Google

איריס לוי - יוסי אלמוג, זאב לוי

פסקי דין על איריס לוי | פסקי דין על יוסי אלמוג | פסקי דין על זאב לוי |

2499-12/09 א     08/02/2010




א 2499-12/09 איריס לוי נ' יוסי אלמוג, זאב לוי








st1\:*{behavior: }
בית משפט השלום בראשון לציון



08 פברואר 2010

ת"א 2499-12-09 אלמוג נ' לוי ואח'





מספר בקשה:1

בפני

כב' השופט
שאול מנהיים

המבקשת
איריס לוי


נגד


המשיבים

1. יוסי אלמוג
2. זאב לוי



החלטה

המבקשת היא הנתבעת 2 בתביעה העיקרית, המשיב 1 הוא התובע והמשיב 2 הוא הנתבע 1.
המבקשת והמשיב 2 הם בני זוג המנהלים הליכי גירושין ובמסגרת זו מתנהלים ביניהם הליכים בתחום הרכושי בבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא. המשיב 1 (התובע) הוא אחיו של המשיב 2 וגיסה של המבקשת. התביעה היא תביעה כספית להחזר הלוואות אשר לפי כתב התביעה ניתנו על ידי המשיב 1 לבני הזוג – המבקשת והמשיב 2 – אחיו וגיסתו של התובע.
המבקשת עותרת לדחיית התביעה על הסף מטעמי חוסר סמכות, ולחילופין להעברתה לבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא. בגדר חוסר הסמכות הנטען נכללת גם טענת חוסר סמכות מקומית שדינה להידחות ולו משום שאחת החלופות לקביעת סמכות מקומית היא המקום שנועד לקיום החיוב, ומקדמת דנא נפסק שבהעדר הסכמה אחרת מקום זה הוא במקום מושבו של הנושה, ובענייננו – בראשון לציון. נותר אם כן צורך לדון רק בשאלת הסמכות העניינית, שלטענת המבקשת נתונה לבית המשפט לענייני משפחה.
בחוק בית המשפט לענייני משפחה, תשנ"ה-1995, בסעיף 1, בהגדרת "ענייני משפחה" שהסמכות לדון בהם מסורה לבית המשפט לענייני משפחה, נקבע בפסקה (2) כי תובענה אזרחית בין אדם לבין בן משפחתו שעילתה סכסוך בתוך המשפחה תיכלל בגדר "ענייני משפחה" כאמור. בסעיף-קטן (ו) של פסקה 2 האמורה נקבע כי לעניין זה "בן משפחה" כולל גם את "אחיו ואחיותיו של התובע או של בן זוגו". הבדיקה נעשית לפי זהות התובע, כלומר – הנתבעים צריכים להיכלל בגדר "בן משפחה" של התובע על פי ההגדרה שבסעיף 1 לחוק האמור. הנתבע והמשיב 2 הם אכן אחים, אולם המבקשת היא בת זוגו של אחיו של התובע. בהגדרת "בן משפחה" דלעיל נכלל אחיו של בן זוג, אך לא נכללים בני הזוג של האחים. מכלל ה"הן" שומעים, לדעתי, את ה"לאו": תביעתו של תובע כנגד אחיו ואחיה ואחיותיה של בת זוגו היא תביעה נגד "בן משפחה". תביעת אדם נגד אחיו היא תביעה נגד "בן משפחה"; אולם תביעתו של אדם נגד אשת אחיו אינה תביעה נגד "בן משפחה". על פניו קשה לראות את ההיגיון בחוסר הסימטריה הזה שלפיו גיסו של תובע שהוא אחי אשתו הוא "בן משפחה", אולם הגיס האחר שהוא בן זוגה של אחותו איננו "בן משפחה". עם זאת סבורני שמדובר ב"גזירת המחוקק" שאין בידי בית המשפט לשנותה בכוחו הוא. הפתרון לחוסר הסימטריה הזה, שקשה למצוא לו הצדקה עניינית, מסור למחוקק בלבד.
תנאי מצטבר נוסף לתחולת הסמכות הנטענת של בית המשפט לענייני משפחה הוא שעילת התובענה תהיה "סכסוך בתוך המשפחה", ועל פי פסיקת בית המשפט העליון קנה המידה הוא האם הסכסוך המשפחתי תרם תרומה משמעותית לסכסוך. שאלה זו היא שאלה עובדתית מובהקת. לבקשה לא צורף תצהיר כלל ועל כן אין בפני
י כל תמיכה לטענה העובדתית שהסכסוך המשפחתי בין המבקשת לבעלה, אחיו של התובע, הוא שתרם תרומה מהותית לפרוץ הסכסוך. הבעל עצמו אינו מכחיש את טענת התובע כי בני הזוג קיבלו ממנו הלוואות וכי כספי הלוואות אלה לא הוחזרו למלווה. לא ראיתי את גרסת המבקשת לגוף התביעה עד כה. טענות המבקשת בשאלת הזיקה בין הסכסוך המשפחתי לבין התביעה נסיבתיות כולן, אולם חוששני שללא הדבר הבסיסי ביותר – תצהיר המלמד על היות הסכסוך המשפחתי מרכיב מהותי של עילת התביעה – אין אפשרות לקבוע פוזיטיבית שאלה הם פני הדברים. מכאן שגם אלמלא העובדה שהמבקשת כלל אינה "בן משפחה" של התובע, הרי שגם במבחן המצטבר של משקלו של "סכסוך בתוך המשפחה" בעילת התביעה לא עמדה המבקשת בהצלחה. יש לזכור שהנטל להוכיח כי תביעה שברגיל מסורה לסמכותו העניינית של בית משפט זה צריכה להידון בפני
ערכאה אחרת הוא על הטוען טענה זו, וככל שיש לה יסודות עובדתיים חובה לתמוך אותם בתצהיר, וזאת לא נעשה.
התוצאה היא כי הבקשה נדחית והתביעה תתברר בבית משפט זה.
לפנים משורת הדין החלטתי שלא לעשות צו להוצאות בבקשה זו.







ניתנה היום,
כ"ד שבט תש"ע, 08 פברואר 2010, בהעדר הצדדים.














א בית משפט שלום 2499-12/09 איריס לוי נ' יוסי אלמוג, זאב לוי (פורסם ב-ֽ 08/02/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים