Google

בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ - אחמד לוטפי סייד

פסקי דין על בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ | פסקי דין על אחמד לוטפי סייד

12311/05 א     28/07/2009




א 12311/05 בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ נ' אחמד לוטפי סייד








בית משפט השלום בחיפה



28 יולי 2009

ת"א 12311-05 בנק מרכנתיל דיסקונט סניף סכנין נ' סייד




בפני

כב' השופטת
כאמלה ג'דעון


תובע

1
.
בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ


נגד


נתבע

1. אחמד לוטפי סייד





פסק דין



1.

לפניי תביעה שבה עותר בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ
, סניף סח'נין ( להלן "הבנק" ), לחייב את הנתבע בתשלום סך של 50,329 ₪ בגין חוב שהצטבר בחשבונו מס' 971308 המתנהל בבנק ( להלן "החשבון" ).

2.
הנתבע הכחיש את החוב הנטען, וטען כי אין הוא חב מאומה לבנק מכח הבטחה שניתנה לו על ידי מנהל הבנק, כפי שיפורט להלן.


לטענתו, במהלך שנת 2004, הוא ביקש את שכר עבודתו מאדם בשם מחמוד עשב טרביה שהיה בעל מפעל בטון בעיר סח'נין ( להלן "מר עשב" ), בגין עבודות בנייה בסך של 65,000 ₪ שביצע עבורו.

3.
מר עשב ביקש לשלם לו את התמורה הנ"ל בשני צ'יקים דחויים המשוכים על חברת אחים עשב בע"מ או בטון עשב בע"מ, כשהצ'יק הראשון היה על סך של 40,000 ₪ וזמן פרעונו היה לחודש 4/04, והצ'יק השני היה על סך של 25,000 ₪ וזמן פרעונו היה לחודש 6/04 ( להלן "הצ'יקים" ).


הנתבע סירב לקבל את הצ'יקים הנ"ל וביקש לקבל את התמורה במזומן.

4.
מר עשב ביקש מהנתבע להתלוות אליו לבנק, שבו גם התנהלו חשבונותיו של מר עשב. שניהם ניגשו למנהל הבנק מר איליא מעלוף ( להלן "המנהל" ), ומר עשב ביקש מהמנהל, שהצ'יקים יופקדו בחשבונו של הנתבע בכדי לאפשר לנתבע לבצע בגינם פעולת ניכיון ולקבל לידיו כסף במזומן.


המנהל אישר את הצעתו של מר עשב, והורה לאחד מפקידי הבנק לבצע את פעולת הניכיון, וזאת לאחר שהבטיח לנתבע על פי הנטען, כי הצ'יקים שהופקדו בחשבונו כאמור, יכובדו, וכי לנתבע לא יגרם כל נזק מהפעולה הנ"ל, וכי הבנק נושא באחריות מלאה בגין פעולה זו.

5.
וכך היה על פי הנטען. הנתבע קיבל באותו מעמד מידי המנהל, סך של 40,000 ₪ במזומן, וזאת לאחר שחתם על המסמכים הבנקאיים הדרושים לביצוע פעולה זו.

יצויין כי
לגרסת הנתבע, בתקופה זו, חשבונו היה חשבון פרטי "רדום" ( לא פעיל ), וללא כל מסגרת אשראי, על פי גרסתו.

6.
הצ'יקים שהופקדו בחשבון הנתבע כאמור, לא כובדו. הנתבע פנה אל המנהל וביקש לקיים את הבטחתו, והאחרון הבטיח לו על פי הנטען, כי יפעל לגביית סכום הצ'יקים ממר עשב, אך הדבר לא נעשה, ומכאן הגשת התביעה כנגד הנתבע.

7.
הנתבע טוען כי הבנק באמצעות מנהלו, הטעה אותו והציג בפני
ו מצג שווא, וכן הפר את ההבטחה שניתנה על ידו, ומשכך, דין התביעה שהוגשה על ידו להדחות.


הבנק לעומתו הכחיש את קיומה של ההבטחה הנטענת על ידי הנתבע, וטען כי על הנתבע מוטלת חובה לשלם את החוב שהצטבר בחשבונו, מכח ההסכמים והמסמכים שעליהם חתם כלפי הבנק.

8.
דיון


אקדים ואומר כי לאחר ששמעתי את הצדדים ואת עדיהם ועיינתי בחומר הראיות שהוגש, הגעתי למסקנה, מהנימוקים שיפורטו להלן,
כי דין התביעה להדחות.

9.
בעוד שעדותו של הנתבע לעניין קיומה של אותה פגישה ולעניין מתן ההבטחה על ידי המנהל, היתה מפורשת, קוהרנטית ועניינית, ונתמכה בדפי החשבון שצורפו לתצהירו ודפי ביצוע פעולת הניכיון ( נ/3 ו-נ/4 ), וגם בעדותו של מר עשב, גרסתו של הבנק, ובמיוחד לעניין קיומה של אותה פגישה, היתה מעורערת וחסרת בסיס איתן, ולא נתמכה בראיות שהבנק יכול היה להגישן.


במה דברים אמורים?


הנתבע מסר גרסה מפורטת, ברורה ומפורשת לעניין ההבטחה שניתנה לו על ידי המנהל ונסיבות נתינתה, ועדותו הנ"ל נתמכה בעדותו של מר עשב אשר לא נסתרה, וכן במסמכים בנקאיים שהוגשו על ידו כמצויין לעיל. יודגש כי הנתבע לא נחקר כלל בחקירתו הנגדית על קיומה של אותה פגישה ועל ההבטחה שניתנה לו כאמור.

לעומת זאת, המנהל הגיש תצהיר תמציתי ( ת/1 ) שבו הצהיר כי אין בידיו לזכור מפורשות את תוכן הפגישה לה טוען הנתבע ו/או את עצם קיומה, ברם, הוא הוסיף והצהיר כי דפי החשבון שהוגשו על ידי הנתבע מעידים כי אין זה נכון שהוא אישר לנתבע "למשוך מהחשבון סך של 40,000 ₪ תמורת הפקדת הצ'יקים, כפי שאינם מעידים על פעולת ניכיון כלשהי".

אולם הצהרתו הנ"ל של המנהל קרסה בחקירתו הנגדית, שכן, בתחילת חקירתו הוא ניסה לדבוק בטענתו שלפיה הסכום של 40,000 ₪ שנמשך מחשבון הנתבע, לא נבע מפעולת ניכיון צ'יקים, אלא שבהמשך הוא ניסוג מהצהרתו הנ"ל והודה, אם כי בדרך מפותלת, כי הצ'יקים על סך של 40,000 ₪ ו-25,000 ₪ הופקדו בחשבון הנתבע במסגרת פעולת ניכיון צ'יקים. בנוסף הודה כי יתרת החובה בחשבונו של הנתבע נוצרה עקב אי כיבוד הצ'יקים הנ"ל.

10.
בנוסף, בעוד שבתצהירו הצהיר המנהל כי אין בידיו לזכור מפורשות את תוכן הפגישה שהתקיימה ו/או את עצם קיומה, בחקירתו הנגדית אישר המנהל כי הנתבע ומר עשב היו לקוחות הבנק, וכי מר עשב היה לקוח טוב והיתה עליו אינפורמציה חיובית. וכך מסר בעדותו בהקשר זה:

"
ש. איזו אינפורמציה חיובית הייתה לגבי השיקים האלה,


בטרם ביצוע פעולת ניכיון שיקים, האם אתה יכול להגיד?

ת. שניהם לקוחות הסניף, המוסר והמושך.

ש. איך יכולת לזכור עכשיו, כאשר לא זכרת מקודם דבר, האם

אתה זוכר איזו אינפורמציה חיובית הייתה לגבי השיקים?

ת. אני זוכר את המושך טוב מאוד. זה לקוח טוב והשיקים שלו

מאד מכובדים. אינפורמציה חיובית היית עליו"
( עמ' 10

ש' 8 -14 לפרוטוקול ).

למותר לציין כי עדותו הנ"ל של המנהל מחזקת את גרסתו של הנתבע לגבי נסיבות מתן ההבטחה.

11.
זאת ועוד, לכל אורך הדרך טען הנתבע כי החשבון שלו היה חשבון לא פעיל, וכי לא היתה בו מסגרת אשראי מאושרת, וכי פעולות הניכיון שנעשו בו, בוצעו אך ורק על סמך הבטחתו של מנהל הבנק כמתואר לעיל. לחיזוק דבריו הנ"ל, הפנה הנתבע לדפי החשבון שבהם צויין מפורשות כי מסגרת האשראי בחשבון עומדת על "0".


הבנק שהכחיש את גרסתו הנ"ל של הנתבע, לא טרח להציג לתיק בית המשפט מסמכים התומכים בהכחשתו הנ"ל ו/או המפריכים את גרסתו הנ"ל של הנתבע, והימנעותו של הבנק במקרה דנן מלהציג ראיות הנמצאים בחזקתו, פועלת לרעתו על פי ההלכה הפסוקה.

יובהר כי משנשאל המנהל מדוע לא בדק לקראת המשפט, את המסמכים הבנקאיים השוללים את גרסת הנתבע כטענתו, לא היתה בפיו תשובה מניחה את הדעת.

12.
לאור כל האמור לעיל, ובשכלול העדויות שהובאו בפני
י כמתואר לעיל, שוכנעתי בגרסתו של הנתבע לגבי מתן ההבטחה על ידי המנהל ולגבי נסיבות נתינתה, והנני קובעת כי בנסיבות אלה, אין הנתבע חב כלפי הבנק בחוב נשוא התביעה - למעט סך של 1,290.83 ₪ שהינו יתרת החובה בחשבון עובר לביצוע פעולות הניכיון - וזאת מכח ההבטחה שניתנה לו על ידי הבנק והמצג שהוצג בפני
ו שלפיו הבנק נושא באחריות מלאה לגבי פעולות ניכיון הצ'יקים.

13.
אשר על כן, דין התביעה להדחות, למעט הסך של 1,290.83 ₪ שהנני מחייבת את הנתבע לשלמו לתובע בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק ( משלא הוכחו שיעורי הריבית שהיו נהוגים בבנק בתקופה הרלוונטית ), מיום היווצרות החוב הנ"ל
ועד התשלום המלא בפועל.

14.
לאור התוצאה הנ"ל, ישלם התובע לנתבע שכ"ט עו"ד בסך של 7,500 ₪ בתוספת מע"מ ובצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק מהיום ועד התשלום המלא בפועל.


ניתן היום,
ז' אב תשס"ט, 28 יולי 2009, בהעדר הצדדים.








א בית משפט שלום 12311/05 בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ נ' אחמד לוטפי סייד (פורסם ב-ֽ 28/07/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים