Google

שינה יגר - הרשות המוסמכת-חוק נכי רדיפות הנאצים

פסקי דין על שינה יגר | פסקי דין על הרשות המוסמכת-חוק נכי רדיפות הנאצים

574/09 וע     03/01/2010




וע 574/09 שינה יגר נ' הרשות המוסמכת-חוק נכי רדיפות הנאצים








בית משפט השלום בתל אביב - יפו



03 ינואר 2010

ו"ע 574-09 שינה יגר
נ' הרשות המוסמכת-חוק נכי רדיפות הנאצים






בפני

כב' השופט
שלמה פרידלנדר


העוררת

שינה יגר


נגד


המשיבה

הרשות המוסמכת-חוק נכי רדיפות הנאצים




פסק דין


זהו ערר לפי חוק הטבות לניצולי שואה, התשס"ז-2007 (להלן: 'חוק ההטבות').

לבנו עם העוררת על הסבל שנגרם לה במהלך השואה, ועל קשייה כיום. אולם, לצערנו, חוק ההטבות אינו מקנה זכאות להטבות המנויות בחוק לכל מי שסבל בשואה, ואפילו לא לכל מי ששהה, במהלכה, בגטו או במחנה כלשהם. חוק ההטבות מעניק זכאות כאמור רק למי ששהה בגטו או במחנה אשר הוכרו על ידי המוסדות הגרמניים המוסמכים. החוק אינו מסמיך את הרשות המוסמכת, או את וועדת העררים, להכיר בזכאותם של ניצולי-שואה שלא התקיים בהם תנאי מוקדם זה; לצד שאר התנאים המנויים בחוק ההטבות.

תבחיני הזכאות לפי חוק ההטבות שונים מאלה שלפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957, החל על ניצולי-שואה שעלו לארץ לפני יום 1.10.53. זוהי הסיבה לעובדה המצערת כי ניצולי שואה מסוימים אינם זוכים לקצבה; בניגוד לאחרים שעלו לישראל לפני המועד הקובע הנזכר, ואשר חוו אותן רדיפות.

תגמול חד-פעמי מקרן הסיוע בסך 2,556 אירו, ככל שהתקבל כזה, אינו מורה על זכאות לפי החוק, משום שתבחיניו כלליים ורחבים מאלה של חוק ההטבות. יחד עם זאת, תגמול בסכום זה ששולם לפי החוק הגרמני להקמת קרן "זיכרון, אחריות ועתיד" (להבדיל מקרן הסיוע) – בהצטרף לקבלת גמלת הבטחת הכנסה – עשוי לגרור זכאות לסל הטבות משני לפי סעיף 5א בחוק ההטבות. אם הדבר רלבנטי, ניתן לפנות למשיבה בבקשה כאמור.

העוררת לא פירטה את קורותיה בשואה, לרבות שם בית החרושת המצוין בערר ומיקומו, וזאת למרות שהתבקשה לעשות זאת
בהחלטותיי מיום 15.10.09 ו-26.11.09. בנסיבות אלה, בהיעדר אינדיקציה לשהות העוררת במחנה/גטו המוכר על ידי המוסדות הגרמניים המוסמכים, אין מנוס ממחיקת הערר.

תשומת הלב לפסק הדין הסוקר ומנתח את חוק ההטבות, ומסביר מדוע חוק זה אינו מאפשר לזכות בהטבות את מי שלא שהה בגטו או במחנה שהוכרו כאמור: וע (ת"א) 676/09 קובנט נ' הרשות המוסמכת מיום 20.12.09.

תשומת הלב גם לרשימת מחנות שפורסמה על ידי ממשלת גרמניה באתר האינטרנט:
http://www.bundesfinanzministerium.de/nn_4394/de/wirtschaft__und__verwaltung/finanz__und__wirtschaftspolitik/vermoegensrecht__und__entschaedigungen/kriegsfolgen__und__wiedergutmachung/haftstaetten__liste__engl,templateid=raw,property=publicationfile.pdf

לאור המקובץ, הערר אינו מגלה טעות-לכאורה בהחלטת המשיבה. אשר-על-כן, הערר נמחק.

ככל ששאלת שהותה של העוררת בגטו או במחנה מוכרים טרם נבדקה על ידי וועידת התביעות; או בחלוף זמן רב מאז הבדיקה האחרונה, שאולי במהלכו הוכרו גטאות ומחנות נוספים – מוצע לעוררת לפנות לוועידת התביעות, רח' הארבעה 8, ת"ד 29254 תל אביב 65251, טל' 5194400-03, פקס 6240047-03, דוא"ל:
[email protected]
. אם תוצג אסמכתא מתאימה מוועידת התביעות על שהות בגטו או במחנה מוכרים – תיבחן התביעה מחדש על ידי הרשות המוסמכת, ובמידת הצורך ניתן יהיה לחדש את הדיון בערר לפני וועדת העררים.

משפסק-הדין ניתן בהיעדר הצדדים – ניתן לפנות לוועדת העררים בבקשה לביטול פסק-הדין, תוך 30 יום מקבלתו, בצירוף ראיה-לכאורה כי תוצאתו שגויה.






ניתן היום,
י"ז טבת תש"ע, 03 ינואר 2010, בהעדר הצדדים.














וע בית משפט שלום 574/09 שינה יגר נ' הרשות המוסמכת-חוק נכי רדיפות הנאצים (פורסם ב-ֽ 03/01/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים