Google

מדינת ישראל - יונס דבאח

פסקי דין על יונס דבאח

10735-08/09 פ     16/03/2010




פ 10735-08/09 מדינת ישראל נ' יונס דבאח




לך



st1\:*{behavior: }
149


בית המשפט המחוזי בחיפה

ת"פ 10735-08-09 מדינת ישראל
נ' דבאח(עצור)



16 מרץ 2010



10760-08-09

בפני
כב' השופט אליקים אברהם

המאשימה:

מדינת ישראל


- נ ג ד -

הנאשם:
יונס דבאח
(עצור), ת"ז 02475785


<#2#>
נוכחים:
ב"כ המאשימה: עו"ד אור זך
ב"כ הנאשם: עו"ד פלדמן

הנאשם באמצעות הליווי

גזר דין

מבוא
1.
הנאשם הורשע בעבירה בנשק (נשיאה והחזקה) עבירה לפי סעיף 144(א)(ב)(ג3)(ג1) לפיה החזיק הנאשם בסמוך לביתו מטען חבלה מאולתר שהתפוצץ ופצע את ידו הכל כמפורט בהכרעת הדין.

2.
כתב האישום כלל עבירות בנשק נוספות, מהן זוכה הנאשם זיכוי מלא.
הנאשם זוכה מעבירות של ייצור מטען החבלה וייצור ונשיאה של חפץ דמוי נשק מאולתר, כדורי 5.56 מ"מ ומחסנית.

תמצית טענות הצדדים
טענות המאשימה
3.
המאשימה הגישה כראיות לעונש את גיליון הרשעותיו הקודמות של הנאשם והדגישה כי לנאשם עבר עשיר הכולל 20 הרשעות קודמות בעבירות רבות ומגוונות, כגון: אלימות, רכוש, זיוף, גניבה, סמים, הצתת רכב במזיד, החזקת אגרופן או סכין, גניבות רכב, התפרצות, יש לו גם עבירה בתחום אחזקת נשק משנת 1994. הנאשם ריצה עונשי מאסר
בפועל.

4.
ב"כ המאשימה ניתחה את המצב המשפטי באשר לעבירות בנשק כפי שנקבע בב"ש 62/82 בהלכת אבו מוך והדגישה את החומרה בעבירה של אחזקת נשק התקפי במהותו, בעל פוטנציאל לסיכון בפגיעה.

5.
ב"כ המאשימה הציגה פסקי דין שונים וביקשה לתת ביטוי לאמור בהם בעת גזירת דינו של הנאשם.

6.
ב"כ המאשימה הזכירה כי על פי חוות דעת המומחה מטעמה הוכחה מסוגלות של המטען לגרום נזק ועל נסיבות פיצוצו של המטען.

7.
ב"כ המאשימה דרשה הטלת עונש הכולל מאסר בפועל ממושך, מאסר על תנאי וקנס.

טענות הנאשם
8.
הסנגור שם דגש על העבירות מהן זוכה
הנאשם ואשר הייתה להם תרומה לתקופה הארוכה בה הוחזק הנאשם במעצר, תקופה של כ-8 חודשים בתנאי עציר הנחותים מתנאי אסיר.

9.
הסנגור ניתח את המצב המשפטי בנושא עבירות נשק והבהיר כי משלא הוכחה מטרת החזקת המטען, עומדת לנאשם חזקת החפות בנושא זה, תוך הדגשה כי כמות חומר הנפץ הייתה מזערית והמטען לכל היותר יכול היה לפגוע במי שהחזיק בו.

10.
הסנגור ניתח פסקי דין שונים תוך התייחסות לרמת הענישה באותם מקרים ובהתייחס לנסיבות המקרה, ביקש הסנגור להסתפק ב-8 חודשי המעצר אותם ריצה הנאשם.

11.
בנוסף ביקש הסנגור שלא להטיל קנס על הנאשם שאין לו יכולת כלכלית לשלמו.

12.
הנאשם בחר שלא להגיד דבר בטרם גזירת הדין.

דיון
13.
אקדים ואבהיר כי במהלך המשפט שהתנהל לאורך ישיבות ארוכות לא התבררו מניעיו האמיתיים של הנאשם בגינם עשה שימוש באותו מטען צינור שהתפוצץ בידו ובכלל זה לא הוכחו מניעים פסולים כגון פגיעה במאן דהוא או מכירת מטען החבלה לגורמים פלילים, אך עדיין חשוב לזכור את מילותיו של כב' הש' רובינשטיין בע"פ 5220/09 הייתים עוואודה נגד מדינת ישראל
(

פסק דין
מיום 30.12.09) "אך נשק הוא נשק הוא נשק, ובנסיבות הישראליות נשק בידיים לא מורשות עלול להתגלגל למקום לא טוב, וכדברי האומר "מחזה שבמערכתו הראשונה נראה אקדח, עשוי האקדח לירות במערכה האחרונה" והגישה כפי שנקבעה בבית המשפט העליון מחייבת ענישה מחמירה ר' למשל פסק דינו של כב' הש' ג'ובראן בע"פ 6583/06
אגא אדהאם נגד מדינת ישראל
"בתי-המשפט כבר פסקו לא אחת, כי עבירה של החזקת נשק שלא כדין הינה חמורה בשל הסיכון הפוטנציאלי הגלום בה. והרי, כל הנושא נשק שלא כדין מסכן את הסובבים אותו ואת החברה כולה. כן כבר נקבע, כי עבירה זו מצדיקה השתת מאסר בפועל אף על מי שזו לא הרשעתו הראשונה" תוך הפנייה לפסק דינו רע"פ 2718/04 פואד אבו דאחל נ' מדינת ישראל
, תק-על 2004(1) 3401 בו נקבע "בבוא בית-המשפט לשקול את הענישה בעבירות מסוג זה, עליו לתת משקל נכבד יותר לאינטרס הציבורי ולצורך להרתיע עבריינים בכוח מלבצע עבירות דומות, על פני הנסיבות האישיות של העבריין".

14.
במקרה זה לא רק שלא מדובר בנאשם נעדר עבר פלילי, אלא להיפך מדובר בנאשם שבחר בביצוע עבירות פליליות כדרך חיים, עבירותיו הראשונות בוצעו כבר בהיותו בן 16 בשנת 86 וכך לאורך השנים (ההרשעה האחרונה היא מחודש 11/09). במהלך חייו הנאשם הורשע בגין עשרות תיקים ובעבירות רבות. דגש מיוחד יש לשים על הרשעתו מיום 28.9.94 בין השאר בעבירה של החזקת נשק שלא כדין והעונש שהוטל עליו באותו מקרה היה עונש של 4 שנים ו-11 חודשי מאסר בפועל. עונש כה חמור לא הרתיע את הנאשם ולא הניעו לעזוב את הדרך הרעה בה בחר, שכן מיד לאחר שחרורו שוב נשפט הנאשם ל-8 חודשי מאסר ולאחר מכן ל-30 חודשי מאסר וכך הלאה, עברו של הנאשם כה מכביד והוא כולל גם עבירות אלימות, הצתה ואיומים.

15.
על פי עדותו הראשית של הנאשם הוא בחר להצית את החפץ-שנקבע כי מדובר במטען צינור ולפוצצו בקרבת בית מגורי משפחתו, לרבות ילדים ששיחקו במקום, ר' למשל עדות אשת אחיו גב' הודא (עמ' 22 שורה 35), עובדה המצביעה על חומרת מעשיו.

16.
לא מצאתי בטיעוני ב"כ הנאשם נימוק כל שהוא היכול לעמוד לזכות הנאשם, למעט נושא אחד, זיכויו מעבירות היצור והחזקת הנשק המאולתר. בעת קביעת משך המאסר, לקחתי בחשבון את זיכויו של הנאשם מעבירות אלו ואת הזמן השיפוטי שהוקדש לבירור אותם נושאים.

17.
על הלך הרוח בחברה הישראלית והחובה המוטלת על בתי המשפט בעת גזירת הדין ניתן ללמוד מפסק דינו של כב' הש' רובנישטיין מיום 19.1.10 ע"פ 9543/09 בילאל רחאל נגד מדינת ישראל
"אין צורך להכביר מלים על הקלות הבלתי נסבלת שבה סובב נשק חם או קר על נגזרותיו בידיים עברייניות. פעמים שהנשק נוטל חיי אדם, פעמים הוא פוגע בגוף האדם, ופעמים מתמזל המזל ובסייעתא דשמיא, אין פגיעה גופנית. הצד השוה הוא תדיר הפוטנציאל ההרסני, והבעתה האוחזת את הקרבנות" ולכן חשובה בעיניי ענישה חמורה לכל מי שנותן ידו לנשיאה והובלה של נשק ובמקרה
זה מטען צינור שהסיכון הטמון בו גדול.

לסיכום
18.
לאור כל האמור לעיל הנני דן את הנאשם לעונש של 48 חודשי מאסר, מתוכם 30 חודשי מאסר בפועל והיתרה -18 חודשים על תנאי למשך שנתיים מיום שחרורו ממאסר והתנאי יחול בגין כל עבירה בנשק לפי סעיף 144 לחוק העונשין תשל"ז- 1977 (על כל סעיפי המשנה) לרבות ניסיון לבצע עבירות אלו.

19.
המאסר יחל מיום מעצרו של הנאשם 23.7.09.

20.
בשל מצבו הכלכלי הקשה ותקופת המאסר הממושכת, לא מצאתי לנכון להטיל על הנאשם עונש כספי כל שהוא.

21.
הנני מורה על השמדת כלי הנשק המאולתר ושרידי מטען החבלה ועל חילוט המחסנית והכדורים.

<#3#>

ניתן והודע היום א' ניסן תש"ע, 16/03/2010 במעמד הנוכחים.



אברהם אליקים, שופט


הוקלד על ידי: אסתר אברמוביץ







פ בית משפט מחוזי 10735-08/09 מדינת ישראל נ' יונס דבאח (פורסם ב-ֽ 16/03/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים