Google

גיל אפנג'ר - אלעד חן

פסקי דין על גיל אפנג'ר | פסקי דין על אלעד חן

22561-09/10 רעא     26/09/2010




רעא 22561-09/10 גיל אפנג'ר נ' אלעד חן








בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית-משפט לערעורים אזרחיים

רע"א 22561-09-10 אפנג'ר נ' חן




בפני

כב' השופטת ס' נשיאה ש' וסרקרוג

המבקש
גיל אפנג'ר
, ת"ז 068333061


נגד

המשיב
אלעד חן
, ת"ז 036278315



החלטה


1.
בהתאם לסמכותי מכוח סעיף 406(א) לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד- 1984 ולאחר שעיינתי בבקשה על נספחיה, אני מוצאת כי אין היא מצריכה תשובה.

2.
בקשת רשות הערעור מתייחסת ל

פסק דין
של בית משפט לתביעות קטנות בחיפה (כבוד השופט ערן קוטון) מיום 20/7/10 בתיק ת"ק 1134-12-09, לפיו נדחתה תביעת המבקש לדמי תיווךבגין דירה שנמכרה
ב-17/11/09, לאחר שהסכם התיווך נחתם ביום 1/6/05, ובפער הזמנים שבין המועדים הנ"ל, נעשו שיפוצים בדירה, והדירה הושכרה מדי שנה ושנה לשוכר. ועוד, הדירה נמכרה לאחר שהמבקש הציג עצמו כמי שיש לו קונה פוטנציאלי, ומבלי שהמבקש חזר והעלה את נושא חובת המשיב לשאת בדמי התיווך בגין אותו מכר.

3.
על פי פסק הדין שניתן, אין חולק שביום 1/6/05 חתם המשיב על הזמנת שירותי תיווך למכירת הדירה שבבעלות אימו, ברח' העליה השניה 31, בת גלים (להלן: הדירה), כאשר דמי התיווך הועמדו על שיעור של 1.5%.
הדירה כאמור נמכרה רק בשנת 2009, במחיר של 395,000 ₪. אין מחלוקת כי הדירה בסופו של דבר נמכרה לקונים בשם רענן ועופר רון, באמצעות המבקש, ואולם בית משפט קמא קיבל את טענת המשיב כי במהלך התקופה שבין מועד הזמנת שירותי התיווך ועד למועד המכירה, חלו שינויים בדירה ובהתחייבות המשיב להמשיך ולבצע את מכירת הדירה באמצעות המבקש. מה עוד שהפניה של המבקש בדבר קיומו של קונה פוטנציאלי הייתה אל אביו של המשיב, כאשר האחרון לא חתם על הזמנת שירותי תיווך רק הוזכר שם.

בית משפט קמא דחה את תביעת המבקש, בין היתר, מאחר שהוא לא הציג רישיון מתווך, ולא הוכיח כי הוא רשאי לעסוק בתיווך נכסי מקרקעין על פי הדין וכמתחייב לחוק המתווכים. עוד קבע בית המשפט, כי המשיב חתם על הזמנת התיווך ביוני 2005, וסביר הוא כי על המתווך היה לבצע את המכר תוך זמן סביר מאותו מועד. משלא עשה כן, ומאחר שבמהלך התקופה אף נערכו בדירה שיפוצים והיא הושכרה לשוכרים מדי שנה בשנה, הרי משפנה המבקש אל אביו של המשיב בשנת 2009 וטען כי הוא מייצג רוכש פוטנציאלי, חובה הייתה על המבקש לחזור ולהחתים את אביו של המשיב ואת המשיב עצמו וכן את האם שהיא בעלת הדירה, תוך הבהרה כי הוא עומד על ההסכם מ-2005 לצורך קבלת דמי תיווך. משלא עשה כן, ולאור השינויים העובדתיים שהיו במהלך התקופה שבין הזמנת שירותי התיווך למכר שבוצע, לא יכול היה עוד להסתמך על ההסכם מ-2005, אותו יש לראות כבטל בנסיבות העניין.

עוד קבע בית המשפט, שאילו היה האב מודע לכך שהמבקש עומד על דמי התיווך, מכוח הסכם שחתם עליו בנו – המשיב ב-2005, לא היה נותן את ההנחה כפי שנתן, ולא היה מפחית ממחיר הדירה.

4.
למעשה, ישנה קביעה עובדתית של בית משפט קמא, כי בנסיבות כפי שפורטו, יש לראות את הזמנת שירותי התיווך, כהזמנה בטלה. זאת, הן בשל פער הזמנים המשמעותי בין הזמנת שירותי התיווך, והן בשל השינויים שחלו בדירה עצמה, ועוד, העדר כוונה של בעלי הדירה או מי מטעמם להמשיך ולבצע את המכר ב-2009 באמצעות המתווך.


ממצאים אלה הם בגדר של
קביעות עובדתיות, הנסמכות גם על התרשמות מן העדים שהיו בפני
בית המשפט.


בנוסף, הסיק בית המשפט מסקנות, שבנסיבות אלה לא פעל המתווך בתום לב ובנאמנות, כפי שחובה הייתה עליו לעשות.


הקביעות העובדתיות מבוססות על חומר הראיות שהוצג בפני
ביהמ"ש. בכגון, אלה, אין ערכאת הערעור מתערבת ועל אחת כמה וכמה שאין מקום ליתן רשות ערעור.

אוסיף עוד ואבהיר שאין עוד מקום בנסיבות העניין להתערב בממצאים שנקבעו ובמסקנותיו של בית המשפט, שאף הן מבוססות על הראיות שהוצגו.

מתווך המבקש להסתמך על הזמנת שירותי תיווך שנחתמה ב-2005, בנוגע לדירה שעומדת למכירה ב-2009, ראוי כי יחזור ויבהיר למוכרים כי ההזמנה הקודמת עומדת בעינה, ויחזור ויחתים את המוכרים על אותו מסמך או על מסמך חדש, במיוחד כאשר במהלך אותה התקופה נעשו שיפוצים בדירה, הדירה הושכרה מדי שנה בשנה, והצגת המתווך כמי שבידו רוכש פוטנציאלי, לא הבהירה כפי שראוי היה שיעשה, שאין הוא בא רק מטעמו של הרוכש.

3.
אשר על כן, הבקשה נדחית.

בנסיבות העניין, ומאחר שלא נתבקשה תשובה, אין צו להוצאות נוספות.




הפיקדון, אם הופקד, יוחזר למפקידו.

המזכירות
תמציא עותק ההחלטה לתיק בית משפט קמא, לב"כ המבקש ועליו להמציא עותק למשיב.






ניתנה היום,
י"ח תשרי תשע"א, 26 ספטמבר 2010, בהעדר הצדדים.














רעא בית משפט מחוזי 22561-09/10 גיל אפנג'ר נ' אלעד חן (פורסם ב-ֽ 26/09/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים