Google

מדינת ישראל - ניר בן משה גראפי

פסקי דין על ניר בן משה גראפי

40247/00 פ     17/01/2001




פ 40247/00 מדינת ישראל נ' ניר בן משה גראפי




בעניין:
מדינת ישראל

ע"י ב"כ עוה"ד
בן ארי

המאשימה

נגד
ניר בן משה גראפי

ע"י ב"כ עוה"ד
פנציאס

הנאשם

גזר דין

1. הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירה של שוד - עבירה על סעיף 402(א) לחוק העונשין תשל"ז1977- (להלן - חוק העונשין).
העבירה בוצעה ב20.8.00- בשעות הצהרים, בבנק הבינלאומי הראשון ביהוד, בעת שהנאשם נכנס לבנק כאשר בידו אקדח צעצוע ושקית, אליה אילץ את פקידי הבנק להכניס את שללו בסך 18,450 ש"ח. הנאשם נמלט מהמקום ברכב, שרכש יומיים קודם לכן ונתפס מיד לאחר האירוע על ידי המשטרה.

2. עובדה חשובה לציון היא, שהעבירה בוצעה בעת שהיה בחופשה מהכלא, בו הוא מרצה תקופת מאסר ארוכה בגין ארבעה מקרי שוד בנסיבות מחמירות, שארעו בנסיבות דומות בחודש אוקטובר 1997.

3. המדינה מבקשת כי יושת על הנאשם עונש של מאסר ממושך וכן יופעלו שני מאסרים מותנים ברי הפעלה, מתיק בימ"ש זה ת"פ 307/97, שם נידון הנאשם לשתי שנות מאסר מותנה ב9.3.98- בגין עבירות שוד, וכן מתיק בימ"ש השלום בפתח תקווה, ת"פ 1790/96 שבו הוטל עליו מאסר מותנה בן שישה חודשים לגבי עבירות אלימות, וזאת ב17.6.98-.
המדינה מבססת את טיעוניה הן על חומרת מעשיו, הן על כך שהוא לא הפנים את ההתייחסות המקלה, שלה זכה בבתי המשפט השונים מאז 1989, כאשר החל לבצע עבירות והן על כך, שגם עבירה זו, כמו גם עבירות אחרות בעבר, בוצעה בעת שהיה בחופשה מבית הכלא.
4. הסניגור עותר לנהוג כלפי הנאשם במידת הרחמים וזאת בשל נסיבותיו האישיות, כמפורט בחוות הדעת של ד"ר בירגר מנהל החטיבה לפסיכיאטריה משפטית במב"ן כלא איילון. כמו כן הצביע הסניגור על גילו הצעיר, יחסית, של הנאשם ועל כך שמשפחתו התפרקה עקב גרושיו מאשתו וכן על הודאתו בעבירה - דבר שחסך מזמנו של בית המשפט.

5. באשר לחומרת העבירה נראה כי מיותר להכביר מילים אודות חומרת עבירת השוד לפי סעיף 402(א), שהמחוקק קצב לה עונש מקסימלי של 14 שנות מאסר. גם כאשר נאשם משתמש באקדח צעצוע, אין בכך כדי להפיג את פחדם של הקורבנות, שאינם מודעים להיות האקדח אקדח צעצוע.

בתי המשפט פסקו כי:

"על מעשי שוד צריך להגיב במאסר משמעותי, כי אין דרך אחרת להגן על החברה".

וכי:

"כדי לשים סכר בפני
ההתפרצות והאלימות וסיכון חיי אדם, יש לגזור עונשי מאסר משמעותיים, וההקלה באלה יש בה בסופו של דבר כדי להתאכזר כלפי החפים מפשע".
(ע"פ 1548/91, סורי נ' מ"י, תקדין עליון 94(3) עמ' 425, 426).

באופן ספציפי לשוד סניפי בנק, אמר ביהמ"ש העליון, כי התופעה הפכה לשכיחה ושומה על ביהמ"ש לתרום את תרומתו לעקירת הנגע בענישה מחמירה ומוחשית.
(ע"פ 2441/93, חרב נ' מ"י, תקדין עליון 94(3) 1452).

עוד נאמר לא אחת כי:

"אם רמת הענישה הרווחת בבתי המשפט המחוזיים בשל שוד בנק היא פחותה משלוש שנות מאסר בפועל, כפי שטען בפני
נו בא כוח המערער בערעור הנ"ל, כי אז המסקנה המתבקשת מכך היא כי רמת הענישה טעונה עיון ותיקון". (ע"פ 6587/95 סייהו נ' מ"י (לא פורסם)).
בתי המשפט התייחסו לא אחת לעובדה, שחלק ניכר מאותם מעשי שוד מבוצעים ע"י נרקומנים ולפיכך אין מקום להתייחס בסלחנות אליהם.
(ר' : ע"פ 303/89 הודה טייב נ' מ"י דינים עליון יג עמ' 806).

במקרה הנוכחי הנאשם אף עלה מדרגה בחומרת המעשה בכך, שבשונה מהמקרים הקודמים, שבהם השתמש באופנוע, הפעם הוא רכש רכב, יומיים לפני האירוע, כנראה כדי להימלט באמצעותו. מכאן שהאירוע לא היה מקרי, כטענת הסניגור, אלא אירוע מתוכנן.

6. נסיבות אישיות לחומרה

א. לנאשם עבר פלילי מכביד, כולל עבירות שוד בנסיבות מחמירות וכן מספר עבירות של אלימות, בן היתר תקיפת אשתו, שהיום היא גרושתו.

ב. העבירה בוצעה בעת שהוענקה לו חופשה מטעם השב"ס ואין זו הפעם הראשונה שהעבירה מבוצעת בעת חופשה. מכאן שהנאשם איננו לומד לקח מן העבר.

ג. עיון בשני גזרי דין, שהוצגו בפני
, מצביע כי כבר נהגו כלפיו במידת הרחמים והתחשבו בכל הנסיבות האישיות, כאשר בתי משפט שונים נהגו להטיל עליו מאסרים מותנים, שבחלקם, לאחר מכן, הופעלו באופן חופף ולא במצטבר, כמו בת"פ בימ"ש השלום פתח תקוה 1790/96. כמו כן, תקופת מאסר בפועל, שהוטלה עליו בבימ"ש השלום, הוטלה עליו בחופף, לתקופת מאסר קודמת.

7. נסיבות אישיות לקולא

הודאת הנאשם היא כמובן נסיבה להקלה בעונשו. מצבו הנפשי, כעולה מתוך חוות הדעת הפסיכיאטרית, אין בו לטעמי כדי לגרוע מאחריותו למעשיו, שכן גם אותו מצב פסיכוטי קצר, שבעטיו אושפז, אירע על רקע תלות בסמים ועל רקע הפרעת אישיות המתוארת בחוות הדעת. מצב זה של תלות בסמים דורש התייחסות מטעם שרות בתי הסוהר, אם הנאשם אכן ישתף פעולה וימצא ראוי להיכלל בתוכנית טיפולית.
טענת הסניגור כי העבירה בוצעה על מנת לרכוש מתנות לילדיו בעת חופשתו קשה לקבל כטיעון המצדיק הקלה משמעותית בעונשו. תכנון העבירה אף מצביע כי אין מקום לתת למצבו הנפשי משקל רב מדי בגזירת עונשו.

8. אשר על כן, ולאחר ששקלתי את כל הנסיבות לחומרה ולקולה, אני גוזרת את דינו של הנאשם כדלהלן:

א. בגין העבירה נשוא התיק שבפני
, גוזרת עליו ארבע שנות מאסר, מהן שלוש שנים לריצוי בפועל והיתרה על תנאי למשך שלוש שנים מתום תקופת מאסרו לגבי העבירה שבה הורשע וכן לגבי כל עבירת פשע אחרת לפי חוק העונשין.

ב. מפעילה את המאסר המותנה בת"פ בימ"ש מחוזי ת"א 307/97 מ9.3.98- בסך שתי שנות מאסר.

ג. מפעילה את המאסר המותנה בת"פ בימ"ש שלום פתח תקוה 1790/96 מ17.6.98- בסך שישה חודשים.

ד. את שני המאסרים המותנים ישא הנאשם במצטבר לעונש שהוטל עליו בתיק זה, לאחר סיום ריצוי עונש המאסר הנוכחי בת.פ. 307/97.
ניתן היום, כ"ב בטבת תשס"א, (17 בינואר 2001), במעמד הצדדים.
זכות ערעור תוך 45 יום.

מותר לפרסום מיום 17/01/2001
רוטלוי
סביונה, שופטת

שרית מ. / g04024700p.1
14
בתי המשפט
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו

ת.פ. 040247/00

בפני

כב' השופטת רוטלוי
סביונה









פ בית משפט מחוזי 40247/00 מדינת ישראל נ' ניר בן משה גראפי (פורסם ב-ֽ 17/01/2001)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים