Google

אילן גילאון ואח' - מר גדעון סער, שר החינוך, מר גבריאל נעמן ראש המועצה המקומית שלומי

פסקי דין על אילן גילאון ואח' | פסקי דין על מר גדעון סער | פסקי דין על שר החינוך | פסקי דין על מר גבריאל נעמן ראש המועצה המקומית שלומי |

7371/09 בג"צ     15/10/2009




בג"צ 7371/09 אילן גילאון ואח' נ' מר גדעון סער, שר החינוך, מר גבריאל נעמן ראש המועצה המקומית שלומי





בבית המשפט העליון

בג"ץ 7371/09 - א'

בפני
:
כבוד השופט ח' מלצר
העותרים:
אילן גילאון ו-14 אחרים


נ ג ד

המשיבים:
1. מר גדעון סער
, שר החינוך
2. מר גבריאל נעמן ראש המועצה המקומית שלומי


בקשה לצו ביניים

תאריך הישיבה: כ"ז בתשרי התש"ע (15.10.2009)
בשם העותרים: עו"ד יפעת סולל

בשם המשיב 1: עו"ד אורי קידר

בשם המשיב 2: עו"ד ניר גורן

החלטה

1. העתירה, שצו הביניים המבוקש הוגש בגדרה ואשר לגביו קיימתי היום דיון מקדמי – מעלה לכאורה סוגיה עקרונית והיא: האם ניתן לקיים מוסד חינוך ממלכתי-דתי, שהוא בעת ובעונה אחת גם מוסד חינוך ממלכתי, כמשמעם בחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953. הסוגיה התעוררה נוכח העובדה שבמועצה המקומית שלומי פועל בית ספר "דו-ראשי" כזה (שהוא היחידי מסוגו בארץ) הקרוי אורט שלומי (להלן: אורט שלומי), והחל משנת הלימודים הנוכחית (תש"ע), ילדי העותרים 15-2 (שהם חילוניים) נדרשים ללמוד בבית ספר זה.

העתירה תועבר איפוא לדיון בפני
הרכב תלתא, שייקבע בהקדם האפשרי. המשיבים מתבקשים להגיש תגובה מקדמית לעתירה עד שלושה ימים לפני המועד שייקבע לדיון.

2. באשר לצו הביניים המבוקש: לאחר שעיינתי בבקשה, בתגובות המקדמיות של המשיבים לגביה, בתגובה הנוספת של העותרים, וקיימתי דיון במעמד הצדדים לצורך בירורים שונים, במהלכו נעשה אף ניסיון להגיע להסדר מוסכם כלשהו בהקשר לעניין זה (שלא הסתייע בסוף היום) – החלטתי כי אין מקום ליתן את צו הביניים המבוקש, למעט לגבי הנער סער כץ, שהוא בנה של העותרת מס' 8.

3. את השתלשלות הדברים אביא להלן ואחר כך אציג בתמציתיות את ההצדקות להחלטתי בהקשר לצו הביניים המבוקש.

4. העותרים 14-2 עתרו בשעתו לבית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים במסגרת עת"מ 9268-08-09 והעלו, בין השאר, טענות דומות לאלו המובאות בעתירה שלפנינו. עתירתם בבית המשפט לעניינים מינהליים הנכבד נדחתה בתאריך 23.8.2009, כאשר, לטענתם, בית המשפט הנכבד קמא קבע כי הסוגיה העקרונית הנזכרת בסעיף 1 שלעיל היא עניין לבג"ץ לדון בו. הם לא הגישו ערעור על דחיית העתירה בבית המשפט לעניינים מינהליים הנכבד, אלא בחרו לעתור לבית משפט זה, בשבתו כבג"ץ, בסוגיה העקרונית, וזאת הם עשו רק בתאריך 15.9.2009, תוך שהם מצרפים לעתירתם את העותר מס' 1 ואת העותר מס' 15, שלא היו צד לעתירה המינהלית. במסגרת העתירה לבג"ץ ביקשו העותרים צו ביניים לפיו המשיבים יאפשרו לילדי העותרים 15-2 לרשום את ילדיהם לבית הספר האזורי הגליל המערבי, וזאת עוד טרם בירור הסוגיה העקרונית נשוא העתירה. לטענתם, כך היה מקובל לנהוג כלפי הורים וילדים חילוניים במועצה המקומית שלומי עד לשנת הלימודים תשס"ט ועד בכלל (וכך נהגו אף ביחס לילדות דתיות-לאומיות המבקשות ללמוד באולפנות בשנת הלימודים תש"ע).

5. בתאריך 15.9.2009 ביקשתי כי המשיבים יגישו את תגובתם לבקשה לצו ביניים ואלה עשו כן. במסגרת תגובתם נמסר, בין היתר, כדלקמן:

(א) לעותרים 15-2 הודע עוד בתאריך 17.3.2009 שעל ילדיהם ללמוד בבית הספר אורט שלומי וערר שהגישו על כך, בפני
מנהלת המחוז של משרד החינוך, נדחה בתאריך 1.4.2009 (כאשר העתירה המינהלית שהגישו נדחתה כאמור בתאריך 23.8.2009). בנסיבות אלה יש בבקשתם לצו ביניים עתה משום שיהוי מאיין, מה גם שבינתיים החלה, כידוע, שנת הלימודים.

(ב) יש זהות בין צו הביניים המבוקש לבין הסעד העיקרי הנדרש בעתירה.

(ג) מרבית ילדי העותרים נקלטו בדרכים שונות (ומשונות) בבית הספר האזורי הגליל המערבי (בין השאר על ידי שינויים של מקומות מגורים) ולכן העתירה לגביהם התייתרה.

6. העותרים התבקשו על ידי, בתאריך 17.9.2009, להגיב לטענות הנ"ל, שהעלו המשיבים, ובמסגרת זו הם אישרו כי אכן מרבית ילדי העותרים לומדים כבר בבית הספר האזורי הגליל המערבי ואילו חלקם האחר איננו לומד כלל. בתגובתם הנוספת האמורה הם ציינו כי אלה כאלה נמצאים במצוקה קשה באשר נאמר לעותרים כי ייבחן מקום המגורים של הילדים – ולגבי אותם ילדים שאינם הולכים לבית הספר, יישקלו צעדים משפטיים כנגד ההורים.

7. נוכח השתלשלות הדברים האמורה ולשם בירור פרטים שונים ומתחייבים, זימנתי הצדדים לדיון בפני
י, שהתקיים היום. בדיון הסתבר כי ילדי העותרים 5-2, 7 ו-14-9 אכן נקלטו בבית הספר האזורי גליל מערבי; ילדי העותר 15 הם בשלבי קליטה לבית הספר האמור; בנה של העותרת 6 יושב בביתו ואילו בנה של העותרת 8 החל את לימודיו באורט שלומי, כפי שנדרש ממנו, אף כי ב"כ העותרים הדגישה כי קליטתו שם קשה.

8. בשים לב לאמור עד כה נראה כי אכן נפל כאן שיהוי המונע לכאורה מתן צו ביניים לכל העותרים, במיוחד נוכח העובדה שהעתירה והבקשה לצו ביניים הוגשה לאחר פתיחת שנת הלימודים (השוו: בג"ץ 244/70 בקנשטיין נ' משרד החינוך, פ"ד כ(2) 515 (1970)). זאת ועוד – כל העותרים, למעט העותרת מס' 8 והעותר מס' 1 (שהוא עותר ציבורי ואיננו בעל עניין אישי כהורה בעתירה), ניסו למצוא דרכים חלופיות שונות (לטענתם במסגרת הדין) לפתרון בעייתם האישית, וזאת בצד העתירה. לכאורה הגדילה לעשות מכולם העותרת מס' 6, אשר בשל אי החוקיות הנטענת לגבי ההסדר הגלום במעמדו של בית הספר אורט שלומי – לא שלחה עד כה את בנה לבית הספר. בהתנהלות זו של כל העותרים, למעט העותרים 1 ו-8, יש, על-פני הדברים, משום עשיית דין עצמי לא ראויה.

9. היוצא מן הכלל הוא המקרה של בנה של העותרת מס' 8, אשר בצד הגשת העתירה פעל לכאורה כמתחייב. נוכח עובדה זו יתאפשר לו, באם ירצה בכך, להירשם להמשך שנת הלימודים הנוכחית (תש"ע) – לבית הספר האזורי הגליל המערבי ורישום זה (אם יילך בדרך זו) יהיה תקף עד להכרעה בעתירה (ובכפוף לתוצאותיה), או עד לסיום שנת הלימודים תש"ע, הכל לפי המאוחר יותר.

10. לסיום אציין כי בא-כוחה המלומד של המדינה, שפעל קונסטרוקטיבית במהלך הדיון על מנת לקדם פתרונות ביניים שונים בין הצדדים (אלה לא הסתייעו כאמור בשלב זה), הודיע כי קיימת אפשרות ששר החינוך
ינסה להתערב בימים הקרובים במחלוקת כדי לבדוק האם ניתן למצוא פתרון כלשהו במכלול משום דרכי שלום. יוזמה זו ברוכה היא, כמובן, והיה ותעלה יפה – ידווחו על כך הצדדים מיידית לבית המשפט.

ניתנה היום, כ"ז בתשרי התש"ע (15.10.2009).
ש ו פ ט

_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 09073710_k04.doc דנ
מרכז מידע, טל' 02-6593666 ; אתר אינטרנט, www.court.gov.il

1
4
1









בג"צ בית המשפט העליון 7371/09 אילן גילאון ואח' נ' מר גדעון סער, שר החינוך, מר גבריאל נעמן ראש המועצה המקומית שלומי (פורסם ב-ֽ 15/10/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים