Google

יהושע באואר - פקיד שומה אשקלון

פסקי דין על יהושע באואר | פסקי דין על פקיד שומה אשקלון

9550/01 בשא     07/01/2002




בשא 9550/01 יהושע באואר נ' פקיד שומה אשקלון




4
בתי המשפט
בשא009550/01
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בתיק עיקרי: עמה 000528/01

07/01/02
תאריך:
כב' השופטת ר. אבידע
- ס. נשיא
בפני
:
יהושע באואר

בעניין:
המבקש
נגד
פקיד שומה אשקלון
המשיב
החלטה

1. המבקש הגיש ערעור מס הכנסה (עמ"ה 528/01) על שומות שהוציא לו המשיב מכוח סעיף 147 לפקודת מס הכנסה.
בנימוקי השומה ציין המשיב כי עקב ממצאים שהתגלו בחקירות שנערכו למבקש, ושבעקבותיהם הוצאו השומות והצווים נשוא הערעור, הועבר תיק החקירות של המבקש לפרקליטות לשם הכנת כתב אישום.

2. המבקש עתר לעיכוב ההליכים בתיק זה עד לסיום ההליכים הפליליים הצפויים להתנהל נגדו, או עד שיודיע המשיב על חזרתו בו מן הכוונה להגיש כתב אישום נגדו בגין המעשים המיוחסים לו בנימוקי השומה.
לחילופין, ביקש המבקש כי תחילה ידון אותו חלק של הערעור שאיננו קשור להליכים הפליליים, קרי שאלת עצם חוקיות השומות והצווים הנדונים, ולהותיר את בחינת השומות לגופן עד לאחר תום ההליכים הפליליים.
המבקש גם ביקש אורכה להגשת נימוקים מפורטים לערעורו לגופו של עניין עד לאחר תום ההליך הפלילי האמור.

3. לטענת המבקש, יש לעכב את ההליכים נגדו שכן הוא זכאי שלא להיות חשוף לסיכון של הפללה עצמית.
המבקש טען כי יש נפקות לכך שהמדינה היא זו שיוזמת את שני ההליכים, ובידיה "כל הקלפים".
המבקש גם טען כי הגשת כתב האישום נגדו מתעכבת זמן רב, וכי העובדה כי טרם הוגש נגדו כתב אישום גורמת לפגיעה קשה בו, שכן כל עוד לא הוגש כתב אישום אין הוא זכאי לקבל לידיו את החומר שבידי המשיב.

4. המשיב מתנגד לבקשת המבקש על חלופותיה. לטענת המשיב, החסיון מפני הפללה עצמית, הקבוע בסעיף 47 לפקודת הראיות, לא מהווה הגנה מוחלטת המאפשרת הקפאת ההליך האזרחי רק בשל חשש מהפללה עצמית. לטענת המשיב, המבקש יכול לבקש להנות מחסיון זה במסגרת ניהול ההליכים המשפטיים לגבי ראיה ספציפית. נוסף על כך, המשיב טען כי סוגיית ההגנה מפני הפללה עצמית זכתה להתייחסות שונה בפסיקה הפיסקאלית מכיוון שחוקי המס השונים כוללים הוראות המחייבות את הנישום למסור את כל המידע הדרוש לרשויות המס.

5. ברע"א 854/97 לופטין נ' מוניקה תכשיטים בע"מ (תק-על 97(2), 151), אליו הפנה המשיב, נקבע כי:

"אין בסיס לטענה לפיה כל אימת שמתנהל הליך פלילי לצד הליך אזרחי באותו עניין, יש לעכב את ההליך האזרחי עד לסיום ההליך הפלילי. הליכים משפטיים אזרחיים ופליליים צריכים להתנהל ביעילות וללא דחיות מיותרות, מה עוד, שאין לדעת מתי יסתיים ההליך הפלילי ומתי ניתן יהיה להמשיך בהליך האזרחי. מערכת המשפט צריכה לשאוף לכך שמשפטים יתנהלו כסדרם ובמועד שנקבע להם וכי לא יתפתח נוהג של דחיות מיותרות ללא צורך. התופעה של קיום משפטים אזרחיים ופליליים באותו ענין נפוצה למדי. ואין זה ראוי שמשפטים אזרחיים יישארו תלויים ועומדים עד אשר יסתיימו הליכים פליליים באותו עניין".

כן נקבע שם כי:

"השיקולים הנ"ל נסוגים אם ניצבת מולם זכות של מתדיין העלולה להיפגע".

באותו מקרה הוחלט כי אין לעכב את ההליכים האזרחיים.

לעניין החשש מפני הפללה עצמית וזכות הנאשם שלא לחשוף את קו הגנתו, נאמר שם:

"הזכות שלא לחשוף קו הגנה, במידה וקיימת כזו, איננה ערך בפני
עצמו. היא נגזרת מזכות השתיקה של הנאשם, אך מחוץ למסגרת המשפט הפלילי המסויים, אין עומדת לנאשם זכות השתיקה וכמוהו ככל אדם אחר".

יש להעדיף הלכה מאוחרת זו, על פני פסקי הדין אליהם הפנה המבקש (ע"ש 51/92 ברקי פטה אינטרנשיונל בע"מ נ' מנהל מע"מ, מסים ח/4 ה-36, ורע"א 5381/91 חוגלה שיווק נ' אריאל, פ"ד מו(3) 378).

5. הנימוקים אותם העלו המבקשים דומים לאלה שכבר הועלו מספר פעמים בעבר בדיונים שונים - ונדחו.
בע"ש (נצ') 1232/97 אבו שאהין אלהאם נ' מדינת ישראל - מנהל מס ערך מוסף (מסים יב/3 ה-299), ביקשה המערערת עיכוב הליכים בערעור מס שהגישה בשל הליכים פליליים שהתנהלו נגדה באותו עניין שהיה נשוא הערעור, בשל טענתה כי חשיפת הראיות בהליך האזרחי תפגע בהגנתה בהליך הפלילי. בית המשפט, לאחר דונו בזכות השתיקה של הנאשם ובזכותו מפני הפללה עצמית, דחה את הבקשה בקובעו כי לא תיגרם פגיעה בזכות המערערת כנאשמת במשפט פלילי אם הדיון בהליך האזרחי לא יידחה. (ראו גם ע"ש (ב"ש) 1623/99 גלם נ' מנהל מע"מ, מסים יד/2 ה-265).
לא מצאתי בטעוני המבקש הצדקה לעיכוב הדיון בערעור עד לסיום ההליך הפלילי - אם יוגש. במסגרת החוק ניתן לקיים ההליך האזרחי, אף ללא פגיעה בזכויות המבקש היה ויפתח נגדו הליך פלילי.

6. לעניין הבקשה כי יפוצל הדיון כך שתחילה תידון שאלת חוקיותם של הצווים והשומות, ורק לאחר ההכרעה בהליך הפלילי, אם יהיה, תיבחנה השומות עצמן, איני מוצאת להיענות לבקשה מהטעמים האמורים לעיל. שאלת פיצול הדיון תידון בקדם הערעור הקרוב, והיא תבחן לאור השאלה אם יהא בכך כדי לייעל הדיון אם לאו.

7. אשר על כן, הבקשה נדחית. המבקש יוכל להגיש נימוקי ערעור מפורטים עד יום 10.3.02. לקדם ערעור ליום 25.3.02 בשעה 08:30.

ניתנה היום כ"ג בטבת, תשס"ב (7 בינואר 2002) בהעדר הצדדים.

ר. אבידע
- שופטת
ס. נשיא
009550/01בשא055 חנה








בשא בית משפט מחוזי 9550/01 יהושע באואר נ' פקיד שומה אשקלון (פורסם ב-ֽ 07/01/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים