Google

מדינת ישראל - ג'קי (בן דוד) דהן ,דוד (בן ג'קי) דהן ,ליאור (בן יוסף) אוחיון ,חנניה (בן שמעון) דהן

פסקי דין על ג'קי (בן דוד) דהן | פסקי דין על דוד (בן ג'קי) דהן | פסקי דין על ליאור (בן יוסף) אוחיון | פסקי דין על חנניה (בן שמעון) דהן |

147/03 פ     17/03/2004




פ 147/03 מדינת ישראל נ' ג'קי (בן דוד) דהן ,דוד (בן ג'קי) דהן ,ליאור (בן יוסף) אוחיון ,חנניה (בן שמעון) דהן




28
בתי המשפט

תיק פלילי 147/03
גזר - דין
בבית המשפט המחוזי בחיפה
17/03/2004
תאריך:
כבוד סגן הנשיא גדעון גינת

בפני
:
המאשימה
מדינת ישראל
- נ ג ד -
1. ג'קי (בן דוד) דהן
(ת"ז 67350777)
2. דוד (בן ג'קי) דהן
(ת"ז 031763133)
3. ליאור (בן יוסף) אוחיון
(ת"ז 034371435)
4. חנניה (בן שמעון) דהן
(ת"ז 054295738)

הנאשמים
ב"כ המאשימה: עו"ד עמית פרלה
, עוזר לפמ"ח
ב"כ הנאשמים: עו"ד משה גלעד
(עכו)

גזר דין

1. במסגרת הסדר טיעון חלקי אליו הגיעו בעלי הדין, הודו הנאשמים בכל עובדות כתב אישום מתוקן 2 שהוגש ביום 7.1.04. בהסתמך על ההודאה הורשעו הנאשמים כאמור בהכרעת הדין, דהיינו:

"בהסתמך על הודאת הנאשמים בכל עובדות כתב האישום מתוקן מס' 2 (שהוגש היום), אני מרשיע אותם בגינן בהתאם להוראות החיקוק שבפרק ב' לכל אחד מהאישומים, דהיינו:
"הנאשם 1 מורשע, בקשר לאישומים 1,2,5,6,7,9,10 בעבירות הבאות:
סחר בסם מסוכן, עבירה לפי סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) תשל"ג - 1973; החזקה ושימוש, עבירה לפי סעיף 7(א)(ג) סיפא לפקודת הסמים המסוכנים הנ"ל;
"הנאשם 2 מורשע, בקשר לאישומים 3,4 בעבירות הבאות:
סחר בסם מסוכן, עבירה לפי סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) תשל"ג - 1973; החזקה ושימוש, עבירה לפי סעיף 7(א)(ג) סיפא לפקודת הסמים המסוכנים הנ"ל;
"הנאשם 3 מורשע, בקשר לאישומים 1,2,8 בעבירות הבאות:
סחר בסם מסוכן, עבירה לפי סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) תשל"ג - 1973; נהיגה בלי רשיון נהיגה, עבירה לפי סעיף 10 יחד עם סעיף 62 לפקודת התעבורה; הפרת הוראה חוקית, עבירה לפי סעיף 287 (א) לחוק העונשין תשל"ז - 1977; החזקה ושימוש, עבירה לפי סעיף 7(א)(ג) סיפא לפקודת הסמים המסוכנים הנ"ל;
"הנאשם 4 מורשע, בקשר לאישומים 3,4,5,6,9,10 בעבירות הבאות:
סחר בסם מסוכן, עבירה לפי סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) תשל"ג - 1973; נהיגה בלי רשיון נהיגה, עבירה לפי סעיף 10 יחד עם סעיף 62 לפקודת התעבורה; התחזות כאדם אחר, עבירה לפי סעיף 441 רישא לחוק העונשין הנ"ל; הפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו, עבירה לפי סעיף 275 לחוק העונשין הנ"ל,; החזקה ושימוש, עבירה לפי סעיף 7(א)(ג) סיפא לפקודת הסמים מסוכנים הנ"ל."

2. בחלק הכללי של כתב האישום מדובר על כך שהנאשמים 1 ו-2 מוכרים סמים מסוכנים על פי הזמנות טלפוניות המתקבלות על ידיהם, כאשר מפיצי הסם המסוכן בפועל הם הנאשמים 3 ו-4. עם זאת, ב"כ המלומד של המאשימה מסכים, שספציפית מתייחס כתב האישום להפצה לשני סוכנים משטרתיים סמויים של הירואין וקוקאין ב-2 עד 4 עיסקאות. רוב העיסקאות היו סביב 30 גרם, כאשר מדובר במאות מנות של סם מסוכן. נאשמים 2 ו-3 עברו שתי עבירות של סחר בסם דהיינו שתי עיסקאות, והנאשמים 1 ו-4 עברו 4 עבירות של סחר כל אחד. לשון אחר: בעוד החלק הכללי מתאר פעילות רחבת היקף של הפצת סם מסוכן בדרך מתוחכמת ותוך שימוש במפיצים, הרי האישומים הספציפיים מצומצמים הרבה יותר ומתבססים על רכישות סם, שנעשו על ידי סוכנים משטרתיים סמויים.

כל הנאשמים הם בעלי עבר פלילי לא מבוטל. אין מחלוקת בדבר שיתוף הפעולה ביניהם בביצוע העבירות הנדונות וכן אין מחלוקת בכך שרובם ככולם, בדרגה זו או אחרת, גם משתמשים בסם מסוכן. מעמדם של הנאשמים 1 ו-2 בכיר מזה של האחרים, שכן הם היו אלה מהם הזמין הסוכן המשטרתי את הסם. הם אלה ששלחו את הנאשמים 3 ו-4 להפצתו.

3. לפי הצעת הסניגורים המלומדים, קיבלתי לגבי כל הנאשמים תסקירי מפורטים של שירות המבחן למבוגרים מחוז חיפה והצפון.

4. נאשם 1:
יליד 1952. אב ל-5 ילדים. למד רק 8 שנים בבתי ספר בחיפה. שוחרר משירות בצה"ל בשל נסיבות משפחתיות. עד לפני כ-8 שנים השתתף בעסק משפחתי של יצור בגדים, שקרס בעקבות שריפה ב-1996. בשנים 1999-2000 נורו נאשם 1 ואחד מבניו (בנפרד) כנראה בעקבות סכסוכים בעולם התחתון. לדברי הנאשם 1 טיפול רפואי שקיבל בעקבות פציעותיו הביא לכך שהחל משתמש בסמים מסוכנים. עמדתו, כפי שבאה לידי ביטוי בתסקיר שירות המבחן, היא שהעבירות בוצעו על רקע התמכרותו לסמים.

קצינת המבחן למבוגרים התרשמה שהנאשם 1 הוא בעל אישיות חלשה, מתמכרת ותלותיות, אשר השתמש בבנו, הנאשם 2, לצורך קידום עסקיו. הכותבת סבורה שאחרי שהנאשם 1 לא הצליח בתחום האופנה, עבר לעסוק בתחום הסמים. אלמלא היה נתפס, היא כותבת, לא היה עושה כל מאמץ להגיע לטיפול גמילה ולהפסקת הפעילות הפלילית. חרף זאת, ממליץ שירות המבחן לאפשר לנאשם 1 טיפול גמילה מסמים בין כותלי בית הסוהר.
5. נאשם 2:
יליד 1974, ובנו של הנאשם 1. בשנים האחרונות חי עם בת זוג שאף התייצבה ביום 22.02.2004 בבית המשפט, ביקשה לרחם על הנאשם 2 ולאפשר לשניהם להתחתן. למד 11 שנים, לרבות בבית ספר מקצועי בתחום האופנה. לא שירת בצה"ל. עבד גם כן במפעל האופנה המשפחתי ולאחר מכן בבית אופנה אחר. שירות המבחן למבוגרים התרשם שמדובר באדם אינטנליגנטי ומחושב. עוד התרשמה קצינת המבחן שמדובר במי שניהל אורח חיים עברייני מתוך מודעות ובחירה. נאשם זה אמר שאינו משתמש בסמים כלל.

6. נאשם 3:
בן 27. כבר בגיל 15 הטיל עליו בית המשפט לנוער צו מבחן ותנאי מגורים במעון סגור. לא גוייס לצבא בשל מעורבותו בפלילים. עבד בעבר בנגריה, במאפיה ובבניין קירות גבס. משתמש בסמים, מסוגים שונים, מאז גיל 16. בשנתיים האחרונות מכור לסמים קשים. שוהה כיום בבית סוהר בשל גזר דין שניתן בתיק אחר. קצינת המבחן למבוגרים מתקשה להעריך את מידת הכנות בהצהרתו של נאשם 3 שהוא מבקש להיגמל מסמים. היא נמנעה מכל המלצה טיפולית לגביו.

7. נאשם 4:
רווק בןו
46. מעורב, בדרגה זו או אחרת בפעילות עבריינית החל מגיל 10. למד רק מספר שנים מועט בבתי ספר, ובעל ידע דל בקריאה וכתיבה. משתמש בהירואין מגיל 20. הטענה היא כי העבירות מבוצעות על ידיו, על רקע ההתמכרות לסמים וכדי שיוכל לרכוש סמים נוספים. נסיון גמילה משמעותי שנעשה על ידיו בבית הסוהר "חרמון", בו שהה 7 חודשים באגף נקי מסמים, נכשל. עשה נסיון ממשי, כ-4 חודשים לפני המעצר בתיק הנוכחי, לקבלת טיפול פרטי לנפגעי סמים, אך זה הופסק לאחר שבועות אחדים בשל קשיי מימון. קצינת המבחן למבוגרים סבורה שמדובר במי שרוב שנותיו עברו עליו בכניסה לבתי סוהר וביציאת מהם. קצינת המבחן ממליצה, לאחר התלבטות, לאפשר שוב לנאשם 4, טיפול גמילה מסמים במסגרת בית הסוהר.

8. עבר פלילי:
פרט לנאשם 2, לכל הנאשמים יש עבר פלילי גם בעבירות סמים. כולם הורשעו במספר תיקים רב, הנע בין 10 תיקים לנאשם 2 ל-85 תיקים לנאשם 4. לגבי נאשם אחרון זה תלויים ועומדים גם 2 מאסרים על תנאי ברי הפעלה במקרה הנוכחי, של 6 ו-12 חודשים. לכל יתר הנאשמים אין עונש מותנה בר הפעלה במקרה הנוכחי. בגזרי דין שנתנו בעבר בעניינו של הנאשם 4, ראו למשל ת.פ שלום ת"א 9377/98, בא לידי ביטוי נסיון להקל עמו מתוך תקווה, שטיפול גמילה מסמים מסוכנים יעלה יפה. גם היום עניין זה הוא בגדר תקווה בלבד.

הנאשם 1 ריצה בעבר מאסר של 6 חודשים. סניגורו אומר שניתן לראות תקופות משמעותיות ללא הרשעה לגבי נאשם זה. עמדתו היא, שיש לראות את מעשיו על רקע ההתמכרות לסמים.

הנאשם 2 ריצה בעבר 4 חודשי מאסר בעבודות שירות, ובעברו עבירות אלימות ורכוש.

לגבי נאשם 3 רשומות שורה ארוכה של עבירות פליליות בתחום הסמים והרכוש. ב-26.10.2003 הוטלו עליו 12 חודשי מאסר בפועל (אחרי הפעלת עונש מותנה), לאחר הרשעה במספר תיקים.

9. ב"כ המלומד של המאשימה ביקש להחמיר עם הנאשמים. הוא הצביע על העבר הפלילי המכביד של כולם ועל כך שההתנהגות העבריינית העולה מכתב האישום מצביעה על פעילות במחשבה תחילה שסכנתה לציבור גדולה. ברור שהפצה מסיבית של מנות סם לציבור כרוכה בנזק עצום, שמן הראוי למנוע בענישה מכאיבה. מנגד, הדגיש הסניגור המלומד את העובדה שההליך הנוכחי הסתיים בהודאה של כל הנאשמים, בכך לא רק שחסכו הנאשמים זמן שיפוטי, אלא שגם וויתרו על זכותם לחקור בבית המשפט את הסוכנים המשטרתיים שרכשו מהם את מנות הסם. זאת ועוד: יש בהודאת הנאשמים, לדברי הסניגור, גם כדי להצביע על הכנות בחרטה וברצון לגמילה מסם שהביעו.

10. נתתי דעתי על הטענות המפורטות שהובאו בפני
י על ידי המאשימה ועל ידי הסניגורים, לרבות התיעוד הכתוב והאסמכתאות שהוגשו.

בסופו של יום החלטתי להסתפק בענישה מתונה, הן בשים לב לכך שלא היה צורך בשמיעת ראיות בתיק הנוכחי, וכן כדי לתת לכל אחד מהנאשמים הזדמנות נוספת לניצול תקופת המאסר גם לצורך שיקום. אני מסכים שהענישה צריכה לשקף את החומרה היתרה של פעילות הנאשמים 1 ו-2. עם זאת, לקחתי בחשבון לטובת הנאשם 2 את גילו הצעיר יחסית.

11. בשים לב לשיקולים דלעיל, אני מחליט איפוא כדלקמן:

א. להטיל על הנאשם 1, ג'קי דהן, עונש של 6 (שש) שנות מאסר, מהן 44 חדשים שנים לריצוי בפועל, והיתרה 28 (עשרים ושמונה) חדשים על תנאי למשך 3 שנים, והתנאי הוא שלא יעבור עבירה כמוגדר בסעיפים 7(א)(ג) רישא, 13, 14, 19א לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973 (לא כולל החזקה ושימוש בסם לצריכה עצמית בלבד);

ב. להטיל על הנאשם 2, דוד דהן, עונש של 5 שנות מאסר, מהן 3 שנים לריצוי בפועל, והיתרה (2 שנים) על תנאי למשך 3 שנים, והתנאי הוא שלא יעבור עבירה כמוגדר בסעיפים 7(א)(ג) רישא, 13, 14, 19א לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973 (לא כולל החזקה ושימוש בסם לצריכה עצמית בלבד);

ג. להטיל על הנאשם 3, ליאור אוחיון, עונש של 5 שנות מאסר, מהן 3 שנים לריצוי בפועל, והיתרה (2 שנים) על תנאי למשך 3 שנים, והתנאי הוא שלא יעבור עבירה כמוגדר בסעיפים 7(א)(ג) רישא, 13, 14, 19א לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973 (לא כולל החזקה ושימוש בסם לצריכה עצמית בלבד); בשים לב לכך שבתקופה שבה היה הנאשם 3 במעצר במסגרת ההליכים כאן, נגזר דינו בתיק אחר, אני קובע ש-7 (שבעה) חודשים מתוך תקופה זו ירצה הנאשם באופן חופף לתקופת המאסר שנקבעה כאן, ויתרת התקופה ירצה הנאשם 3 באופן מצטבר.

ד. להטיל על הנאשם 4, חנניה דהן, עונש של 5 שנות מאסר, מהן 3 שנים לריצוי בפועל, והיתרה (2 שנים) על תנאי למשך 3 שנים, והתנאי הוא שלא יעבור עבירה כמוגדר בסעיפים 7(א)(ג) רישא, 13, 14, 19א לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973 (לא כולל החזקה ושימוש בסם לצריכה עצמית בלבד). אני מפעיל בזאת את המאסרים המותנים שנקבעו לגבי הנאשם 4 בת.פ שלום חיפה 3448/02, ובת.פ שלום ת"א 9377/98 באופן שאת מחצית התקופה שנקבעה בעונשים המותנים הנ"ל ירצה הנאשם 4 באופן חופף, ואת מחצית התקופה הנוספת שנקבעה כנ"ל, ירצה הנאשם 4 באופן מצטבר לתקופת המאסר שנקבעה כאן, דהיינו, לתקופת המאסר בפועל יווספו באופן מצטבר 9 (תשעה) חודשי מאסר.

ה. מתקופות המאסר בפועל שנקבעו לכל הנאשמים, למעט הנאשם מס' 3, כאמור לעיל, ינוכו ימי המעצר של כל אחד מהם בתיק הנוכחי מיום 12/2/03 ועד היום.

לגבי הנאשם מס' 3 - ינוכו מתקופת המאסר בפועל שנקבעה לגביו כאן, ימי מעצרו בתיק הנוכחי מיום 12/2/03 ועד יום 26/10/03 (ותקופה זו בלבד).

12. אני קובע כי הנאשמים הינם סוחרי סמים, ואני מורה על חילוט כל סכומי הכסף שנתפסו אצל הנאשמים בעת מעצרם, כמפורט בבקשה לחילוט רכוש שבכתב האישום, כאשר החילוט הוא לטובת הקרן לטיפול בנכסים שחולטו על פי סעיף 36ח לפקודת הסמים המסוכנים הנ"ל. פרקליטות מחוז חיפה תדווח על החילוט לאפוטרופוס הכללי.

13. אני פוסל את כל אחד מהנאשמים מלקבל או מלהחזיק רשיון נהיגה ברכב מנועי, לפי סעיף 37א לפקודת הסמים המסוכנים הנ"ל, למשך 3 שנים, שתיכנס לתוקפה לגבי כל אחד מהנאשמים, ביום גמר ריצוי עונש המאסר.

14. הודע לכל אחד מהנאשמים על זכותו לערער על פסק הדין בתוך 45 ימים בבית המשפט העליון בירושלים.

15. המזכירות תמציא לשב"ס העתק מלא של כל תסקירי שרות המבחן למבוגרים שהוגשו בתיק זה.

ניתן היום כ"ד באדר, תשס"ד (17 במרץ 2004) במעמד ב"כ המאשימה עו"ד עמית פרלה
, עו"ד משה גלעד
ב"כ הנאשמים והנאשמים בעצמם .
(כל אחד מהנוכחים קיבל העתק גזר הדין במעמד השימוע).

סגן נשיא

אלה ר.ל.








פ בית משפט מחוזי 147/03 מדינת ישראל נ' ג'קי (בן דוד) דהן ,דוד (בן ג'קי) דהן ,ליאור (בן יוסף) אוחיון ,חנניה (בן שמעון) דהן (פורסם ב-ֽ 17/03/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים