Google

מדינת ישראל - דורון אלביליה

פסקי דין על דורון אלביליה

5063/01 פ     05/05/2002




פ 5063/01 מדינת ישראל נ' דורון אלביליה




בעניין:

1



בתי המשפט


בית משפט השלום ירושלים
פ
005063/01


בפני
:
כבוד השופט, אריה רומנוב


05/05/02




בעניין:
מדינת ישראל




המאשימה


נ ג ד





דורון אלביליה








הנאשם



גזר דין


1.
במסגרת הסדר טיעון שנערך בין הצדדים הורשע הנאשם, דורון אלביליה
, בעובדות כתב האישום שהוגש נגדו, כפי שתוקן, בעבירות של החזקת סם שלא לשימוש עצמי, התחזות כאדם אחר, הפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו ונהיגה ללא רשיון נהיגה. כמו כן הודה הנאשם בכך שלשם ביצוע עבירת החזקת הסם הוא השתמש במכונית מסוג פיאט אונו השייכת לו, וכי הוא היה אמור להפיק רווח מהחזקת הסם.

2.
המעשים אשר בגינם הורשע הנאשם הם, בתמצית, אלו: ביום 13.12.01 החזיק הנאשם בדירתו סם מסוכן מסוג קנבוס במשקל של 10.07 ק"ג, וכן משקל אלקטרוני לשקילת סמים. באותו מועד ובאותו מקום, בפתח דירתו, ביקש השוטר, אלון ויינשטיין, מהנאשם כי יזדהה בפני
ו. הנאשם הזדהה בכזב לאחיו, על ידי הצגת תעודת זהות על שם האח. כאשר ביקשו השוטרים מהנאשם להתלוות אליהם לצורך עריכת חיפוש בדירה, סירב הנאשם לבקשה. סמוך לפני כן, נהג הנאשם ברכב מבלי שהיה ברשותו רשיון נהיגה תקף.

3.
במסגרת הסדר הטיעון הוסכם בין הצדדים, כי המאשימה תעתור לעונש מאסר לריצוי בפועל אשר לא יעלה על שלוש שנים ולעונש מאסר על תנאי, וכי היא תהיה רשאית לעתור לכך שבית המשפט יחלט את מכוניתו של הנאשם. הוסכם בין הצדדים, כי הסניגור יהיה חופשי בטיעוניו הן לעניין מידת העונש והן לעניין חילוט המכונית. בהתאם להסכמת הצדדים ולהחלטת בית המשפט, הגיש שירות המבחן תסקיר בעניינו של הנאשם. לאחר קבלת התסקיר טענו הצדדים את טענותיהם. תמצית טענת המאשימה היא, כי יש להטיל על הנאשם את תקרת העונש אשר נקבע בהסדר הטיעון ויש לחלט את מכוניתו. עמדת הסניגור היא, שיש להקל בעונשו של הנאשם ויש לדחות את בקשת המאשימה לחילוט המכונית.

4.
הנאשם הינו כבן 26. הוא גדל במציאות משפחתית מורכבת. הוריו התגרשו בהיותו כבן 7, ובעקבות הארועים המתוארים בתסקיר שירות המבחן הוצאו ילדי המשפחה לפנימיות. הנאשם שהה בפני
מייה עד כיתה ט', ובעקבות הידרדרות בהתנהגותו ובהשגיו בלימודים הוא עזב את הפנימייה
ועבר להתגורר בבית סבו וסבתו. הנאשם השתלב בבית ספר אורט חניכים ולמד במגמת חשמל רכב. אף כי תפקודו בבית הספר היה חלקי, הצליח הנאשם להגיע להישגים טובים בלימודים ועמד בבחינות המעשיות בחשמלאות רכב בהצלחה רבה. הנאשם התגייס לצה"ל בשנת 1994 ואולם הוא לא הסתגל למסגרת הצבאית ופוטר מהשירות לאחר שנה וחודשיים. לאחר שחרורו עבד מדי פעם בעבודות מזדמנות. בגיליון הרישום הפלילי של הנאשם 7 רישומים פליליים. בין היתר הוא ריצה עונש מאסר לתקופה של כשלוש שנים, ממנו הוא השתחרר ברשיון בחודש פברואר 2001, היינו כתשעה חודשים לפני ביצוע העבירות מושא תיק זה. במהלך תקופת מעצרו בקשר לתיק זה נישא הנאשם למיכל. בני הזוג מצפים להולדת בנם הבכור.

5.
העבירות אותן עבר הנאשם חמורות הן. כמות הסם אותה החזיק גדולה. העבירות אותן עבר הנאשם הן חוליה בשרשרת של עבירות אותה החל הנאשם לבצע בהיותו נער. כאמור, העבירות בוצעו מספר חודשים לאחר שהנאשם סיים לרצות תקופת מאסר ממושכת. בכל אלה יש כדי להצדיק ענישה אשר תגיע, או תתקרב, לתקרת הענישה עליה הסכימו הצדדים במסגרת הסדר הטיעון שנערך ביניהם. אם בחרתי שלא לעשות כן, הרי זה משום ההתפתחויות שחלו בחייו של הנאשם בעת האחרונה, ואלו הצפויות להתרחש בעתיד הקרוב; אכן, יש לקוות כי נישואיו של הנאשם והלידה הצפויה יביאו לתפנית בחייו של הנאשם, והוא יבחר להשקיע את מרצו ומאוייו בהקמת משפחה חמה ותומכת, על מנת שיהא לאשתו ולילדיו את אשר לו לא היה. זאת ועוד, בבוא בית המשפט לגזור את דינו של הנאשם עליו לתת גם את דעתו, בגבולות האפשר, לרך שעדיין לא נולד, אשר יזדקק לאב אוהב ועוזר. לאחר ששקלתי את טענות הצדדים אני מחליט להטיל על הנאשם עונש של 32 חודשי מאסר מתוכם 24 חודשי מאסר לריצוי בפועל ו-8 חודשי מאסר על תנאי. התנאי הוא, שלא יעבור תוך שנתיים ימים כל עבירה על פקודת הסמים, למעט עבירות הנוגעות לשימוש עצמי בלבד. עונשו של הנאשם יימנה מיום מעצרו – 13.12.01.

6.
לעניין הבקשה לחילוט המכונית טען ב"כ הנאשם, כי לא ניתן לחלט את המכונית שכן, לטענתו, הנאשם הורשע בעבירה של החזקת סמים ולא בביצוע עסקת סמים, כדרישת החוק. דומני כי בעניין זה נתפס ב"כ הנאשם לכלל טעות. אכן, הסמכות לחלט חלה לגבי אדם שהורשע בעבירה של עסקת סמים. ואולם, המושג "עבירה של עסקת סמים" מוגדר בסעיף 1 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973 והוא כולל כל עבירה לפי פקודת הסמים שעונשה מאסר עשרים שנה או יותר. הנאשם הורשע בעבירה של החזקת סם שלא לשימוש עצמי אשר העונש המקסימלי הנקוב בצידה הוא עשרים שנות מאסר. מכאן, שהעבירה בה הורשע הנאשם נמנית על העבירות לגביהן קיימת סמכות חילוט.

7.
בכתב האישום, אשר בעובדותיו הודה הנאשם, נאמר, בין היתר, כי לשם ביצוע עבירת החזקת הסם השתמש הנאשם במכוניתו. מכאן, שעניינו של הנאשם נופל לגדרו של סעיף 36א'(א) לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973. סעיף זה קובע את הכלל לפיו על בית משפט שהרשיע נאשם מוטלת חובה לחלט רכוש אשר שימש כאמצעי לביצוע העבירה, או ששימש כדי לאפשר את ביצוע העבירה, זולת אם בית המשפט סבר שלא לעשות כן, מנימוקים מיוחדים שיפורטו. לצורך חילוט לפי סעיף זה אין צורך להכריז על נאשם כעל סוחר סמים.

8.
ככל שמדובר במקרה זה, לא שוכנעתי כי התקיימו נימוקים מיוחדים אשר יצדיקו סטייה מהכלל הקבוע בחוק. גם הצורך של אשתו של הנאשם להשתמש במכונית אינו בגדר "טעם מיוחד". לא למותר לציין, כי הנאשם לא ראה לציין מה היו מקורות המימון שלו לצורך רכישת המכונית. בנסיבות אלה אני מורה לחלט את המכונית מסוג פיאט אונו, מספר רישוי 4918505 הרשומה על שמו של הנאשם.



9.
זכות ערעור לבית המשפט המחוזי תוך 45 יום.


ניתן היום כ"ג באייר, תשס"ב (5 במאי 2002) במעמד מר ששון, עו"ד חקלאי והנאשם.


אריה רומנוב
, שופט


עו"ד חקלאי
: המכונית נמצאת עכשיו בידי המשטרה. הבקשה של האישה זה לגשת עם איזשהו עותק לביטוח הלאומי כדי שיצויין תאריך החילוט. לגבי פאלפון של הנאשם - אני מבקש להחזירו לאישתו ולא לחלטו. אני מבקש שמסמכים אישיים, תלוש משכורת והטלפון אני מבקש שיוחזרו.

ב"כ המאשימה
: אני מציע שחברי יגיש בקשה מפורטת לעניין הרכוש שהוא מבקש שיוחזר לו והבקשה תיבדק.
החלטה

הסניגור יפנה לפרקליטות לעניין פריטים או מסמכים אשר לטענתו יש להשיב לנאשם, ובקשתו תיבדק. הוא יעשה כן תוך שבוע ימים.

ניתנה היום כ"ג באייר, תשס"ב (5 במאי 2002) במעמד המתייצבים.



אריה רומנוב
, שופט








פ בית משפט שלום 5063/01 מדינת ישראל נ' דורון אלביליה (פורסם ב-ֽ 05/05/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים