Google

מדינת ישראל - משטרת ישראל ענף תביעות ירושלים - מחמד בן מחמד אבו יוסף

פסקי דין על מחמד בן מחמד אבו יוסף

14773/09 בש     30/11/2009




בש 14773/09 מדינת ישראל - משטרת ישראל ענף תביעות ירושלים נ' מחמד בן מחמד אבו יוסף




בעניין:

בתי
-
המשפט


1


בית משפט השלום ירושלים
בש 014773/09


לפני
כבוד השופטת אילתה זיסקינד

תאריך:
14/12/2009



בעניין:
מדינת ישראל - משטרת ישראל ענף תביעות ירושלים


ע"י ב"כ
מר משה כהן, מתמחה
המבקשת



נ
ג
ד



מחמד בן מחמד אבו יוסף


ע"י ב"כ
עו"ד יעקוב ג'אבר
המשיב




ה ח ל ט ה

1.
לפני בקשה להורות על מעצר המשיב עד תום ההליכים נגדו ב.פ.4382/09 בגין עבירות של הסעת תושבים השוהים שלא כחוק בישראל ונהיגה בזמן פסילה, כשעל פי כתב האישום הוא הסיע ביום 24.11.09 ברכבו 10 שוהים בלתי חוקיים תושבי הרשות הפלסטינית שלא היו בידיהם אישורי כניס לישראל, בתשלום מהערים נתניה ומודיעין לכיוון מחסום חוסאם אל ח'דר, כשהוא פסול מלנהוג עפ"י גזר דינו של כב' השופט פיינברג בת.פ. 3597/06 בבימ"ש השלום בירושלים.

2.
המשיב לא חלק על קיומן של ראיות לכאורה ועילת מעצר, אך עתר לחולשתן מהטעם שהמשיב נחקר ע"י חוקר שאינו דובר השפה הערבית ולא הובן, ומשום שההסעה היתה מתוך המדינה החוצה לכיוון חברון. לטענתו ניתן לנטרל את עילת המסוכנות בשיחרור המשיב לחלופת מעצר בית באיזוק אלקטרוני, ערבות
עצמית וערבויות צד ג', כשאמו של המשיב וקרוב משפחה נוסף, שלמצער לא הגיע לדיון, או בן דודו אמין חססנה, בן 19 שאינו עובד, יפקחו עליו, והסניגור עתר להורות כי הקרוב שלא התייצב לדיון ייבדק ע"י שירות המבחן, וקויים דיון נוסף.

3.
המשיב נתפס יחד עם 10 נוסעים בלתי חוקיים ללא אישורים ברכבו, במבשרת ציון, כשהוא מסיעם לכיוון מחסום אל חדר, חברון, לאחר שאסף אותם משתי ערים בישראל -נתניה ומודיעין. מחומר הראיות עולה כי השוטרים שהיו במחסום שהוקם לצורך בדיקת רכבים של מסיעי שוהים בלתי חוקיים, תפסו את המשיב כשברכבו 10 שוהים בלתי חוקיים. בהודעתו המשיב הודה כי הוא הסיעם לכיוון חברון, כי סבר שמדובר בתושבי שטחים שיש להם אישור, אולם לא טרח כלל לבדוק זאת במסמכיהם. כידוע, נטל ההוכחה הוא על החשוד להוכיח כי בדק את מסמכי הנוסעים שהוא מעלה לרכבו, ובענייננו היה עליו לבדוק זאת, במיוחד לאור החשד העולה עקב מודעותו לכך שהנוסעים הי ותושבי שטחים. ואולם, המשיב שב והבהיר בהודעתו כי לא טרח לבדוק את האישורים. למעלה מכך, לאחר שנתפס הוא ביקש מהחיילים במחסום לגבות מהנוסעים השוהים הבלתי חוקיים את הכסף שהיו אמורים לשלם לו תמורת הנסיעה, והכסף אכן הועבר אליו, כך שמדובר בהסעה בתשלום שמלמדת על חומרת המעשה, כשהוא מסכן את תושבי ישראל תמורת בצע כסף ומעז לבקש את הכסף מהחיילים, המלמדים יחד על תעוזתו.

4.
למשיב הרשעות קודמות בעבירות רבות של הסעת שוהים בלתי חוקיים, כלהלן:

בת.פ. 4950/03

בבימ"ש השלום בירושלים הוא הורשע בעבירת הסעת שוהים בלתי חוקיים שביצע ביום 8.11.03 , בעבירה של הפרעה לשוטר שביצע ביום 27.10.03, ובעבירה שהרשה לתושב זה לנהוג ברכבו שביצע ביום 11.1.03, בגינן הוא נדון ב-9.2.04
ל-6 חדשי מאסר ו-6 חדשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים.

בת.פ. 3597/06

בבימ"ש השלום בירושלים נדון ב-30.1.07 ל-30 חודשי מאסר ו- 12 חדשי מאסר על תנאי שהם ברי הפעלה בתיק נשוא בקשה זו, בגין הרשעתו ב-5 אישומים של הסעת שוהים בלתי חוקיים, עבירות מתאריכים 18.9.05, 9.2.06, 11.2.06, 14.5.06 12.8.06. בערעור על חומרת העונש, הותיר ביהמ"ש המחוזי ביום 12.7.07 את עונש המאסר בפועל בן 24 חדשים שנגזר על המשיב על כנו, ואת המאסר על תנאי שהופעל הורה להפעיל בחופף, כך שהעונש הועמד על 20 חודשי מאסר ממש. כן חולטו באותו גזר דין 3 רכבים של הנאשם, בהם בוצעו העבירות, כשכב' השופט פיינברג אמר בגזר דינו כי:"מדובר באדם שהוכיח שאין לו דין ואין לו דיין והוא מהווה סכנה לחברה ולציבור".

5.
חרף כל האמור לעיל, וחרף העובדה שבת.פ. 3597/06 הנ"ל פסל ביהמ"ש את רשיונן הנהיגה של המשיב ביום 30.1.07 למשך 3 שנים, נמצא המשיב מסיע 10 שוהים בלתי חוקיים, כשהוא נוהג ברכב ללא רשיון נהיגה, וכשהוא פסול מלנהוג.

6.
נסיבות המקרה אכן מצביעות על חומרה ומסוכנות יתירה של המשיב לציבור, והוא אינו נרתע מסיכון בטחון אזרחי ישראל תמורת צבע כסף וכי לא ניתן לסמוך עליו בחלופת מעצר כלשהי, שכן למרות הרשעות חוזרות בתחום, הוא חוזר ומבצע את העבירה וגם נוהג ברכב תוך כדי פסילת רשיונו. אכן נראה כי מדובר באדם שבחר כדרך חיים וכפרנסה לבצע עבירות של הסעת שוהים בלתי חוקיים, למרות שהורשע בעבר במספר רב של עבירות של הסעת שוהים לא חוקיים, ולמרות שתלוי ועומד כנגדו מאסר על תנאי ארוך וממושך של 12 חודשים, ואין עליו כל מורא חוק, למרות שמדובר בעבירת שטומנות בחובן פוטנציאל של פגיעה בחיי אדים, וסכון לתושבי מדינת ישראל. בנסיבות אלה אין לסמוך על קרובי משפחתו, שימנעו ממנו לשוב ולבצע את העבירות, תמורת בצע כסף.

7.
בנסיבות המקרה איני סבורה כי יש מקום לשלוח את המשיב לתסקיר. ממכלול הנסיבות עולה כי אמו של המשיב לא מנעה ממנו לחזור ולבצע את העבירות במשך רצף של שנים בהן חזר לבצען, חרף העובדה שהורשע ונדון למאסרים. קרוב משפחה אחר שהוצע לשמש מפקח, לא התייצב כלל לדיון, ואין הצדקה להעמיס על שירות המבחן בדיקות, כשמהמפקח עצמו לא מואיל להתייצב לדיון, על מנת לאפשר לביהמ"ש לבחון אותו. אדם המציע עצמו כחלופה ולא מתייצב לדיון, על פניו נראה כי אינו ראוי לפקח. ולגבי בן דודו של המשיב שהתייצב, הסניגור אפילו לא ידע למסור את פרטיו ואףילו לא נבדקה רצינות, אלא תוך כדי הדיון הוא שאל אותו על פרטיו, והתברר כי מדובר בנער צעיר כבן 19 שנה, שלאור גילו ומעמדו לא מתאים כלל ראוי להיות מפקח על בן דודו הגדול ממנו ב-7 שנים, כשמעברו של המשיב עולה כי אין לו מורא חוק ומורא אפילו מעונשי מאסר ממושכים.

8.
ביהמ"ש מחוייב לבדוק חלופות מעצר, במקרים בהם הוא סבור הוא ניתן ליתן אמון במשיב, אולם בענייננו לא ניתן ליתן אמון במשיב, שפעם אחר פעם למרות עונשי מאסר, חוזר ומבצע את אותה עבירה, מפר גזר דין של ביהמ"ש ונוהג בעת פסילת רשיונו, כשתלוי נגדו מאסר על תנאי בר הפעלה, , ומסיע לא פחות מ- 10 שוהים לא חוקיים. כדי לאפשר חלופת מעצר, על ביהמ"ש ליתן אמון במשיב המסויים שלפניו. סבורני כי מכלול הנסיבות לא מאפשר זאת, ולו באיזוק אלקטרוני. המשיב הוכיח כי הוא מהווה סכנה ממשית לציבור, אין לו מורא חוק, והוא אינו מהסס לשוב ולבצע את העבירה ולנהוג תוך כדי פסילת רשיונו, גם כשתלוי מגדו מאסר על תנאי. בנסיבות אלה, כשמדובר בעבריין סידרתי, שלא ניתן ליתן בו אימון, מתקיימות הנסיבות שקבע כב' השופט דנצינגר בבש"פ 7985/09, דהיינו "מסוכנות העורר היא כה רבה עד אשר אין חלופה שתוכל לאיינה" (סעיף 13 לפסה"ד), לפיכך- "אין מקום לבחינתה של חלופת מעצר פרטנית בעניינו של אותו נאשם" "כאשר נסיבות המקרה מעידות על מסוכנות חמורה ומוכחת" (סעיף 14 לפסה"ד).

9.
אשר על כן אני מורה על מעצר המשיב עד תום ההליכים נגדו בת.פ. 4382/09.

10.
המזכירות תעביר את ת.פ. 4382/09 לקביעה בהקדם בפני
שופט.


ניתנה היום, י"ג בכסלו, תש"ע (30 בנובמבר 2009), במעמד ב"כ המבקשת _______________
המשיב וב"כ עו"ד ג'אבר.


אילתה זיסקינד
, שופטת










בש בית משפט שלום 14773/09 מדינת ישראל - משטרת ישראל ענף תביעות ירושלים נ' מחמד בן מחמד אבו יוסף (פורסם ב-ֽ 30/11/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים