Google

זאב ניסן ליאב - עירית באר שבע

פסקי דין על זאב ניסן ליאב | פסקי דין על עירית באר שבע

23973-01/11 תק     21/02/2011




תק 23973-01/11 זאב ניסן ליאב נ' עירית באר שבע








st1\:*{behavior: }
בית משפט לתביעות קטנות בקריית שמונה



ת"ק 23973-01-11 ליאב נ' באר שבע




בפני

כב' השופטת
רבקה איזנברג


התובע

זאב ניסן ליאב


נגד


הנתבעת

עירית באר שבע



החלטה

1.
בפני
בקשה לדחיית התביעה מחוסר סמכות מקומית, או לחילופין להורות על העברתה לדיון בבית המשפט המוסמך. לטענת הנתבעת- עיריית באר שבע (להלן: "המבקשת") מקום מושבה הוא בבאר שבע ואף האירוע נשוא התביעה- דוחות החנייה שקיבל התובע , התרחש בתחומי העיר באר שבע. המבקשת הוסיפה, כי גם מאזן הנוחות נוטה לטובת קיום הדיון בבית משפט בבאר שבע.

2.
המשיב התנגד לבקשה וטען, כי המבקשת פועלת באופן שיטתי ומכוון תוך ניסיון להתנער ממתן שירות לאזרח וכי יש להתחשב גם בנוחותו לעניין מקום קיום הדיון.

דיון
:
3.
מעיון בכתב התביעה עולה, כי אין סמכות מקומית לבית משפט זה לדון בתביעה שבנדון.

סעיף 2 לתקנות שיפוט בתביעות קטנות (סדרי דין), תשל"ז- 1976 נוקטת בהאי לישנא:

"תביעה תוגש לבית המשפט שאזור שיפוטו הוא אחד המקומות המנויים להלן, והוא על אף האמור בכל הסכם שבין בעלי הדין; ואלה הם:

(1) מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע;

(2) מקום יצירת ההתחייבות;

(3) המקום שנועד, או שהיה מכוון, לקיום ההתחייבות;

(4) מקום המסירה של הנכס;

(5) מקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים;

(6) בתביעה שכנגד- מקום הגשת התביעה המקורית"
.

4.
במקרה דנן, אין חולק כי מקום עסקה של המבקשת הינו בבאר שבע. גם מקום יצירת ההתחייבות וכן מקום המעשה או המחדל בגינו הוגשה התביעה הינם בבאר שבע: הקנסות שהמשיב עותר לביטול ההליכים לגביהם, מתייחסים לעבירות אשר בוצעו בעיר באר שבע, לגביהם ניתנו דוחות החנייה. גם ביחס ליתר החלופות הקבועות
בסעיף 2 לתקנות, לא קמה סמכות מקומית לבית משפט זה.

5.
ערה אני לכך שקיימת מגמה בפסיקה לצמצם את השימוש בטענת חוסר סמכות מקומית, אולם , אין בכך כדי לבטל את הוראות התקנות במקום שלא קמה על פיהן סמכות מקומית כלל וכלל. במיוחד יפים הדברים שעה שמדובר בשני מחוזות מרוחקים זה מזה, ובבית משפט זה המצוי במרחק רב מבית המשפט בבאר שבע.

6.
בנסיבות הרגילות, מן הראוי היה להעביר התביעה לדיון בבית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע
ולא למחוק את התביעה. יחד עם זאת, במקרה דנן, איני מוצאת טעם להורות כך שכן ממילא אין סמכות עניינית לבית משפט לתביעות קטנות, לדון בתביעה מסוג זה:


המשיב עתר בתביעתו למתן צו עשה להורות למבקשת לבטל הליכים המנוהלים כנגדו בגין חוב דוחות חנייה.
סמכותו של בית המשפט לתביעות קטנות נקבעה בס' 60 לחוק בתי המשפט והיא מוגבלת לתביעתו של יחיד שהינה אחת מהשתיים– בקשה למתן צו להחלפת מוצר,לתיקונו או להשבתו וכן תביעה לתשלום סכום שאינו עולה על 30,100₪.
לאור הגבלת סמכות זו,ביה"מ לתביעות קטנות אינו מוסמך לדון בתביעות
שעניינן צווי עשה,צווי מניעה,צווים הצהרתיים וכיוב'.
ראה בעניין זה:

בר"ע (מחוזי ב"ש) 573/01

קלאב הוטל ניהול בע"מ נ' משה אדלר , שם ביטל ביה"מ המחוזי החלטה של ביה"מ לתביעות קטנות,אשר נתן צו עשה במסגרתו הורה למשיב להמשיך ולקיים הסכם. ביה"מ קבע כי ביה"מ לתביעות קטנות חרג מסמכותו וכי הסמכות להכריע בסעד מסוג זה הינה לביה"מ רגיל.
כן ראה בר"ע 2347/06 אלברט אטיאס נ' עמרם בן-אלי,: "...השאלה האם בית המשפט לתביעות קטנות מוסמך ליתן צו עשה וצו מניעה? לדעתי, התשובה לשאלה זו בשלילה. אמנם, סעיף 75 לחוק ביה"מ (נוסח משולב), התשמ"ד - 1984 (להלן- חוק בתי המשפט), קובע ש"כל בית משפט הדן בענין אזרחי מוסמך לתת ... צו עשה, צו לא תעשה, צו ביצוע בעין וכל סעד אחד, ככל שיראה בנסיבות שלפניו". אולם בעניינו חל סעיף 60 לחוק בתי המשפט שהוא, לעניין סמכותו של בית משפט לתביעות קטנות, דין מיוחד...
הוראת סעיף 60 של חוק בתי המשפט הינה ברורה וחד משמעית, ולפיה בית המשפט לתביעות קטנות מוסמך לדון רק בתביעות אזרחיות כספיות (המוגבלות לסכום הנקוב בחוק המשתנה מעת לעת לפי צווים המוצאים על ידי שר המשפטים) וכן בתביעות להחלפת מצרך, תיקונו או ביטול עסקה לרכישתו. מכאן, שבית משפט לתביעות קטנות אינו מוסמך לתת צווי עשה או צווי מניעה כמו אלה שניתנו על ידי בית המשפט קמא בענייננו."
כן ראה

רע"א 21182-11-09

הוט נ' אבישר ואח' :
"...סיבה נוספת לכך שלא היה בסמכות בית המשפט לתביעות קטנות ליתן צו לפינוי התשתית היא שהוא מוסמך לדון בתביעה אזרחית לתשלום כסף, או להחלפת מצרך או לתיקונו, ואינו מוסמך ליתן צווי עשה אחרים...".
(כן ראה

תק 462/08

עסאף נ' תחנת מוניות כפיר-דביר שם דחה ביהמ"ש,מהעדר סמכות, בקשה להוציא צו עשה לנתבעת ולחייבה להשיב לתובע שיק. וכן

ת"ק 5347-05-10

גאדה אגבאריה, נ' אוניברסיטת חיפה:"...מתן צו עשה כדוגמת זה הנתבע, כלל איננו מצוי בגדרי סמכותו העניינית של בית משפט זה ע"פ סעיף 60 לחוק בתי המשפט...".
לאור האמור, אין לביהמ"ש לתביעות קטנות סמכות ע"פ דין לדון בתביעה לצו עשה ואין כל טעם להעביר את הדיון לבית משפט לתביעות קטנות במקום אחר.
לאור האמור אני מורה על מחיקת התביעה.
בנסיבות העניין,אין צו להוצאות.
.
ניתנה היום, י"ז
אדר א תשע"א, 21 פברואר 2011, בהעדר הצדדים.








תק בית משפט לתביעות קטנות 23973-01/11 זאב ניסן ליאב נ' עירית באר שבע (פורסם ב-ֽ 21/02/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים