Google

מדינת ישראל, משטרת ישראל - ענף תביעות ירושלים - סמאק יחזקאל

פסקי דין על מדינת ישראל | פסקי דין על משטרת ישראל - ענף תביעות ירושלים | פסקי דין על סמאק יחזקאל

4944/99 פ     30/09/2003




פ 4944/99 מדינת ישראל, משטרת ישראל - ענף תביעות ירושלים נ' סמאק יחזקאל




בעניין:

1



בתי המשפט



בבית המשפט השלום בירושלים
פ
004944/99


בפני
:
כבוד השופט שמעון פיינברג


30/09/2003






מדינת ישראל
ע"י עוה"ד ס. קסלר
משטרת ישראל - ענף תביעות ירושלים
בעניין:


המאשימה







נגד




סמאק יחזקאל
ע"י ב"כ עוה"ד פ. שטרק
- מטעם הסניגוריה הציבורית


הנאשם




מתייצבים
:
ב"כ המאשימה עו"ד קסלר
ב"כ הנאשם עו"ד שטרק - מטעם הסניגוריה הציבורית
הנאשם בעצמו
אביו ואמו של הנאשם
גזר-דין

1. הנאשם הורשע על פי הודאתו בביצוע עבירות של איומים, החזקת סכין שלא כדין והסגת גבול.

2. לפי עובדות כתב האישום, ביום 28.12.99, הגיע הנאשם ללשכת רווחה במטרה לאתר את בת זוגו, ששהתה באותה עת במעון לנשים מוכות, וכן במטרה לפגוש עובדת סוציאלית העובדת במקום (להלן: המתלוננת). כאשר לא הותר לו באותו רגע לשוחח עם המתלוננת, איים הנאשם באוזני עובדת סוציאלית אחרת בלשכה שירצח את המתלוננת. כשביקש שומר המוצב במקום להרגע את הנאשם, איים הנאשם לדקור ולהרוג את השומר וגם את המתלוננת. הנאשם סירב לעזוב את המקום לאחר שנדרש לעשות זאת. הנאשם
חזר על איומיו לרצוח את המתלוננת גם בנוכחות שוטרים שהוזעקו למקום. לאחר הנאשם נעצר, נמצאה בחיפוש על גופו סכין.

3. הודאת הנאשם באה במסגרת הסדר טיעון אליו הגיעו הצדדים לאחר שהנאשם ביקש לחזור בו מכפירתו הראשונית, ולאחר שנשמעו מרבית עדי התביעה. על פי ההסדר, בקשה התביעה לגזור על הנאשם מאסר לתקופה של 6 חודשים לריצוי בעבודות שירות, הכל בכפוף לתסקיר חיובי של שירות המבחן ולחוות דעת חיובית של הממונה על עבודות שירות, ואילו לסניגור הותר לטעון "פתוח עם דגש על שירות לתועלת הציבור". (עמ' 1 לפרוט' מיום 4.12.01).

4. הנאשם הוא יליד 1975. הוא נשוי ואב לשלושה ילדים. בעברו, ארבע הרשעות קודמות בעבירות סמים, שתיים בגין החזקת סמים שלא לשימוש עצמי ושתיים בגין החזקת סמים לשימוש עצמי. בגין אחת העבירות החזקת סמים שלא לשימוש עצמי, ריצה הנאשם 4 חודשי מאסר בעבודות שירות. בגין העבירה השניה של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, נגזר על הנאשם עונש מאסר של חודשיים בבית הסוהר.

5. הטעון לעונש נדחה מפעם לפעם על מנת לאפשר לשירות המבחן להשלים את מלאכת הכנת תסקיריו. בתסקיר הראשון מיום 4.7.02, כתבה קצינת המבחן כי הנאשם מקבל על עצמו אחריות למעשה שעשה. קצינת המבחן ביקשה הטלת צו מבחן פיקוחי
על מנת לבחון את מערכת היחסים בין הנאשם לבין אשתו, ששהתה במעון לנשים מוכות שבו בוצעה העבירה, ולבדוק אפשרות של שילובו של הנאשם לקבוצה טיפולית לגברים עם בעיית אלימות. כמו-כן, המליצה שירות המבחן על מאסר בעבודות שירות כעונש מרתיע. בגזר דין חלקי מיום 9.7.02, החליט בית המשפט לגזור על הנאשם בגין עבירת הסגת הגבול שביצע צו מבחן פיקוחי לתקופה של 9 חודשים, שבמסגרתו ישתלב הנאשם בקבוצה הטיפולית המוצעת וימלא אחר הוראות שירות המבחן. בתסקיר משלים שהוגש ביום 30.1.03, מדווח כי הנאשם מסר בדיקות שתן בשירות המבחן אשר נמצאו בהן שרידי סם מסוג הרואין. לאור זאת, ולאור עברו של הנאשם בעבירות סמים, המליצה קצינת המבחן כי הנאשם יעבור תהליך של גמילה מסמים לפני טיפול בבעיית האלימות. בית המשפט קיבל את ההמלצה, ודחה פעם נוספת את המשך הדיון על מנת לאפשר לנאשם
להשתלב בתוכנית גמילה מסמים.
אף על פי כן, לא הצליח הנאשם בתוכנית שגובשה לו, למרות שקצינת המבחן מציינת שהנאשם עשה מאמצים רבים להישאר נקי מסמים (ראה בתסקיר הנוסף מיום 18.9.03).
באשר לממונה על עבודות שירות, חוות דעתו היתה שלילית. הממונה מסביר כי היה נסיון רע עם הנאשם בעת שריצה בעבר עבודות שירות בגין ביצוע אחת מעבירת הסמים. הנאשם לא הצליח לסיים ריצוי 4 חודשי המאסר שנגזרו עליו אלא לאחר 14 חודש.

6. במסגרת הטיעונים לעונש, בקשה ב"כ המאשימה
לגזור על הנאשם מאסר בכלא, ואילו הסניגור בקש להמנע מכך. הנאשם טען שהוא החל שוב, בכוחות עצמו, להגמל מהרואין. הוא בקש שלא ישלח לבית הסוהר בטענה כי במהלך המאסר של חודשיים שריצה בעבר, התמכר לסמים קשים. גם אישתו של הנאשם דיברה לשבחו ואמר שהוא מסייע לה בבית בטיפול בשלושת ילדיהם הקטנים.

7. לחומרא, עומדת העבירה עצמה. הנאשם איים ברצח על שני אנשים, אחת עובדת ציבור, כאשר על גופו היתה מוחבאת סכין. אמנם לא נעשה כל שימוש בסכין, אולם אין להוציא מכלל אפשרות שבלהט האירוע, היה הנאשם מוציא את הסכין ומשתמש בה.
בנוסף, בפני
נו אדם עם הרשעות קודמות בעבירות סמים שכבר ריצה עונשי מאסר, בפועל ובעבודות שירות, ולא הורתע מלבצע מעשים פליליים נוספים.
יצוין כי הובא לידיעתי כי כנגד הנאשם תלויים ועומדים תיקים נוספים. אינני מביא את הדבר בחשבון. אם יורשע באותם תיקים נוספים, יתן את הדין על אותן עבירות בנפרד.

8. לקולא,
יש להביא בחשבון כי לנאשם אין עבר בעבירות אלימות. הוא לוקח אחריות על המעשה שעשה ובסופו של דבר הודה בו. בנוסף, אני מתחשב בעובדה שבעקבות המעשה שעשה, שהה הנאשם בתנאים של מעצר בית קרוב לשנתיים, תקופה ארוכה למדי.
באשר לחוסר היכולת של הנאשם להגמל מסמים קשים, אין לזקוף את הדבר לחובתו. קצינת המבחן אישרה כי הנאשם עשה מאמץ כן להתנקות מהסמים, אולם לנאשם ככל הנראה אין כעת כוחות להגמל. כמו-כן, אין קשר ישיר בין התמכרותו לסמים לבין העבירות שהורשע בהן בתיק הנדון.
אני גם מתחשב בסיכון כי שליחתו של הנאשם מאסר עלולה לדרדר אותו עוד מבחינת התלות שלו בסמים, ורצונו ונסיונו להגמל.

9. ההחלטה בתיק זה קשה, משום שאין הרבה אפשרויות עונשיות. הברירה היא בין מאסר בפועל לבין מאסר מותנה בלבד. מהסיבות שפורטו לעיל, הנאשם אינו מתאים לריצוי עבודות שירות או לעשות שירות לתועלת הציבור. לאור מצבו האישי והכלכלי העולה מתוך תסקירי שירות המבחן, אין ביכולתו לשלם קנס כספי. אם יגזר קנס ולא ישלם, ישלח למאסר.

10. לאחר ששקלתי את השיקולים השונים, החלטתי לדון את הנאשם לכף זכות.
אני גוזר עליו

6 חודשי מאסר על תנאי למקרה שיעבור כל עבירת אלימות, לרבות עבירת איומים או עבירה של אחזקת סכין שלא כדין, במשך שלוש שנים מהיום.

11. המוצג, הסכין, תחולט.

12. זכות הערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים בתוך 45 יום.

ניתן היום ד' בתשרי, תשס"ד (30 בספטמבר 2003) במעמד המתייצבים.


שמעון פיינברג
, שופט








פ בית משפט שלום 4944/99 מדינת ישראל, משטרת ישראל - ענף תביעות ירושלים נ' סמאק יחזקאל (פורסם ב-ֽ 30/09/2003)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים