Google

אהובה מחנאי - בנק הפועלים בע"מ

פסקי דין על אהובה מחנאי | פסקי דין על בנק הפועלים בע"מ

8600-04/09 א     31/03/2010




א 8600-04/09 אהובה מחנאי נ' בנק הפועלים בע"מ








st1\:*{behavior: }
בית משפט השלום בחיפה



31 מרץ 2010

ת"א 8600-04-09 מחנאי נ' בנק הפועלים בע"מ






בפני

כב' השופט
יואב
פרידמן


תובעים

אהובה מחנאי


נגד


נתבעים

בנק הפועלים בע"מ



החלטה

בקשה למתן צו לעיון במסמכים ספציפיים:

1. מקדמי: מטרת הליך ביניים מעין זה, ממש כמו תשובות לשאלון הנו לייתר פלוגתאות בין הצדדים, כאשר לעתים אף ניתן לחסוך שאלות רבות על ידי עיון במסמכים. משכך, נקודת המוצא צריכה להיות דומה לזו המנחה את ביהמ"ש בבואו להחליט האם יש לחייב במענה לשאלות שהצד הנשאל מתנגד להשיב עליהן.

2. המסמכים המבוקשים צריך אכן שיהיו רלבנטיים בשים לב לחזית המחלוקת כפי שהוגדרה בכתבי הטענות, אך הרלבנטיות נבחנת במבט רחב בשלב דיוני זה. דיג במי היריב, בניגוד לנטען בתגובת הבנק, הנו דווקא מותר, כל עוד נעשה לתכלית רלבנטית ולא למטרת הכבדה והשהיית ההליך גרידא. ויש לזכור כי בידי הצד החפץ לעיין במסמך ממילא אין קנויה לעולם הידיעה מה תהא תוצאת העיון. לא יתכן שענין זה בלבד יסכל הזכות לעיון.

3. שאלה נפרדת הנה הסודיות הבנקאית ביחס למידע ביחס לחשבונות צדדי ג', אף משעה שרלבנטיים הם לחזית המחלוקת . לטעמי מוקשית עמדת הבנק
שאינה מבחינה בין חשבונות צד ג' זר להתדיינות (רע"א 1917/92 סקולר נ' ג'רבי פ"ד מז(5) ,764,
774), לבין צד ג' שאינו אלא החייב העיקרי, משעה שמבקש העיון אינו אלא
הערב החפץ להתחקות אחרי מקורות יצירת החוב לו נטען שערב, גובה החוב ודרכי היווצרותו, והסודיות הבנקאית לה נטען אינה אלא של החייב העיקרי, שנהנה מהעמדת הערבות והבטוחה.
ספק אם ניתן לראות בחייב העיקרי משום צד ג' זר, תוך יישום ללא שארית של דברים שנאמרו בהלכת סקולר אליהם הפנה הבנק. למצער יש לומר שבהלכת סקולר הוכר החסיון שמקורו בסודיות בנקאית כחיסיון יחסי , חשוב אמנם, אך לא מוחלט, אף משמדובר בצדדים "זרים" לחלוטין. יש להיזקק אפוא למכלול הנתונים, ולזהותם של מבקש העיון, ואותו צד ג' שלגביו נטענת חובת הסודיות הבנקאית.
המתח שבין הזכות לפרטיות של צד זר להתדיינות (שניתן לראות בה
הצד השני של מטבע חובת הסודיות הבנקאית) לבין הזכות של בעל דין לקבל נתונים רלבנטיים , בפירוש אינו אותו מתח משעה שבעל הדין הנו החייב המשני שערב לפי הנטען לחובו של החייב העיקרי, והמסמכים שהעיון בהם מבוקש נוגעים לחשבון החייב העיקרי והנעשה בו, כדי לאפשר לערב מבקש העיון לבדוק מקור החוב לו ערב, גלגוליו, ונתונים שיכול שיגעו לתוקף ערבותו. ספק אם ניתן לראות בחייב העיקרי משום צד זר בפריזמה של חובת הסודיות הבנקאית והזכות לפרטיות, גם אם אינו בעל דין בהליך.

מבקשת העיון הנה החייב המשני – הערבה שנתנה ערבות בלתי מוגבלת בסכום ומובטחת במשכנתא על דירה. מעבר לרצונה להתחקות אחר החוב וגלגוליו, טוענת היא טענות המבקשות לתקוף תוקף ערבותה ושטר המשכנתא, ונוגעות למידת הבנתה וההסבר שניתן לה עת חתמה על מסמכי הערבות והמשכנתא.

4. ביחס לפרוטוקולים פנימיים והחלטות של דיונים בבנק בכל הקשור למתן אשראי והערבות נשוא התביעה (סע' 4(ב) ו 4(ג) : ב"כ המבקשת יבהיר בתוך 10 יום מה הרלבנטיות של מסמכים אלה, בשים לב לטענות המבקשת עצמה בכתבי הטענות.

5. עוד מקובל עלי שיש ליתן הזדמנות אף לצד השלישי להגיב לבקשה, בטרם אתייחס למסמכים הנוגעים להתנהלות וקבלת החלטות בחשבונו . לפיכך:

א. את נוהלי הבנק האמורים בסע' 4(ו') ו 4(ז') לבקשה אני מחייב הבנק להמציא בתוך 30 יום.

ב. לגבי יתר המסמכים המבוקשים בסע' 4
לבקשה, בתוך 20 יום ימציא ב"כ המבקשת אסמכתא על המצאת בקשתו זו , יחד עם תגובת הבנק והחלטה זו למר אפרים מחנאי. לא ייעשה כן יכול ותימחק או תדחה הבקשה. האחרון יוכל ליתן תגובה ביחס למסמכים המבוקשים ככל שברצונו לעשות כן, בתוך 20 יום .

6. ביחס לטענת הבנק כי המבקשת נהנית מטובו של צו העיכוב בתיק ההוצל"פ שניתן בהסכמה, אזכיר כי הצדדים הגישו בקשות מוסכמות למתן ארכה להגשת הגנה ולדחיית הדיון לשם השלמת הליכי ביניים.

ניתנה היום,
ט"ז ניסן תש"ע, 31 מרץ 2010, בהעדר הצדדים.














א בית משפט שלום 8600-04/09 אהובה מחנאי נ' בנק הפועלים בע"מ (פורסם ב-ֽ 31/03/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים