Google

מדינת ישראל - איהאב אבו גזאלה חסאן, ראיד עסילה ג'מאל, מחמד עטאללה מוסא ואח'

פסקי דין על איהאב אבו גזאלה חסאן | פסקי דין על ראיד עסילה ג'מאל | פסקי דין על מחמד עטאללה מוסא ואח' |

6812-05/10 עמי     05/05/2010




עמי 6812-05/10 מדינת ישראל נ' איהאב אבו גזאלה חסאן, ראיד עסילה ג'מאל, מחמד עטאללה מוסא ואח'





העוררת:
מדינת ישראל

באמצעות משטרת ישראל
מפלג מת"מ ימ"ר

- נ ג ד -

המשיבים

העוררים שכנגד:
1. איהאב אבו גזאלה חסאן
, ת"ז 033251976
2. ראיד עסילה ג'מאל
, ת"ז 080815384
3. מחמד עטאללה מוסא, ת"ז 034058347
4. מחמוד ליבקיראת איברהים, ת"ז 081061392
5. פארס מזערו פחרי, ת"ז 025805417
6. סרור אחמד סרור, ת"ז 080634652
7. נידאל אעפנה מחמד, ת"ז 080764749
<#2#>
נוכחים: בשם המבקשת: רפ"ק אשר ליזמי

המשיב 1 ובא-כוחו עו"ד אדלבי
, סנגוריה ציבורית
המשיב 2 ובא-כוחו עו"ד סוועד

המשיב 3 ובא-כוחו עו"ד עוואוודה, סנגוריה ציבורית
המשיב 4 ובא-כוחו עו"ד מוסטפא יחיא, סניגוריה ציבורית
המשיב 5 ובא-כוחו עו"ד ראשד זועבי, סנגוריה ציבורית
המשיב 6 ובא-כוחו עו"ד סאלח איוב
המשיב 7 ובא-כוחו עו"ד אנדרה רוזנטל
מתורגמן בית המשפט לערבית מר אליאס
החלטה

עררים על החלטת בית משפט קמא (כב' השופטת מ' אביב), לעצור את משיבים 1-3, 5-7, למספר ימים ולשחרר את משיב 4. המשיבים שלגביהם ניתנה הארכת מעצר הגישו גם ערר משלהם ובו הם מבקשים לבטל את ההארכה. העבירה שבגינה נערכה החקירה המשטרתית ובגינה ניתן המעצר, היא עבירה על חוק יישום הביניים בדבר הגדה המערבית ורצועת עזה (הגבלת פעילות), התשנ"ה-1994 (להלן – חוק היישום) ושני הצדדים הסכימו, כי בשלב זה ככל הנראה ניתנו אך החלטות מעטות לגבי חוק זה. בית המשפט קמא בחן ביסודיות את הראיות ולאורן הבחין בין המשיבים בקובעו כי לגבי המשיבים שמעצרם הוארך חומר הראיות מבסס חשד סביר, אם כי חלש יותר לגבי משיב 6, ולגבי יתר המשיבים חומר הראיות מבוסס.

אכן, החקירה בשלביה הראשוניים ותחילתה בחקירה סמויה שהתקיימה לפני המעצר. הסנגורים טוענים, כי פער הזמן בין מועד תחילת החקירה ועד למעצר מלמד על חוסר מסוכנות של המשיבים ומשמיט את עילת המסוכנות.

ב"כ המשטרה טען כי מועד המעצר תאם את האפשרויות הביצועיות. מכל מקום, נטען כי קיימת עילת שיבוש מהלכי חקירה אם ישוחררו המשיבים ועילה זו היא ברורה על פני החומר שהוצג לי. אין ספק כי מדובר בחקירה מסועפת ומורכבת אשר קשה לגביה להשיג במהרה תוצאות ועל כן אין לבוא לגוף החוקר בטענה לגבי מהלכיו עד כה. הרצון לבצע את החקירה בתנאי מעצר הוא מוצדק במקרה זה.

מקובל עלי שעל פני הדברים אין מדובר בעבירות ביטחוניות מהמדרגה הראשונה ואולם, כל עוד החוק עומד בעינו והמחוקק ראה בו צורך, אין להתפלא על הגוף החוקר שהוא מבצע את תפקידו ופועל לבירור השאלה מי הם העוברים על החוק.

ב"כ המשטרה טען, כי הזמן שנקבע עד לתום המעצר בהחלטת בית המשפט קמא הוא קצר וכי מראש ברור, שלא יעלה ביד המשטרה לסיים את החקירה בזמן זה. במצב דברים זה לדבריו, אם ישוב לבית משפט כדי לקבל הארכת מעצר, תועלה כנגדו הטענה שהיה עליו לסיים את החקירה בזמן שהוקצב.

הסנגורים מנגד טענו, כי אין מקום להורות על תקופת מעצר ארוכה ויש לאפשר ביקורת בית משפט על הרצון להאריך את המעצר.

אני סבורה שלא נפל פגם בשיקולי בית המשפט קמא לגבי משך המעצר, לרבות לגבי הקביעה שאין להורות על המשך מעצרו של משיב 4. בית המשפט בחן בעניין זה את חומר הראיות ומצא, בצדק, שהחומר אינו מבסס חשד של ממש כנגד משיב 4, וגם אם ניתן לפרש אחרת את החומר שהוצג, אין די בפרשנות אפשרית כדי לבסס המשך מעצר.

אשר ליתר המשיבים, מקובל עלי כי החקירה אינה פשוטה ואין בידי לקבוע כי ניתן לסיימה עד למועד סיום המעצר, כפי שנקבע. ואולם מקובל עלי שיש ביד המשטרה לשכנע במקרה המתאים את בית המשפט כי יש להאריך את המעצר גם אם אין התקדמות ממשית בחקירה תוך שתוסבר סיבת הדבר.

ב"כ המשיב 7 טען, כי הוראת סעיף 7 לחוק היישום אינה עומדת בפסקת ההגבלה ודינה להתבטל, מאחר שהיא למעשה קובעת איסור על נטילת חלק בגוף מודיעין הנוגע לערבים בלבד. אני סבורה שטענה זו מן הראוי שתתברר בעת שיוגש כתב אישום לעניין העבירה על סעיף זה ולא במסגרת הליך המעצר. לשיטתי, כל עוד החוק קיים על ספר החוקים, שומה על הגוף החוקר לבצע את תפקידו בהקשרו של החוק ואין מקום לתקוף את החקירה, ולמעשה את החוק, תקיפה עקיפה במסגרת המעצר המבוצע לצורך חקירה.
לאור האמור, העררים כולם יידחו.

<#8#>

ניתנה והודעה היום כ"א אייר תש"ע, 05/05/2010 במעמד הנוכחים.
מרים מזרחי
, שופטת

הוקלד על ידי: נעמי ביטון
1
בית המשפט המחוזי ירושלים
לפני: כב' השופטת מרים מזרחי
עמ"י 6812-05-10
05 מאי 2010








עמי בית משפט מחוזי 6812-05/10 מדינת ישראל נ' איהאב אבו גזאלה חסאן, ראיד עסילה ג'מאל, מחמד עטאללה מוסא ואח' (פורסם ב-ֽ 05/05/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים