Google

עלי בסול - בני ג'ורג' שוקחה בע"מ, חזי - אל רול שיווק 000 בע"מ, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ ואח'

פסקי דין על עלי בסול | פסקי דין על בני ג'ורג' שוקחה | פסקי דין על חזי - אל רול שיווק 000 | פסקי דין על החברה המרכזית לייצור משקאות קלים ואח' |

26370-10/09 רעצ     08/11/2009




רעצ 26370-10/09 עלי בסול נ' בני ג'ורג' שוקחה בע"מ, חזי - אל רול שיווק 000 בע"מ, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ ואח'








st1\:*{behavior: }


בית משפט השלום בחיפה

רע"צ 26370-10-09 בסול נ' ליבונטין ואח'



08 נובמבר 2009





בפני

כב' השופט יעקב וגנר
– סגן נשיא

מבקשים

1
.
עלי בסול



נגד

משיבים

17. בני ג'ורג' שוקחה בע"מ


30. חזי - אל רול שיווק 3000 בע"מ


27. החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ


1. יהורם ליבונטין


2. דלתה הפצה בע"מ


3. בנק מרכנתיל דיסקונט בעמ


4. ויטקו שיווק והפצה בע"מ


5. תוצרת מזון ישראלית בע"מ


6. בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ


7. תומר יבוא ושיווק בע"מ


8. שפיק חלבי


9. זנלכל בעמ


10. מוחמד סובחי ראפת


11. אורלי סחייק


12. איתן צרפתי


13. פלאפון תקשורת בע"מ


14. פאר עזמי


15. ש.ו. דיב (1994) בע"מ


16. עזמי אבו אחמד


18. חאתם דראושה


19. זאהר אגבאריה


20. חמודה חמודה


21. סעדי עקל


22. ג'מיל חלף


23. עואד מאזן


24. רושדי תעשיות מזון בע"מ


25. החברה הדרומית לשווק בעמ


31. ח'ליל מחאמיד


26. ח'ליל רסאב


28. פרומין שיווק 1975 בע"מ


29. י. מ. נ. רול שווק והפצה בע"מ






פסק דין

נתוני רקע ועובדות
1.
לפני בקשת רשות ערעור על החלטת כב' רשמת ההוצאה לפועל מירב קלפמנר - נבון מיום 29.10.09 בתיק הוצאה לפועל (להלן: "הוצל"פ") מס' 02-98723-98-8 אשר דחתה את בקשת המבקש לביטול צו עיכוב היציאה מן הארץ לשם קיום מצווה דתית (העליה לרגל – אלחאג').

בדיון שנערך לפני ביום 5.11.09 לא התייצב איש מהמשיבים (29 במספר) וזאת למרות שב"כ המבקש הציג אישורי מסירת הבקשה. לפיכך
החלטתי לדון בבקשה כאילו ניתנה רשות והוגש ערעור על פי הרשות שניתנה.

2.
המבקש, בן 52 שנה, על פי בקשותיו הינו מוסלמי על פי דתו ואמונתו. למבקש איחוד תיקים שבמסגרתו הוצא נגדו לפני כ – 15 שנים צו עיכוב יציאה מן הארץ. חובות המבקש הגיעו במרוצת השנים לסכום של 24 מיליון ₪. המבקש משלם במסגרת תיק האיחוד כ – 500 ₪ לחודש.
לשם קיום מצוות החאג' , העלייה לרגל, הגיש המבקש לאחרונה מס' בקשות ללשכת ההוצל"פ בחיפה לביטול צו עיכוב היציאה מהארץ, אולם בקשותיו נדחו. הבקשה האחרונה הוגשה ביום 28.10.09 ונדחתה כאמור ע"י כב' רשמת ההוצאה לפועל מירב קלפמנר - נבון ביום 29.10.09 . על החלטה זו הוגש הערעור שלפניי.
דיון
3.
הכלל הוא כי כאשר בוחנים מתן או ביטול של צו עיכוב יציאה מהארץ יש לאזן בצורה ראויה בין הערכים, האינטרסים והעקרונות השונים. בצד אחד של המאזניים יש להעמיד את זכותו החוקתית של כל אדם לצאת מישראל. זכות זו הוכרה כאחת מזכויות היסוד של האדם בישראל. היא נגזרת מהיותו של אדם בן חורין, מאופייה של המדינה כמדינה דמוקרטית, ומהיותנו חלק מהקהילה הבינלאומית, אשר במסגרתה זכות התנועה מוכרת כזכות אדם מנהגית. זכות זו אומצה ע"י חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו אשר העניק לחופש היציאה מעמד חוקתי-על-חוקי (ראה: בג"צ 3914/92 - לאה לב נ' בית הדין הרבני האיזורי תק-על 94(1), 1139).

4.
כנגד הזכות החוקתית של כל אדם לצאת מהמדינה עומד האינטרס של בעל דין להגשמת הדין המהותי. זהו גם אינטרס ציבורי שהליכי השיפוט יהיו יעילים, שתביעות לא תשובשנה, ושפסקי דין יקוימו. העמדת צד למשפט בפני
"שוקת שבורה" בשל יציאתו של הצד האחר מהארץ פוגע הן באינטרס האישי של הצד הנפגע והן באינטרס הציבורי בקיומם של הליכים שיפוטיים ראויים. זכותם של הנושים היא בגדר זכות קניין במובנה הרחב (ראו: ח' דגן, קניין על פרשת דרכים, עוד ראו: ד' בר-אופיר, הוצאה לפועל הליכים והלכות (2002), 278).
הרי לולא חובו היה המבקש זכאי לעזוב את הארץ.
זכות הקניין, הנתונה לנושים, גם היא זכתה למעמד חוקתי בחוק היסוד. כלומר, במקרה שהחוב טרם שולם יש לאזן בין זכותם של הנושים לקניין, לתשלום חובם, לבין זכותו של החייב לצאת את הארץ - איזון חוקתי. (על איזון בין זכויות יסוד ראו: א' ברק, פרשנות במשפט, כרך שלישי, פרשנות חוקתית, (תשנ"ד-1994) 220).

5.
בסיכום; מצד אחד עומד ערך היסוד בדבר חופש התנועה, ומצד שני עומד האינטרס של בעל דין להבטחת זכויותיו המהותיות באמצעות ההליך השיפוטי. ערכים אלה, הנוגדים זה את זה צריכים להיות מאוזנים בהחלטתו של בית המשפט (ראה: בג"צ 3914/92 - לאה לב נ' בית הדין הרבני האיזורי .תק-על 94(1), 1139).

במסגרת האיזונים והשיקולים יש לקחת בחשבון את גובה החוב, מה מקור החוב, זהות הנושים, התנהלות החייב במסגרת הליכי הוצל"פ, מטרת הנסיעה, משכה, והחשש להימלטות מהארץ. אין דין חוב נמוך שהחייב עומד בתשלומו כנגד חוב גבוה מאד שהחייב אינו משלם כלל. אין דין יציאה לביקור קרוב משפחה חולה כדין טיפול רפואי לחייב עצמו. על בית המשפט לערוך איזון בין זכויות הנושים לזכות החייב.
מבחן האיזונים
6.
מכאן יש לבחון את המקרה שלפניי על פי מבחן האיזונים.
מקריאת ההחלטה נשוא הערעור נראה כי האיזון הנדרש בין הזכויות באופן האמור, לא נערך בה. כך בהחלטה נשוא הערעור לא נזכר גובה החוב, מה היא התנהלותו של החייב והאם ככלל הוא עומדת בהסדר. כשלעצמי, בשל העדר ידיעה ומומחיות ולנוכח רגישות העניין, הייתי נמנע ממתן פירוש הלכתי כזה או אחר, למנהגי החאג' ולשאלה האם הסיבה הדתית בגינה רוצה המבקש לצאת מהארץ לתקופה קצרה מצדיקה ביטול צו עיכוב היציאה לנסיעה זו. האיזון בין האינטרסים שיש להביאו בחשבון הוא כי מדובר בתקופה קצרה, תקופה שלא תפגע בתשלום החוב על ידי המבקש ומכאן שלא תפגע בנושים. כמו כן נראה כי המבקש סיפק מסמכים המאמתים את גרסתו וכן אישור מעמותת האיאת אלחג' ולאעומרה, העוסקת בעלייה לרגל לסעודיה, לפיו המבקש נרשם דרכה לעלייה לרגל ובה נרשמו תאריכי היציאה לעליה לרגל ותאריך החזרה (השוו; בר"ע (תל-אביב-יפו) 1797/08 - ויויאן לוסקי נ' בנק דיסקונט לישראל בע"מ ואח'
. תק-מח 2008(3), 6205).

7.
לאור כל האמור, נראה כי באיזון בין זכויות הנושים מזה לבין זכותו של החייב המבקש מזה יש הנני מקבל את הערעור ומבטל את ההחלטה נשוא הערעור.
צו עיכוב היציאה מן הארף כנגד המבקש/המערער יבוטל זמנית מיום 8.11.09 ועד ליום 7.12.09 ויאופשר לו לצאת את הארץ זאת בכפוף לתנאים הבאים:


א.
תשלום שיבוצע ע"י המבקש בסך של 1,000 ₪ על חשבון שני החודשים הבאים.
ב.
תומצא ערבות של שני ערבים טובים שיחתמו על כתב ערבות בפני
פקיד המדור, לפיו יערבו הערבים לכלל חובו של החייב בתיק זה ותעוכב יציאתם מהארץ.
ג.
על הערבים לעמוד בתנאים הבאים ולמלא אחריהם:
1.
הערבים יהיו ערבים טובים שגילם אינו עולה על 55 שנים, שכירים ומשכורתם לא תפחת מסך של 7,000 ₪ ברוטו.
2.
הערבים ימציאו ראיה מתאימה לפיה עבדו במשך 12 החודשים האחרונים באופן רצוף באותו מקום עבודה.
3.
הערבים לא יהיו חייבי הוצל"פ או בהליכי פש"ר.
4.
הערבים יחתמו על כתב ערבות בפני
פקיד המדור, תוך הזדהות באמצעות ת.ז או כל תעודה רשמית אחרת להנחת דעתו של פקיד המדור.
5.
הערבים ימציאו שלושה תלושי משכורת מקוריים לתקופה האחרונה מאושרים ע"י רו"ח בצירוף מס' הטלפון של רוה"ח ובצירוף מספר הרישיון שלו, לצורך בירור שאפשר שייערך ע"י המזכירות. היו הערבים או חלקם עובדי מדינה, ימציאו תלושי שכר מקוריים בלבד.
ד.
תוקף הערבות ועיכוב יציאה מהארץ:
יציאתם של הערבים מן הארץ תעוכב במסגרת תיק זה, ולצורך העניין יצורפו באופן פורמאלי כצדדים לתיק. צו זה לא יבוטל כל עוד שוהה המבקש בחו"ל וטרם הוכח להנחת דעתו של בית המשפט כי המבקש אכן חזר ארצה וחודש כנגדו הצו. לאחר חזרת המבקש ארצה וחידוש צו עיכוב היציאה מן הארץ נגדו, יופטרו הערבים מערבותם ע"י החלטה זו ויימחקו כצדדים בתיקי ההוצל"פ התלויים והעומדים כנגד המבקש.
ה.
מימוש הערבות:
לא יחזור המבקש ארצה עד ליום 7.12.09 ולא יחודש צו עיכוב היציאה מן הארץ כנגדו, לפי בקשה שתוגש על ידו או ע"י הערבים עצמם, תמומש ערבותם של הערבים, על פי החלטה זו, והם יחויבו במלוא חובו של החייב בתיק זה ויצורפו כחייבים נוספים לתיק. היה תיק זה, במסגרתו מוגשת הבקשה, תיק איחוד, או תיק פרטני, במסגרתו מופיעים הגבלות עקב הכרזת החייב כחייב מוגבל באמצעים, לאחר שפוזר תיק האחוד, ערבותם של הערבים תהיה לכלל חובותיו של החייב בתיקי ההוצל"פ התלויים והעומדים כנגדו והכלולים בתיק האיחוד או שהיו כלולים בתיק האיחוד טרם פיזור, והחלטה זו תחול לגבי כל צווי עיכוב היציאה מהארץ שניתנו כנגד החייב במסגרת התיקים הפרטניים (אם קיימים), שעדין עומדים על תילם וטרם בוטלו ופקעו.

ו.
התנאים הנ"ל יוקראו לערבים והם יאשרו בחתימתם על גבי כתב הערבות כי הבינו את תכנם וכי הם מסכימים להם.

המזכירות תמציא את פסק הדין
לצדדים


ניתנה היום,
כא' חשון תש"ע, 08 בנובמבר 2009, בהעדר הצדדים.














רעצ בית משפט שלום 26370-10/09 עלי בסול נ' בני ג'ורג' שוקחה בע"מ, חזי - אל רול שיווק 000 בע"מ, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ ואח' (פורסם ב-ֽ 08/11/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים