Google

מועצה מקומית ירכא - דוחי אבו ריש

פסקי דין על מועצה מקומית ירכא | פסקי דין על דוחי אבו ריש

4883-10/09 תאק     25/08/2010




תאק 4883-10/09 מועצה מקומית ירכא נ' דוחי אבו ריש








בית משפט השלום בעכו



25 אוגוסט 2010

תא"ק 4883-10-09 אבו ריש נ' מועצה מקומית ירכא





מספר בקשה:4

בפני

כב' השופטת
ג'ני טנוס


מבקשת

מועצה מקומית ירכא


נגד


משיב

דוחי אבו ריש



החלטה

המשיב הגיש כנגד המבקשת תביעה כספית בסדר דין מקוצר לתשלום סך כולל של 567,990 ש"ח בגין עבודות שבצע עבור חברת כרמים בעמק בע"מ (להלן – "החברה").

התביעה נסמכת על שתי המחאות זכות שניתנו על ידי החברה לידי המשיב, ובמסגרתן המחתה החברה למשיב את כל זכויותיה הכספיות המגיעות לה מאת המבקשת.

המבקשת הגישה בקשה בכתב לסילוק התביעה על הסף מחמת העדר עילה. לחילופין, עתרה המבקשת למחיקת הכותרת 'בסדר דין מקוצר' והעברת התובענה לפסים של תביעה רגילה, ולחילופי חילופין להאריך את המועד להגשת רשות להתגונן.

לאחר ששקלתי את טענות המבקשת, ובשים לב לנטען בכתב התביעה, אני בדעה כי אין מקום לסילוק התובענה על הסף.

בהתאם למפורט בכתב התביעה, החברה נותרה חייבת למשיב סכומים גבוהים בגין עבודות שבוצעו על ידו. מכתב התביעה ניתן ללמוד אודות קיומן של המחאות זכות מצד החברה לטובת המשיב בגין סכומים המגיעים לה מאת המבקשת. כמו כן נטען, כי המבקשת ידעה אודות המחאות אלו, ואף פעלה על פיהן באופן חלקי עת שילמה למשיב סכומים שונים (שלא נכללו במסגרת התביעה).

בהתאם לכך, אין לומר כי כתב התביעה על פניו אינו מגלה עילה.

יחד עם זאת, אני בדעה כי יש להעביר את התביעה לדיון בפסים רגילים, ולמחוק את הכותרת בסדר דין מקוצר.

המבקשת טענה ארוכות, כי המחאות הזכות אינן חתומות על ידה (ובכלל זה חתימת הגזבר והחשב הכללי), ולכן אין היא מחויבת לפעול על פיהן. טענות אלו אינן יכולות לעמוד למבקשת, מאחר שהמחאות הזכות הן של החברה כלפי המשיב – ולא המחאות זכות של המבקשת עצמה.

לפיכך, ככל שנודע למבקשת אודות המחאות הזכות – וכך הוא המצב לכאורה – היה עליה לפעול על פיהן, ולהעביר למשיב כל סכום שהיא חייבת לחברה.

אלא שהמבקשת אינה מחויבת מכוח המחאות הזכות אלא כדי חובה כלפי החברה. ולעניין זה, עומדת למבקשת הזכות לטעון כלפי המשיב, הנמחה, כל טענה שיכולה הייתה לטעון כלפי החברה, הממחה.

עיון במסמכים שצורפו לכתב התביעה, אינו מעלה בבירור מהו סכום החוב שהמבקשת נותרה חייבת לחברה.

אומנם הוגש העתק מהכרטסת החשבונאית של החברה אצל המשיב, אך לא ניתן ללמוד ממנה מהו סכום החוב, והחשוב מכל, לא ניתן לדעת ממנה אם היתרות השונות המצוינות שם שייכות לחברה בלבד או שמא לגופים אחרים.

יתרה מכך, הדף שצורף לכתב התביעה (נספח ד'1) ובו ריכוז ההתחשבנות של החברה כלפי המבקשת אינו כולל אשור כלשהו מצד המבקשת לגבי אף סכום מהסכומים שצוינו בו. בהקשר זה מן הראוי לציין, כי לכתב התביעה צורף אשור של המבקשת מיום 27/1/04 (נספח ד'2) ובו מאשרת האחרונה יתרה לתשלום לחברה בסכום של 55,698 ש"ח בלבד.

לפיכך, גם אם הוכח לכאורה קיומו של חוב מצד המבקשת כלפי החברה, הרי שמדובר בחוב קטן יחסית (כ-10% מסכום התביעה), והמסמך היחיד אשר מעיד על גובה החוב, הוא המסמך הנ"ל (נספח ד'2).

אלא שהמבקשת מוסיפה וטוענת, כי יש לה טענות רבות כנגד טיב העבודה שבוצעה על ידי החברה, ומכאן שאין היא חבה לה סכום כלשהו. כמובן, שטענות אלו, ככל שתוכחנה כנכונות, יכולות לעמוד כנגד תביעתו של המשיב. מטבע הדברים טענות מסוג זה אין לברר במסגרת דיון בבקשה למתן רשות להתגונן.

בנסיבות אלה, ולאור כל האמור לעיל, אני בדעה כי לגבי עיקר התביעה לא קיימים מסמכים בכתב ביחס לסכום החוב של המבקשת, ומכל מקום, יש לאפשר למבקשת להעלות את טענותיה באופן ענייני.


במאמר מוסגר אוסיף, כי גם אם לא הייתי מוחקת את כותרת התביעה ומותירה את התביעה בסדר דין מקוצר, רוב הסיכויים הם שלמבקשת הייתה ניתנת רשות להתגונן – אלא שדבר זה יהיה בו כדי להאריך את ההליך שלא לצורך, ולבטח אין למשיב כל עניין בכך.

אשר על כן, אני מוחקת את הכותרת 'בסדר דין מקוצר' אשר בכתב התביעה, ומורה על העברת התביעה לדיון בסדר דין רגיל.

המבקשת תגיש כתב הגנה מטעמה תוך 30 ימים מיום קבלת החלטה זו.

המזכירות תמציא העתקים מההחלטה לב"כ הצדדים עם אשורי מסירה.



ניתנה היום,
ט"ו אלול תש"ע, 25 אוגוסט 2010, בהעדר הצדדים.














תאק בית משפט שלום 4883-10/09 מועצה מקומית ירכא נ' דוחי אבו ריש (פורסם ב-ֽ 25/08/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים