Google

מ.י. פרקליטות מחוז הצפון-פלילי - שרון פרטוש, יוסף לסרי

פסקי דין על מ.י. פרקליטות מחוז הצפון-פלילי | פסקי דין על שרון פרטוש | פסקי דין על יוסף לסרי |

2218/07 פ     14/04/2010




פ 2218/07 מ.י. פרקליטות מחוז הצפון-פלילי נ' שרון פרטוש, יוסף לסרי





לפני כבוד השופט ג'ורג' אזולאי
– נשיא

המאשימה
מ.י. פרקליטות מחוז הצפון-פלילי
נגד

הנאשמים
1 שרון פרטוש

2 יוסף לסרי

<#2#>
נוכחים:
בשם המאשימה: עו"ד סופי גרניט
– מפרקליטות מחוז צפון
הנאשמים: הופיעו
בשם הנאשם 1 : עו"ד אלכביר

בשם הנאשם 2: עו"ד דן גלעד

הופיעה קצינת המבחן הגב' תגא משיח

גזר דין

הנאשמים הורשעו על פי הודאתם בעובדות כתב האישום המתוקן, בביצוע עבירה של תקיפה סתם לפי סעיף 379(א) לחוק העונשין, התשל"ז- 1977 (להלן:"חוק העונשין").
הנאשם 1 הורשע אף בביצוע עבירה של תקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות לפי סעיפים 382(א) לחוק העונשין.
הנאשם 2 הורשע בעבירה נוספת של תקיפה סתם לפי סעיף 379 לחוק העונשין.
בתאריך 05.02.06, בשעות הערב, הגיעו אוהד לסרי (להלן:"אוהד") וניסים לוי (להלן:"ניסים") לבית חברתו של ראובן פוליויאן (להלן:"המתלונן") בעפולה. המתלונן נכנס לרכב ושלושתם החלו בנסיעה אשר במהלכה דרשו אוהד וניסים סכומי כסף מהמתלונן, בגין גניבת כספים, כביכול, מביתו של אוהד ואילו המתלונן הכחיש קיומו של החוב. במהלך הנסיעה, אספו אוהד וניסים את הנאשמים ולאחר מכן הגיעו לחורשה בגבעת המורה בעפולה, שם עצרו את הרכב. הנאשם 1 משך את המתלונן מתוך הרכב, בעט בבטנו וצעק לו מספר פעמים "מה עם הכסף", כמו כן איים עליו כי יקשור אותו לעץ ואיש לא ישמע צעקותיו.
כתוצאה מהבעיטה, נפל המתלונן על הקרקע, הנאשם 1 ישב על בטנו והמשיך להכותו. בשלב מסוים יצאו גם הנאשם 2, ניסים ואוהד מהרכב וכולם בעטו במתלונן ואחד מהם אף הכה בו במוט ברזל במצחו.
לאחר כ- 10 דקות חדלו הנאשמים ממעשיהם, הרימו את המתלונן והורו לו להשיג את סכום הכסף עד סוף השבוע, המתלונן הוכנס לרכב והוסע לביתו. כתוצאה מהתקיפה נגרמו למתלונן המטומות ונפיחות באזור המצח, כאבי ראש, סחרחורת וחולשה ונזקק לבדיקה בבית החולים.
שלושה ימים לאחר מכן, בתאריך 08.02.06, הגיע המתלונן לחנות "שפע גריל" בעפולה, השייכת לנאשם 2. לאחר חילופי דברים עם אוהד, הגיעו למקום הנאשמים. הנאשם 2 הורה למתלונן להתלוות אליו לשירותים, שם ערך לו בדיקה גופנית, לאיתור מכשירי הקלטה ומשסיים, נסעו הארבעה לדירתו של אוהד בישוב גדיש. כשהגיעו לדירה, שאל הנאשם מס' 2 את המתלונן האם חשב על פתרון בנוגע לכסף, המתלונן הציע לאוהד לפנות למשטרה ובתגובה סטרו הנאשמים ואוהד למתלונן.

הסדר טיעון:
הצדדים בקשו לאמץ את הסדר הטיעון אליו הגיעו ולפיו תעתור המאשימה להטיל על הנאשם 1 עונש של 5 חודשי מאסר בפועל, לריצוי בדרך של עבודות שירות, מאסר מותנה וקנס בסך 2,000 ש"ח. לגבי הנאשם 2, סוכם על עונש של 6 חודשי מאסר בפועל, לריצוי בדרך של עבודות שירות וכן מאסר מותנה וקנס.
הצדדים טענו לעניין אורכו של המאסר אשר יוטל על נאשם 1 וכן לגבי אורכם של המאסרים המותנים אשר יוטלו על הנאשמים וגובהו של הקנס שיוטל על הנאשם 2.
התסקיר בעניינו של הנאשם 1:
מהתסקיר עולה כי הנאשם 1 רווק בן 23, מאז שחרורו מבית הסוהר "חרמון" לפני כשנה וחצי, עבד בצורה רציפה. לפני כחצי שנה התקבל לעבודה כרתך בחברת "ס.י זנברג בע"מ" ועובד לשביעות רצון מעסיקיו. מפאת צנעתו של הפרט, לא אחזור על האמור בתסקיר, אומר רק כי נסיבות חיו קשות וכי כבר מגיל צעיר חבר הנאשם 1 לחברה עבריינית וסיגל לעצמו דפוסי התנהגות עבריינים ואלימים.
שירות המבחן התרשם כי הנאשם 1 מצוי כיום בעיצומו של תהליך משמעותי של שינוי ושיקום, אשר החל בתקופת מאסרו, וחייו כיום מאופיינים ביציבות אישית, משפחתית ותעסוקתית. את העבירה הנוכחית ביצע הנאשם 1 בשנת 2006, עובר לריצוי עונש המאסר. הנאשם 1 הודה בביצוע העבירה ולקח אחריות על מעשיו ובארבע השנים שחלפו לא נפתחו כנגדו תיקים פליליים.
על מנת שלא לפגוע בתהליך שיקומו, הומלץ להטיל על הנאשם 1 צו מבחן לשנה, במסגרתו ישולב בטיפול קבוצתי ועל מנת שלא לפגוע במקום עבודתו, הומלץ להטיל עליו צו של"צ בהיקף של 200 שעות כחלופה למאסר בדרך של עבודות שירות.

טיעוני הצדדים:
המאשימה ביקשה לכבד את הסדר הטיעון ביחס לנאשם 1 ולהטיל עליו 5 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות. נסיבות המקרה מצדיקות מאסר ממש ואלמלא חלוף הזמן מאז ביצוע העבירה, והעונשים הקלים שהוטלו על השותפים האחרים. לנאשם 1 עבר פלילי מכביד בעבירות אלימות והוא ריצה מאסרים בגין עבירות אלימות, על כן סבורה כי יש להטיל עליו 5 חודשי מאסר בעבודות שירות.
כמו כן בקשה ב"כ המאשימה לכבד את הסדר הטיעון ביחס לנאשם 2. נסיבותיו של תיק זה, חומרת העבירות ועברו הפלילי מצדיקים הטלת עונש מאסר של שישה חודשי עבודות שירות, קנס ומאסר על תנאי מרתיע.

ב"כ הנאשם 1 טען כי האירוע מלפני למעלה מארבע שנים, מעורבים בפרשה ארבעה נאשמים וחלקו של הנאשם 1 קטן יחסית. כתב האישום הוגש למעלה משנה וחצי ממועד ביצוע העבירות ושנה לאחר שנגזר דינם של שני השותפים, ניסים ואוהד, שהורשעו בעבירות חמורות והוטלו עליהם עונשים קלים.
לאור נסיבותיו האישיות של הנאשם 1, המפורטות בהרחבה בתסקיר שירות המבחן והשינוי הדרסטי שחל בחייו, העובדה כי הוא נמצא בעיצומו של הליך משמעותי של שינוי ושיקום, הסנגור ביקש לאמץ המלצותיו של שירות המבחן ולהטיל עליו צו מבחן ושל"צ.
סנגורו של הנאשם 2 ביקש לאמץ הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים. לדבריו, על הנאשם 2 יוטלו 6 חודשי מאסר בדרך של עבודות שירות, אשר הינם העונש החמור שהוטל על מי מהשותפים בפרשה, זאת בשל הנסיבות שנוצרו ועל אף חלקו הלא דומיננטי בביצוע העבירות, על כן ביקש לאזן את העונש החמור בכך שלא יוטל עליו קנס בכלל.

סיכום:
אין צורך להכביר מילים בדבר חומרת העבירה בהן הורשעו הנאשמים, אשר ביחד עם שניים נוספים, לקחו את המתלונן לנסיעה במכונית, וכאשר הגיעו לחורשה בעפולה, הוציא הנאשם 1 את המתלונן מהרכב, בעט בו בבטנו, ישב עליו והמשיך להכותו, כאשר לאחר מכן הצטרפו אליו האחרים וכולם בעטו במתלונן. מספר ימים לאחר מכן, שוב לקחו הנאשמים את המתלונן לנסיעה ברכב, כאשר בפעם זו סטרו לו, לאחר שהציע כי יפנו למשטרה. כל זאת עשו הנאשמים ושותפיהם בשל החשד, כי המתלונן גנב מדירתו של אחד השותפים סכום כסף.
על בתי המשפט להעביר לציבור מסר ברור וחד משמעי, ולהרתיע באמצעות ענישה הולמת, בכדי לשרש את התופעה של שימוש באלימות ככלי לפתרון סכסוכים כספיים.
יחד עם זאת, ועל אף כל האמור לעיל, הענישה ככלל מלאכה אינדיבידואלית ויש לאזן את האינטרס הכללי עם נסיבות המקרה ונסיבותיו האישיות של כל נאשם באשר הוא. שותפיהם של הנאשמים הורשעו בעובדות כתב האישום המקורי, אף בעבירות של סחיטה בכוח ובאיומים, כאשר על ניסים לוי הוטל מאסר על תנאי וקנס ועל אוהד לסרי הוטלו 2 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס, כמו כן מקום שבו מוצג בפני
בית המשפט הסדר טיעון צריך הסדר זה להוות שיקול מרכזי בשיקוליו של בית המשפט הגוזר את העונש וככלל על בית המשפט לקיימו (ראו: ע"פ 1958/98 פלוני נ' מדינת ישראל , פ"ד נז (1) 577).
וכדברי השופטת א' חיות ב ע"פ 9600/04 - גדי משראקי נ' מדינת ישראל (לא פורסם):
"המקרים בהם יסטה בית המשפט מהסדר טיעון, על פי גישת האיזון שאומצה בעניין פלוני הנ"ל, הם אפוא המקרים החריגים ובית המשפט יעשה כן מקום ששוכנע כי נפל פגם משמעותי בשיקולי התביעה. לעומת זאת, העובדה לבדה שהעונש עליו הוסכם איננו העונש שראוי היה להטילו בנסיבות המקרה לפי השקפתו של בית המשפט, אין די בה כדי להביא לסטייה מן ההסדר".

לאחר ששמעתי טיעוני הצדדים, שקלתי נסיבותיהם האישיות וזקפתי לזכותם של הנאשמים את הודאתם, ראיתי לנכון לאמץ הסדר הטיעון אשר הגיעו אליו הצדדים.
שקלתי לקולא עובדת היות הנאשם 1 צעיר, העובד כיום לפרנסתו ועל פי תסקיר שירות המבחן נראה כי עלה על דרך המלך ונמצא הוא בעיצומו של הליך שיקום, על כן אתחשב בכך לעניין משך תקופת מאסרו לריצוי בעבודות שירות, אולם לא אוכל לקבל המלצת שירות המבחן להסתפק בהטלת צו של"צ, זאת לאור חלקו בביצוע העבירה, כאשר המלצתו של שירות המבחן הינה לעולם בגדר המלצה, שירות המבחן רואה לנגד עיניו את האינטרס הטמון בשיקומו של הנאשם, ובית המשפט לבדו הוא האמון על האיזון הנכון, בין הפן ההרתעתי והאינטרס הציבורי, ונסיבותיו האישיות של הנאשם, לרבות הפן השיקומי. כפי שקבע כב' השופט שמגר (כתוארו דאז) בע"פ 344/81 מ"י נ' סגל , פ"ד ל"ה (4) 313:
"שיקוליו של שירות המבחן למבוגרים אינם חופפים בהכרח את שיקוליו של בית המשפט, וזאת, אין היתר, מאחר שהוא אינו מופקד על הראייה הכוללת, הבוחנת גם את אלמנט ההרתעה הכללי ונתונים כיוצא באלה".

לאחר ששמעתי טיעוני הצדדים ושקלתי כאמור את הנסיבות האישיות, ואת חלקו של כל אחד מהנאשמים בביצוע העבירות, אני מטיל על הנאשמים עונש כדלהלן:

נאשם 1:
1. אני מטיל על הנאשם 1 מאסר בפועל של 3 חודשים אשר ירוצה בדרך של עבודות שירות במתנ"ס מרכזי בית שאן, תחילת ריצוי העונש בתאריך 26.04.10.
2. אני מטיל על הנאשם 1 מאסר על תנאי של 6 חודשים למשך 3 שנים, שלא יעבור על כל עבירת אלימות פיזית כלפי אדם.
3. אני דן את הנאשם לקנס בסך 2,000 ₪ או 30 ימי מאסר תמורתו. הקנס ישולם ב- 4 תשלומים חודשיים, תשלום ראשון בעוד חודש. לא ישולם תשלום אחד מבין התשלומים, יעמוד כל הקנס לפירעון מידי. במידה והופקדו כספים במסגרת תיק זה, יש לקזזם עם הקנס.

נאשם 2:
1. אני מטיל על הנאשם 2 מאסר בפועל של 6 חודשים אשר ירוצה בדרך של עבודות שירות בחברת קדישא עפולה, תחילת ריצוי העונש בתאריך 26.04.10.
2. אני מטיל על הנאשם 2 מאסר על תנאי של 6 חודשים למשך 3 שנים, שלא יעבור על כל עבירת אלימות פיזית כלפי אדם.
3. אני דן את הנאשם לקנס בסך 1,000 ₪ או 20 ימי מאסר תמורתו. הקנס ישולם ב- 2 תשלומים חודשיים, תשלום ראשון בעוד חודש. לא ישולם תשלום אחד מבין התשלומים, יעמוד כל הקנס לפירעון מידי. במידה והופקדו כספים במסגרת תיק זה, יש לקזזם עם הקנס.

זכות ערעור תוך 45 יום מהיום בבית משפט מחוזי בנצרת.
<#6#>

ניתנה והודעה היום ל' ניסן תש"ע, 14/04/2010 במעמד הנוכחים.
ג'ורג' אזולאי
, נשיא

הוקלד על ידי: מרטין פרץ
23
בית משפט השלום בנצרת
ת"פ 2218-07 מ.י. פרקליטות מחוז הצפון-פלילי
נ' פרטוש ואח'
14 אפריל 2010








פ בית משפט שלום 2218/07 מ.י. פרקליטות מחוז הצפון-פלילי נ' שרון פרטוש, יוסף לסרי (פורסם ב-ֽ 14/04/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים