Google

אבו הליל אמאל,אבו הליל נאדר - בטוח לאומי-סניף ירושלים

פסקי דין על אבו הליל אמאל | פסקי דין על אבו הליל נאדר | פסקי דין על בטוח לאומי-סניף ירושלים

10481/04 בל     23/05/2004




בל 10481/04 אבו הליל אמאל,אבו הליל נאדר נ' בטוח לאומי-סניף ירושלים




1


בתי המשפט
בית הדין האזורי לעבודה בירושלים
בל 010481/04


בפני
:
כב' השופט י. נויגבורן


23/05/2004



בעניין:
1 . אבו הליל אמאל

2 . אבו הליל נאדר



ע"י ב"כ עו"ד
עו"ד מוניר עזאם

תובע

נ ג ד


בטוח לאומי-סניף ירושלים



ע"י ב"כ עו"ד

נתבע




פסק דין


1. זוהי תובענה כנגד החלטת המוסד לביטוח לאומי כי התובע איננו תושב ישראל לצורך ביטוחו בביטוח בריאות ממלכתי לענין חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994.

2. מאחר ולא היתה מחלוקת עובדתית בין הצדדים, נשמעו סיכומים בעל פה של הצדדים.

3. התובע במקורו תושב השטחים, ולו תעודת זהות של השטחים. הוא נשוי לתושבת ישראל, ובמסגרת בקשת איחוד משפחות הוענקה לו אשרת שהייה מסוג ב/1.

4. התובע הגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי להיות מוכר כתושב ישראל לענין ביטוח בריאות ביום 13.7.03. באותו מועד כבר נכנס לתוקף התיקון לחוק הביטוח הלאומי, אשר קבע כדלהלן:




5. על פי ההגדרות שבסע' 2 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, תושב הוא מי שמוכר כתושב לענין חוק הביטוח הלאומי. על כן, באם התובע איננו תושב ישראל לענין חוק הביטוח הלאומי, גם לא ייחשב כתושב ישראל לענין חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

6. לאור זאת, מאחר ולתובע אשרת שהייה מסוג ב/1, אין הוא מוכר כתושב ישראל, מכוח סע' 2א (ב)(3) לחוק הביטוח הלאומי. לכן, בדין דחה המוסד לביטוח לאומי את בקשתו להיות מבוטח מכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי, כיוון שאיננו תושב לצורך חוק הביטוח הלאומי.

7. אולם, טוען התובע, כי על המוסד לביטוח לאומי להכיר בו כתושב בגין התקופה שלפני כניסתו לתוקף של סע' 2א לחוק הביטוח הלאומי, דבר אשר היה מזכה אותו בהחזר תשלומים לרכישת שירותי בריאות שהוציא בעצמו.

8. יש לדחות טענה זו של התובע. המוסד לביטוח לאומי רשאי להכיר במבקש כתושב ישראל לתקופה שלפני מועד הגשת הבקשה רק אם קבע כי בעת הגשת הבקשה הינו תושב ישראל. סע' 3א' (ד) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע כדלהלן:

(ד) קבע המוסד כי מגיש הבקשה הוא תושב, יקבע גם את המועד שממנו יש לראותו כתושב ...

9. רואים אנו כי המוסד לביטוח לאומי רשאי לקבוע את המועד ממנו התחיל התושבות רק אם קבע כי המבקש הינו תושב ישראל, ולא אם המוסד לביטוח לאומי קבע כי בעת הגשת הבקשה לא היה המבקש תושב ישראל. על כן, הוראות סעא' 3א' (ה) לחוק ביטו בריאות, לענין החזר הוצאות לשירותי בריאות של מי שהוכר כתושב למפרע, חלות רק על מי שהוכר כתושב ישראל בעת הגשת הבקה למוסד לביטוח לאומי, ולא על מי שלא הוכר כתושב כאמור.

10. להשלמת הענין, יצויין כי אין זה חשוב אם התובע היה מוכר כתושב ישראל לפני כניסתו לתוקף של ההוראות שבסע' 2א' לחוק הביטוח הלאומי אילו היה מגיש את בקשתו אז. על המוסד לביטוח לאומי לדון במעמדו של המבקש להיות תושב ישראל על פי המצב החוקי בעת הגשת הבקשה, ולא לפני מצב חוקי ששרר לפני מועד זה.




11. התוצאה היא כי התביעה נידחית. אין צו להוצאות.



ניתנה היום ג' בסיון, תשס"ד (23 במאי 2004) בהעדר הצדדים.

י.נויגבורן, שופט






]








בל בית דין אזורי לעבודה 10481/04 אבו הליל אמאל,אבו הליל נאדר נ' בטוח לאומי-סניף ירושלים (פורסם ב-ֽ 23/05/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים