Google

מנשה ניסים - ועדת השחרורים

פסקי דין על מנשה ניסים | פסקי דין על ועדת השחרורים

937/09 עעא     26/11/2009




עעא 937/09 מנשה ניסים נ' ועדת השחרורים




בעניין:

1



בתי המשפט


בבית המשפט לעניינים מינהליים בנצרת
עעא000937/09

בפני
:
כב' השופט יצחק כהן
, סגן הנשיא – אב"ד
כב' השופט אברהם אברהם

כב' השופט בנימין ארבל
תאריך:
26/11/2009




בעניין
:
מנשה ניסים
ת.ז. 23841018






העותר

נ
ג
ד


ועדת השחרורים



ע"י ב"כ עו"ד פרייברג


המשיבה


עתירה לפי חוק שחרור על תנאי ממאסר, התשס"א-2001 על החלטת ועדת השחרורים
מיום 14.9.2009 בראשות סגן הנשיא כב' השופט י' בן-חמו, וחברים בה ד"ר ה' וולך, מר ש' קסל וגב' ש' אלבז
פסק דין

העותר מרצה מאסר תשיעי בן שש שנים ושבעה חדשים, בגין שורה ארוכה של עבירות, אותן ביצע בעת שהיה אסיר ברישיון, לאחר שממאסרו האחרון הוא שוחרר שחרור מוקדם על תנאי. משמלאו שני שלישים למאסר הנוכחי ביקש העותר להשתחרר על תנאי, וּועדת השחרורים
מאנה לשחררו. על כך באה עתירתו שלפנינו, ובה הוא מבקש לשכנע בחוסר סבירותה של ההחלטה.
לאחר שעיינו בעתירה ובתשובה שניתנה לה, שמענו בקשב את העותר וב"כ המשיבה ועיינו בחומר שבתיק ועדת השחרורים
, באנו לכלל דיעה, כי אין בידינו להתערב בהחלטה, משלא שוכנענו כי הינה בלתי סבירה. את טעמינו נטעים עתה.
כאמור מעלה, זהו לו, לעותר, מאסרו התשיעי. כל חייו חיי פשע הם, נכנס ויוצא מ/אל בתי סוהר חדשות לבקרים. ממאסרו האחרון הוא השתחרר בשנת 2002, לאחר שהשלים טיפול גמילה, והופנה להוסטל על פי תכנית רש"א שהוכנה עבורו, על מנת להשלים את שיקומו. אלא שלא חלפו כי אם שלושה חדשים, והוא נטש את ההוסטל, ובתוך תקופת הרישיון עבר שורה ארוכה מאוד של עבירות, שהביאוהו למאסרו הנוכחי, הכולל ענישה על העבירות הללו, ובנוסף הפקעה של תקופת הרישיון.
במאסרו הנוכחי, כבמאסרו הקודם, עבר העותר טיפול גמילה, הוכנה עבורו תכנית רש"א המפנה אותו להוסטל להמשך שיקום, וגורמי הטיפול המליצו כך:
"לאחרונה השלים בניית תכנית המשך של רשות שיקום האסיר בהוסטל ירושלים. מומלץ על המשך טיפול בהוסטל על מנת שיוכל לרכוש כלים נוספים להתמודדות וימשיך בגיבוש כוחותיו".

את כל אלה ראתה ועדת השחרורים
לנגד עיניה, ובכל זאת באה לכלל דיעה, לא בלי התלבטות, כי הסיכויים שרואים גורמי הטיפול ליציאתו של העותר מעולם הפשע נמוכים מן הסיכון הנשקף ממנו, משמע מן האפשרות שישוב לעולם הפשיעה. מסקנה זו נגזרת היטב מעברו של העותר, הרצוף הרשעות אינספור, כמו גם מאסרים רבים, כאשר שלוש פעמים בעבר הוא שוחרר שחרור מוקדם, ובכל זאת מעל באמון שנתנו בו ועדות השחרורים, ושב לסורו. השחרור האחרון מן המאסר דומה להפליא למצב דהיום, כאשר אז גם עתה הוא השלים תכנית טיפול מקיפה בבית הכלא, ועם שחרורו הופנה להוסטל עם תכנית רש"א, ובכל זאת שב ומעד. הועדה הנוכחית לא נכונה היתה להאמין, כי לאחר שלא ניצל את ההזדמנויות הרבות שניתנו לו, דווקא עכשיו הוא יעלה על דרך המלך ולא ישוב עוד לעבור עבירות. איננו יכולים לומר על מסקנה זו, כי אין היא סבירה. אדרבא, ההחלטה מבוססת היטב מתוך התבוננות על עברו של העותר, ובכלל זה שחרורו המוקדם ממאסרו האחרון, וכל שארע לאחר השחרור.
הועדה הוסיפה על נימוקיה את התנהגותו של העותר בבית הכלא, כפי שהיא נלמדת מידיעות מודיעין, לפיהן עסק העותר בפעילות עבריינית (עיקרה – סמים), ומתוך תיק פ"א שנפתח נגדו לאחר שנתפסו בגופו סמים. ואכן, ההתנהגות התקינה של האסיר במהלך המאסר היא תנאי הכרחי (אך לא מספיק) לשחרורו על תנאי. אלא שבעניין שלפנינו – ידיעת המודיעין האחרונה שנרשמה בעניינו של העותר היא משנת 2007, וזהו גם מועדה של תפיסת הסמים בגופו. בנסיבות אלו, אם לא היו עומדים לעותר לרועץ הטעמים הרבים שמנינו למעלה, אפשר ומשום התנהגותו התקינה במהלך השנתיים האחרונות, שהתאפיינו בהתנהגות תקינה ובנטילת חלק בתכנית טיפול, ההתנהגות הקלוקלת מן העבר לא היתה שוללת הימנו את השחרור המוקדם. אלא שלא כזה הוא המצב, כאשר לעוכריו של העותר עומד עברו, ובכללו שלושת השחרורים המוקדמים, כאשר ועדות השחרורים נתנו בו אמון והוא שב ומעל באמונן פעם אחר פעם. ועדת השחרורים
הנוכחית סירבה להאמין בו פעם נוספת, ועל מסקנה זו שלה איננו יכולים לומר כי אין היא סבירה.
בטרם סיום נעיר לטענה שטוען העותר לפנינו, כאילו הוא קוּפח אצל ועדת השחרורים
כיוון שלא ניתן לו לטעון את טענותיו כדבעי. ובכן עיון בפרוטוקול הועדה איננו מאשש טענה זו. אדרבא, הפרוטוקול מלמד על כך, שלעותר ניתן לומר את דבריו, ואף באריכות.
משום כל הטעמים הללו, ומשלא מצאנו חוסר סבירות בהחלטת ועדת השחרורים
, אנו דוחים את העתירה.
המזכירות תמציא לבעלי הדין עותק מפסק הדין.
ניתנה היום,
ט' כסלו, תש"ע (26 בנובמבר, 2009) בהיעדר הצדדים.








יצחק כהן
, שופט

אברהם אברהם
, שופט

בנימין ארבל
, שופט
ס. הנשיא – אב"ד






עעא בית משפט לעניינים מנהליים 937/09 מנשה ניסים נ' ועדת השחרורים (פורסם ב-ֽ 26/11/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים