Google

שניר יצחק - המוסד לביטוח לאומי

פסקי דין על שניר יצחק | פסקי דין על המוסד לביטוח לאומי

3824/08 בל     21/10/2009




בל 3824/08 שניר יצחק נ' המוסד לביטוח לאומי




בעניין:

1



בתי
הדין
לעבודה


בית דין א.לעבודה ת"א
בל 003824/08


בפני
:
כב' השופטת ע. פוגל
– נשיאה
תאריך:
21/10/2009





בעניין
:
שניר יצחק



ע"י ב"כ עו"ד
רונן גביש
התובע

נ
ג
ד


המוסד לביטוח לאומי


ע"י ב"כ עו"ד
מזרחי-לוי
הנתבע


פסק דין
1.
לפניי תביעה שהגיש התובע נגד החלטת הנתבע מיום 15.6.08, שלא לאפשר לו להגיש ערר על החלטת ועדה רפואית מדרג ראשון בעניין שיעור נכותו הרפואית.

העובדות הצריכות לעניין וטענות הצדדים

2.
התובע הגיש תביעה לקבלת קצבת נכות כללית.

ביום 10.4.08 קבעה ועדה רפואית מדרג ראשון כי לתובע נכות רפואית בשיעור 89% מיום 26.8.06 עד יום 28.2.08, ואי-כושר להשתכר בשיעור של 75% מיום 26.8.08 ועד יום 28.2.08.

3.
התובע ביקש להגיש ערר על החלטה זו, אך הנתבע דחה בקשתו. במכתב הנתבע, מיום 15.6.08, נאמר כך:
"מוחזר בזאת הערר שהגשת.
לנכות כללית מוגשת תביעה לשם בדיקת זכאות לקצבה בפועל.
כאמור למר יצחק שניר נקבע מעל 80% רפואית ו-75% דרגת אי-כושר, כלומר: מקסימום זכאות עפ"י חוק ולכן לא יכול לערער.
באם ברצונו לבדוק אחוזים רפואיים גבוהים יותר רפואית – באפשרותו לפנות לוועדת מס הכנסה..."

4.
התובע טען כי אין כל הצדקה חוקית לחסום זכותו לערער על החלטת הוועדה הרפואית מדרג ראשון, וכי זכות הערעור הינה זכות יסוד שלא ניתן לבטלה או להתנות עליה.

התובע טען עוד כי לשיעור הנכות הרפואית שנקבע לו ישנה נפקות לגבי זכותו לשירותים מיוחדים, וכן לגבי זכויות נלוות כגון הזכות להנחה בארנונה שנגזרת ממנה.
לטענת התובע, קביעת הנתבע כי הוא זכאי לדרגת אי-כושר מלאה אינה מאיינת את זכותו להגיש ערעור על שיעור הנכות הרפואית שנותרה לו, שכן תוצאת הערעור רלוונטית לגבי קביעת זכויותיו בתחומים אחרים.

5.
הנתבע טען, מנגד, כי דרגת הנכות שנקבעה לתובע מקנה לו את מלוא הזכויות על פי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995, ובכלל זה את הזכות לשירותים מיוחדים לפי סעיף 206 לחוק.

משכך, טען הנתבע כי לא עומדת לתובע זכות הערעור לפי חוק הביטוח הלאומי, וטעמיו – כאילו דרגת נכותו הרפואית משפיעה על זכויות אחרות – אינם מהווים עילה לערעור על פי חוק זה.
לטענת הנתבע, אם קיימות זכויות שהתובע מבקש לממש מחוץ לחוק הביטוח הלאומי, פתוחות בפני
ו דרכים אחרות לפעול למימוש זכויות אלה, אך לפי חוק הביטוח הלאומי ישנה מניעה מלהעמידו לפני ועדה לעררים.
להלן – הכרעתי
:
6.
לאחר ששקלתי טיעוני הצדדים, החלטתי לדחות את התביעה.

7.
זכותו של התובע לערער על החלטת הוועדה הרפואית, בכל הנוגע לשיעור הנכות הרפואית שנקבע לו, הינה זכות הנגזרת מחוק הביטוח הלאומי.
לפי סעיף 211(א) לחוק, מוקנית זכות הערעור לפני ועדה רפואית לעררים למי ש"רואה עצמו נפגע מהחלטת רופא מוסמך, בכך שקבע לו אחוזי נכות רפואית שאינם מזכים בגמלה לפי פרק זה".

8.
במקרה זה, שיעור הנכות הרפואית שנקבע לתובע מזכה אותו במלוא הזכויות לפי פרק ט' לחוק, העוסק בביטוח נכות, ועל כן – אין הוא זכאי לערער על שיעור הנכות.

9.
התובע טען אמנם כי ההחלטה בדבר שיעור הנכות הרפואית עלולה להשפיע על קבלת השירותים המיוחדים, אולם לפי סעיף 206 לחוק זכאי התובע לקצבת שירותים מיוחדים מלאה, בגין הנכות הרפואית שנקבעה לו.

10.
יצוין כי בכתבי טענותיו וכן בדיון שהתקיים לפניי ביום 6.7.09 טען התובע שתוצאות הערר שביקש להגיש לוועדת העררים עשויות להיות רלוונטיות לעניין "שירותים מיוחדים, ארנונה וזכויות אחרות".
עם זאת, כשציינה ב"כ הנתבע בדיון כי התובע זכאי ממילא לשר"מ מלא – נותרה עומדת בעינה טענת התובע רק לגבי השפעת תוצאות הערר על "ארנונה וזכויות אחרות".

בנסיבות אלה, לא מקנה חוק הביטוח הלאומי זכות להגשת ערר, שכן התובע לא נפגע מהחלטת הוועדה מדרג ראשון בכל הנוגע לקבלת זכויות הנובעות מהחוק עצמו.

יש לציין גם את השיקול התקציבי הנלווה להחלטתי זו. קבלת בקשתו של התובע, משמעותה הוא - כינוס ועדה רפואית ותשלום שכר לרופאים היושבים בה, מהווה נטל כספי שלא לצורך, ושלא למטרת מימוש זכותו של התובע על פי חוק הביטוח הלאומי.

11.
לאור האמור, נדחית התביעה.

12.
אין צו להוצאות.

ניתן היום ג' בחשון, תש"ע (21 באוקטובר 2009) בהעדר הצדדים.

ע. פוגל
, שופטת
נשיאת בית הדין האזורי לעבודה תל אביב








בל בית דין אזורי לעבודה 3824/08 שניר יצחק נ' המוסד לביטוח לאומי (פורסם ב-ֽ 21/10/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים