Google

איתן טל - האוניברסיטה העברית בירושלים, הר הצופים, בית הספרים הלאומי האוניברסיטאי ואח'

פסקי דין על איתן טל | פסקי דין על האוניברסיטה העברית בירושלים | פסקי דין על הר הצופים | פסקי דין על בית הספרים הלאומי האוניברסיטאי ואח' |

9018/07 א     24/10/2010




א 9018/07 איתן טל נ' האוניברסיטה העברית בירושלים, הר הצופים, בית הספרים הלאומי האוניברסיטאי ואח'








בית המשפט המחוזי בירושלים



ת"א 9018-07 פרופ' יוסף טל נ' האוניברסיטה העברית בירושלים
, הר הצופים
ואח'





לפני
כב' השופטת
אורית
אפעל-גבאי

התובע
איתן טל

ע"י ב"כ עו"ד אילן הקר


נגד

הנתבעים
1. האוניברסיטה העברית בירושלים
, הר הצופים
2. בית הספרים הלאומי האוניברסיטאי, גבעת רם
ע"י ב"כ עו"ד איתמר הכהן





פסק דין



ראשיתו של הליך זה בכתב תביעה שהגיש פרופ' יוסף טל ז"ל, שהיה מלחין ישראלי ידוע ובעל מוניטין בכל העולם, להשיב לידיו "יצירות, מאמרים ומכתבים שכתב, ביקורות על יצירות פרי עטו ותוכניות הקשורות לכך" (להלן: האוסף) שמסר לבית הספרים הלאומי האוניברסיטאי (להלן: בית הספרים) למשמרת עולם על פי הסכם מיום 24.3.1996, בטענה שהאוסף אינו נשמר כהלכה.

פרופ' טל המנוח נפטר ביום 25.8.08 ובנו, איתן טל
, היה לתובע תחתיו.

ביום 11.1.09, בישיבת קדם משפט, הסכימו הצדדים להצעת בית המשפט, "כי ימונה מומחה מטעם בית המשפט בנוסף לעדים של כל אחד מאיתנו אשר יתייחס לשאלת סטנדרט השמירה, הטיפול והשימור שהנתבעים נוהגים באוסף של פרופ' טל ז"ל". המומחה שמונה הוא מר מיכאל מגן, מנהל המעבדה לשימור נייר וקלף במוזיאון ישראל (להלן: המומחה).

המומחה ערך חוות דעת יסודית ומקיפה ביום 15.5.09. חוות הדעת, בתמצית, היתה כי סטנדרט השמירה והטיפול באוסף הוא "בינוני עד נמוך ומתחייב מכאן שיש לתקן את הטעון תיקון ושיפור הליקויים כמתחייב מארכיון הפועל בסטנדרט מקצועי".

בישיבת קדם משפט שהתקיימה ביום 2.7.09, בנוכחות המומחה, עלה בידי הצדדים לרקום מתווה לסיום הסכסוך, כמפורט להלן:

"א.
ארכיון טל יישאר במחסן הספרים הנדירים שבבנין הספריה הלאומית בגבעת רם בירושלים.

ב.
במהלך השנה הקרובה יינקטו הפעולות הבאות ביחס לארכיון טל בפיקוחו של מר מיכאל מגן.

(1)
עד ליום 1.11.09 תגיש מחלקת השימור של הספריה הלאומית דוח שימור הכולל המלצות לטיפול ביחס לארכיון טל. הדוח יוגש למר מיכאל מגן, לבית המשפט ולב"כ הצדדים. מר מיכאל מגן יעיר את הערותיו ביחס לדוח השימור תוך שלושים יום. ההערות יועברו גם לעיון בית המשפט.
(2)
לאחר שמר מגן יעיר הערותיו ביחס לדוח השימור יפעלו הנתבעים בכל ההקדם ליישום האמור בדוח ולהערות מר מגן, ככל שיהיו כאלה.
(3)
עד ליום 1.3.2010 יוצגו למר מגן תוכנית להיערכות לשעת חירום, נהלי חדר עיון ודוח המתקנים והנהלים. מר מגן יעיר את הערותיו ביחס לשלושת אלה תוך שלושים יום. ההערות יועברו גם לעיון בית המשפט.
(4)
הנתבעים יתקנו את שלושת המסמכים האמורים בסעיף (3) לעיל על פי הערות מר מגן. גם זאת, בכל ההקדם.
(5)
עד ליום 1.5.2010 יוגש דוח על ביצוע תרגיל היערכות לשעת חירום. כמו כן, יערוך המומחה מר מגן ביקורת על הטיפול שנעשה בארכיון טל בשים לב לאמור בדוח השימור ולהערותיו, ככל שיהיו. כמו כן יחזרו וייבדקו המסמכים האמורים בסעיף 3 שלעיל בשים לב להערות מר מגן ככל שיהיו כאלה.
(6)
ביום 1.7.2010 יגיש מר מגן דוח מסכם לבית המשפט אשר יסכם את ביצוע המתווה כאמור לעיל.
(7)
מר מגן ייזום לפחות שניים עד שלושה ביקורים בספריה הלאומית, בחדר הספרים הנדירים, בחדר העיון ובמעבדת השימור ואלה יהוו חלק מתהליך הבקרה והליווי.

ג.
במקרה של חילוקי דיעות מקצועיים התובע והנתבעים יקבלו את עמדתו של מר מגן ויפעלו לביצוע הוראותיו.

ד.
הנתבעים ישאו במימון ביניים בשכרו של המומחה בגין המתווה עליו הוסכם לעיל.

ה.
לאחר הגשת הדוח המסכם על ידי מר מגן, יוזמנו הצדדים לבית המשפט לישיבה נוספת שבה יישמעו טענותיהם בנוגע לפסיקת שכר טרחה והוצאות ויינתן

פסק דין

."

הנתבעים פעלו על פי המתווה המוצע בפיקוח המומחה, אשר הגיש לבית המשפט דוחות התקדמות בתאריכים 15.12.09, 26.3.10, 13.6.10 ודוח מסכם ביום 31.8.10. בראשית דבריו בדוח המסכם ציין המומחה את "הרוח החדשה" הנושבת בבית הספרים ואת כברת הדרך הרבה והמשמעותית שנעשתה בנוגע לאוסף בפרט, ולארכיון המוסיקה בכלל. לדעתו של המומחה מירב היעדים אליהם כיוון מתווה הפשרה הושגו, אף כי עוד רבה המלאכה בנושא שימור האוספים הלאומיים בבית הספרים. המומחה התייחס בדוח המסכם בפירוט רב לנושאים שבחן וראה לסכם את דיווחו במילים אלה: "...נוצרה דינאמיקה חיובית בעקבות הסכם הפשרה בין הצדדים ונושא השימור של האוסף טל עבר שינוי משמעותי וחיובי. הנתבעת פעלה בתחילה באיטיות ולאחר מכן ביעילות גבוהה יותר על מנת להשלים ולשפר את הטעון שיפור. עם יד על הלב ובנימה אישית יותר אני חושב שנבנה אמון מחודש בין מר איתן טל
התובע ובין הנתבעת הספריה הלאומית, אני סבור שלהתפתחות זו שותפים כל הצדדים. אמנם, רבה המלאכה בצדה של הנתבעת להשלים ולהעלות את רמת השימור אך נעשתה עבודה טובה ומקצועית וזו מעמידה כיום את הספרייה הלאומית בנתיב חדש שיצעיד אותה בבטחה אל עתיד טוב יותר".

בישיבת קדם משפט שהתקיימה ביום 11.10.10, לבקשת התובע, הגיעו הצדדים להסכמות נוספות, כמפורט להלן:

"(א)
הנתבעת תאתר את החומר הרגיש (העתקות שמש) וחומר זה יושם בתוך מעטפות מבודדות.
(ב)
הפריטים שיש חשיבות צבעונית לתעד אותם באופן זה ייסרקו בצבע.
(ג)
מעבדת השימור תערוך את הסקר שנעשה ותציג אותו באופן ורבלי שמתאר את אשר נעשה מבחינה שימורית ומבחינת הטיפול באוסף.
(ד)
המומחה יערוך בדיקה מדגמית פעם נוספת.

הפעולות (א) עד (ג) יושלמו תוך 30 יום.
פעולה (ד) תבוצע תוך 30 יום נוספים.
מבקשים כי האמור לעיל יהיה חלק מהסכמת הצדדים ומבקשים לעבור לטיעון בשאלת ההוצאות."

לאחר מכן, טענו ב"כ הצדדים בשאלת החיוב בהוצאות ובשכר טרחה.

לפני שאתייחס לענין אחרון זה, ברצוני לשבח את בעלי הדין אשר השכילו להגיע להסכם פשרה ולקיים אותו, לתועלת הכל. במובחן מהליך משפטי רגיל המבקש ליתן פתרון לסכסוך בין הצדדים שלפניו ותו לא, פתרון הסכסוך בתיק זה תרם לשיפור כללי של רמת השרות הניתן בבית הספרים ואיכות תהליכי העבודה במקום, לצד מתן מענה לשימור האוסף. לא ניתן היה להגיע לתוצאה חשובה זו ללא שיתוף הפעולה של הצדדים, וכמובן, ללא הפיקוח המקצועי והמיומן של המומחה. התובע ראוי להערכה על כך שהסכים, במסגרת המתווה, לוותר על התביעה המקורית להשבת האוסף. הסכמה זו מעידה על כך שבבסיס התביעה לא היה מניע כספי או חומרי אחר, כפי שנטען כלפיו. גם הנתבעים ראויים להערכה על כך שהיו נכונים להתגייס לתהליך של שיפור ותיקון, בפיקוח המומחה, שהיה כרוך בהקצאת משאבים לא מעטים, ועל כי תהליך זה נחל הצלחה.

אשר לשאלת החיוב בהוצאות ובשכר טרחה, לאחר שנתתי דעתי לטענות ההדדיות של הצדדים, אני קובעת כי הנתבעים ישאו בשכר טרחת המומחה (לרבות בסכום נוסף של 3,000₪ כולל מע"מ עבור השלמת עבודתו). כמו כן ישאו הנתבעים בהוצאות התובע ובשכר טרחת בא כוחו בסכום כולל של 25,000₪, כולל מע"מ.


ניתן היום,
ט"ז חשון תשע"א, 24 אוקטובר 2010, בהיעדר הצדדים.
המזכירות תשלח העתקים לבאי כוח הצדדים.



אורית אפעל גבאי, שופטת







א בית משפט מחוזי 9018/07 איתן טל נ' האוניברסיטה העברית בירושלים, הר הצופים, בית הספרים הלאומי האוניברסיטאי ואח' (פורסם ב-ֽ 24/10/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים