Google

יוסף אזולאי - רשות הנמלים והרכבות - רכבת ישראל

פסקי דין על יוסף אזולאי | פסקי דין על רשות הנמלים והרכבות - רכבת ישראל

1324/00 עא     18/01/2001




עא 1324/00 יוסף אזולאי נ' רשות הנמלים והרכבות - רכבת ישראל




בעניין:
יוסף אזולאי

ע"י ב"כ עו"ד ח. גלזר
ואח'
רח' שמריהו לוין 6, חיפה
המערער

- נ ג ד -
רשות הנמלים והרכבות - רכבת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד מ. גושן
ואח'
רח' הרצל 65, נהריה
המשיבה
פסק דין
בפני
נו ערעור על פסק-דינו של בימ"ש השלום בחיפה, כב' הנשיא א. קיטאי, בת.א. 6277/99 שניתן על דרך הפשרה לפי סעיף 79א' לחוק בתי המשפט, וזאת לאחר שבאי כח הצדדים טענו טענותיהם והגישו ראיות בכתב, לרבות העדתו של בן אחיו של התובע.

התובע כבן 62, נפגע ביום 12.5.98 שעה שהלך בין האדנים על מסילת הרכבת לכיוון אצטדיון רמת-גן למשחק גביע בכדורגל אליו נסע ברכבת מיוחדת שיצאה מקרית-מוצקין לאצטדיון. לגירסת התובע הרכבת עצרה באמצע המסילה במקום שאינו מוסדר לכך, הורידה את הנוסעים שהיו אוהדים של קבוצת הכדורגל ושרכשו את הכרטיס לנסיעה מיוחדת הלוך ושוב. בתום המשחק שבו הנוסעים בנסיעה המיוחדת בקבוצה שמנתה מעל 300 איש למקום שבו עצרה הרכבת לראשונה, אולם הופתעו לגלות כי עליהם לצעוד לעבר הרכבת במרחק נוסף. בדרך היה עליהם לעבור קטע בו המסילה מונחת על גבי גשר נחל הירקון. בשל החשיכה לא יכול היה המערער להבחין ברווח בין האדנים, רגלו נתקעה והוא מעד ונפל.
ד"ר רופמן שמונה כמומחה רפואי בתחום האורטופדי, העריך כי לתובע 12% נכות צמיתה בגין חבלה בכתף שמאל שבעקבותיה נותרה הגבלת תנועה ברורה עם קושי בתנועות תפקודיות. ד"ר רופמן העריך כי לאחר שהטיפול השמרני לא הועיל, נאלץ התובע לעבור ניתוח ארטרוסקופי לכתף.
במועד התאונה היה המערער גימלאי של משטרת ישראל ועבד כשומר בבית ספר לאובק, תמורת שכר חודשי של כ4,500- ש"ח לחודש.

בפסק-דינו התייחס כב' הנשיא קיטאי לשאלת החבות בקובעו "אני מפקפק באם יש לתובע כנגד הנתבעת עילת תביעה בגין רשלנות, טענות התובע הן קלושות ונעשה נסיון 'למצוא תחת לאדמה' רשלנות כלשהי..." ספקותיו הביאו לפסיקת סכום סמלי בסך 3,000 ש"ח הכולל את כל ההוצאות והאגרה.

לאחר ששמענו טענות הצדדים סבורים אנו כי למרות הסכמת הצדדים לדיון לפשרה לפי סעיף 79א', אשר אין בה, כשלעצמה, לשלול מעיקרה את הזכות לערער על פסק-הדין, אם כי עילות ההתערבות מצומצמות יותר מאשר במקרה של ערעור רגיל, יש טעם לבחינה של נושא הרשלנות שנדחה, כאמור, ע"י כב' הנשיא קיטאי, ועמדתו הנחרצת לעצם התביעה מצאה ביטוי בלשונו שתוארה לעיל.

המדובר בנסיעה מיוחדת ברכבת של המשיבה, אשר הובילה אוהדי כדורגל למשחק גמר גביע המדינה. עפ"י המסמך נ1/ שהוצג ע"י המשיבה, הופעלה הרכבת מהצפון לתחנת בני-ברק, ועפ"י הנחיות משטרת ישראל הורדו נוסעי הרכבת מול האצטדיון. לאחר מכן הועברה הרכבת לתחנת בני-ברק ועליית הנוסעים לאחר המשחק התבצעה בתחנת הרכבת.
במצב כזה, נראה שלא היתה ברירה למערער אלא להלך על המסילה או על השביל הצר המצוי שם, כמתואר בתמונות ת1/, ובמיוחד באיזור הגשר שצידו האחד חשוף לחלוטין, ובין המסילה למעבר הצר ישנם מרווחים שנקל ליפול עליהם או בגללם. במקום לא היתה תאורה והלכו על המסילה כ300- איש.
לא נסתרה טענתו של המערער כי כאשר קנה את כרטיס הנסיעה לא נאמר לו דבר באשר לעצירה של הרכבת באמצע המסילה במקום בלתי מוסדר, בסמוך לאצטדיון רמת-גן, ולמרות שפגיעתו ארעה בדרך חזרה, בשלב שבו עצרה הרכבת בתחנת בני-ברק, נאלצו המערער, ביחד עם האחרים, ללכת כאמור על המסילה, שכן הוברר להם בבואם שהרכבת ממתינה להם במרחק של 300-500מ' ממקום עצירתה.
המערער לא בחר מיוזמתו ללכת על המסילה ולכן אין לומר, כטענת ב"כ המשיבה, כי לא מתגבשת חובת זהירות מושגית בכך שאין המשיבה צריכה לצפות שאדם יהלך על מסילת הברזל וימעד כי המסילה מיועדת לנסיעת הרכבת בלבד.
ההיפך הוא הנכון - כאשר הורדו הנוסעים בשלב הראשון מול האצטדיון, ואח"כ חנתה הרכבת במקום אחר - בתחנת בני-ברק - היתה צריכה המשיבה לצפות כי בין מאות הנוסעים המהלכים על המסילה עלול להיגרם נזק עקב נפילה בגין הליכה על אדני המסילה, במיוחד כאשר המקום היה ללא תאורה, ובשעות החשיכה.

אם אמנם המשיבה אחראית לאירוע שארע למערער בגין רשלנותה, יש להתערב בסכום שנפסק לזכותו כפיצויי נזיקין, שכן בעוד שהסכום שנפסק לתובע הוא "סכום סימלי ומתון", כלשון הנשיא קיטאי, הוא ראוי לפיצוי ריאלי על נזקיו. קביעת הפיצוי הריאלי תביא לתוצאה המחייבת התערבות ביהמ"ש שלערעור בפסק-דין שניתן על פי סעיף 79א'.

לאור גילו של המערער, ובהתחשב בעובדה שלאחר העדרות עקב הטיפולים הרפואיים חזר לעבודתו, ועל פי נכותו הרפואית בשיעור 12%, יהיה הפיצוי לפרטי הנזק השונים על פי אמדנה ובסך 30,000 ש"ח.

אשר על כן אנו מבטלים את פסק-הדין של בימ"ש קמא, קובעים כי המשיבה אחראית בלעדית לתאונה בה נפגע המערער ביום 12.5.98 ומחייבים אותה לשלם למערער סך 30,000 ש"ח.
בנוסף תשלם המשיבה את הוצאות המשפט, אגרת המשפט לפי הסכום שנפסק ובצירוף שכר טרחת עו"ד בשיעור 15% בתוספת מע"מ.

הסכומים ישאו הפרשי הצמדה וריבית החל מהיום ועד התשלום המלא בפועל.

ניתן היום כ"ג בטבת תשס"א, 18 בינואר 2001 בהעדר הצדדים.

המזכירות תמציא העתק פסק-הדין לב"כ הצדדים.

י. דר, שופט

ש. ברלינר, שופט

ב. גילאור, שופטת
[אב"ד]

פנינה ב. / d00132400j.1
1
בתי המשפט
בית המשפט המחוזי בחיפה

עא 001324/00

בפני

הרכב כב' השופטים: ב. גילאור - [אב"ד]
ש. ברלינר
י. דר








עא בית משפט מחוזי 1324/00 יוסף אזולאי נ' רשות הנמלים והרכבות - רכבת ישראל (פורסם ב-ֽ 18/01/2001)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים