Google

יעקוב עבדאלמעתז, יעקב אברהים ואמאל - עראבה אחמד, כלל חברה לביטוח בע"מ

פסקי דין על יעקוב עבדאלמעתז | פסקי דין על יעקב אברהים ואמאל | פסקי דין על עראבה אחמד | פסקי דין על כלל חברה לביטוח |

2581/05 א     30/03/2010




א 2581/05 יעקוב עבדאלמעתז, יעקב אברהים ואמאל נ' עראבה אחמד, כלל חברה לביטוח בע"מ








בית משפט השלום בנצרת



30 מרץ 2010

ת"א 2581-05 יעקוב עבדאלמעתז
(קטין) נ' עראבה אחמד
ואח'






בפני

כב' השופטת
נבילה דלה מוסא

תובעים
יעקוב עבדאלמעתז
(קטין)
באמצעות הוריו ואפוטרופסיו הטבעיים
יעקב אברהים ואמאל


נגד

נתבעים
1.עראבה אחמד
2.כלל חברה לביטוח בע"מ




פסק דין



1.
בפני
י תביעה לפיצויים על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975, בגין נזקי הגוף שנגרמו לתובע, יליד 30.12.1997, בעקבות תאונת דרכים שארעה ביום 14.10.04.

2.
התביעה הוגשה כנגד נהג הרכב שהיה מעורב בתאונה וחברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה ביום התאונה.

3.
הנתבעים אינם חולקים על חבותם לשלם לתובע את נזקיו עקב התאונה, אך קיימת מחלוקת בשאלת הנכות הרפואית וגובה הפיצויים.

4.
כתוצאה מהתאונה סבל התובע משברים בשתי כפות ידיו. אושפז בבית חולים במשך 12 ימים, במהלכם עבר שני ניתוחים. מאוחר יותר, ובמסגרת אשפוז יום, עבר ניתוח של הוצאת קיבוע ביד ימין.

5.
מומחה בתחום האורטופדי, ד"ר מרדכי קליגמן, אשר מונה מטעם בית המשפט קבע, כי נותרה לתובע נכות רפואית בשיעור של 5% בכף יד ימין עקב הגבלה קלה בתנועות האצבע הרביעית והגבלה מינימלית בתנועות אקטיביות של האצבעות השניה, השלישית והחמישית המתבטאת בירידה קלה ביותר בכוח האחיזה (עקב כאבים). באשר לחבלה בכף יד שמאל, המומחה קבע כי זו לא הותירה נכות.

עוד הוסיף המומחה, כי מנגנון החבלה (פגיעת מעיכה) ומספר העצמות שנפגעו גורמים למהלך שיקומי ארוך (6-10 חודשים) וקשה מהממוצע.

המומחה התייחס גם לצלקות שנותרו בכף ידו הימנית של התובע. שתי צלקות עדינות ודקות באורך 4.5 ס"מ וצלקת נוספת באורך 7 ס"מ, מעט כהה ורחבה בחלקה הפרוקסמלי (8 מ"מ). קיימת רגישות מעל הצלקות והאצבעות אולם הצלקות אינן דבוקות לעור ואינן מורמות. המומחה קבע כי הצלקות לא הותירו נכות כלשהי.

6.
התובע חלק על קביעת המומחה, ולבקשת התובע זומן המומחה לדיון ונחקר. לטענת התובע, לתובע נותרה נכות בשיעור של 5% בכל אחת מארבעת האצבעות בהן קיימת הגבלה בתנועות ונכות נוספת בשיעור של 10% בגין הצלקות.

7.
לאחר שעיינתי בחוות דעת המומחה, התרשמתי מחקירתו בפני
י ומטענות שני הצדדים לעניין הנכות הגעתי לכלל מסקנה, כי בנסיבות העניין אין לסטות מקביעת המומחה.


אמנם המומחה מצא הגבלות בארבעת האצבעות של כף יד ימין, אולם מדובר בהגבלות קלות וכתיאורו של המומחה "הגבלה קלה" באצבע רביעית ו"הגבלה מינימלית" של אצבעות שניה שלישית וחמישית המתבטאת בירידה "קלה ביותר" בכוח האחיזה.

בחקירתו התבקש המומחה לעשות השוואה בין שני נפגעים שאחד סובל מההגבלה המתוארת באצבע הרביעית בלבד, וענה שהיה מעניק לו 5% נכות, והשני סובל מאותה הגבלה ובנוסף סובל מההגבלות המתוארות ביתר האצבעות וכן מהצלקות המתוארות וענה כי גם לנפגע זה היה מעניק אותה נכות. המומחה נימק קביעתו זו וציין, כי בקביעת אחוזי הנכות במקרה שבפני
נו נקט בגישה הליברלית והוסיף כי לו היה מגיע אליו נפגע עם אותם ממצאים אך ללא הפגיעה באצבע הרביעית, לא היה מעניק נכות כלל כי המגבלה שבכל אחת מיתר האצבעות לא מקנה נכות על פי תקנות המל"ל, עוד הוסיף שאותם 5% נכות היו מוענקים גם לנפגע שכתוצאה מפגיעתו אינו מסוגל להזיז בכלל את אצבעו. לכן במקרה של התובע ולאור מכלול הפגיעות מצא לנכון לנקוט בגישה הליברלית ולהעניק בגין כל הממצאים 5% נכות. יש לשוב ולהדגיש כי המגבלות מהן סובל התובע הן קלות ואף מינימליות ומקובל עליי כי במקרה כזה יש להתייחס למכלול המגבלות בקביעת אחוזי הנכות ולא לעשות הפרדה בגין כל אחת מהאצבעות.

באשר לצלקות, מדובר בצלקות שאינן מכאיבות או מכערות וככאלה אינן מקנות אחוזי נכות.

סוף דבר, בעקבות התאונה נותרה לתובע נכות אורטופדית בשיעור של 5%.

גובה הנזק
8.
במועד התאונה היה התובע תלמיד בכיתה ב'. בעקבות התאונה נשאר הוא שנה נוספת באותה כיתה. כיום הוא תלמיד כיתה ה', ציוניו טובים. ממוצע שנתי בין 90-100
(ראה מוצג נ/1)
.


כאמור לתובע מגבלות קלות עד מינימליות באצבעות וניתן לומר שהשפעת הפגיעה על תפקוד היד, קלה ביותר וספק אם תפָּגע השתכרותו של התובע בעתיד כתוצאה מהפגיעה. אמנם, המגבלות מהן סובל התובע עלולות להפריע לתובע, במידת מה, בביצוע פעולות עדינות ולא ניתן לשלול את האפשרות שתהא לכך השפעה על יכולתו לעסוק בעבודות הכרוכות בביצוע פעולות כאלה. לכן אין זה המקרה להעריך את הפגיעה בכושר ההשתכרות בדרך החישוב האריתמטי, אלא נכון יותר יהיה לפצות את התובע על הפגיעה האפשרית בכושר השתכרותו בפיצוי גלובאלי.


כאב וסבל

9.
לתובע נכות בשיעור 5%. הוא אושפז 13 ימים ועבר 3 ניתוחים, ושיקום ארוך וקשה. בנסיבות אלה נכון יהיה לפסוק פיצוי גבוה מהסכום המתקבל בחישוב הפיצוי על פי שיעור הנכות הרפואית.

בהתחשב באמור אני פוסקת פיצוי בסך של 19,000 ₪ כולל ריבית.

פגיעה בכושר ההשתכרות
10.
כפי שקבעתי, נכותו של התובע קלה ביותר והשפעתה על כושרו לתפקד אף היא קלה. יחד עם זאת אין להתעלם מהעובדה שהתובע סובל ממגבלות מסויימות באצבעותיו שעלולת להשפיע על כושר השתכרותו כפי שאין להתעלם מהעובדה שבעקבות התאונה נאלץ התובע להישאר בכיתה ב' ובכך הפסיד שנת עבודה שכן הוא ייצא לשוק העבודה באיחור של שנה, על כן בשקלול כל הנתונים הנ"ל, אני פוסקת פיצוי גלובאלי בסך של 60,000 ₪.

עזרת הזולת והוצאות
11.
בסמוך לאחר התאונה, נזקק התובע לסיוע ועזרה מוגברים מהוריו, במידה שחרגה מעט מהטיפול המקובל והרגיל של בני משפחה. כמו כן נאלצו הוריו ללוות אותו לטיפולים הרפואיים ואף לסעוד אותו בבית החולים בתקופת אשפוזו דבר שהיה כרוך אף הוא בהוצאות. התובע הציג קבלות בסך כולל של 48 ₪ אולם, סביר בעיניי שלא כל קבלה נשמרה בידי התובע או הוריו.

כאן המקום לציין, כי לא הוצגה בפני
י ראיה כלשהי בדבר הפסד שכר לאביו של התובע בעקבות התאונה
(סע' 13 לתצהיר ת/1)
, על כן אין לקבל טענתו בעניין זה.


בנסיבות העניין אני פוסקת פיצוי בגין ההוצאות ועזרת צד ג' בסך של 10,000 ₪.




לסיכום

12.
אני מקבלת את התביעה ומחייבת את הנתבעים, יחד ולחוד, לשלם לתובע סך של 89,000 ₪. כן ישלמו הנתבעים לתובע את הוצאות המשפט בגין האגרה ששולמה, ושכר טרחת עורך-דין בשיעור של 13% בתוספת מע"מ כחוק.

13.
הפיצוי שנפסק בגין כאב וסבל והפסד השתכרות לעתיד יושקע בתוכנית חסכון בנקאית לטובת התובע עד הגיעו לגיל 18. ב"כ התובע יגיש לאישור בית המשפט הצעה להשקעת הכספים בתוכנית כאמור וזאת תוך 20 יום מיום קבלת פסק הדין.


המזכירות תמציא פסק הדין לצדדים.


ניתן היום,
ט"ו ניסן תש"ע, 30 מרץ 2010, בהעדר הצדדים.














א בית משפט שלום 2581/05 יעקוב עבדאלמעתז, יעקב אברהים ואמאל נ' עראבה אחמד, כלל חברה לביטוח בע"מ (פורסם ב-ֽ 30/03/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים