Google

סלאמה טוחי - מדינת ישראל - הועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז דרום

פסקי דין על סלאמה טוחי |

13686-08/10 בבנ     09/11/2010




בבנ 13686-08/10 סלאמה טוחי נ' מדינת ישראל - הועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז דרום








st1\:*{behavior: }
בית משפט השלום בבאר שבע



בב"נ 13686-08-10
טוחי נ' ועדה מחוזית לתכנון ובניה מחוז דרום




בפני

כב' השופט
איתי ברסלר-גונן

מבקש:
סלאמה טוחי
ע"י ב"כ עו"ד גלעד אבני


נגד

משיבה:
מדינת ישראל - הועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז דרום
ע"י ב"כ עו"ד ליאורה אפרתי סינאוי



החלטה
1.
בפני
י בקשה שהגיש המבקש, תושב הפזורה הבדואית באזור היישוב ביר הדאג', לביטול שני צווי הריסה מנהלי שנחתמו על ידי יו"ר הועדה המחוזית לתכנון ולבניה של מחוז דרום, ביום 26.7.10, לפי סעיפים 238א(ב1)(1) ו- (3) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה – 1965 [להלן: "החוק"], כנגד שני מבנים נפרדים:
(א)
מבנה בשטח כ- 300 מ"ר עשוי ברזל ופח הכולל גם גג משולש מפח, ואליו מחוברת גדר באורך 70 מ', והמצוי בנ.צ. 173979/547124 (רשת ישראל החדשה) באזור שמורת חולות משאבים דרומית לדרך 222 (תיק פיקוח 389/10);
(ב)
מבנה בשטח כ- 80 מ"ר בנוי מפח, גגו מבד וסביבו גדר באורך 70 מ', והמצוי בנ.צ. 173743/547021 (רשת ישראל החדשה) באזור שמורת חולות משאבים דרומית לדרך 222 (תיק פיקוח 390/10);

[להלן בהתאמה: "צווי ההריסה", וה- "מבנים"].
2.
בבקשתו, שהוגשה ביום 8.8.10 עתר המבקש לביטול צווי ההריסה ממספר טעמים ובהם שאחד הצווים [לעיל בסעיף 1(א)] אינו דרוש לשם מניעת עובדה מוגמרת שכן המבנה הוקם בשנת 2002 ומשמש מאז לגידול כבשים; שהצו השני [לעיל בסעיף 1(ב)] אינו חתום; שלא התקיימה חובת ההתייעצות מול יו"ר הועדה המקומית שבתחום שיפוטו מצויים המבנים; שנפלו פגמים בהליכי ההתייעצות מול נציגת שר המשפטים ובהודעה לשר הפנים; וכן - שחותם הצווים, מר אבי הלר, לא כיהן כדין בתפקיד יו"ר הועדה המחוזית ושלכן צו ההריסה המנהלי נחתם בחוסר סמכות.
3.
בתגובתה, טענה המשיבה להעדר זכות עמידה למבקש, והשיבה לטענות המבקש בבקשתו, תוך פירוט ההליך המנהלי, לרבות הליך ההיוועצות כמו גם שמדובר במבנים המצויים בשטח גלילי ושאין חובת התייעצות עם יו"ר הועדה המקומית. עוד התייחסה המשיבה, בתגובתה, לעניין סמכותו של חותם הצווים.
4.
במהלך הדיון, שהתקיים ביום 28.10.10 ולאחר שראה את תגובת המשיבה, חזר בו המבקש ממרביתן המכריע של טענותיו, לרבות אלו העובדתיות והעמיד בקשתו על שתי טענות משפטיות בלבד:
(א)
זכות העמידה של מגיש הבקשה – כשלטענתו יש לשקול זכויות מנהליות למי שמצוי על הקרקע שנים רבות;
(ב)
חוסר סמכות יו"ר הועדה המחוזית, מר אבי הלר [להלן: "מר הלר"]. טענה זו נסמכת על פסיקתו של בית המשפט הגבוה לצדק בבג"צ 4065/09 אשר ניתנה ביום 20.7.10 ולפיה בוטל מינויו של מר הלר כיו"ר הועדה המחוזית, בשל פגמים בהליך המינוי. לטענת המבקש, במועד חתימת הצו [26.7.10] לא כיהן כבר מר הלר בתפקיד יו"ר הועדה המחוזית ועל כן היה משולל סמכות. כיוון שהמשיבה הראתה, בתגובתה, כי מר הלר מונה כממונה על המחוז במינוי "בפועל" מיום 25.7.10, טען ב"כ המבקש גם כנגד מינוי זה, שלטענתו אינו כדין.
5.
הצדדים ויתרו על חקירת המצהירים וב"כ המבקש הסכים לקבלת המסמכים שהוצגו על ידי המשיבה, תוך הסתייגות לגבי משמעותם המשפטית נוכח טענותיו האמורות.
הדיון
סמכותו של מר אבי הלר לחתום על הצו
6.
הרקע לטענה זו של המבקש הינו שביום 20.7.2010 פסק בית המשפט הגבוה לצדק כי נפלו פגמים בהליך מינויו של הממונה על המחוז, מר הלר [המכהן מכוח סעיף 7(א) לחוק כיו"ר הועדה המחוזית], ולפיכך נפסק כי מינויו לתפקיד הממונה על המחוז מבוטל לאלתר [בג"צ 4065/09 עו"ד יוסף פינחס כהן נ' שר הפנים (טרם פורסם); להלן: "פסק הדין בבג"צ"].
במסגרת הליך קודם נדרשתי לשאלה מה טיב צו הריסה מנהלי שנחתם לפני שניתן פסק הדין בבג"צ, וקבעתי כי צו הריסה שכזה שריר וקיים [ראו למשל בב"נ (ב"ש) 31864-07-10 סלמאן סדאן נ' ועדה לתכנון ובנייה באר שבע מחוז דרום (פורסם במאגר "נבו"), להלן: "עניין סדאן"].
כעת השאלה מורכבת יותר ועניינה, כאמור, בחתימה על צו הריסה מנהלי במועד שהוא מאוחר לפסק הדין בבג"צ.
7.
עמדת המשיבה היא ש- 5 ימים לאחר פסק הדין בבג"צ, מונה מר הלר כמינוי בפועל לממונה על מחוז הדרום במשרד הפנים, וזאת לתקופה של שלושה חודשים לכל היותר, ובהתאם לסעיף 23 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט – 1959 [להלן: "חוק המינויים"].
לכתב התגובה צורך כתב המינוי מיום 25.7.10 והמבקש אינו חולק על עצם המינוי. המחלוקת היא בשאלה האם מוסמך היה שר הפנים למנות את מר הלר עצמו לתפקיד, מכיוון שסעיף 23 לחוק המינויים מאפשר למנות רק אדם אחר ולא את האדם שמינויו נפסל. עוד טוען ב"כ המבקש כי מכיוון שמר הלר כיהן כבר בעבר במינוי זמני, לא ניתן למנותו שוב באמצעות אותו סעיף 23 לחוק המינויים. טענתו הנוספת של ב"כ המבקש היא כי לממלא המקום שמונה לפי סעיף 23 לחוק המינויים אין סמכות לחתום על צו הריסה מנהלי.
ב"כ המבקש טען עוד, במהלך הדיון, כי מכיוון שהיה כבר ממלא מקום שמונה בשנת 2008 [מר עלי פורטי], לא ניתן היה למנות את מר אבי הלר לתפקיד זה לאחר פסק הדין בבג"צ.
8.
השאלה המתעוררת בתיק זה נבחנה על ידי במסגרת תיק אחר [בב"נ (ב"ש) 53816-07-10
סלאמי סגאירה נ' מדינת ישראל - הועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז דרום
(פורסם במאגר "נבו"), להלן: "עניין סגאירה"], בו ייצגו את הצדדים אותם באי-כוח מלומדים. לאחר בחינת הדברים והטענות שם, דחיתי טענת המבקש שם וקבעתי כי לא נפל פגם בהליך מינויו של מר אבי הלר, כממוננהעלהמחוזבפועל, ל פסק הדין בבג"צ, וזאת מכוח
9.

אחר

17.







בבנ בית משפט שלום 13686-08/10 סלאמה טוחי נ' מדינת ישראל - הועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז דרום (פורסם ב-ֽ 09/11/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים