Google

מדינת ישראל - כרים אחמד

פסקי דין על כרים אחמד

22549-08/10 פ     28/02/2011




פ 22549-08/10 מדינת ישראל נ' כרים אחמד




לך






בית המשפט המחוזי בחיפה

ת"פ 22549-08-10 מדינת ישראל
נ' אחמד(עציר)



28 פברואר 2011



22559-08-10


בפני
כב' השופטת ברכה
בר-זיו

המאשימה
מדינת ישראל


נגד

הנאשם
כרים אחמד
(עציר)



<#1#>
נוכחים:
ב"כ המאשימה – עו"ד גב' אודליה וייס
ב"כ הנאשם – עו"ד יניב אביטן
הנאשם – באמצעות הליווי

<#2#>
גזר דין

1.
במסגרת הסדר טיעון, הודה הנאשם בעובדות כתב אישום מתוקן והורשע בעבירות של התפרצות למקום מגורים (עבירה לפי סעיף 406(ב) לחוק העונשין, התשל"ז- 1977 (להלן: "החוק")) והצתה (עבירה לפי סעיף 448(א) לחוק).

2.
על פי עובדות כתב האישום המתוקן, בהן הודה הנאשם, בתאריך 12.7.10 הוא התפרץ לביתו של המתלונן מתוך כוונה לגנוב מתוך הבית כלי נשק וכסף. הנאשם עיקם את סורגי הדירה, נכנס לתוכה וחיפש כלי נשק וכסף ומשלא מצא את מה שחיפש, ועל מנת לטשטש את עקבותיו, נטל הנאשם בלון גז שהיה בדירה והצית באמצעותו את הדירה, על תכולתה.

3.
הצדדים לא הסכימו בדבר העונש שיושת על הנאשם, ולאחר קבלת תסקיר שירות המבחן טענו לעונש.

4.
הנאשם יליד 31.3.90 ולחובתו שורה ארוכה של עבירות רכוש. מאז שנת 2006 ריצה מספר עונשי מאסר. בתיק זה הנאשם עצור מיום 2.8.10.

5.
בת.פ. 4417-05-08 בבימ"ש השלום בעכו, הורשע הנאשם בעבירות של הסגת גבול פלילית, פריצה לבנין שאינו דירה , היזק לרכוש במזיד, פריצה לרכב, נהיגת רכב מנועי ללא רישיון וניסיון לגניבת רכב. ביום 15.9.08 נגזר עליו, בין היתר, מאסר על תנאי לתקופה של 12 חודשים למשך 3 שנים מיום שחרורו מן המאסר, והתנאי כי לא יעבור עבירת רכוש מסוג פשע, ויורשע עליה.

6.
כאמור, ערך שרות המבחן תסקיר בעניינו של הנאשם, ממנו עולה מסכת חיים קשה ביותר. מגיל צעיר התחנך הנאשם בפני
מיות, אך לא הסתגל והתדרדר לדרך העבריינית. אביו ואחותו שמו קץ לחייהם ואמו דחקה בו למצוא עבודה ולפרנס את המשפחה , דבר שלא צלח בידו. בנוסף, הנאשם מתפקד ברמת אינטליגנציה נורמלית-נמוכה, סובל מקשיים רגשיים, דיכאון וחוה מספר ניסיונות אובדניים. שרות המבחן ציין כי הנאשם לוקח אחריות מלאה על מעשיו, כאשר הוא מסביר את מעשיו בלחץ הכבד שבו היה נתון מצד בני משפחתו ובעובדה שלא הצליח למצוא עבודה. הנאשם הביע חרטה בפני
שירות המבחן אם כי שירות המבחן ציין כי קיים קושי בהפנמת חומרת הבעייתיות שבהתנהגותו וספק אם החרטה שהביע כנה. שרות המבחן נמנע מלבוא בהמלצה טיפולית והמליץ להציב עבור הנאשם גבולות ברורים.

7.
ב"כ המאשימה הציג לוח צילומים המתעד את הנזקים שנגרמו לדירה וכן חוות דעת המפרטת את הרכוש שנפגע. ב"כ המאשימה ביקש להחמיר בעונשו של הנאשם לאור חומרת העבירות בהן הורשע, עברו המכביד והעובדה כי ביצע את העבירות כאשר תלוי ועומד נגדו עונש מאסר מותנה, אותו ביקש ב"כ המאשימה להפעיל במצטבר לכל עונש שיושת עליו בתיק זה. ב"כ המאשימה ציין כי ענישה מתונה ומתחשבת עשויה להתפרש כמתן הכשר לפגיעה ברכושו של הזולת ואף סיכון לביטחון הציבור, וביקש להעדיף את האינטרס הציבורי על פני זה של הנאשם.

8.
מאידך, הסניגור שם את הדגש על נסיבותיו האישיות של הנאשם ועל הצורך בשיקומו. הסניגור טען לקולא כי הנאשם הודה בהזדמנות הראשונה, נטל אחריות על מעשיו, והביע חרטה מלאה על מעשיו. הסניגור הפנה למניע לביצוע העבירות, ובמיוחד לעובדה שהנאשם התפרץ לדירה על מנת למצוא כלי נשק שבאמצעותו יוכל לשים קץ לחייו. הסניגור טען כי כל ניסיונות הנאשם למצוא עבודה לא צלחו וכפי שעולה מתסקיר שרות המבחן לא מדובר בעבריין קלסי, הנאשם זועק לעזרה ועוד אפשר להצילו, ולאו דוקא באמצעות מאסר. לטענתו, הטלת מאסר תפעל בכיוון הפוך
ולא תביא את הנאשם לתובנה למעשיו ורק הליך טיפולי יוכל לעשות כן.

9.
שני הצדדים הפנו לשורה ארוכה של פסקי דין – ב"כ המאשימה לכאלה שהחמירו עם נאשמים והשיתו עונשי מאסר לתקופה ממושכת, והסניגור, לכאלה שהסתפקו בעונש מאסר שירוצה בעבודות שירות.

10.
ב"כ המאשימה ביקש להטיל על הנאשם קנס ופיצוי כספי למתלונן. הסניגור ציין כי הנאשם ביצע את העבירות על רקע מצוקה כלכלית וברור כי לא יעמוד בכל קנס או פיצוי שיוטל עליו.

11.
הנאשם הביע צער על מעשיו וטען כי אם תהיה לו עבודה לא יחזור לבצע עבירות. הנאשם ביקש את רחמי בית המשפט.

12.
השיקולים לחומרה בעניינו של הנאשם מכבידים ביותר – העבירות שביצע חמורות ביותר, כאשר על עבירת ההצתה נאמר כי "ראשיתה מצער – גפרור – ואחריתה מי ישורנה" (ע"פ 7925/06). בנוסף, עברו הפלילי של הנאשם מכביד, חרף גילו הצעיר הוא כבר ריצה מספר מאסרים, ותלוי ועומד נגדו מאסר על תנאי – כאשר כל אלה לא הרתיעו אותו מלחזור ולבצע את העבירות.

13.
מאידך, נסיבותיו האישיות של הנאשם קשות ביותר, עד כדי כך שביקש לשים קץ לחייו. הוא נדחה על ידי משפחתו, גדל מחוץ למסגרת משפחה, אך מופעלים עליו לחצים לעזור בפרנסת המשפחה ומפאת מצבו, לרבות הנכות בה הוא לוקה, הוא אינו מצליח למצוא עבודה. הנאשם עצמו מודע לחומרת מצבו ולמבוי הסתום אליו נקלע, כאשר ציין בפני
כי אם היתה לו עבודה, לא היה נכנס לבית הסוהר ואם יצא מבית הסוהר ותהיה לו עבודה – לא יחזור.

14.
אכן – צודק הסניגור בטענתו לפיה הנאשם זקוק לשיקום ולמקום עבודה וספק אם מאסר יעזור להוציאו ממעגל העבריינות. ואולם, צודק גם ב"כ המאשימה בטענתו לפיה הדרך העבריינית אינה יכולה להיות פתרון למצוקות אישיות והאינטרס הציבורי מחייב נקיטת יד קשה נגד פורעי החוק, בין הפוגעים בגוף זולתם ובין ברכושו.

עם כל החשיבות לאלמנט השיקום, אין הוא יכול לבוא במקום ענישה, כאשר נסיבותיו האישיות של הנאשם נלקחות על ידי בחשבון בקביעת העונש .

15.
מכל האמור, אני גוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:

א.
24 חודשי מאסר.
ב.
אני מפעילה את המאסר המותנה בן 12 חודשים שנגזר על הנאשם בת"פ 4417-05-08 שהושת עליו ביום 25.9.08, בבימ"ש השלום בעכו, כאשר מאסר זה ירוצה במצטבר לעונש המאסר לעיל.
סה"כ ירצה הנאשם 36 חודשי מאסר, כאשר מניין התקופה יחל ביום מעצרו – 2.8.10.
ג.
מאסר על תנאי בן 12 חודשים, כאשר התנאי הוא כי בתקופה של
36 חודשים ממועד שחרורו מן המאסר לא יעבור עבירת רכוש /או עבירת אלימות מסוג פשע ויורשע עליה.
ד.
מאסר על תנאי בן 8 חודשים, והתנאי הוא כי בתקופה של 36 חודשים ממועד שחרורו מן המאסר לא יעבור עבירת רכוש מסוג עוון
ויורשע עליה.
ה.
בשים לב לנסיבותיו האישיות של הנאשם איני מטילה עליו קנס כספי או פיצוי כספי למתלונן.

16.
אני מפנה תשומת לב שב"ס למצבו הנפשי של הנאשם ומבקשת כי יינתן לו הטיפול הנפשי ו/או כל טיפול אחר שיידרש בנסיבות העניין, על מנת להבטיח שלומו ובריאותו.

והודעה זכות ערעור לבית המשפט העליון תוך 45 ימים.
<#3#>

ניתנה והודעה היום כ"ד
אדר א תשע"א, 28/02/2011 במעמד הנוכחים.



ברכה בר-זיו
, שופטת

עדי שיטרית






פ בית משפט מחוזי 22549-08/10 מדינת ישראל נ' כרים אחמד (פורסם ב-ֽ 28/02/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים