Google

עזבון המנוח דוד סלומון - בטוח לאומי-סניף באר שבע

פסקי דין על עזבון המנוח דוד סלומון | פסקי דין על בטוח לאומי-סניף באר שבע

3040/07 בל     16/08/2010




בל 3040/07 עזבון המנוח דוד סלומון נ' בטוח לאומי-סניף באר שבע








בית דין אזורי לעבודה בבאר שבע



ב"ל 3040-07 עזבון המנוח דוד נ' בטוח לאומי-סניף באר שבע






בפני

כב' השופט
משה טוינה


תובע

עזבון המנוח דוד סלומון


נגד


נתבע

בטוח לאומי-סניף באר שבע







פסק דין


1.
התביעה נשוא

פסק דין
זה עניינה החלטת הנתבע מתאריך 21.11.06 שבה נדרש המנוח דודי סלומון ז"ל להשיב את כספי ההלוואות אשר הוענקו לו מכח הסכם הניידות; הלוואה עומדת, הלוואה מקרן הלוואות והלוואה לרכישת אביזרים מיוחדים.

2.
אפתח בעובדות הרלוונטיות ל

פסק דין
זה. העובדות הן כדלקמן;

א.
המנוח, מר דוד סלומון, סבל ממחלת סוכרת. למרבה הצער, מר סלומון לקה באירועים מוחיים ועבר ניתוח לקטיעת רגליו.

ב.
בתאריך 19.6.05 הגיש המנוח מר סלומון תביעה להטבות על פי הסכם הניידות, אשר במסגרתו ביקש לאשר בנו מר רונן סלומון ואת כלתו , הגברת ליטל סלומון כמורשי נהיגה מטעמו.


מר סלומון הצהיר שבבנו ובכלתו מתקיימים התנאים להגדרתם כ"מורשי נהיגה" כמשמעות המונח בהסכם הניידות, בהיותם קרובי משפחה אשר מתגוררים עימו "בקביעות באותו בניין או במרחק שאינו עולה על 500 מטר בקו אווירי".


גם בני הזוג רונן וליטל סלומון חתמו על הצהרה לפיה הם עונים על התנאים להכרה כקרובי משפחה מורשי נהיגה. (נ/1, עמוד 4)

ג.
מר סלומון דוד חתם על כתב התחייבות שבו התחייב להודיע למוסד לביטוח לאומי על כל שינוי שעשוי להשפיע על זכאותו להטבות על פי ההסכם.


סעיף 10 לכתב ההתחייבות החתום בידי מר דוד סלומון ז"ל, מפרט את האירועים שבהם חלה עליו חובת דיווח למחלקת ניידות במוסד לביטוח לאומי באופן מיידי ובכתב.

בין אלו ניתן למנות שינוי במקום המגורים של מר סלומון או של מורשה הנהיגה (סע' 10ז) ואשפוז בבית חולים או במוסד או מאסר (סע' 10ח').


ד.
גם בני הזוג סלומון חתמו על הצהרה בזה הנוסח;

"הנני גר בקביעות באותו בניין בו מתגורר המוגבל בניידות או בטווח של עד 500
מטר מביתו, או בבניינים הקרובים ביותר זה לזה בתחום אותו ישוב. לפיכך ולאור האמור לעיל, הנני מתחייב בזה כדלקמן;
1...
2.
להודיע למחלקת ניידות אם ארע אחד מן המקרים המפורטים בחלק א' לעיל, סעיף 10 א, ז, ח, ט, וכן אם אינני "קרוב משפחה" ומוניתי כ"מורשה נהיגה" - להודיע למחלקת ניידות על כל שינוי בתנאי העסקתי.
3.
ידוע לי כי במידה ואפר התחייבות כלשהי מהתחייבויותיי בכתב התחייבות זה, יהא המוסד רשאי לבטל את האישור שניתן לי לנהוג ברכב."

ה.
המנוח המציא אישר מטעם שיאון משרד למדידות כי המרחב בין כתובתו של הבן רונן ובין ביתו ברח' אריה באשקלון נמוך מ-500 מטר (נ/4)

ו.
על יסוד התחייבויותיהם של מר דוד סלומון ז"ל, בנו וכלתו, הוצא למר סלומון ז"ל אישור על הלוואה (נ/5). מר סלומון ז"ל מימש את ההלוואה עומדת בתאריך 11.12.05 (נ/8).

ז.
במהלך החודשים ינואר עד מרץ 2006, שולמו לידי מר סלומון ז"ל הזכויות לפי הסכם הניידות.


על כך נחקר בנו של המנוח והשיב כדלקמן;

"ש.
אתה יכול לאשר שאת הכספים קיבלתם בהתאם לתאריכים פה

ב-18 לינואר קיבלת השלמה מקרן ההלוואות של 3,000 ₪.
ת.
זה על המעלית , על האביזרים.
ש.
על האביזרים קיבלת ב-19 לפברואר וב-12 ליוני.
ת.
לא זוכר את התאריך."
ראה;
עמוד 9 לפרוטוקול הדיון מתאריך 27.10.09, בשורות 5-11

ז.
לפני מימוש ההלוואות, כבר בתאריך 4.12.05, אושפז המנוח מר דודי סלומון ז"ל בבית אחוזת הורים באשקלון.

ח.
המרחק בין אחוזת הורים לבין בית מגוריו של מר רונן סלומון עולה על 500 מטר. זאת אישר מר סלומון בעדותו ולפיה;

"בלי לבדוק אני אומר שיש יותר מ-500 מטר."


ראה;

עמוד 10 לפרוטוקול הדיון מתאריך 27.10.09, בשורה 3

ט.
מר סלומון ז"ל ובנו לא
הודיעו למוסד לביטוח לאומי על שינוי מקום מגוריו של מר סלומון ז"ל. רק ב-19.3.06 ולאחר קבלת הרכב באמצעות מימוש ההלוואות, נמסרה לנתבע הודעה על מעברו של מר סלומון המנוח לבית אבות "אחוזת הורים" .

יא.
מר סלומון ז"ל הלך לעולמו בתאריך 13.1.07. להשלמת התמונה אציין כי לאחר פטירתו של מר סלומון ז"ל, כלתו, הגברת ליטל סלומון עושה שימוש אישי ברכב.

יב.
בתאריך 21.11.06 קיבל בנו
של התובע דרישה מאת רכזת ניידות במוסד לביטוח לאומי להחזר ההלוואות שהועמדו לטובת מר דודי סלומון לצורך רכישת הרכב (שמספרו 1513514), בנימוק כי בנו מר רונן סלומון חדל מלהיות קרוב משפחה מורשה נהיגה עוד בטרם מימוש ההלוואה העומדת והפר את התחייבותו להודיע אשפוזו של אביו. וזו לשון ההודעה של רכזת ניידות, הגברת טולי מזל;


"ב-19.3.06 שלחת הודעה בפקס למחלקת נכות לפיה הנך מאושפז כחולה סיעודי באחוזת הורים מ-12.2.06. ב-5.7.06 התקבל אישור מאחוזת הורים לפיו הנך שוהה במוסד מ-4.12.05 וההליך לקבלתך נעשה עוד קודם.

נמצא שהנך שוהה במוסד עוד בטרם מימשת את ההלוואות, והודעת על כך למוסד לביטוח לאומי (19.3.06) רק לאחר מימוש ההלוואה האחרונה (12.3.06) כאשר לפי כתב ההתחייבות מיום 19.6.05 הנך מחויב להודיע מיד על אשפוזי בבית חולים או במוסד..."

3.
לטענת התובע, אין עילה לדרישתו של הנתבע להחזר כספי ההלוואה העומדת, מקום שבמועד קבלת הגשת הבקשה להטבות לפי הסכם הניידות ואישורה היה מר דודי סלומון ז"ל זכאי לקבלת ההלוואות מכח הסכם הניידות.


טענתו החלופית של מר רונן סלומון, כי מכל סכום לחובתו העזבון של מר דודי סלומון ז"ל, יש לקזז כספים שהיו מגיעים למנוח מהמוסד לביטוח לאומי כחסר רכב על פי סעיף 15 לחוק הניידות.

4.
בטענות אלו נדון כסדרן, על רקע כתב ההתחייבות של מר דודי סלומון ז"ל ובנו והוראות הסכם בדבר גמלת ניידות שנערך ונחתם ביום 1.6.77 בין משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי.


סעיף 3 (א) להסכם הניידות קובע כי מוגבל בניידות יקבל הטבות לפי ההסכם, אם מתקיימות לגביו הוראות הסכם הניידת וכל עוד הן מתקיימות לגביו והוא או האפוטרופוס שלו וכן מורשה הנהיגה עבורו מקיימים את תנאי ההתחייבות אשר נטלו על עצמם כלפי המוסד לפי כתב ההתחייבות אשר חתמו כדרישת המוסד.



סעיף 12 (א) להסכם מסדיר את העילות להחזר הלוואה עומדת. מוגבל בניידות יהיה חייב להחזיר את כספי ההלוואה העומדת אם אירע אחד מאלה;


"(1)...

...

(5)
המוגבל בניידות נפטר בטרם חלפו 7 שנים מיום שניתנה ההלוואה העומדת.

...
(7)
המוגבל בניידות או האפוטרופוס שלו או קרוב המשפחה לפי העניין, הפרו את התחייבויותיהם כלפי המוסד. "

סעיף 21 ו (ב) להסכם ניידות מוסיף כי המוסד לביטוח לאומי רשאי לדרוש גם השבה של ההלוואה לרכישת אביזרים מיוחדים, אם בטרם חלפו 5 שנים נדרש המוגבל בניידות להחזיר את דמי ההלוואה העומדת בנסיבות המפורטות בסעיף 12 (א) (3), (7) או (ב).

עוד נקבע בסעיף 21 ו (ב) האמור להסכם הניידות, שגם במקרה בו המוגבל בניידות נאסר אושפז או יצא את הארץ לתקופה העולה על 6 חודשים או של הפרת התחייבות כלפי המוסד לביטוח לאומי בידי המוגבל בניידות או מורשה הנהיגה, ניתן לדרוש השבה של ההלוואה לרכישת אביזרים מיוחדים.

5.
נמצא כי אף אם מתמלאות דרישות הסכם הניידות לצורך זכאות בהלוואה עומדת או הלוואה לרכישת אביזרים מיוחדים במועד הגשת הבקשה לפי הסכם הניידות או אישורה, רשאי המוסד לביטוח לאומי לבקש השבה של כספי ההלוואות עקב אי מילוי התחייבויות המוגבל בניידות או מורשה הנהיגה.

6.
במקרה דכאן, לא יכולה להיות מחלוקת שמר דודי סלומון ז"ל, בנו וכלתו לא טרחו להודיע לנתבע על המעבר של מר סלומון ז"ל בבית אבות "אחוזת הורים". מעבר זה מגדיל את מרחק בין בית המגורים של המנוח לזה של מורשה הנהיגה מעבר לטווח 500 מטרים ושולל את מעמדו של מר רונן סלומון ורעייתו כמורשי נהיגה.


בנסיבות אלו, חדל להתקיים במנוח תנאי הזכאות לקבלת ההלוואות לפי הסכם הניידות. לו היו בני הזוג סלומון מיידעים את הנתבע על אשפוזו של מר סלומון בסיום הליכי קליטתו של מר סלומון ז"ל בבית האבות, לא היו מועברים לידיהם כספי ההלוואות. הגיונם של דברים שהתוצאה לא יכולה להשתנות לטובת עזבונו של מר דודי סלומון ז"ל, רק מפאת הפרת התחייבות הדיווח למוסד לביטוח לאומי.


בנסיבות הללו, עומדת דרישת החזר ההלוואות בהסכם הניידות שמכוחו הוענקו ההלוואות.

7.
התובע הוסיף וטען כי חל בעניינו סעיף 12 (ב) להסכם הניידות ולפיו;


"מוגבל בניידות שאושפז ברציפות שישה חודשים רצופים לא יידרש להחזיר את ההלוואה העומדת רק מפאת היותו מאושפז".


לכך אין בידי להסכים. כפי שעולה מלשון הוראות הסכם הניידות כפי המובא לעיל , ההלוואה לא תידרש מהמוגבל בניידות רק בשל ועקב אשפוזו.

כפי שצוין בדרישת תשלום החוב מתאריך 21.11.06, דרישת החזר ההלוואות מבוססת על אי עמידה בטווח המרחק של 500 מטר עוד לפני מועד מימוש ההלוואה וההימנעות מלעמוד בכתב ההתחייבות בדרך של דיווח על השינוי במקום המגורים של האב.

7.
זה המקום לבחון את טענת התובע לזכות קיזוז, לפיה יש לנכות מהחוב כלפי המוסד לביטוח לאומי תשלומי קצבת הניידות לחסר רכב לפי סעיף 15 להסכם הניידות אשר לא שולמו לידי אביו בחייו.


טענה זו יש לדחות

8.
אשר על כן, התביעה נדחית. בנסיבות העניין, אין צו להוצאות.

9.
ערעור ניתן להגיש לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, בתוך 30 יום ממועד ההמצאה לצד המבקש.







ניתן היום,
ו' אלול תש"ע, 16 אוגוסט 2010, בהעדר הצדדים.

חתימה











בל בית דין אזורי לעבודה 3040/07 עזבון המנוח דוד סלומון נ' בטוח לאומי-סניף באר שבע (פורסם ב-ֽ 16/08/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים