Google

שביביה צור אריה - ניו יורק אלף אינק

פסקי דין על שביביה צור אריה | פסקי דין על ניו יורק אלף אינק

207/98 א     16/12/1998




א 207/98 שביביה צור אריה נ' ניו יורק אלף אינק





בעניין: מכבי שירותי בריאות
אגודה עותומנית רשומה, מספר 227/99
על ידי באי כוחה, עורכי הדין מ. גלרט, ואחרים שכתובתם לצורך מסירת כתבי בי דין היא : רחוב החשמונאים 68, תל אביב, 65273
טלפון: 685-2525 (03) פקס : 685-6610 (03) התובעת
-נגד דובק בע"מ
ח.צ. 52-000867-3
החברה הישראלית לסיגריות (ח.י.ס) בע"מ ח.פ. 52-002896-0
אסקוט חברה לסיגריות בע"מ
ח.פ. 51-014761-4

שלושתן באמצעות באי כוחן,
עורכי הדין נשיץ ברנדס ושות'
מרחוב תובל 5, קומה 4, תל אביב 67897 טלפון: : 623-5000 (03) פקס : 623-5005 (03) ועורכי הדין וינשטוק-זקלר
מדרך פתח תקוה 48, תל אביב, 66184 טלפון: : 688-1313 (03), פקס : 688-5020 (03)


4. זרח אוריאל גהל
על ידי באי כוחו, עורכי הדין וינשטוק-זקלר
מדרך פתח תקוה 48, תל אביב, 66184
טלפון: 3ו 688-13 (03), פקס : 688-5020 (03) הנתבעים

ובענין :

1. דובק בע"מ
ח.צ. 52-000867-3
2. החברה הישראלית לסיגריות (ח.י.ס) בע"מ
ח.פ. 52-002896-0
3. אסקוט חברה לסיגריות בע"מ
ח.פ. 51-014761-4
שלושתן באמצעות באי כוחן,
עורכי הדין נשיץ ברנדס ושות'
מרחוב תובל 5, קומה 4, תל אביב 67897
טלפון : 623-5000 (03) פקס : 623-5005 (03)
ועורכי הדין וינשטוק-זקלר
מדרך פתח תקוה 48, תל אביב, 66184
טלפון : 688-1313 (03), פקס.: 688-5020 (03) הנתבעות ;
שולחות ההודעה לצד ההעלישי

-נגד

מדינת ישראל
על ידי באי כוחה, פרקליטות מחוז תל אביב ,אזרחי)
מרחוב הנרייטה סולד 1, תל אביב
טלפון: 697-0222 (03) פקס . 697-0291 (03) . הצד השלישי
אל : מדינת ישראל
1. מפתח למונחים בהודעה זו:
"התובעת" - "מכבי שירותי בריאות" - "הקופה" - "מכבי"
"הנתבעות" - הינן הנתבעות 1,2,3 או מי מהן, לרבות עובדיהן ו/או ממלאי תפקיד בהן ו/או נושאי מישרה בהן בכל תקופה רלוונטית לתובענה ולהודעה זו "הנתבעים" - הנתבעות והנתבע ,
"הצד השלישי" -- "מדינת ישראל" - "המדינה" - כל משרד ממשלתי או רשות
ממלכתית נוספת או אחרת.
.
2.1 התובעת, מכבי שירותי בריאות, הגישה נגד הנתבעים תובענה, שלטענתה הינה בעיקרה עתירה למתן הצהרה, שהנתבעים אחראים כלפי הקופה בגין כספים, שהקופה, לטענתה, הוציאה ו/או מוציאה עקב תחלואה נטענת הנגרמת, לטענתה, מעישון סיגריות שהנתבעים מייצרים ו/או מייבאים ו/או משווקים. כך, בקצרה, מציגה הקופה את תביעתה ; והיא מבקשת מבית המשפט להצהיר, שהנתבעים חבים בנזקי הקופה בגין הוצאות העבר, ההווה והעתיד, שהקופה הוציאה, מוציאה ותוציא ,לטענתה, לטיפול בחבריה/מבוטחיה.

2.2 כחלופה לבקשת ההצהרה שבמבוא לתביעתה, ואשר עיקריה מפורטים לעיל, מבקשת התובעת מבית המשפט להצהיר כל הצהרה אחרת, שלטענתה תשקף את היקף החבות של הנתבעים.

2.3 מעבר לכך, התובעת מודיעה, שאם בית המשפט יבחר שלא לקיים דיון במישור ההצהרתי בלבד, הוא - בית המשפט - יתבקש לדון בתובענה כתובענה לתשלום כספי, ויתבקש לחייב את הנתבעות לשלם לקופה סכום "כפי שימצא לנכון" (עמוד 28 לכתב התביעה). עותק של כתב התביעה מצורף בזה, מסומן ' 1', ומהווה חלק
בלתי נפרד מהודעה זו.
3.1 הנתבעות מכחישות וכופרות בטענות הקופה המופנות אליהן או אל מי מהן,
כמובא וכמפורט בכתב ההגנה מטעמן, המצורף בזה, מסומן '2', והמהווה חלק
בלתי נפרד מהודעה זו.
3.2 אין באמור בהודעה זו כדי לגרוע מהאמור בכתב ההגנה. אין באמור בהודעה זו
משום הודאה באף טענה מטענות התובעת שבכתב התביעה. כל הטענות בהודעה וו
נטענות במצטבר ו/או לחילופין, הכל לפי הקשר הדברים.

3.3 הנתבעות טוענות שהן זכאיות כלפי הצד השלישי להצהרה ו/או לשיפוי ו/או לפיצוי, ככל שייפסק נגדן (אם ייפסק), ו/או לכל סעד אחר מן הטעמים המפורטים בהודעה זו.

4. ואלה נימוקי ההודעה :

4.1 בכל הזמנים הרלוונטיים לתביעה זו, התירה מדינת ישראל ייצור, מכירה, יבוא, שיווק, פרסום והפצה של סיגריות בתחומה.

הנתבעות עסקו כל השנים, ועוסקות גם כיום, במסחר כדין ; ובכל הזמנים הרלוונטיים לתביעה זו היו בידיהן כל הרשיונות ו/או ההיתרים ו/או האישורים הנחוצים לצורך כך.

בכל הזמנים הרלוונטיים לתביעה זו, עסקו הנתבעות בעיסקן תחת פיקוח של המדינה, וכל פעולותיהן בוצעו במסגרת ובכפוף לדינים ולתקנות הנוגעים לעניין, תוך שהמדינה היתה והינה כל העת מעורבת בהליכים ופעולות אלה.

מעבר לכך, המסחר בסיגריות מתוצרת הנתבעות היה נתון בכל עת רלוונטית לתובענה זו לפיקוח על מחירי הסיגריות, אשר נקבע על ידי המדינה באמצעות תקנות וצווים מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח- 1957, וכל דין רלוונטי אחר.

4.2 בכל הזמנים הרלוונטיים לתביעה זו, מדינת ישראל הטילה ומטילה מיסוי-על-סיגריות בשיעורים וסכומים גבוהים ביותר הן בפני
עצמם והן ביחס למוצרים אחרים בשוק.

מס קניה הוא המס העיקרי המוטל על סיגריות. לפי הנתונים בדו"ח מינהל הכנסות המדינה 1997, בין השנים 1980-97, חל גידול של כ- 30% בסך הצריכה המדווחת של סיגריות. באותה תקופה ההכנסות ממס קניה על סיגריות גדלו ב175% (ראה סעיף ב', בעמוד 179 לדו"ח). הכנסת המדינה ממיסוי-על-סיגריות בשנת 1997 לבדה, היתה 1.9 מיליארד ש"ח, כאשר באותה שנה הכנסות המדינה ממיסוי על מוצרי אלכוהול, לדוגמא, היו רק 193 מליון ש"ח.
נתונים אלה, וביטוי למדיניות הכוללת של המדינה בנושא מיסוי- על- סיגריות מפורטים בעמודים 175-182 לדו"ח מינהל הכנסות המדינה 1997, המצורפים כנספח, מסומנים "3", והמהווים חלק בלתי נפרד מהודעה זו.

ביטוי נוסף למדיניות המדינה וחובותיה בנושא מיסוי-על-סיגריות, נמצא במסמך שהכין ס/ממונה על הכנסות המדינה במשרד האוצר, המצורף גם הוא, מסומן '4', והמהווה חלק בלתי נפרד מהודעה זו.

4.3 חלק מההכנסות ממיסוי זה, כמפורט בהמשך, היו אמורות ומיועדות לשמש לטיפול וריפוי אותם אנשים, שהנזק הנטען לגביהם מהווה נשוא התובענה של מכבי נגד הנתבעים. יוצא שהמדינה גבתה מהנתבעות ו/או קיבלה לידיה מהנתבעות זה מכבר כספים שההצהרה בדבר החיוב לשלמם או החיוב לשלמם בפועל נדרש מהנתבעים במסגרת תובענה זאת. המדינה חייבת לשאת בתשלומים נדונים אלה, שכבר נגבו מן הנתבעות ואשר המדינה חייבת לשאת בהם מכוח הדין ו/או מכוח דיני עשיית עושר ולא במשפט ו/או שימוש בכספים שלא בתום לב ו/או שלא למטרתם.

4.4 המדינה הציגה מצג ברור וחד משמעי כי ההכנסות הנובעות ממיסוי-על-סיגריות מיועדות בין היתר לשקף את אמדן ההשפעות החיצוניות של צריכת הסיגריות (נזק בריאותי נטען למעשן ולסביבתו). כיסוי זה כולל גם את הנזק הנטען לגבי הנתבעות והמהווה נשוא התובענה של מכבי נגד הנתבעים. ודוק : אם הכספים לא הועברו כולם או חלקם למטרות שלשמן יועדו, אזי לא קיימה המדינה את המצג שהציגה, ולא ייעדה ולא השתמשה בהכנסות האמורות למטרות שלשמן נועדו.

4.5 אליבא דנספחים 3 ו- 4, הרי שקיים מיסוי המוגדר כ"מס פרוגרסיבי" ומיסוי המוגדר כ"מס קצוב". ה"מס הקצובי', כהגדרתו בנספחים אלו, מוטל בסכום זהה על כל חפיסת סיגריות ללא קשר למחירם לצרכן ומיועד, אף לפי מצג המדינה,

לכיסוי הנזק שנטען שהעישון גורם. ההגיון בבסיס המס הוא שהנזק הנטען לא
משתנה על פי מחיר הסיגריות, לכן המיסוי מוטל ברמה אחידה על כל חפיסת ,
סיגריות.

4.6 בדו"ח מינהל הכנסות המדינה (נספח '3' הנ"ל נאמר כי: "מרכיב המס הקצוב משקף את אומדן ההשפעות החיצוניות של צריכת הסיגריות (נזק בריאותי למעשן ולסביבתו)". (עמ' 175). בהצהרה זו יש משום 'הודאת בעל דין' - של המדינה.
.
למעלה מזה, בהצהרה זו יש משום מצג שהציגה המדינה כלפי כל הגורמים הנוגעים בדבר לרבות כלפי הנתבעות, והנתבעות הסתמכו על איתו מצג תוך שינוי . מצבן לרעה.

4.7 מהאמור לעיל עולה, כי מטרת חלק מהמיסוי-על-סיגריות היתה והינה - לדברי : המדינה - לשקף לטענתה) את הנזק הבריאותי הנטען והמוכחש שסיגריות גורמות למעשנים וללא-מעשנים. עניין זה נוגע ללב ליבה של התביעה שהגישה הקופה נגד, הנתבעים, ומן הראוי שיינתן נגד המדינה סעד, שיקבע את חובתה לשפות ו/או להחזיר ו/או לפצות את הנתבעות בגין כל מה שהנתבעות או מי מהן תחוייבנה בו,
או סעד כספי במידה וזה הסעד שיינתן למכבי נגד הנתבעות או מי מהן.

4.8 היקף ההכנסות מהמיסוי-על-סיגריות הינו גבוה במיוחד ועולה על הנזק כפי שנטען בתובענה שנגרם מעישון ו/או בקשר אליו והמוכחש כשלעצמו. טענת הנתבעות היא שבשום מקרה אין לחייב אותן בחיוב כספי כפול, ואין לחייב אותן או מי מהן בתשלום שכבר שולם לקופת המדינה , ואם תחוייבנה, המדינה חייבת בשיפויין ובפיצויין בגין כל חיוב כוה.

יתירה מכך, גם היקף ההכנסות מהמיסוי שיועד לשקף את נזקי העישון הנטענים אף הוא, כשלעצמו, עולה על הנזק הנטען בתובענה והמוכחש כשלעצמו.

4.1 בגין המס כאמור לעיל שהמדינה גבתה וגובה, אמורה המדינה לכסות, כחלק מאותם נזקים, את מלוא ההוצאות של התובעת בגין הנזק שנטען שסיגריות גורמות לבריאות, במידה והיו כאלה ; ואם ובמידה שהמדינה לא כיסתה את מלוא ההוצאות, כאמור, היא הפרה בכך את חובותיה, פעלה בניגוד למצגים שהיא עצמה , הציגה, פעלה בחוסר תום לב ועשתה עושר שלא במשפט.

5. מחירי הסיגריות מתוצרת הנתבעות היו נתונים בכל הזמנים הרלוונטים לתובענה זו, והינם אף כיום נתונים תחת פיקוח מחירים ממשלתי. המשמעות המעשית של . פיקוח המחירים היתה, שהיה ביכולת המדינה ובכוחה לגלם במחיר הסיגריות עלויות, כולל כאלה שקשורים לנזקי עישון, אס ובמידה שהם קיימים. עלויות אחרונות אלו לא גולמו על ידי המפקח על המחירים במחיר הסיגריות תוצרת הנתבעות, למעט ככל שנכללו במסגרת המיסוי המוטל על הסיגריות. הנתבעות מצידן לא יכולות היו לכלול עלויות שהמפקח על המחירים לא אישר. המיסוי-על-הסיגריות כבר ענה על בעיית הכיסוי בגין נזקי העישון הנטענים. הנתבעות הסתמכו על מצגי ופעולות ו/או מחדלים אלה של המדינה, ואם תחוייבנה .
לשאת בעלות כלשהיא עקב התובענה של מכבי יהיה זה שלא כדין ומשום שינוי לרעה של מצבן באופן קיצוני, שיחייב מתן הסעדים המתבקשים בהודעה זו.

6.1 לחלופין, בהנחה (המוכחשת) שנגרמו ולו בחלקם נזקי הבריאות הנטענים על ידי התובעת והמוכחשים בזאת, הרי שמן הראוי היה לראות את המדינה כ"מעוולת במשותף" יחד עם הנתבעים, וזאת מן הטעמים שיפורטו להלן :

6.2 המדינה, באמצעות משרדי הממשלה השונים, הינה הגוף השלטוני האחראי על 1 ' נושא בריאות הצבור במדינת ישראל על כל היבטיו. בכלל ואת אמונה המדינה על מחקר ובדיקות בכל התחומים והנושאים הנוגעים לבריאות ולמחלות ; פרסום מאמרים וכתבות בתחומי המדע והבריאות והגברת מודעות הצבור בכל הקשור והנוגע לעניני בריאות ומחלות ; ייזום ומעורבות בחקיקה ותקינה בכל נושאי 1 הבריאות, השתתפות וליווי כל ההליכים בקשר לכך, לרבות ביקורת ואכיפה;
אישור וטפול בנושאי רשיונות והיתרים למיניהם בכל נושא הקשור לתחלואה ובריאות ; טיפול בכל נושאי הפרסום, הפרסומת והאזהרות למיניהם בכל הנוגע לבריאות הצבור ; טפול במתן מכלול שירותי הבריאות לצבור בכל התחומים. כל הנושאים ו/או התחומים שיש להם קשר ו/או זיקה מכל סוג שהוא לענייני בריאות, לרבות תחלואה ; אחריות וטיפול בכל הקשור למניעת גורמי הסיכון (כהגדרתם בסעיף 6.3 להלן) מכל מקור שהוא, ו/או להפרעה כלשהיא בקשר לכך ; חקיקה, תקינה, ואכיפה בכל הקשור לגורמי הסיכון ; מחקרים, בדיקות, מעקבים, וכיוצ"ב בכל הקשור לגורמי הסיכון ו/או בקשר לכך.

6.3 והנה, על אף המידע והידיעות הרבים שזרמו והצטברו במשך השנים בידי המדינה כמתואר לעיל ו/או שהיה עליה לדעת עליהם, בדבר גורמי סיכון רבים ושונים, לרבות: פגמים גנטיים, לחצים ומתחים נפשיים, תזונה לא נכונה, מזון הכולל הורמונים וכימיקלים, כולסטרול, שומנים, אלכוהול, קפאין, השמנה, העדר פעילות גופנית זהום אוויר ועוד (להלן : "גורמי הסיכון") לרבות הקשר בין גורמי הסיכון לבין תמותה, תחלואה וכיוצ"ב, לא נהגה המדינה כפי שרשות שלטונית סבירה היתה נוהגת בנסיבות הענין, ולא הפעילה את הכוחות והסמכויות שהיתה
רשאית ו/או חייבת ו/או שמן הראוי היה להפעיל, באופן שימנע את ייחוס
התחלואה והתמותה לנזקים בריאותיים הנובעים כביכול מעישון סיגריות.
לאור האמור בהודעה זו, הנתבעות תובעות מהמדינה בל סעד שהן או מי מעובדיהן
ו/או ממלאי תפקיד בהן ו/או נושאי משרה בהן בכל תקופה רלוונטית לתובענה
ולהודעה זו - עלולים להיות מחוייבים בו מכל סיבה שהיא, כפי שייראה לבית המשפט, וכפי שייפסק על ידו, וכן תשלום הוצאות משפט ושכר טרחת עורכי דין הן בנוגע לכתבי התביעה וההגנה, והן בנוגע להודעת צד שלישי, הכל בצירוף הפרשי ' הצמדה וריבית, ומע"מ על כל אלה.

8. אין בטענות שבהודעה זו משום הודאה באף טענה שהיא מטענות כתב התביעה. כל הטענות והעובדות בהודעה זו הינן חלופיות במידה שהן לא משלימות זו את זו, והן באות להוסיף ולא לגרוע מהטענות שבכתב ההגנה.

הנתבעות שומרות לעצמן את הזכות לתקן את ההודעה לצד שלישי בכל עת, ובכלל . ואת לאחר שהתובעת תיתן להן פרטים נוספים וטובים יותר לרבות מלוא הפרטים בגין כל אחד ואחד מחבריה ו/או מבוטחיה של התובעת.
אם יש ברצון הצד השלישי לחלוק על תובענה זו של המודיעות נגדה, או על תביעת הקופה עד הנתבעים עליה להגיש כתב הגנה תוך שלושים (30) ימים מיום המצאת הודעה זו אליה. אם לא תעשה כן, יראו אותה כמודה בתובענה.
פ. ג. נשיץ, עו"ד ג. וינשטוק, עו"ד








א בית משפט מחוזי 207/98 שביביה צור אריה נ' ניו יורק אלף אינק (פורסם ב-ֽ 16/12/1998)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים