Google

נביל ואכים, מירי ואכים ג'דעון - מנהל מס שבח חיפה

פסקי דין על נביל ואכים | פסקי דין על מירי ואכים ג'דעון | פסקי דין על מנהל מס שבח חיפה

4199-09/09 וע     03/06/2010




וע 4199-09/09 נביל ואכים, מירי ואכים ג'דעון נ' מנהל מס שבח חיפה








בית המשפט המחוזי בחיפה



03 יוני 2010

ו"ע 4199-09-09 ואכים ואח' נ' מנהל מס שבח חיפה




בפני
כב' השופט מ. סלוצקי
- נשיא בדימוס
ג. יחזקאלי-גולן - רו"ח
ש.

פסטנברג - רו"ח



עוררים
1
.
נביל ואכים

2
.
מירי ואכים ג'דעון


נגד

משיב

מנהל מס שבח חיפה


פסק דין


1.
בפני
נו ערר על החלטת המשיב בהשגה שהגישו העוררים.

הפרטים יתבררו בהמשך.


העובדות הן הבאות:

העוררים הם זוג שנשוי שנשא זה לזו ב-25.5.2003. לא נערך ביניהם הסכם ממון.

העורר רכש ב-5.2.2001, לפני נישואיו, דירה בת 2 חדרים. מטבח ושירותים בקומה השישית של בניין ברחוב האורן 35 בחיפה, תת חלקה 32 בחלקה 319 גוש 11192 (להלן:הדירה הנ"ל) (ראה נספח ב' לתצהירו של העורר – ת/1)
העוררים ושני ילדיהם מתגוררים בדירה הנ"ל.

ב-15.1.2009 רכשו העוררים בחלקים שווים דירת מגורים בת ארבעה וחצי חדרים ברחוב החשמונאים 36 חיפה תת חלקה 1 בחלקה 66 גוש 10926 (להלן:הדירה הנוספת)

העוררים ביקשו לחשב את מס הרכישה בגין חלקה של העוררת ברכישת הדירה הנוספת כדירת מגורים יחידה מאחר ואין בבעלותה דירת מגורים אחרת ומשנדחתה בקשתה הוגשה השגה שנדחתה.

הטעם לדחיית ההשגה כפי שנכתב בהחלטה הוא "היות ואין הסכם ממון בין הצדדים" (נספח ז' לכתב הערר). בתצהיר מ/1 הוסיפה עדה מטעם המשיב את הטעם של "היעדר ראיות על הפרדת רכוש".

על החלטה זו נסב הערר שבפני
נו.

2.
המשיב שם את העוררים במס רכישה על פי שיעורי המס הרגיל החל על רוכש דירה רגילה. טענת העוררים היא שיש לשום את חלקה של העוררת בקניית הדירה הנוספת על פי שיעור המס המופחת החל על רוכש "דירה יחידה". המשיב כאמור, דחה טענה זו וחייב את העוררת במס רכישה על פי שיעורי המס הרגילים. השגת העוררים על חיובה של העוררת במס רכישה לפי שיעור המס הרגיל, נדחתה, ובשאלה זו נסב הערר שבפני
נו.


טענת העוררים היא כי על העוררת חל מס רכישה מופחת כי הדירה שנרכשה היא "דירתה היחידה" שנרכשה על ידי העוררים ואין לה כל זכות בדירה הנ"ל שרכש בעלה לפני הנישואין.

3.
מס רכישה מוטל על מי שרוכש זכות מקרקעין כפי שנקבע בסעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח רכישה ומכירה) תשכ"ג – 1963 (להלן: "החוק הנ"ל"). בסעיפי המשנה של סעיף 9 נקבעים שיעורי המס משווי הרכישה. בסעיף זה נקבע שיעור מס מופחת ברכישת דירת מגורים שהיא "דירתו היחידה" של הרוכש.


אין חולק כי העוררים רכשו ביחד את הדירה הנוספת ושיעור המס המופחת מתבקש רק לגבי רכישת חלקה של העוררת. הפחתה זו מותנית בכך שהדירה שנרכשה היא דירתה היחידה של העוררת.


נטען כי הדירה הנוספת של העוררת היא הדירה אותה רכש בעלה לפני נישואיהם המשמשת כמדור למשפחתם.

4.
כדי לבחון אם זו "דירתה היחידה" של העוררת, מוכרחים אנו, כפי שנפסק בע"א 3185/03 מנהל מס שבח מרכז נ' פלם פ"ד נ"ט (1) עמ' 123 בעמ' 130

"מוכרחים אנו לבחון את כלל דירותיו ואת כלל רכישותיו של מר פלם עצמו, מוכרחים אנו לבחון אם רכש דירה קודמת, אם קיבל דירה קודמת בירושה, במתנה או בכל דרך אחרת, אין לדעת אם הרכישה היא רכישת "דירה יחידה" אם אין בוחנים אם היו רכישות אחרות אם לא ואם יש לנישום דירות אחרות, אם לאו..."

(מר פלם בפסק הדין שרכש דירה עם אשתו שהייתה בעלת דירה שנרכשה לפני הנישואין, טען לשומת מס רכישה החל ברכישת "דירה יחידה")

כן נפסק כי אם "מוכרחים אנו לבחון אם יש למר פלם זכויות בדירה הראשונה לצורך שיעור המס המופחת. זכויות אלה יכול מר פלם לקבל בדרכים שונות, הוא יכול להיות בעל זכויות קניין ממש בדירה הזו מכוח הסכם ממון או הסכם אחר, או כל דרך אחרת..."


אם יש לעוררת זכויות בדירה הנ"ל אין היא עוד בגדר רוכשת "דירה יחידה".

5.
אין מחלוקת כי הקניין שבדין בדירה הנ"ל הוא בידי הבעל- העורר- הרשום בלבד. אין גם מחלוקת כי המשפחה מאז נישואי הזוג, מתגוררת בדירה הנ"ל שמהווה את התא המשפחתי ולא בדירה הנוספת.


השאלה היא מהו הסיווג המשפטי במקרה כזה של זכויות העוררת, שאינה הבעל הרשום, על פי הלכת שיתוף הנכסים. בע"א 253/65 זהבה בריקר נ' ישראל בריקר פ"ד כ' (1) עמ' 589 בעמ' 597, נפסק כי העובדה שהנכס רשום על שם אחד מבני הזוג "עשויה לשמש הוכחה לכאורה מכוח דיני הקניין, שהנכס הזה שייך לו בלבד. ואף על פי כן, אפשר שהעובדות יצביעו על כוונת הצדדים שגם לבן הזוג האחר יהיה אינטרס קנייני בנכס ההוא ואז יהיה מן הדין להכיר באותו קניין שביושר ולתת לו תוקף".

הזכות שבידי בן הזוג לפי הלכת שיתוף הפעילה היא זכות שביושר בנכס שבבעלותו החוקית של בן הזוג האחר והיא קיימת ופועלת כלפי כולי עלמא. (ראה ע"א 446/69 יובל לוי כנאמן של נכסי בצלאל גולדברג נ' שושנה גולדברג, פ"ד כ"ד (1) עמ' 813 בעמ' 820).

מגורי המשפחה משך שנים בדירה הנ"ל, אורח חייהם והתנהגותם, מקנה לעוררת זכות שביושר בדירה הנ"ל.(ראה ע"א 388/76 הניה כבשני נ' מנהל מס שבח פ"ד ל"א (3) עמ' 251).

מסקנתנו היא שלעוררת זכויות שביושר בדירה הנ"ל ואין לראותה בגדר רוכשת "דירה יחידה" ואין היא זכאית לשיעור מס הרכישה המופחת.

6.
אנו מחליטים לדחות את הערר ומחייבים את העוררים לשלם למשיב את הוצאות הערר ושכר טרחת עו"ד בסך 5,000 ₪ בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום מתן

פסק דין
זה ועד התשלום בפועל.

ניתן היום,
כ"א סיון תש"ע, 03 יוני 2010, בהעדר הצדדים.

מ. סלוצקי
– נשיא בדימוס
יו"ר הוועדה

יחזקאלי-גולן גלית רו"ח
חברת הוועדה

שמעון פסטנברג- רו"ח
חבר הוועדה
שרון אלעזר







וע ועדת ערר מס שבח 4199-09/09 נביל ואכים, מירי ואכים ג'דעון נ' מנהל מס שבח חיפה (פורסם ב-ֽ 03/06/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים