Google

המחלקה לתיקים מיוחדים - רוני חסון, חסון אחזקות ונקיון בע"מ

פסקי דין על המחלקה לתיקים מיוחדים | פסקי דין על רוני חסון | פסקי דין על חסון אחזקות ונקיון |

22711-10/09 פ     04/04/2011




פ 22711-10/09 המחלקה לתיקים מיוחדים נ' רוני חסון, חסון אחזקות ונקיון בע"מ






בית משפט השלום בפתח תקווה
04 אפריל 2011

ת"פ 22711-10-09 המחלקה לתיקים מיוחדים
נ' חסון ואח'

בפני
כב' השופטת דבורה עטר

המחלקה לתיקים מיוחדים
המאשימה

נגד

1. רוני חסון
2. חסון אחזקות ונקיון בע"מ
הנאשמים

<#2#>
נוכחים:
ב"כ המאשימה עו"ד ברעוז

הנאשם 1 בעצמו
ב"כ הנאשמים עו"ד גיא זאב
גזר דין
1. הנאשמת 2 הינה חברה בע"מ שהיתה רשומה בעת הרלוונטית לכתב האישום כעוסק מורשה על פי חוק מע"מ (להלן:"החוק") והנאשם 1 שימש כמנהלה הפעיל.

2. בתקופה שבין ינואר 2007 עד אפריל 2008 הוציא הנאשם 1, 19 מסמכים הנחזים להיות חשבוניות מס על שם העסק "דוק יוחאי תיווך בנייה ושיפוצים" (להלן:"החשבוניות הפיקטיביות").

הנאשם 1 הפיק ורשם את החשבוניות הפיקטיביות, בנאשמת 2 שבניהולו במטרה להתחמק מתשלום המס החל על נאשמת 2 על ידי הגדלת מס התשומות שבספריה. הנאשמים רשמו את החשבוניות הפיקטיביות בספרי הנהלת החשבונות של הנאשמת 2 וניכו את מס התשומות הגלום בהן , בסך 535,580 ₪ בדיווחיה התקופתיים של הנאשמת 2 למנהל מע"מ ובכך שילמו מס מופחת.

3. בגין האמור לעיל הורשע הנאשם 1 על פי הודייתו בהוצאת חשבונית מס או מסמך הנחזה כחשבונית מס מבלי שעשה או התחייב לעשות עסקה שלגביה הוציא את החשבונית או את המסמך האמור במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס, 19 עבירות ע"פ סעיף 117 (ב) (3) לחוק .

הנאשמים 1 ו 2 הורשעו ע"פ הודייתם בניכוי מס תשומות בלא מסמך כאמור בסעיף 38 לחוק במטרה להתחמק ולהשתמט מתשלום מס, 40 עבירות לפי סעיף 117 (ב) (5) לחוק, בהכנה , ניהול או הראשה לאחר לנהל או להכין פנקסי חשבונות כוזבים או רשומות אחרות כוזבות במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס, עבירה לפי סעיף 117 (ב) (6) לחוק ושימוש בכל מרמה או תחבולה או הרשעה לאחר להשתמש בהן במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס, עבירה לפי סעיף 117 (ב) (8) לחוק.

4. ב"כ המאשימה טענה בדבר חומרת מעשיהם של הנאשמים אשר גרעו מקופת המדינה סכום העולה על חצי מליון ש"ח וזאת בפרק זמן של שנים.

בהסתמך על פסיקה טענה ב"כ המאשימה כי מדיניות הענישה של בתי המשפט הינה חד משמעית ועקבית בעבירות המדוברות. מדיניות של הטלת עונשים כואבים ומרתיעים המשלבים עונשי מאסר בפועל וקנסות כבדים, בשים לב לכך כי בעבירות כלכליות עסקינן. זאת מבלי שיהא בנסיבות אישיות ובבעיות בריאותיות כדי להוות משקל נגד להטלת ענישה מחמירה כאמור.

ב"כ המאשימה עתרה לבית המשפט להטיל על הנאשם 1 מאסר בפועל המבטא את חומרת המעשים, מאסר על תנאי וקנס כספי הולם. ואילו על הנאשמת 2 שאינה פעילה עוד קנס סמלי.

5. ההגנה העידה מטעמה עדים אשר דיברו בשבחו של הנאשם.

גב' שושנה דלבקוביץ תיארה את הנאשם כאדם נורמטיבי וחיובי שעוזר ותורם לקהילה . על כן, לנוכח המצוקה הקשה אליה נקלע, יש להושיט לו יד. היא הוסיפה וציינה כי הינה אם בן חולה במחלה חשוכת מרפא וכי הנאשם סייע לה באופן אישי לרבות מבחינה כספית ללא בקשת החזר ותמורה ועושה זאת גם כיום חרף יכולתו הכלכלית הדלה.

גב' שירה אור חסון, בתו של הנאשם, תיארה כי היא ואביה מתנדבים בעמותת "חברים לרפואה" אשר דואגת לפעילות חוץ ביתית לילדים החולים במחלות קשות על מנת לשבור את שגרתם ולאפשר להוריהם לאזור כוחות. לדבריה במסגרת פעילות ההתנדבות של הנאשם הסיע ללא תמורה בחור נכה על מנת לאפשר לו לקחת חלק בפעילות העמותה.

6. ב"כ הנאשמים ציין באשר לנאשם 1 כי המדובר באדם נורמטיבי, בן 51 שנים, גרוש, אב ל- 4 ילדים וסב ל- 6 נכדים.

כמו כן ציין כי בעבר היה הנאשם 1 הבעלים של חברת שיפוצים מצליחה שהעסיקה 20 עובדים. במהלך שנת 2005 נקלע לקשיים כלכליים, לווה כספים בשוק האפור אשר לא יכול היה להשיבם והיה נתון ללחצים ואיומים אשר היוו רקע לביצוע העבירות.

לדברי ב"כ הנאשם כתוצאה מהקשיים הכלכליים נקלע הנאשם למשבר בחיי הנישואין, התגרש, נאלץ לעזוב את ביתו ומצבו הכלכלי התדרדר עד שנקלע להליכי פשיטת רגל. כתוצאה מכך נקלע הנאשם למצב נפשי קשה, ניסה לשים קץ לחייו ומטופל תרופתית.

ב"כ הנאשם הדגיש בנוסף לקולא, את הודייתו המיידית של הנאשם 1, תוך חיסכון בזמנו של בית המשפט. כמו כן את עדויות האופי שנשמעו בעניינו ואת נסיבותיו האישיות והמשפחתיות.

בהסתמך על פסיקה שהגיש הן ככל הנוגע לפער בענישה בין מי שהסיר מחדלו לבין מי שלא עשה כן ולעניין הרשעות בגין סעיף 117(ב) לחוק עתר לבית המשפט שלא למצות עם הנאשם 1 את הדין.

7. הנאשם 1 הגיש לבית המשפט מכתב ובו פירט את מהלך חייו , התדרדרותו הכלכלית והיותו נתון לאיומים מגורמים מהשוק האפור. כמו כן תיאר הנאשם 1 את פעולות ההתנדבות בהן עסק במסגרת עמותות אשר עוזרות לילדים בעלי מוגבלויות , את נסיבותיו האישיות והמשפחתיות הקשות ומצבו הנפשי הרעוע. הוא עתר לבית המשפט לנהוג בו במידת הרחמים שכן לטענתו קיבל את עונשו זה מכבר.
דיון

8. החומרה היתירה שבביצוע עבירות כלכליות והענישה המחמירה המתחייבת עקב כך תוך מתן משקל יתר לאינטרס הציבורי, באה לידי ביטוי מפורש ועקבי במגוון פסקי דין.

יפים לעניין זה דברי בית המשפט העליון בע"פ 2407/05 - רונן מן נ' מדינת ישראל:

"עניין אחרון זה מחייב אותנו להדגיש את התופעה, שככל הנראה רווחת מאד בקרב הציבור, וכוונתנו לכך שהעלמת הכנסות מידיעתם של שלטונות המס, נתפסת כמעשה אשר מותר לחטוא בו, הואיל והוא בבחינת הכרח בל-יגונה. תפישה זו יש לעקור מהשורש. כך בדרך כלל, ובמיוחד במדינה שצרכיה כה רבים ואמצעיה כה דלים, והמתחבטת מזה שנים במצוקות תקציביות של ממש, ובממדי עוני ההולכים וגדלים.
התמודדות זו קשה היא, הואיל ועבירות המס נעשות הרחק מעינו השוזפת של החוק, ובדרך כלל הן נעשות תוך שיתוף פעולה של גורמים אחדים בעלי עניין. יתר על כן, גם מספרם של העושים במלאכת החקירה אינו רב, ועל כן כאשר נחשפת תופעה בהיקף כה חמור כמו במקרה שבפני
נו, מצווה בית המשפט להרים את תרומתו לצמצום ממדיהן של עבירות המס על ידי החמרה בענישה. המסר לכלל בעניין זה הוא פשוט וברור - הכל מצווים לדווח דיווח אמת על היקף עסקיהם, ואם כך יהיה, מותר להניח שהנטל על כלל אזרחי המדינה יהיה שוויוני יותר. ולהיפך, מי שיעמוד במריו ויוסיף לנהוג בדרכי רמייה כדי להשמיט מהכנסותיו, שוב אין מנוס מלהבהיר לו כי במקרים הראויים, הוא עלול לשלם על כך לא רק בממונו, אלא גם בחירותו."

כמו כן האמור בע"פ 1286/05 ל.ע. ראדי חברה לעבודות עפר בע"מ ואח' נ' מדינת ישראל :

"חומרתן של עבירות המסים אינה יורדת מחומרתה של עבירת רכוש כלשהי, אם לא עולה עליה. הענישה הראויה על עבירות מסים, במיוחד כשמדובר בניהול פנקסים כוזבים ובמעשים מתוחכמים משמעותיים, צריכה לכלול הן מרכיב עונש מאסר לריצוי בפועל והן עונש כספי שיפגע בכיסם של עברייני המס וימחיש להם את חוסר הכדאיות בהעלמת מס".
ובנוסף רע"פ 6095/06 צדוק חיים לוי נ' מדינת ישראל:

"ואכן, בשנים האחרונות קיימת מגמה שלא להקל ראש בעבירות המס, נוכח שכיחותן, היקפן ופגיעתן הרעה בחיי הכלכלה התקינים ובאזרחים שומרי החוק. בית-המשפט מחויב אף הוא לסייע לעקירה מן השורש של עבירות אלו, שהפכו לרעה חולה במחוזותינו, באמצעות החמרת הענישה בגין בביצוע עבירות אלו. בהקשר זה אף נפסק לא אחת, כי בעבירות כלכליות, גובר משקלו של השיקול ההרתעתי על משקלן של נסיבותיו האישיות של האדם שדינו נגזר (ראו ע"פ 624/80 חב' וייס ארנסט בע"מ נ' מדינת ישראל, פ"ד לה (3) 211; ע"פ 6474/03 מלכה נ' מדינת ישראל (לא פורסם))."

9. אף נודעת משנה חומרה לביצוע עבירות כלכליות באמצעות חשבוניות פיקטיביות, כמפורט בע"פ (מחוזי ת"א) 71378/01 אלעוברה סאלם נ' מדינת ישראל:

"הזדמן לנו לא אחת להעיר בתיקים כדוגמת התיק הנוכחי, כי העבירה של הפצת חשבוניות פקטיביות הינה בבחינת אבי אבות הטומאה כשמדובר בעבירות מע"מ.

חשבוניות פקטיביות קל מאוד להוציא, קל מאוד לעשות בהן שימוש, והניזוק היחיד מהפצתן הינה מדינת ישראל - לא המפיץ ולא המשתמש אינם ניזוקים.

במקרה הנוכחי צודק ב"כ המדינה כאשר הוא אומר שבדרך התנהגותו של המערער היתה משום עליית מדרגה.

לא זו בלבד שהמערער עשה שימוש בחשבוניות פקטיביות אלא הוא הגדיל עשות וייצר אותן בעצמו. המערער ייצר לעצמו חשבוניות פקטיביות של מספר עוסקים כביכול, דבר שמקשה מאוד ואולי הופך לבלתי אפשרי את יכולת אנשי המס לגלות את המרמה.

שימוש בחשבוניות פטקיביות יוצר דמורליזציה לגבי כל אותם עוסקים אשר מעבירים כדת וכדין את תשלומי מס הערך המוסף לשלטונות מס ערך מוסף ולא לוקחים אותם לכיסם."

10. מידת החומרה המיוחסת לביצוע עבירות באמצעות חשבוניות פיקטיביות ורף הענישה המתחייב עלה גם מרע"פ 5718/05 אוליבר נ' מדינת ישראל. בית המשפט גזר 3 שנות מאסר, בגין ניכוי מס תשומות באמצעות חשבוניות פיקטיביות, בסך של כמחצית מיליון ₪, אשר המחדל בגינן לא הוסר.

11. ובעניינו של הנאשם 1 מירב הנסיבות לחומרה. המדובר במי אשר במו ידיו, תוך תכנון מדוקדק, הוציא מספר בלתי מבוטל של חשבוניות פיקטיביות, בסכום גבוה על שם עסק אחר. במשך פרק זמן של 15 חודשים רשם את החשבוניות הפיקטיביות,בדיווחיה התקופתיים של הנאשמת 2 שבניהולו וניכה את מס התשומות הגלום בהן , בסך 535,580 ₪. בדרכי רמייה אלה שולם מס מופחת.
אף יש לזקוף לחובת הנאשם את אי הסרת המחדל או כל חלק ממנו ואי הטבת נזקה של הקופה הציבורית.

12. ומנגד אתן דעתי לסך כל הנסיבות לקולא. מסך כל טיעוני ב"כ הנאשם ועדויות האופי שנשמעו בפני
עלה פן אחר באישיותו של הנאשם. נמצאנו למדים כי המדובר במי אשר מיטיב עם הזולת ועוסק בפעילות התנדבותית ברת חשיבות. כמו כן הינו נעדר עבר פלילי והודה כבר בשלב הראשוני של ההליך. בנוסף יהיו לנגד עיני נסיבותיו המשפחתיות, האישיות והכלכליות הקשות והמצוקה הנפשית בה הינו שרוי.

13. לאור סך כל האמור לעיל אני גוזרת על הנאשמים את העונשים הבאים:
על הנאשם 1
א. מאסר למשך 30 חודשים.
ב. 12 חודשי מאסר על תנאי לבל יעבור במשך 3 שנים כל עבירה בניגוד לחוק המע"מ.
ג. קנס בסך של 50,000 ₪ או 7 חודשי מאסר תמורתו.
על הנאשמת 2 שאינה פעילה עוד קנס בסך של 1,000 ₪.
זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בתוך 45 יום מהיום.
<#5#>

ניתנה והודעה היום כ"ט אדר ב תשע"א, 04/04/2011 במעמד הנוכחים.
דבורה עטר
, שופטת
<#6#>
החלטה
אני מורה על עיכוב ביצוע עונש המאסר אשר הוטל על הנאשם וזאת עד ליום 26.4.2011 בשעה 10:00, מועד יתייצב הנאשם לריצוי עונשו במזכירות ביהמ"ש.

עיכוב הביצוע יכנס לתוקפו בתנאים הבאים:
א. מעבר לסך של 10,000 ₪ אשר הופקד, יופקד סך נוסף במזומן של 10,000 ₪.
ב. כלל הערבויות שנחתמו במסגרת תיק מעצרים 11869/09 (שלום תל אביב) תעמודנה בתוקפן.
ג. יוצא צו עיכוב יציאה מן הארץ והדרכון ישאר בידי המאשימה.
באשר לקנס, אני מורה כי ישולם לפנים משורת הדין ב- 20 תשלומים שווים ורצופים החל מיום 1.7.2011 ובכל 1 לכל חודש שלאחריו.
לא ישולם תשלום אחד מסך כל התשלומים, יעמוד החוב כולו לפרעון מיידי.
<#7#>

ניתנה והודעה היום כ"ט אדר ב תשע"א, 04/04/2011 במעמד הנוכחים.
דבורה עטר
, שופטת









פ בית משפט שלום 22711-10/09 המחלקה לתיקים מיוחדים נ' רוני חסון, חסון אחזקות ונקיון בע"מ (פורסם ב-ֽ 04/04/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים