Google

אלברט אוחיון ועוד 123 אחרים ועוד 6 נציגויות בתים משותפים - חממי עזרא

פסקי דין על אלברט אוחיון ועוד 123 אחרים ועוד 6 נציגויות בתים משותפים | פסקי דין על חממי עזרא

1208/96 א     29/10/2003




א 1208/96 אלברט אוחיון ועוד 123 אחרים ועוד 6 נציגויות בתים משותפים נ' חממי עזרא




1
בתי המשפט
א 001208/96
בית משפט מחוזי תל אביב-יפו
29/10/2003
תאריך:
שופט: אלטוביה מגן

בפני
:
אלברט אוחיון ועוד 123 אחרים ועוד 6 נציגויות בתים משותפים

בעניין:
התובעים

עו"ד גולן ששי

ע"י ב"כ
נ ג ד
חממי עזרא

חממי שלמה

הנתבעים
1 . עו"ד איבצן אמיר

2 . עו"ד שנהב חיים
3 . עו"ד ולר שחר
ע"י ב"כ
נ ג ד

צדדים שלישיים
מצד ג' י.ת.ד.י. 1991 בע"מ
מצד ג' | הועדה המקומית רמלה
מצד ג' | 'אבוטבול דוד ואח
מצד ג' | כהן יעקב ואחרים
מצד ג' | ירמיהו אריה ואחרים
מצד ג' | ברזלבאום רבקה ואחרים
מצד ג' | מרדכי מאיר ואחרים
מצד ג' | סיסו גבריאל ואחרים
מצד ג' | שאר דיירי הבניניים ע"פ רשימה
מצד ג' | מוריס אגבבה קבלן בנין בע"מ
מצד ג' | רמי חרושת מרצפות בע"מ
מצד ג' | י. אדיב את גוז בע"מ
מצד ג' | אגבבה
מצד ג' | יתדי 1991 בע"מ
מצד ג' | רמי חרושת מרצפות בע"מ
עו'ד להב אוסנת
עו"ד איבצן אמיר

עו"ד גולן ששי

עו"ד אברמוביץ מנחם
עו"ד גולדברג אברהם
עו"ד טייטלבאום משה
עו"ד בר חן אבנר
ע"י ב"כ עוה"ד
החלטה
(כוללת פסיקתא)

בית המשפט העליון החזיר תובענה זו לבית משפט זה "למען יכריע בעניין התביעה לגבי המעקות מסביב לגגות ובעניין אחריות הצדדים השלישיים, לרבות האדריכל", הכל כבהחלטה בית המשפט העליון בע"א 7280/00 וע"א 7396/00 מיום 8.12.02. (להלן - 'החלטת בית המשפט העליון').
בית המשפט העליון אף ביטל את הפסיקתאות כפי שנוסחו בידי כב' סגן הנשיא השופט (בדימוס) טל-גם הואיל ואלו לא היו מעוגנות בממצאים שבפסק דינו של כב' סגן הנשיא. עוד הורה בית המשפט העליון כי בית משפט זה יכריע את הדין בכפיפות לאמור בהחלטתו ובגדרו של פסק הדין של כב' סגן הנשיא טל- גם.

בדיון שהתקיים בפני
הוחלט כי ראשית תנוסחנה פסיקתאות חדשות לאחר שניתנה לצדדים האפשרות להציע נוסח לפסיקתא בכל נושא ונושא כשבצד הנוסח המוצע תתווסף הבהרה לעמדת הטוען לנוסח המוצע. כן נקבע ונערך ביקור במקום אך ורק לצורך שאלת מעקות גגות הבניינים. שאלת אחריות צדדים שלישיים תידון במועד אחר. ב"כ התובעים במסגרת ההתייחסות לנושא הפסיקתאות סבר כי על בית המשפט להשלים גם נושאים שלא הוכרעו במסגרת פסק הדין נשוא הפסיקתאות האמורות בעוד ב"כ הנתבעים סבר כי להוציא אותם נושאים אשר צויינו מפורשות על ידי בית המשפט העליון אין תלויים ועומדים נושאים הדרושים הכרעה. גם את הדיון בשאלה זו אדחה למועד מאוחר יותר לאחר ניסוח הפסיקתאות, ככל שיידרש.

בהתאם להנחיות אשר יצאו מידי בית המשפט העליון פניתי אל החומר שבפני
, הוא פסק דינו סגן הנשיא טל-גם מיום 18.8.00, החלטה מיום 5.9.00, החלטה מיום 12.10.00, החלטה מיום 31.10.00, פסיקתא מתוקנת מיום 16.11.00, החלטת כב' השופטת גרסטל מיום 24.12.00 וכן עמדות הצדדים כפי שתואר לעיל. לאחר שקראתי ובחנתי את עמדות הצדדים אני מוצא לנכון לקבוע הפסיקתאות כדלקמן. אציין כי ברגיל פעלתי לשקף נאמנה את ממצאיו קביעותיו והחלטותיו של כב' סגן הנשיא טל-גם אלא שלעיתים חרגתי מכך בשל הזמן הרב שחלף מאז מתן ההחלטות ועד היום או בשל מחסור כזה או אחר של מסקנה הנובעת מהממצאים. במקרים אלו נטלתי רשות להתאים את ההחלטה של סגן הנשיא על פי רוחה וממצאיה. ברובן הפסיקתאות הנן אופרטיביות ומתייחסות רק לקביעות ביחסים שבין התובעים ולבין הנתבעים 1 ו- 2 (להלן- 'היזמים', כלשון כב' סגן הנשיא בדימוס). בדרך כלל לא ציינתי את ממצאיו של כב' הנשיא טלגם וקביעותיו בקשר עם אחריות צדדים שלישיים, מקום שהיו כאלו, על מנת שלא לסרבל את הכתוב יתר על הנדרש וזאת מבלי לגרוע מתוקף קביעותיו בעניין זה. כן התייחסתי אימתי יש להוסיף לסכומים תשלום בגובה המע"מ כאשר העיקרון המנחה הוא כי כאשר מדובר בתשלום בגין מוצר או שרות יתווסף מע"מ למחיר שקבע המומחה עליו מסתמך בית המשפט ובמקום שמדובר בפיצוי כולל שקבע בית המשפט אין מקום לתוספת תשלום בגין מע"מ:

1. 1. בכפוף למפורט להלן היזמים יחויבו בביצוע התיקונים ואין לעכב את התיקונים בגלל המחלוקות שבינם לבין צדדים שלישיים ואשר בגינם תיערך התחשבנות. אין מניעה כי מי מצדדים שלישיים יבצעו בפועל בהסכמה חלק או כל התיקונים הכל בפיקוח המומחה מטעם בית המשפט. הואיל ומי שמונה כמומחה על ידי בית המשפט דר' זלינגר, איננו עוד בין החיים, ישמש מי שמשמש מומחה במקומו מאז 1.8.01 דהיינו אינג' צימרמן. לשם ביצוע עבודות התיקון כולן או בחלוקה לפי שיקול דעתו, יקבל המומחה הצעות משלשה קבלני ביצוע שונים והוא שיבחר את ההצעה או ההצעות לפי העניין. באשר למועד היעיל ביותר לביצוע עבודות התיקון יקבע כב' המומחה את המועדים המתאימים לפי שיקול דעתו.
2. 2. טענת הנתבעים באשר להעדר תום הלב של התובעים בקשר עם עצם הגשת התובענה והסעדים המבוקשים בה- נדחית.
3. 3. מקום שניתן לתקן - יבוצע תיקון ומי שיבחר שלא לתקן מרצונו - לא יפוצה. מקום שהתיקון אינו אפשרי לדעת המומחה או חלף המועד לביצוע התיקון כפי שיקבע המומחה וזה לא בוצע יינתן פיצוי.
4. 4. תביעת צד ג' שהגישו היזמים נגד אלברט אוחיון ודוד אבוטבול נדחית. היזמים יישאו בשכר טרחת האחרונים בסך של 25,000 ₪ כל אחד. לסכום זה יתווסף מע"מ כשיעורו הנוהג ביום התשלום.
5. 5. בנושא הפסד שטח דירות ייקבע הפיצוי על פי חוות דעתו של מומחה התובעים, השמאי מנצבך (ת\169). שמאותו מתבססת על חישובי השטחים בחוות דעתו של ד"ר בן עזרא, מומחה מטעם התובעים. סכומי הפיצוי יהיו צמודים מיום רכישת הדירה ועד ליום 18.8.00 ומיום זה יישאו הפרשי הצמדה וריבית עד ליום התשלום המלא בפועל. אין מקום לתוספת בגין מע"מ בשל פיצוי זה. הצדדים יערכו בתאום בניהם טבלת תשלומי פיצויי על פי האמור לעיל לכל תובע ויגישו אותה בתוך 30 יום לבית המשפט. טבלה זו תהווה חלק בלתי נפרד מפסיקתא זו.
6. 6. נדחית טענת התובעים על ירידת ערך הדירות בשל גריעת המחסנים או הפיכתם לחנויות.
7. 7. דייר שבדירתו עמודים קונסטרוקטיביים יפוצה בגין ירידת ערך הדירה בסכום של 650$ לכל חדר שבו מצויים עמוד או עמודים כאמור, אלא אם ניתן לתקן ליקוי זה והיזמים נכונים לבצע התיקון. הפיצוי בסעיף זה יחושב בשקלים ליום חוות דעתו של השמאי מנצבך, קרי ליום 11.4.00 ויישא הפרשי הצמדה וריבית כדין מאותו יום ועד לתשלום המלא בפועל. בפיצוי כולל מדובר ואין מקום לתשלום בגין תוספת מע"מ.
8. 8. באשר למעקה מרפסות הסלון - לאחר הוספת מוט אופקי מפלדה בראש המעקה - עדיין קיימים אי התאמות וליקויים הכל כמתואר בחוות דעתו של ד"ר זלינגר. בית המשפט מאמץ את חוות דעת ד"ר זלינגר בעניין זה לרבות באשר לאופן התיקון עלות הביצוע לצורכי הערכת שווי הפיצוי למקרה שיקבע כי לא ניתן לבצע תיקון בפועל על ידי אינג' צימרמן, ויחס חלוקת האחריות שבין הצדדים השלישיים. יחד עם זאת, האחריות כלפי התובעים לתיקון המעקות או פיצוי לפי העלות שקבע ד"ר זלינגר בסך 700₪ ליום מתן חוות הדעת, מוטלת על היזמים כאשר ההכרעה בנושא שיפוי צד ג' תוכרע במועד מאוחר יותר. סכום הפיצוי צמוד ונושא ריבית כדין מיום חוות הדעת של ד"ר זלינגר קרי מיום 27.1.00 , ועד לתשלום המלא בפועל. לסכום זה יתווסף מע"מ כשיעורו הנוהג ביום התשלום.
9. 9. יותקן מאוורר מכני ('וונטה') במטבח בגודל שיקבע אינג' צימרמן, על מנת למנוע הצטברות אדים באותם מטבחים שתופעה זו אותרה לגביהם, כפי שמתאר ד"ר זלינגר. דייר שיסרב להתקנת מאוורר כאמור לא יהיה זכאי לפיצוי חלופי. היזמים בלבד יישאו באחריות להתקנת הוונטה. המומחה יוכל לקבוע פיצוי חלופי לפי שקול דעתו ובשיעור שהוא יקבע. האדריכל פטור מאחריות בעניין זה. הראיות באשר לנטילת האחריות על ידי הקבלן אגבבא בעניין זה ישמשו בעת ההכרעה בין הנתבעים וצדדי ג'.
10. 10. באשר לפגמים באמבט - יש לתקן ליקויים הכל כפי שקבע ד"ר זלינגר. עלות החלפת אמבט מקום שיש ליקויים חמורים לצורך פיצוי חלופי הינה 1500₪ ליום חוות הדעת. עלות תיקון בלבד לצורך פיצוי הינה 600₪ ליום חוות הדעת. פירוט התיקונים בכל דירה כמבואר בחוות הדעת של ד"ר זלינגר. אחריות התיקון על היזמים. דיון בחובת הקבלן אגבבא לשפותם יעשה בנפרד בדיון בצדדים שלישיים. סכום הפיצוי צמוד ונושא ריבית כדין מיום חוות דעת ד"ר זלינגר (27.1.00) ועד לתשלום המלא בפועל ויש להוסיף לו מע"מ.
11. 11. התביעות בנושא חלונות ללא תריס ( מטבח או סלון לפי העניין) נדחות.
12. 12. באשר לתובעים בעלי דירות של ארבעה וחמישה חדרים שבהם רוחב הפרוזדור קטן מהרוחב המינימלי הקבוע בתקן, ישולם פיצויי בסך 2,000 ₪ לדירת ארבעה חדרים ו 2,500 ₪ לדירת חמישה חדרים כשסכומים אלו צמודים ונושאים ריבית מיום חוות הדעת של ד"ר זלינגר (27.1.00) ועד ליום התשלום בפועל. מדובר בפיצוי כולל ואין מקום לתוספת מע"מ.
13. 13. בנושא פתיחת דלת הממ"ד - יש לתקן הליקוי כך שתתאפשר פתיחה של מעל 90 מעלות כמתחייב על פי הדין. יש לתקן ככל הניתן ובמקרים שלא ניתן לתקן ישולם פיצוי בסכום של 500 ₪ נושא הפרשי הצמדה וריבית כדין מיום 18.8.00 ועד לתשלום המלא בפועל. בתיקון או בתשלום האמור כלפי התובעים יישאו היזמים. אין מקום לתוספת מע"מ.
14. 14. היזמים יפצו את התובעים בגין הליקוי בקשר עם גודל חלונות הממ"ד בסך 500 ₪ (ללא תוספת מע"מ) לכל דירה כשסכום זה נושא הפרשי הצמדה וריבית מיום חוות הדעת של ד"ר זלינגר.
15. 15. הקבלן אגבבה, בהמשך להודעתו, יבצע תיקון טיח הפנים בממ"ד בדרך של קילוף טייח הקיים וביצוע טיח חדש הכל כהמלצת ד"ר זלינגר. היה והדבר לא יבוצע יקבע המומחה את שיעור הפיצוי בשל כך.
16. 16. באשר לדלתות בדירות התובעים, במקרים בהם קיימת סטייה של 2% ומעלה בגובה הדלת מתחת לגובה התקני, תוחלף הדלת. בשאר המקרים, בעלי דלתות שגובהן 198 ס"מ יפוצו בסך 100 ₪ ובעלי דלתות מתחת ס"מ 198 ועד 196 ס"מ יפוצו בסך 250 ₪. החלפת הדלתות כמו גם תשלום הפיצוי יעשה על ידי היזמים או מי מטעמם. סכומי הפיצוי נושאים הפרשי הצמדה וריבית מיום חוות הדעת של ד"ר זלינגר (27.1.00) ועד לתשלום המלא בפועל וללא מע"מ.
17. 17. האדריכל בסט ישא בעלויות תיקון מהלך המדרגות התחתון באופן שמציין ד"ר זלינגר בחוות דעתו. היה ולא ניתן לתקן יקבע המומחה את גובה הפיצוי בשל ליקוי זה.
18. 18. היזמים ידאגו לספק ציוד כבוי אש לבניינים או יישאו בעלות הציוד בסך 11,250 ₪ לבניין, כשסכום זה נושא הפרשי הצמדה וריבית כדין מיום חוות דעתו של ד"ר זלינגר (27.1.00) ובתוספת מע"מ.
19. 19. התובעים זכאים לפיצוי בסך 40,000 ₪ (ללא תוספת מע"מ) לבניין בקשר עם הסטייה בגודל מישורות חדר המדרגות (משטחים אופקיים). סכום זה נושא הפרשי הצמדה וריבית מיום חוות דעתו של ד"ר זלינגר (27.1.00) עד לתשלום בפועל. בעלות הפיצוי יישאו היזמים ואדריכל בסט בשיעורים של 2/3 ו1/3 בהתאמה.
20. 20. האדריכל בסט יישא בתשלום פיצויי בשל רוחב פרוזדורי המעליות בסך 700 ₪ לכל דירה כשסכום זה נושא הפרשי הצמדה וריבית מיום 18.8.00 ועד לתשלום המלא בפועל. לסכום זה לא יתווסף מע"מ.
21. 21. בגין חידוש טיח חוץ בבניינים יפצו היזמים את התובעים בסכום כולל של 40,000₪ בתוספת מע"מ, לכל בניין, כשסכום זה נושא הפרשי הצמדה וריבית מיום 27.5.96 ועד ליום התשלום המלא בפועל. תביעת התובעים להחלפת הטיח - נדחית.
22. 22. היזמים יממנו את עלות הפיקוח בסך 250 ₪ לשעה כשסכום זה נושא הפרשי הצמדה וריבית כדין מיום 18.8.00. לסכום זה יתווסף מע"מ. להבטחת שכרו של המומחה יופקד בידיו כמקדמה על חשבון שכרו, סכום של 50,000 ₪ . אם לא הופקד סכום זה עד היום ישא הוא הפרשי הצמדה וריבית מיום 18.8.00. לסכום זה יתווסף מע"מ.
23. 23. היזמים ישיבו לתובעים סכום של 524 ₪ בגין חיבור למים כשסכום זה צמוד ונושא ריבית מיום שנשאו בו התובעים ועד ליום התשלום בפועל, כנגד קבלות המעידות על ביצוע התשלום על ידי הדייר.
24. 24. הדיירים יהיו זכאים להחזר כל סכום ששילמו על חשבון מימון הערבות הבנקאית בניכוי עלות ערבות בנקאית שאיננה צמודה לאותה תקופה.
25. 25. התובעים זכאים, אם יפנו את דירתם במהלך תיקונה, לתשלום בגין שכירת דיור מתאים לרבות ארוחות מלאות (full board) במלון ארבעה כוכבים בעיר שדה למשך עד שבוע ימים וכנגד קבלות. סכום ישא הפרשי הצמדה וריבית 15 יום מיום שהומצא אישור בדבר התשלום בידי התובעים ליזמים ועד לתשלום ההחזר.
26. 26. באשר לתיקוני ריצוף- בנוגע לכתמים בולטים, מרצפות פגומות ושינוי גוונים : עקרונית יש להחליף את הריצוף ככל שנראים בו כתמים. חדר שניתן לתקן בו עד 10% מרצפתו יעשה תיקון מקומי בלבד, תוך ניסיון לעשות שימוש במרצפות שיעקרו מחדרים אחרים. מעבר לכך יש לבצע החלפה של כל הריצוף באופן שתהא אחידות באותו חדר. טענת היצרן כי 13 דירות שרוצפו בקרמיקה ובדירת שולמית לוי אשר רכשה ריצוף ממקור אחר, אינן באחריותו, מתקבלת. היזמים ידאגו לתיקון הליקויים בפיקוח אינג' צימרמן. חלוקת האחריות שבין היזמים לאגגבה תקבע במועד מאוחר יותר. נקבע כי שיעור אחריות יצרן הריצוף הוא 20%. אין קביעה לגבי תיקון שקיעות ריצוף אלא שהשכל הישר מחייב כי במהלך העבודות לתיקון הריצוף יבוצע גם יישור במקום שהדבר דרוש לפי הוראות המפקח, וכך אני קובע אף באשר לריצוף שאין בו שינויי גוון או כתמים אך יש בו שקיעות, הכל לפי שקול דעתו של המומחה.
27. 27. פיצויי כולל בשל עגמת נפש יעמוד על סך של 1,000 ₪ לדירה ובסה"כ 123,000 ₪ לפי מספר התובעים כשסכום זה נושא הפרשי הצמדה וריבית מיום 18.8.00.
28. 28. התביעה בנושא הפיצוי בגין איחור במסירת הדירות - נדחית.
29. 29. תביעת חנניה עובדיה לגבי ליקויים שאינם כלולים בשנת הבדק - נדחית. חנניה עובדיה ישלם ליזמים סך כולל של 60,000 ₪ בגין הוצאות ושכר טרחת עורך דין.
30. 30. אין הנתבעים מופטרים מתיקון של ליקויי שנת הבדק בכפוף לקביעות דלעיל ככל שיש להן נגיעה לליקויים אילו.
31. 31. תביעת היזמים לקיזוז בגין חובות דיירים - נדחית.
32. 32. התובעים יאשרו בכתב קבלת תשלומים באשר הם מאת היזמים.
33. 33. תביעת בני הזוג נימני - נדחית.
34. 34. לאור הזמן הרב שחלף מאז מתן פסק הדין וההחלטות, יקבע המומחה לוח זמנים חדש לביצוע עבודות התיקון בהתאם לנסיבות בשטח כיום. לא יעמדו היזמים בלוח זמנים זה יפצו את התובעים בסכומים שנפסקו כתחליף לתיקון בפועל. לא נקבע סכום לפיצוי יקבע המומחה את שיעורו של הפיצוי בהתאם לעלות התיקון או המוצר היום לדייר המפוצה.
35. 35. היזמים יישאו בהוצאות התובעים בשכר טרחת עורך דינם בגין ההליך עד ליום מתן פסק הדין ביום 18.8.00 סכום של 120,000 ₪ בתוספת מע"מ, כאשר סכום זה נושא הפרשי הצמדה וריבית, אם לא שולם עד ליום 1.9.00, מיום מתן פסק הדין ועד לתשלום בפועל.
36. 36. מחלוקות חישוביות באשר לחישוב הפיצויים באם תהנה, תועברנה לבדיקת רו"ח אבי נחמיאס מרמת גן כמומחה מטעם מבית המשפט לצורך כך. בשכרו של רו"ח נחמיאס יישאו הצדדים בחלקים שווים. ממצאיו של המומחה נחמיאס יועברו, בהעדר הסכמת הצדדים, לבית המשפט וישמשו אותו בהכרעתו בנושא זה.

לעת עתה נותר לי לדון עוד בנושא מעקה הגג שלא במסגרת הפסיקתא. מביקור במקום שערכתי התרשמתי כי גג הרעפים אכן עיקרו דקורטיבי בהיותו שרוול חיצוני שאינו מכסה את כל הגג, וכי עיקר משטח הגג חסום בחומה גבוהה המשמשת כמעקה. אלא שחומה זו יש בה פתחים מכוסים בדלתות, שהיו אמנם נעולות בעת הביקור במקום אך נפתחו ע מנץ שאוכל להסתכל מעברן. פתחים אלו, המצריכים זחילה דרכם, נועדו ככל הנראה לאפשר לטפל במתקנים המצויים על הגג מעבר לחומה האמורה ומתחת לרעפים, כדוגמת קולטי שמש, דוודים וכיוצא בזה. העובר את הפתחים האמורים נתון לטעמי בסכנה בהעדרו של מעקה ראוי בקצה הגג. הקמת מעקה כדרישת התקן לא עונה בקנה אחד עם הממצא כי הרעפים הינם דקורטיביים בעיקרם וגם תהווה לטעמי פגימה ארכיטקטונית משמעותית במראה הבנינים. על אף זאת יש לפעול להסיר את הסכנה בהעדרו של מעקה ראוי בקצה הגג. במצב דברים זה יש למנות מומחה ארכיטקט אשר יציע פתרון נאות המשלב את דרישות התקן לפי שקול דעתו והצורך הבטיחותי והארכיטקטוני. בשכרו של המומחה כמו גם בעלות הקמת המעקה או הפתרון שיציע יישאו היזמים, עד להכרעה בתביעות כלפי צדדים שלישיים. לעניין זה אני ממנה את ארכיטקט עידו דאובר (טל 5227717 תל אביב). אני קובע את שכרו של המומחה לסך שווה הערך בשקלים של 2,000 דולר ארה"ב בתוספת מע"מ. אינג' צימרמן יקבע מועד לביצוע התיקון עם קבלת חוות דעת המומחה דאובר.
התיק נקבע לדיון בקשר עם המשך ניהול התובענה ליום 17.11.03 בשעה 9:00 .

ניתנה היום ג' בחשון, תשס"ד (29 באוקטובר 2003) שלא במעמד הצדדים
המזכירות תמציא העתקי החלטתי זו לב"כ הצדדים

אלטוביה מגן
, שופט
001208/96א 052 אלטוביה מגן








א בית משפט מחוזי 1208/96 אלברט אוחיון ועוד 123 אחרים ועוד 6 נציגויות בתים משותפים נ' חממי עזרא (פורסם ב-ֽ 29/10/2003)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים