Google

מדינת ישראל - רונן ברבי

פסקי דין על רונן ברבי

9330-11/09 פ     16/09/2010




פ 9330-11/09 מדינת ישראל נ' רונן ברבי




לך



st1\:*{behavior: }
10


בית משפט השלום בפתח תקווה

ת"פ 9330-11-09 מדינת ישראל
נ' ברבי



16 ספטמבר 2010






בפני
כב' השופטת דבורה עטר

המאשימה

מדינת ישראל


נגד

הנאשמים
רונן ברבי


<#2#>
נוכחים:
ב"כ מאשימה: מתמחה גברת רואן אבותאיה
ב"כ נאשם: עו"ד יואב ציוני

הנאשם בעצמו

גזר דין


1.
הנאשם הורשע על פי הודייתו בעובדות כתב אישום המתוקן במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות של השמטת הכנסה מדין וחשבון ללא הצדק סביר לפי סעיף 217 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש) התשכ"א -1961 (להלן: "הפקודה") יחד עם סעיפים 131 ,88
ו-89 לפקודה.


2.
על פי עובדות כתב האישום המתוקן , עד לשנת 2004 היה הנאשם בעל הסכם הפצה למוצרי חלב בחברת "תעשיות מזון תנובה" אגודה שיתופית חקלאית בישראל בע"מ (להלן: "תנובה") וביום 23.9.04 חתם הנאשם על הסכם עם תנובה לפיו הסכם ההפצה עימו מבוטל וזאת בתמורה לפיצוי חד-פעמי וסופי בסכום של
436,850 ₪
(להלן:"הפיצוי")
, אשר שולם לנאשם בחודש אוקטובר 2004.

הנאשם לא הגיש לפקיד השומה נספח המפרט את רווח ההון כנדרש בפקודה, כמו-כן לא דיווח הנאשם בדין וחשבון על הכנסותיו לשנת המס 2004, אודות הפיצוי.

3.
במועד שנקבע למתן המענה על כתב האישום
הודיעו הצדדים לבית המשפט על עריכת הסדר טיעון.
במסגרתו הוסכם כי הנאשם יודה בכתב אישום מתוקן ויורשע. לעניין העונש הוסכם כי הצדדים יעתרו במשותף להשתת ענישה של 4 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות וכן
מאסר על-תנאי וקנס ע"פ שיקול דעת בית המשפט.

4.
בטיעוניה לעונש, ציינה ב"כ המאשימה כי בנסיבות העניין, הסדר הטיעון משקף נכונה את האיזון הנדרש בין כלל האינטרסים ועתרה לבית המשפט לכבדו.

היא הדגישה את חומרת ביצוע עבירות המס אשר יש למגרן באמצעות סנקציה פלילית ראויה וביתר שאת בשים לב לחומרת נסיבות ביצוע העבירה נשוא תיק זה לנוכח גובה סכום הפיצוי שלא דווח.

מנגד ציינה ב"כ המאשימה כי כתב האישום תוקן לקולא.
בנוסף ציינה כי גובה המחדל הינו לכל היותר כ-100,000 ₪ ואמנם לא הוסר ואולם תלוי ועומד ערעור אזרחי שהגיש הנאשם על חיובו במס ולא מן הנמנע כי יתקבל ובפועל לא יחויב בכל תשלום או אך בתשלום מזערי.


בהסתמך על פסיקה שהגישה, ולאור כלל השיקולים עתרה ב"כ המאשימה לכבד את הסדר הטיעון לעניין העונש ולהשית על הנאשם מאסר לריצוי בעבודות שירות כמוסכם, זאת בצירוף קנס משמעותי אף לנוכח ההקלה במשך המאסר ומאסר על-תנאי.

5.
ב"כ הנאשם, עתר אף הוא בטיעוניו לעונש, לקבלת הסדר הטיעון.

הוא הדגיש כי הנאשם שהינו אב ל-4 ילדים, נעדר כל עבר פלילי, ניהל את עסקו למעלה מ-20 שנה ולא נתקל מעודו בכל בעיה עם רשויות המס. כמו כן כי שיתף פעולה באופן מיידי והודה במיוחס לו.

בנוסף הדגיש ב"כ הנאשם כי כתב האישום תוקן לקולא בין היתר כי נחה דעתה של המאשימה שלא פעל על מנת להתחמק מתשלום מס אלא הולך שולל על ידי יועץ המס שייצג אותו והראיה כי הנאשם דיווח על הפיצוי בהצהרת ההון שהגיש.

לעניין הקנס, הדגיש ב"כ הנאשם כי מרשו החל לעבוד אך לאחרונה ומתקשה בפרנסת משפחתו ועל כן ביקש לשקול השתת קנס בשיעור נמוך ככל האפשר.

דיון

6.
חומרת ביצוע עבירות המס תוך שליחת יד לקופה הציבורית הינה מן המפורסמות. בתי המשפט שבו ושנו בדבר הצורך בהשתת ענישה אשר יהא בה כדי להעביר מסר חד משמעי בדבר הפסול ולהרתיע את הפרט והכלל לשם מיגור תופעה נפוצה ונלוזה זו.

בהקשר זה נקבע ברע"פ 512/04 מוחמד בן נבהאן אבו עבייד ואח' נ' מדינת ישראל
כדלקמן:

"בית משפט זה חזר והדגיש לאורך השנים את החומרה שבה יש להתייחס לעבריינות כלכלית, ועבריינות מס בכלל זה, נוכח תוצאותיה ההרסניות למשק ולכלכלה ולמירקם החברתי, ופגיעתה הקשה בערך השוויון בנשיאת נטל חובות המס הנדרש לצורך מימון צרכיה של החברה ופעילותן התקינה של הרשויות הציבוריות. העבריינות הכלכלית, ועבריינות המס בכללה, איננה מסתכמת אך בגריעת כספים מקופת המדינה. היא פוגעת בתודעת האחריות המשותפת של אזרחי המדינה לנשיאה שוויונית בעול הכספי הנדרש לסיפוק צורכי החברה, ובתשתית האימון הנדרשת בין הציבור לבין השלטון האחראי לאכיפה שוויונית של גביית המס - פגיעה הנעשית לרוב באמצעי מרמה מתוחכמים, קשים לאיתור. כבר נאמר לא אחת
בפסיקת בית משפט זה כי על מדיניות הענישה לשקף את הסכנה הגדולה הטמונה בעבריינות הכלכלית לפרט ולציבור כאחד, ואת יסוד ההרתעה הנדרש ביחס לביצועה."

7.
הלכה זו ישימה במשנה תוקף גם בענייננו, בשים לב לכך כי הנאשם לא דיווח לרשויות המס, על הפיצוי, הכנסה שקיבל, בסכום ניכר וגרע מס מהקופה הציבורית, אשר לא שילמו עד כה.

8.
ואולם מנגד, על בית המשפט לשוות לנגד עיניו את עצם עריכת הסדר הטיעון, את נימוקי עריכתו ואת המתווה שנקבע בפסיקה באשר לכיבודו , תוך שחזקה על המאשימה כי שקלה את סך כל השיקולים הראויים טרם גיבושו.

משכך נתתי דעתי להודייתו המיידית של הנאשם, תוך הפנמת הפסול, בכתב אישום אשר תוקן לקולא. כמו כן להיות הנאשם נעדר כל עבר פלילי ולהיות האירוע חריג לאופן התנהלותו. בנוסף לנסיבותיו האישיות של הנאשם כפי שפירט בא כוחו ולכך כי הגם שהנאשם לא שילם את סכום המס המתחייב מהפיצוי הרי שגם לדידה של המאשימה לא מן הנמנע כי בסופו של יום ובפן האזרחי, יעמוד חשבונו ברשויות המס בכף זכות או יוותר חוב בסכום מזערי בלבד.

בסופו של יום לאחר עריכת כלל האיזונים הנדרשים באתי לכלל מסקנה כי בנסיבותיו הספציפיות של תיק זה, הסדר הטיעון אינו חורג ממבחני הפסיקה ועל כן אכבדו.

8.
אשר על כן אני גוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:

א.
מאסר למשך 4 חודשים אשר ירוצה בעבודות שירות על פי חוות דעת הממונה שהתקבלה בעניינו.
ב.
6 חודשי מאסר על תנאי לבל יעבור הנאשם במשך 3 שנים כל עבירה בניגוד לפקודה.
ג.
קנס בסך של 25,000 ₪ או 4 חודשי מאסר תמורתו.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בתוך 45 יום מהיום.

<#7#>

ניתנה והודעה היום ח' תשרי תשע"א, 16/09/2010 במעמד הנוכחים.



דבורה עטר
, שופטת

החלטה




אני מורה כי הנאשם ירצה את
4
חודשי המאסר אשר נגזרו עליו בעבודות שרות, על פי חוות דעת הממונה בבית חולים שניידר בפ"ת.
ימי ושעות העבודה: א' - ה' בין השעות 07.00 - 15.00.
תחילת ריצוי עבודות השרות ביום 19.9.10.
הנאשם יתייצב באותו המועד בשעה 08.00 בפני
המפקח על עבודות השרות במפקדת גוש מרכז לצורך קליטה והצבה.

אני מורה על עיכוב יציאתו של הנאשם מהארץ וזאת עד לתום ריצוי עבודות השרות.
רשמתי בפני
י את הצהרת הנאשם כי דרכונו הופקד בידי המאשימה.

<#9#>

ניתנה והודעה היום ח' תשרי תשע"א, 16/09/2010 במעמד הנוכחים.



דבורה עטר
, שופטת
החלטה

אני מורה כי הקנס ישולם ב10 תשלומים שווים ורצופים וזאת החל מיום 20.11.10 ובכל 20 לכל חודש שאחריו.
לא ישולם תשלום אחד מסך כל התשלומים, יעמוד כל החוב כולו לפירעון מיידי.
<#11#>

ניתנה והודעה היום ח' תשרי תשע"א, 16/09/2010 במעמד הנוכחים.



דבורה עטר
, שופטת

















פ בית משפט שלום 9330-11/09 מדינת ישראל נ' רונן ברבי (פורסם ב-ֽ 16/09/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים