Google

גולדברג יצחק - בנק הפועלים בע"מ, בועז גולדברג

פסקי דין על גולדברג יצחק | פסקי דין על בנק הפועלים | פסקי דין על בועז גולדברג |

201050/03 הפ     14/01/2004




הפ 201050/03 גולדברג יצחק נ' בנק הפועלים בע"מ, בועז גולדברג




1
בתי המשפט
הפ 201050/03
בית משפט השלום תל אביב-יפו
14/01/2004
תאריך:
כב' השופט ד"ר ורדי קובי

בפני
:

גולדברג יצחק

בעניין:
המבקש
נ ג ד
1. בנק הפועלים בע"מ

2. בועז גולדברג
המשיבים
פסק דין
1. בפני
י תובענה להצהיר כי כל הכספים המצויים בחשבון מספר 634661 (להלן:"החשבון") בבנק הפועלים בע"מ
, סניף חובבי ציון בפ"ת, שייכים אך ורק למבקש ולכן אינם ניתנים לעיקול ע"י המשיבה מס' 1 בגין חובות החייב-המשיב מס' 2 והעיקול שהוטל ע"י המשיבה מס' 1 על כספים אלו בטל.

לטענת המבקש, שהנו פנסיונר כבן 61, בשנת 1990 הוא פתח חשבון בבנק המזרחי לצורך ניהול תיק ניירות ערך שבו הושקעו כספים מחסכונותיו. לטענת המבקש, הוא אלמן שחי לבדו ואדם לא בריא ולכן רצה כי במקרה שלא יהיה מסוגל לטפל בענייניו בעצמו, יוכל בנו למשוך כספים מהחשבון, ועל כן צירף מספר חודשים לאחר פתיחת החשבון את בנו, שהיה באותה עת חייל כבן 22, בועז גולדברג
(המשיב מס' 2-החייב), לחשבון. בשנת 1992 העביר המבקש את כל ניירות הערך מהחשבון הנ"ל לבנק הפועלים ופתח את החשבון נשוא תיק זה, שהוא חשבון הרשום כחשבון משותף של המבקש והמשיב מס' 2, וזאת לטענתו מהטעמים שפורטו לעיל.
לטענת המבקש, כל הכספים בחשבון שייכים רק לו, כשכל הפעולות בחשבון נעשו רק על ידו ובעבורו, מאז פתיחתו של החשבון הנדון שימש החשבון לצורך רכישה, שמירה ומכירה של ניירות ערך וכמעט שלא בוצעו בו פעולות אחרות. למעשה הפעמים היחידות בהם למשיב מס' 2 הייתה נגיעה לחשבון היו כאשר חתם בזמנו על מסמך פתיחת החשבון, ולאחרונה כאשר היה עליו לחתום על הצהרה עפ"י חוק איסור הלבנת הון. 60221

לטענת המשיבה מס' 1, עפ"י מסמכי הבנק מדובר בחשבון משותף שהמשיב מס' 2 הנו אחד מבעלי החשבון, ולפיכך הכספים שייכים לכל בעלי החשבון ביחד ולחוד, ולכן ניתנים לעיקול ע"י המשיבה מס' 1 בגין חובות החייב-המשיב מס' 2.

2. לאחר ששמעתי את הצדדים ועיינתי במסמכים ובראיות שבתיק החלטתי לקבל את התובענה וזאת מהנימוקים הבאים:

א. חשבון בנק משותף הוא סוג של חשבון שבו רשום יותר מבעל חשבון אחד. כריתת חוזה בנקאי שכזה יוצרת שתי מערכות יחסים: האחת, כוללת את היחסים הפנימיים בין בעלי החשבון לבין עצמם, והמערכת האחרת כוללת את היחסים המשפטיים בין כל אחד מבעלי החשבון מצד אחד לבין הבנק מהצד האחר.
העובדה שניתן לעקל חשבון משותף עקב חוב של אחד השותפים לא גורעת מזכותו של אדם לפנות לפס"ד הצהרתי שהוא הבעלים של החשבון ושלא מדובר בחשבון משותף ולהוכיח את הבעלות האמיתית בכספים שבחשבון, למרות ועל אף הרשום בטפסים בבנק ולמרות הכותרת של החשבון "חשבון משותף".

לעתים טיבם של יחסי הגומלין בין בעלי החשבון הוא מורכב למדי. למעשה תחת הכינוי האחיד "חשבון משותף" קיימים בין השותפים לחשבון סוגים שונים של הסכמים כאשר אופיים תלוי במטרות שעליהם להשיג.

חשבון משותף מלמד לכאורה על רצון לקיום שיתוף קנייני בכספים המופקדים בחשבון, ורישום החשבון ע"ש בעליו מלמד לכאורה על רצון לקיום קנייני של בעלות בעל החשבון בכספים המופקדים, אך מדובר בחזקה הניתנת לסתירה [ראה ע"א 1/87 אבירם נ' עיזבון המנוח אבוטבול ז"ל, תקדין עליון 90(3)1914, ע"א 1967/90 גיברשטיין נ' גיברשטיין ואח', פד"י מו(5)661 וע"א 3906/91 הלפרין נ' הכנ"ר, תקדין עליון 94(3)1914].

ב. במקרה דנן המבקש עמד בנטל הראיה ונטל השכנוע לסתירת חזקה זו ולהוכחת התובענה:
המבקש צירף מסמכים רבים לתובענה התומכים בגרסתו, כולל מסמכים לגבי מקור הכספים החל משנת 1990, בתוכנית חיסכון, קופות גמל ונ.ע (נספחים א'1-א'6 וב'1 וב'2 לתובענה), העברת הכספים למשיב מס' 1 מבנק המזרחי (נספחים ה'1-ה'4 לתובענה) וזאת בזמן שהמשיב מס' 2 היה כבן 22 שנה ולא היו לו מקורות כספיים, פירוט הפעולות בנ.ע (נספחים ו-י"ב) ופירוט הפעולות המעטות שנעשו בחשבון נ.ע (משיכת 9 שיקים בלבד משנת 96' ועד היום), תוך צירוף ספחי השיקים (נספח י"ג לתובענה), וכן עדות המשיב מס' 2 התומכת בגרסתו.
דהיינו, מראיית ההתנהגות והפעולות שנעשו בחשבון במשך שנים רבות ניתן לראות שהמבקש הוא בעל השליטה בחשבון והמבצע היחיד של הפעולות בחשבון.
אמנם המבקש אינו קשיש ולא היה קשיש במועד פתיחת החשבון המשותף, אך לא ניתן להתעלם מכך שבמועד פתיחת החשבון הוא כבר היה אלמן ולא בריא ואני מקבל את גרסתו לגבי מחשבתו כבר אז על העתיד ועל "עת צרה".
הוכח בפני
י שמקור כל הכספים הנו בכספי המבקש בלבד, ושהם כספים שהוא צבר במהלך השנים מעבודתו. למרות שהמבקש הצהיר שהוא ידע, עקב כך שעבד במשך 32 שנים כפקיד ב"טפחות" בנק למשכנתאות בע"מ, שבמתן ייפוי כוח בחשבון לאדם אחר ניתן לבצע את אותן הפעולות שניתן לבצע בתור בעלים משותף בחשבון, הרי שמטרת צירוף בנו כשותף לחשבון הינה הגיונית עקב היותו אלמן ולא בריא וצירוף הבן לעת צרה מטעמי נוחות של המבקש בלא להיזקק למינוי אפוטרופוס במידת הצורך אם יהיה פסול דין, ומכל מקום המבקש הוכיח שזו הייתה כוונתו.
ג. בנוסף, הבנק לא הביא ראיה כלשהי על מנת לסתור את טענת המבקש לפיה כל הכספים בחשבון היו ונותרו שייכים לו, לא הגיש תשובה לתובענה ולא תצהיר תשובה.

במקרה שבפני
י לא מדובר גם במתנה לאלתר (כשהמשיב מס' 1 גם לא טען טענה כזו או אחרת בתצהיר תשובה) ומכל מקום הוכח ע"י המבקש שלא הייתה לו כוונה לתת את הכספים הנ"ל במתנה למשיב מס' 2 ושהכספים גם לא ניתנו במתנה למשיב מס' 2.

3. התוצאה הינה שאני מקבל את התובענה ומצהיר כי הכספים המצויים בחשבון מספר 634661 המתנהל אצל בנק הפועלים בע"מ
סניף חובבי ציון בפ"ת הנם בבעלות המבקש בלבד, ואינם ניתנים לעיקול ע"י המשיבה מס' 1 בגין חובות החייב-המשיב מס' 2.

אני מחייב את המשיב מס' 1 לשלם למבקש הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך של 5,000 ₪ בתוספת מע"מ כדין.
ניתן היום כ' בטבת, תשס"ד (14 בינואר 2004) במעמד ב"כ המבקש עו"ד תירוש, המבקש בעצמו ונציגת המשיב 1, גב' שפיים (מתמחה).

ד"ר ורדי קובי
, שופט









הפ בית משפט שלום 201050/03 גולדברג יצחק נ' בנק הפועלים בע"מ, בועז גולדברג (פורסם ב-ֽ 14/01/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים