ונגרם להן נזק בכך שאחת מהעדשות יצאה ממקומה.


3.
הנאשם הודה בעובדות כתב האישום אך ביקש לקבל את הודאתו ללא הרשעה ולפיכך, נשלח לקבלת תסקיר שירות המבחן בטרם הרשעה.

4.
שירות המבחן עמד בתסקירו על נסיבותיו האישיות של הנאשם, רווק, בן 18, תושב נצרת שמתגורר בבית הוריו. מהתסקיר עולה כי משפחת המוצא של הנאשם הנה משפחה נורמטיבית. שירות המבחן נפגש עם אמו של הנאשם שסובלת מנכות עקב מעורבות בתאונת דרכים קשה, היא מסרה כי הנאשם אף הוא נפגע בתאונה וסבל מחרדות בעקבות פציעת הוריו ואף נזקק לטיפול פסיכולוגי, עוד מסרה האם כי מעורבות הנאשם בעבירה גרמה לה תחושות של כאב וצער.

5.
שירות המבחן ציין כי בהתייחס לעבירה, הוא לקח אחריות מלאה על התנהגותו. ביום האירוע, הוא היה בכתה י' ושהה באזור בית הספר ששימש מוקד קלפי בבחירות. במהלך שהותו במקום התפתחה התפרעות, מתוך רצון להגן על חברו דחף את השוטר. כיום, הוא מביע הבנה לכך שבעת האירוע התנהגותו לא הייתה מותאמת, הוא פעל ללא שיקול דעת מספיק ולא התייחס לשוטר באופן מכובד. עוד מסר שירות המבחן כי
הנאשם הביע צער על התנהגותו וניכר כי הפיק לקח ממעורבותו בעבירה, מעצרו בעקבות העבירה היה טראומטי עבורו ולדבריו, כיום הוא מתרחק מהתקהלויות וממעט לצאת עם חבריו.


6.
שירות המבחן התרשם כי מדובר בנער שנמצא בשלהי גיל ההתבגרות, בעל יכולת קוגניטיבית טובה ויכולת ביטוי רגשי, קשוב לכללי המערכת המשפחתית. שירות המבחן מסר כי הוא סבור כי התנהגות הנאשם הייתה מושפעת ופועל יוצא של סיטואציה המעוררת רגש וכעס, בזמן שהנאשם היה עסוק בחיפוש שייכות חברתית וקבוצתית. עוד מסר שירות המבחן כי הוא
לא התרשם מקיומם של דפוסים אלימים וכי התנהגות הנאשם אינה בעלת קווים עברייניים כמשמעות המילה. בנוסף, הנאשם הביע בפני
שירות המבחן את חששו כי הרשעתו עלולה לפגוע באפשרויות תעסוקה
או לימודים גבוהים.

7.
לפיכך, המליץ שיורת המבחן שלא למצות את הדין עם הנאשם ולהעדיף ענישה בעלת בעלת אופי חינוכי על פני ענישה הרתעתית.

8.
כאשר עסקינן בנאשמים בוגרים, הכלל הוא הרשעה והיוצא מן הכלל הוא אי הרשעה וזאת כאשר קיימות נסיבות חריגות ויוצאות דופן אשר מצדיקות סטיה מן הכלל.
בבואו לדון בשאלת הרשעת נאשם נדרש בית המשפט לבחון את עינינו האידווידואלי של כל נאשם, האפשרות לשיקום הנאשם, נסיבותיו האישיות, מהות העבירה, הצורך בהרתעה ואף שיקולי קורבן העבירה.
לאור האמור קבעה הפסיקה מבחן בן שני תנאים להימנעות מהרשעה, אשר נדון בע"פ 2083/96 תמר כתב נ' מדינת ישראל
, פ"ד נב(3), 337 מפי כב' השופטת דורנר:
"הימנעות מהרשעה אפשרית איפוא בהצטבר שני גורמים:

ראשית, על ההרשעה לפגוע פגיעה חמורה בשיקום הנאשם; ושנית, סוג העבירה מאפשר לוותר בנסיבות המקרה המסוים על ההרשעה מבלי לפגוע באופן מהותי בשיקולי הענישה האחרים המפורטים לעיל".

1.
הנאשם בפני
צעיר בן 18, הוא ביצע את העבירות המיוחסות לו בהיותו בכתב י'. שירות המבחן עמד על הנסיבות הקונקרטיות של ביצוע העבירות ואיבחן אותם מהרפרטואר ההתנהגותי הכללי של הנאשם, כך שמתסקיר שירות המבחן עולה כי מדובר באנומליה של מעידה חד פעמית של
תלמיד כתה י' שהיה עסוק בחיפוש שייכות חברתית.

2.
שירות המבחן התרשם שהנאשם נעדר דפוסים אלימים וכי משפחתו נורמטיבית שסובלת מטראומה של תאונת דרכים קשה שהותירה את האם נכה.


3.
בנוסף, הנאשם לקח אחריות מלאה על מעשיו והביע חרטה כנה ואותנטית, כך שלדידו היום הוא מתרחק מהתקהלויות וממעט לצאת עם חבריו.

4.

הנאשם צעיר שעתידו לפניו, וסבורני כי התנאי הראשון שנקבע בהלכת כתב מתקיים בעניינו, שכן ההרשעה עלולה לפגוע פגיעה חמורה בשיקומו. הנאשם צעיר בן 18, נורמטיבי בדרך כלל, הפנים את חומרת מעשיו ומצר עליהם. דומני כי מסלול חייו הצטלב במישור הפלילי בכתב האישום עסקינן אך הנאשם הפיק לקחים ממעורבות זו והדבר אך חיזק את דבקותו בעולם ערכיו הנורמטיבי.

5.
אמנם,
בשלב זה בחיי הנאשם לא ניתן להצביע על פגיעה קונקריטית בעתידו, שכן הקויים האקדמיים והתעסוקתיים של עתיד זה טרם התגבשו, אך הרשעת הנאשם בדין עלולה לחסום בפני
ו אופציות אקדמאיות ותעסוקתיות להן הוא כשיר לפי נתוניו האישיים. לפיכך,
אני סבור, כי הרשעתו של הנאשם בעבירות בהן הואשם, יכול שתביא לפגיעה חמורה באפשרויות תעסוקתו העתידית ומתוך שכך, יכול ותשפיע על התפתחותו הן בתחום האישי והן בתחום התעסוקתי.

6.
באשר לסוג העבירות בהן מואשם הנאשם, אין להקל ראש בעבירות דנן,
אך מנגד עבירות אלה נעברו על רקע מאוד ספציפי וסבירות הישנותם שואפת לאפס.

7.
לאור האמור לעיל, סבורני כי נסיבות המקרה מאפשרות לוותר על הרשעה מבלי לפגוע בשיקולי הענישה האחרים. שירות המבחן התרשם לחיוב מאישיותו של הנאשם, וכן מאותנטיות חרטתו. ממכלול הנסיבות עולה כי מדובר במעידה חד פעמית שהנה חריגה לרפרטואר ההתנהגותי של הנאשם, העבירה נעברה על רקע נסיבות מאוד קונקרטיות והנאשם מפנים את חומרתה ומצר על התנהגותו. סבורני כי
העובדה שהנאשם הועמד לדין והודה במעשים המיוחסים לו, מהווה אזהרה לנאשם לעתיד לבוא, ומשיגה בכך את גורם ההתרעה הנדרש לנאשם לשם הימנעות מחזרה על התנהגות דומה בעתיד.

8.

אשר על כן הגעתי לכלל מסקנה כי התחשבות בנסיבותיו האישיות של הנאשם, והעדפת שיקומו של הנאשם תוך יכולת להבטיח לעצמו את העתיד האקדמי והתעסוקתי לו ציפה, אינה פוגעת באופן מהותי בצורך בהרתעת הרבים ובהוקעת התופעה אלימות נגד שוטרים.

9.

אשר על כן אני קובע כי הנאשם ביצע את המעשים המיוחסים לו בכתב האישום ואינני מרשיעו בדין.

10.
אני מטיל
על הנאשם צו שירות לתועלת הציבור למשך שנה, בהיקף של 250 שעות, במסגרת צו זה, הנאשם יעסוק , כאמור בתסקיר, בעבודות אחזקה בעיריית נצרת.

ניתן היום ח' בניסן, תשס"ז (27 במרץ 2007) במעמד הצדדים.


כתילי תאופיק
- נשיא







פ בית משפט שלום 2779/06 מדינת ישראל נ' חסן חסן (פורסם ב-ֽ 27/03/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים